Zawody III stopnia pisemne – podejście 2
XXXVI OLIMPIADA GEOGRAFICZNA
Zadanie 8.
Odpowiedz na pytania odnoszące się do zamieszczonej mapy.
A. Podaj nazwy państw oznaczonych cyframi 1-6 oraz ich stolice.
Państwo
Stolica
1
2
3
4
5
6
B. Podaj nazwę terminu z zakresu geografii politycznej, którego używa się na określenie obszaru stanowiącego
część państwa, oddzieloną od niego terytorium innego państwa (przykład: obszar oznaczony na mapie
literą „X” stanowiący część państwa 1, oddzielony od niego terytorium państwa 2).
...............................................................................................................................................................................
C. Podaj nazwę zabytkowego miasta znajdującego się na obszarze oznaczonym literą „X”, którego Stare Miasto
zostało wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
...............................................................................................................................................................................
D. Podaj nazwę zimnego, suchego i porywistego wiatru występującego najczęściej w chłodnej połowie roku
na wybrzeżu przedstawionym na mapie. W kwadrat znajdujący się na mapie wrysuj strzałkę ilustrującą
kierunek tego wiatru. Wyjaśnij, jak dochodzi do powstawania tego wiatru.
nazwa wiatru: ........................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
Prawa autorskie zastrzeżone
-2/2-
Zadanie 9.
A. Przyporządkuj wymienionym niżej terytorium nazwy państw, do których one należą.
Terytorium
Państwo
Ceuta i Melila
Curaçao
Gibraltar
Grenlandia
Kabinda
Wyspa Bożego Narodzenia
Wyspa Wielkanocna
Wyspa Wniebowstąpienia
Wyspy Kokosowe
Wyspy Owcze
B. Podaj nazwy wszystkich państw na świecie, które są całkowicie otoczone przez terytorium lądowe innego
państwa.
Uwaga! Za udzielenie złych odpowiedzi będą przyznawane punkty ujemne.
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
C. Podaj nazwę terminu z zakresu geografii politycznej, którego używa się na określenie państw całkowicie
otoczonych przez terytorium lądowe innego państwa.
...............................................................................................................................................................................
Zadanie 10.
Pewnego dnia para samolotów
F-16 Jastrząb
wykonywała lot ćwiczebny w pobliżu południowej granicy Polski.
O godzinie 11:55 czasu lokalnego, gdy myśliwce znajdowały się w punkcie o współrzędnych 49º43'N, 19º10'E
(punkt X na mapie), jeden z pilotów otrzymał rozkaz lotu do punktu o współrzędnych 51º33'N, 16º40'E (punkt Y).
A. Uszereguj wymienione niżej 4 trasy lotu z punktu X do punktu Y, od najkrótszej do najdłuższej. W miejsca
wykropkowane wpisz odpowiednią cyfrę, a następnie wstaw między nimi odpowiednie znaki: < lub =.
1 – lot po loksodromie
2 – lot po ortodromie
3 – lot po południku 19º10'E, następnie po równoleżniku 51º33'N
4 – lot po równoleżniku 49º43'N, następnie po południku 16º40'E
..................... ..................... ..................... .....................
trasa najkrótsza
trasa najdłuższa
Prawa autorskie zastrzeżone
-2/3-
B. Jeśli trasa lotu z punktu X do punktu Y ma długość 270 km, zaś samolot będzie leciał ze średnią prędkością
1000 km/h, to czy jest możliwe, by jego pilot mógł zaobserwować tego dnia górowanie Słońca w punkcie Y?
Miejsce na obliczenia:
Odpowiedź (podkreśl poprawną odpowiedź lub wpisz odpowiednią liczbę):
Pilot samolotu (będzie miał możliwość / nie będzie miał możliwości) obserwowania tego dnia górowania Słońca
w punkcie Y. Samolot przyleci do celu ........... min. i ........... sek. (przed górowaniem/ po górowaniu) Słońca
w tym punkcie.
C. Gdy samoloty znajdowały się w punkcie X, rozkaz otrzymał także pilot drugiego samolotu. Jego zadaniem
był lot do bazy lotniczej o współrzędnych 51º33'N, 19º10'E (punkt Z). W której z wymienionych niżej
miejscowości znajduje się ta baza lotnicza? Podkreśl poprawną odpowiedź.
a) Dęblin
b) Łask k. Łodzi
c) Mińsk Mazowiecki
d) Powidz k. Gniezna
e) Poznań-Krzesiny
Zadanie 11.
Odpowiedz na poniższe pytania odnoszące się do lotu myśliwca z punktu X do punktu Z (bazy lotniczej).
A. Wykonanie przez pilota którego z niżej wymienionych manewrów spowoduje skrócenie trasy lotu? Podkreśl
poprawną odpowiedź.
a) zwiększenie wysokości lotu
b) zmniejszenie wysokości lotu
B. Jeśli pilot zmniejszy wysokość lotu to siła Coriolisa (podkreśl poprawną odpowiedź):
a) wywoła zmianę kierunku lotu myśliwca w prawo
b) wywoła zmianę kierunku lotu myśliwca w lewo
c) nie wywoła zmiany kierunku lotu myśliwca
C. Jeśli pilot zwiększy prędkość lotu to siła Coriolisa (podkreśl poprawną odpowiedź):
a) wywoła zmianę kierunku lotu myśliwca w prawo
b) wywoła zmianę kierunku lotu myśliwca w lewo
c) nie wywoła zmiany kierunku lotu myśliwca
Prawa autorskie zastrzeżone
-2/4-
Zadanie 12.
A. Na trasie lotu samolotu, który leciał do bazy lotniczej (punkt Z), występowała burza. W pewnym momencie,
tuż obok przelatującego myśliwca, uderzył piorun. Wykorzystując poniższe informacje zaznacz na mapie
(strona 5) czerwoną kropką położenie samolotu po 1 minucie od tego wydarzenia.
Informacje dodatkowe:
samolot leci z prędkością równą 2/3 prędkości dźwięku
załóż, że w momencie wystąpienia rozpatrywanego zjawiska, położenie samolotu pokrywało się
z miejscem uderzenia piorunu
a) Wrysuj na mapie południki.
Uwaga! W odwzorowaniu mapy południki są do siebie równoległe.
b) Wyszukaj i zaznacz na mapie zieloną kropką punkt, w który uderzył piorun.
c) Wyszukaj i zaznacz na mapie czerwoną kropką punkt, w którym znajdował się samolot po 1 minucie
od uderzenia pioruna.
B. Zakoloruj żółtą kredką obszar, na którym możliwe było usłyszenie grzmotu między 20 a 25 sekundą po
zobaczeniu błyskawicy.
Prawa autorskie zastrzeżone
-2/5-
Prawa autorskie zastrzeżone