Wykłady z zarządzania, Uniwersytet Warminsko-Mazurski (UWM), Zarzadzanie

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

Wykład 1 - Istota i funkcje zarządzania

1.       Zarządzanie jako nauka:

P          Zarządzanie jest „dziedziną wiedzy”, która dąży do systematycznego zrozumienia, dlaczego i w jaki sposób ludzie współpracują dla osiągnięcia celów.

P          Dziedzina zarządzania stanie się nauką wówczas, gdy teoria zdoła wskazać menedżerowi, co zrobić w konkretnej sytuacji i umożliwi mu przewidzenie konsekwencji jego działań.

P          Zarządzanie jest nauką, ponieważ składa się z teorii i praktyki, cały czas się rozwija (nie ma ustalonych definicji), jest jedną z nauk ekonomicznych, nie dopuszcza eksperymentów (warunki zarządzania różnymi przedsiębiorstwami są inne).

2.       Zarządzanie jako sztuka:

P          Zarządzanie jest sztuką, porządkowaniem chaosu.

P          Jakakolwiek dziedzina sztuki wymaga 3 składników: wizji artysty, znajomości rzemiosła, skutecznego komunikowania się. Pod tymi względami zarządzanie jest sztuką, gdyż wymaga tych samych składników. Zdolności artystyczne rozwija się poprzez szkolenia, stąd też i umiejętności kierownicze można doskonalić za pomocą metod podobnych do stosowanych przy kształceniu artystów.

3.       Konieczność zarządzania – gdziekolwiek ludzie podejmują zorganizowaną pracę dla osiągnięcia wspólnego celu, tam zarządzanie odgrywa kluczową rolę

4.       Organizacja – całość, której części współprzyczyniają się do powodzenia całości (J. Zieleniewski)

P          Organizacja w znaczeniu rzeczowym – jako przedmiot istniejący w czasie i przestrzeni określony fizykalnie

P          Organizacja w znaczeniu czynnościowym – jako proces polegający na nadawaniu jakiemuś przedmiotowi cechy zorganizowania, np. tworzenie struktury organizacyjnej dowolnego przedsiębiorstwa, jednostki użyteczności publicznej itp.

P          Organizacja w znaczeniu atrybutowym – jako cecha (zorganizowana) przysługująca jakiemuś przedmiotowi (np. dobrze/źle zorganizowane przedsiębiorstwo)

5.       Kierowanie określono, jako sztukę realizowania czegoś za pośrednictwem innych ludzi (M. P. Follet)

P          Kierowanie jest procesem planowania, organizowania, przewodzenia i kontrolowania działalności członków organizacji oraz wykorzystywania wszystkich jej zasobów dla… (?)

6.       Administrowanie pełni określoną funkcję w organizacji, charakteryzującą się przede wszystkim tym, że występuje ona tylko w instytucjach względnie trwale zorganizowanych, gdzie reguluje ich funkcjonowanie. Administrowanie nie obejmuje bezpośrednio realizacji podstawowego celu danej organizacji, lecz przyczynia się pośrednio do jego realizacji

7.       Rządzenie – powiązanie nie wynikają z praw właścicielskich. Organ rządzący wpływa wiec na jego funkcjonowanie tylko przez tworzenie praw powszechnie obowiązujących w obszarze jego jurysdykcji.

8.       Przewodzenie określa, w jaki sposób kierownicy kierują podwładnymi i wpływają na nich doprowadzając do tego, by wykonywali podobne zadania.

9.       Zarządzanie – proces podejmowania decyzji przemieszczających zasoby w organizacji, pozwalający osiągnąć zamierzony cel.

P          Zarządzanie jako proces:

P          Zarządzanie określamy, jako proces, dlatego że wszyscy menedżerowie, bez względu na osobiste uzdolnienia i umiejętności, podejmują pewne względnie powiązane działania dla osiągnięcia pożądanych celów.

P          Zarządzanie to zestaw działań (obejmujących planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny

·   Sprawny – wykorzystujący zasoby mądrze i bez zbędnego marnotrawstwa

·   Skuteczny (efektywny) – działający z powodzeniem

P          Nowoczesne zarządzanie – zarządzanie oparte na obserwacji praktycznych rozwiązań (tych, które się sprawdzają), a nie na abstrakcyjnych formułach, cybernetycznych modelach i matematycznych wzorach. Obserwacja praktyki prowadzi do odkrycia bogactw rozwiązań i bogactwa uwarunkowań

P          Funkcje zarządzania:

·   Planowanie – decydowanie o tym, co robić w przyszłości

·   Organizowanie – ustalanie struktury ról pracowniczych i wzajemnych powiązań między nimi

·   Motywowanie – oddziaływanie na zachowania pracowników sprzyjające osiąganiu zamierzonych celów

·   Kontrolowanie – utrzymywanie zaplanowanego przebiegu działań

P          Funkcje zarządzania wg Druckera:

·   Planowanie

·   Organizowanie

·   Motywowanie

·   Kontrolowanie

·   Rozwój ludzi (kształcenie)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykład 2 - Rozwój nauk o organizacji i zarządzaniu.

Obiektywne uwarunkowania powstania nauk o organizacji i zarządzaniu.







Powstanie nauk o  organizacji i zarządzaniu (9)



Zapotrzebowanie na widzę o organizacji i zarządzaniu (8)



Powstanie zarządzania jako formy praktyki społecznej (7)

 



Konieczność synchronizacji, koordynacji  i integracji działań (6)













Wzrost stopnia złożoności procesów wytwórczych (5)



Rozwój podziału pracy, standaryzacji i specjalizacji produkcji (3)



Wzrost skali i koncentracji produkcji, doskonalenie wyrobów (4)



Potrzeby społeczne(ludzkie)(1)

Doskonalenie techniki wytwarzania, zwłaszcza narzędzi pracy (2)



 

 

 

 

 

 

 

 

 



              Uwarunkowania główne



              Uwarunkowania dodatkowe



              Sprzężenie zwrotne

 

 

 

 

Funkcje i zadania nauki o organizacji i zarządzaniu obejmuje (wg A. Bednarskiego):

ü      Dostarczanie naukowej wiedzy teoretycznej o przemianach w racjonalizacji form działalności ludzkiej, realizowanej w danym społeczeństwie na danym etapie rozwoju świata;

ü      Upowszechnienie praktyczniej wiedzy pochodzącej od ludzi – uczestników angażujących się w działalności społeczno-gospodarczej z punktu widzenia sprawności tych działań;

ü      Przekazywanie wiedzy naukowej społeczeństwu i ochrona przed zniekształceniem  i zapomnieniem;

ü      W oparciu o wiedzę naukową, pobudzanie społeczeństwa do wpływu  na racjonalizacje i sprawność w działaniach zorganizowanych.

Nauka o organizacji i zarządzaniu jest interdyscyplinarna i czerpie materiały innych nauk:

ü      Psychologie społeczną, socjologię i antropologie kulturową, fizjologie i psychologie pracy;

ü      Teorię ekonomii, ekonomikę pracy, produkcji, ekonometrię, rachunkowość, finanse , badania rynku oraz tzw. Ekonomiki branżowej;

ü      Analizę matematyczną, statystykę, modelowanie matematyczne, cybernetykę, informatykę, teorie gier, inżynierie systemów;

ü      Prawo administracyjne, handlowe;

ü      Ekologię, fizjologię;

ü      Strategię, logistykę.

 

Człowiek w środowisku pracy:

ü      Prakseologia

ü      Andragogika

ü      Psychologia pracy

ü      Socjologia pracy

ü      Pedagogika pracy

ü      Filozofia pracy

ü      Prawo pracy

ü      Medycyna pracy

ü      Ergonomia

ü      Ekonomia

ü      Naukowa organizacja pracy

 

GENERACJE ZARZĄDZANIA

1.       Okres do II Wojny Światowej

ü      Naukowe zarządzanie;

ü      Analiza ruchów;

ü      Harmonogramy;

ü      System taśmowy;

ü      Hierarchizacja struktury;

ü      Human relation;

ü      Początki marketingu

2.       Lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte

ü      Teoria podejmowania decyzji;

ü      Badania operacyjne;

ü      Zarządzanie przez cele;

ü      Początki zarządzania strategicznego;

ü      Początki marketingu

3.       Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte

ü      Humanizacja pracy;

ü      System motywacyjny;

ü      Partycypacja;

ü      Elastyczne systemy pracy i produkcji;

ü      Marketing;

ü      Controling;

ü      Zarządzanie strategiczne i innowacyjne

4.       Lata osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte

ü      Twórcze zarządzanie,

ü      Rozwijanie sprawności i zdolności ludzkich,

ü      Struktury sieciowe,

ü      Zarządzanie strategiczne i innowacyjne,

ü      Marketing strategiczny,

ü      Controling strategiczny,

ü      Zarządzanie z przyspieszeniem,

ü      Strateging.

 

KIERUNEK „NAUKOWEJ ORGANIZACJI PRACY”

SZKOŁA KLASYCZNA (SZERSZE UJĘCIE) LUB NURT INŻYNIERSKI

FREDRIC W. TAYLOR (1856-1915)

ü      Metody analizy pracy, czasu pacy, pracy akordowej i wydajności pracy robotników,

ü      Analizy stosunków pomiędzy robotnikami, a kadrą zarządzającą fabryką i wydziałem produkcji,

ü      Funkcjonalny system zarządzania.

Główne zasady postępowania organizatorskiego wg Taylora:

ü      Podział badanego procesu  na jak najdrobniejsze elementy

ü      Obserwacja i pomiary elementarnych czynników

ü      Ustalenie wpływu poszczególnych czynników na wyniki pracy

ü      Oddzielnie czynników drugorzędnych od istotnych, wpływających decydująco na wynik prac,

ü      Oddzielenie zbędnych czynników,

ü      Ustalenie prawidłowości oraz metod pacy pozwalających uzyskać najlepsze wyniki,

ü      Uporządkowanie procesu oraz ustalenie czasów (norm cząstkowych) i sposobu wykonania poszczególnych czynników.

HENRY L. GANTT (1861-1919)

Henry L. Gantt opracował:

·         Motywacyjny system  płac o charakterze czasowo-premiowym, zwany także systemem bonusowym lub dniówką zakładową;

·         Koncepcje współdziałania robotników z kierownictwem w szkoleniu, ocenie i kształtowaniu klimaty współpracy w realizacji zadań;

·         Wykresy Gantta służące planowaniu zadań i  kontroli wykonawstwa produkcji.

 

HARRINGTON EMERSON (1852-1931)

„Dwanaście zasad wydajności pracy” (1912):

1)Wyraźne określony cel działania.

2)Zdrowy rozsądek.

3) Radę kompetentną, czyli fachowe doradztwo ekspertów.

4) Dyscyplinę polegającą na sumiennym i pilnym wykonywaniu obowiązków.

5) Sprawiedliwe i uczciwe postępowanie kierownictwa i członków organizacji.

6) Niezawodne, szybkie i dokładne sprawozdania z wykonanej pracy.

7) Plan i porządek przebiegu działań.

8) Wzorce, normy i harmonogram przebiegu działań.

9) Przystosowanie wyników pracy.

10) Wzorcowe sposoby działania, określające programy najlepszego wykonania każdej pracy, zadania i czynności.

11) Pisemne instrukcje i regulaminy pracy.

12) Nagradzanie za wydajność w pracy.

 

HENRY LE CHATELIER (1850-1936)

„Reguła przekory” – „jeżeli układa znajdujący się  w stanie równowagi zostanie poddany działaniu    
                                       nowego czynnika zewnętrznego, to w układzie zajdą procesy zmniejszające
                                       wpływ tych czynników”.
 

Cykl działania zorganizowanego wg La Chateliera obejmuje następujące etapy:

1.       Określenie celu, który mamy osiągnąć;

2....

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl