Zbiorek przepisà w na Ä w z ppg 1, ppg

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

Zbiorek przepisów na ćw. Z PPG

Konstytucja:

Art. 20.

Społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej, własności

prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych

stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 22.

Ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze

ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny.

Art. 31.

3. Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą

być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym

państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla

ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych

osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.

Art. 213.

1. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stoi na straży wolności słowa, prawa do informacji

oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji.

2. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wydaje rozporządzenia, a w sprawach indywidualnych

podejmuje uchwały.

Art. 214.

1. Członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji są powoływani przez Sejm,

Senat i Prezydenta Rzeczypospolitej.

2. Członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nie może należeć do partii politycznej,

związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej nie dającej

się pogodzić z godnością pełnionej funkcji.

Art. 215.

Zasady i tryb działania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, jej organizację oraz

szczegółowe zasady powoływania jej członków określa ustawa.

USTAWA O RZEMIOŚLE:

Art. 2.

1. Rzemiosłem jest zawodowe wykonywanie działalności gospodarczej przez osobę

fizyczną, z udziałem kwalifikowanej pracy własnej, w imieniu własnym tej

osoby i na jej rachunek, przy zatrudnieniu do 50 pracowników – zwaną dalej

rzemieślnikiem.

1a. Rzemiosłem jest również zawodowe wykonywanie działalności gospodarczej

przez wspólników spółki cywilnej osób fizycznych, z udziałem kwalifikowanej

pracy własnej, w imieniu własnym tych wspólników i na ich rachunek, zatrudniających

do 50 pracowników.

4. Do rzemiosła nie zalicza się działalności: handlowej, gastronomicznej, transportowej,

usług hotelarskich, usług świadczonych w wykonywaniu wolnych zawodów,

usług leczniczych oraz działalności wytwórczej i usługowej artystów plastyków

i fotografików.

Art. 7.

1. Tworzy się samorząd gospodarczy rzemiosła.

2. Samorząd gospodarczy rzemiosła jest niezależny w wykonywaniu swych zadań i

podlega tylko przepisom prawa.

3. Organizacjami samorządu gospodarczego rzemiosła są:

1) cechy,

3) izby rzemieślnicze,

4) Związek Rzemiosła Polskiego,

4. Organizacje samorządu gospodarczego rzemiosła tworzone są z inicjatywy

członków na zasadzie dobrowolnej przynależności.

5. Do zadań samorządu gospodarczego rzemiosła należy w szczególności:

1) promocja działalności gospodarczej i społeczno-zawodowej rzemiosła,

2) nadzór nad organizacją i przebiegiem procesu przygotowania zawodowego

w rzemiośle,

3) udzielanie pomocy rzemieślnikom i innym przedsiębiorcom zrzeszonym w

organizacjach samorządu gospodarczego rzemiosła,

4) reprezentowanie interesów środowiska rzemieślniczego wobec organów

administracji publicznej,

5) uczestniczenie w realizacji zadań z zakresu oświaty i wychowania w celu

zapewnienia wykwalifikowanych kadr dla gospodarki.

6. Właściwi ministrowie zasięgają opinii Związku Rzemiosła Polskiego odnośnie

do projektów aktów prawnych dotyczących rzemiosła.

7. Za zgodą organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła jej członkami mogą

być, na czas określony, także osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą,

niebędące rzemieślnikami, zatrudniające nie więcej niż 50 pracowników.

Art. 8.

Organizacje samorządu gospodarczego rzemiosła wymienione w art. 7 ust. 3 mają

osobowość prawną.

Ustawa o gospodarce komunalnej

Art. 1.

1. Ustawa określa zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego,

polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w

celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

2. Gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności

publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie

zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

Art. 3.

1. Jednostki samorządu terytorialnego w drodze umowy mogą powierzać wykonywanie

zadań z zakresu gospodarki komunalnej osobom fizycznym, osobom

prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej,

z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. ustawy o finansach

publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.4)), w trybie przepisów

z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z

2009 r. Nr 19, poz. 100 oraz z 2010 r. Nr 106, poz. 675), przepisów ustawy z

dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19,

poz. 101, z późn. zm.5)), przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo

zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.6)), przepisów

ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o

wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536) i ustawy z dnia 16 grudnia

2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13) albo

na zasadach ogólnych.

2. Jeżeli do prowadzenia danego rodzaju działalności na podstawie innych ustaw

jest wymagane uzyskanie zezwolenia, jednostki samorządu terytorialnego mogą

powierzyć wykonywanie zadań wyłącznie podmiotowi posiadającemu wymagane

zezwolenie.

Art. 5.

Przepisy ustawy stosuje się odpowiednio do wykonywania zadań, o których mowa w

art. 1, przez związki międzygminne (związki komunalne), przez miasto stołeczne

Warszawa oraz w ramach porozumień komunalnych.

 

 

Art. 7.

Działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie

może być prowadzona w formie samorządowego zakładu budżetowego.

 

Art. 9.

1. Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek.

2. Jednostki samorządu terytorialnego mogą także tworzyć spółki komandytowe

lub komandytowo-akcyjne, o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 19

grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Art. 10.

1. Poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego

i przystępować do nich, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

1) istnieją niezaspokojone potrzeby wspólnoty samorządowej na rynku lokalnym;

2) występujące w gminie bezrobocie w znacznym stopniu wpływa ujemnie na

poziom życia wspólnoty samorządowej, a zastosowanie innych działań i

wynikających z obowiązujących przepisów środków prawnych nie doprowadziło

do aktywizacji gospodarczej, a w szczególności do znacznego ożywienia

rynku lokalnego lub trwałego ograniczenia bezrobocia.

2. Poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego

i przystępować do nich również wówczas, jeżeli zbycie składnika mienia komunalnego

mogącego stanowić wkład niepieniężny gminy do spółki albo też

rozporządzenie nim w inny sposób spowoduje dla gminy poważną stratę majątkową.

3. Ograniczenia dotyczące tworzenia spółek prawa handlowego i przystępowania

przez gminę do nich, o których mowa w ust. 1 i 2, nie mają zastosowania do posiadania

przez gminę akcji lub udziałów spółek zajmujących się czynnościami

bankowymi, ubezpieczeniowymi oraz działalnością doradczą, promocyjną, edukacyjną

i wydawniczą na rzecz samorządu terytorialnego, a także innych spółek

ważnych dla rozwoju gminy, w tym klubów sportowych działających w formie

spółki kapitałowej.

4. Poza sferą użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki prawa

handlowego na zasadach i w formach określonych w ustawie o samorządzie województwa.

Art. 14.

1. Przedsiębiorstwa komunalne, w stosunku do których rada gminy do dnia 30

czerwca 1997 r. nie postanowiła o wyborze organizacyjno-prawnej formy lub o

ich prywatyzacji, ulegają z dniem 1 lipca 1997 r. przekształceniu w jednoosobową

spółkę gminy, z mocy prawa.

2. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, spółka ta wstępuje we wszystkie stosunki

prawne, których podmiotem było przedsiębiorstwo komunalne, bez

względu na charakter prawny tych stosunków.

 

Art. 15.

1. Przed upływem terminów, o których mowa w art. 14 ust. 1, wójt (burmistrz, prezydent

miasta) decyduje o rodzaju spółki, ustala jej statut (akt założycielski) i

niezwłocznie składa wniosek o wpisanie spółki do rejestru handlowego8).

2. Wykreślenie przedsiębiorstwa komunalnego z rejestru przedsiębiorstw państwowych

następuje z urzędu, po dokonaniu wpisu spółki do rejestru handlowego, z

dniem 1 lipca 1997 r.

 

Ustawa o samorządzie gminnym

Art. 6.

1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym,

nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

2. Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w

ust. 1, należy do gminy.

Art. 7.

1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i

przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania

ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych,

wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia

w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

3a) działalności w zakresie telekomunikacji,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony

zabytków i opieki nad zabytkami,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej

i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego

magazynu przeciwpowodziowego,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz

obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej,

medycznej i prawnej,

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków

do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów

pobudzania aktywności obywatelskiej,

18) promocji gminy,

19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów

wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności

pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z

późn. zm.),

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

2. Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

3. Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia

koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia

dochodów własnych gminy lub subwencji. Przepis art. 8 ust. 4 i 5 stosuje się

odpowiednio.

Art. 8.

1. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z

zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i

przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

2. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na

podstawie porozumienia z organami tej administracji.

2a. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z

zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami

samorządu terytorialnego.

2b. Spory majątkowe wynikłe z porozumień, o których mowa w ust. 2 i 2a oraz w

art. 74, rozpatruje sąd powszechny.

3. Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań,

o których mowa w ust. 1, 2 i 2a.

4. Szczegółowe zasady i terminy przekazywania środków finansowych, o których

mowa w ust. 3, określają ustawy nakładające na gminy obowiązek wykonywania

zadań zleconych lub zawarte porozumienia.

5. W przypadku niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 4, gminie przysługują

odsetki w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych.

Art. 9.

1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a

także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

2. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą

wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w

przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

3. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań

o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

4. Zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne

gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie

zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie

dostępnych.

Ustawa o samorządzie powiatowym

Art. 6.

1. W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać

umowy z innymi podmiotami.

2. Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania

o charakterze użyteczności publicznej.

Ustawa o samorządzie województwa

Art. 13.

1. W sferze użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki z ograniczoną

odpowiedzialnością, spółki akcyjne lub spółdzielnie, a także może przystępować

do takich spółek lub spółdzielni.

2. Poza sferą użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki z ograniczoną

odpowiedzialnością i spółki akcyjne oraz przystępować do nich, jeżeli

działalność spółek polega na wykonywaniu czynności promocyjnych, edukacyjnych,

wydawniczych oraz na wykonywaniu działalności w zakresie telekomunikacji

służących rozwojowi województwa.

USTAWA ANTYMONOPOLOWA

Dział II

Zakaz praktyk ograniczających konkurencję

Rozdział 1

Zakaz porozumień ograniczających konkurencję

 

Art. 6.

1. Zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie,

ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym,

polegające w szczególności na:

1) ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub

sprzedaży towarów;

2) ograniczaniu lub kontrolowaniu produkcji lub zbytu oraz postępu technicznego

lub inwestycji;

3) podziale rynków zbytu lub zakupu;

4) stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych

warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki

konkurencji;

5) uzależnianiu zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę

innego świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku

z przedmiotem umowy;

6) ograniczaniu dostępu do rynku lub eliminowaniu z rynku przedsiębiorców

nieobjętych porozumieniem;

7) uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez

tych przedsiębiorców i przedsiębiorcę będącego organizatorem przetargu

warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny.

2. Porozumienia, o których mowa w ust. 1, są w całości lub w odpowiedniej części

nieważne, z zastrzeżeniem art. 7 i 8.

Art. 7.

1. Zakazu, o którym mowa w art. 6 ust. 1, nie stosuje się do porozumień zawieranych

między:

1) konkurentami, których łączny udział w rynku w roku kalendarzowym poprzedzającym

zawarcie porozumienia nie przekracza 5%;

2) przedsiębiorcami, którzy nie są konkurentami, jeżeli udział w rynku posiadany

przez któregokolwiek z nich w roku kalendarzowym poprzedzającym

zawarcie porozumienia nie przekracza 10%.

2. Przepisów ust. 1 nie stosuje się do przypadków określonych w art. 6 ust. 1 pkt

1–3 i 7.

Art. 8.

1. Zakazu, o którym mowa w art. 6 ust. 1, nie stosuje się do porozumień, które jednocześnie:

1) przyczyniają się do polepszenia produkcji, dystrybucji towarów lub do postępu

technicznego lub gospodarczego;

2) zapewniają nabywcy lub użytkownikowi odpowiednią część wynikających z

porozumień korzyści;

3) nie nakładają na zainteresowanych przedsiębiorców ograniczeń, które nie są

niezbędne do osiągnięcia tych celów;

4) nie stwarzają tym przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji

na rynku właściwym w zakresie znacznej części określonych towarów.

2. Ciężar udowodnienia okoliczności, o których mowa w ust. 1, spoczywa na

przedsiębiorcy.

3. Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, wyłączyć określone rodzaje porozumień

spełniające przesłanki, o których mowa w ust. 1, spod zakazu,

o którym mowa w art. 6 ust. 1, biorąc pod uwagę korzyści, jakie mogą przynieść

określone rodzaje porozumień. W rozporządzeniu Rada Ministrów określi:

1) warunki, jakie muszą być spełnione, aby porozumienie mogło być uznane za

wyłączone spod zakazu;

2) klauzule, których występowanie w porozumieniu stanowi naruszenie art. 6;

3) okres obowiązywania wyłączenia

oraz może określić klauzule, których występowania w porozumieniu nie uznaje

się za naruszenie art. 6.

Rozdział 2

Zakaz nadużywania pozycji dominującej

Art. 9.

1. Zakazane jest nadużywanie pozycji dominującej na rynku właściwym przez jednego

lub kilku przedsiębiorców.

2. Nadużywanie pozycji dominującej polega w szczególności na:

1) bezpośrednim lub pośrednim narzucaniu nieuczciwych cen, w tym cen nadmierni...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl