ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE PEDAGOGIKA OGĂ“LNA, STUDIA -PRYWATNE, Pedagogika ogólna, pedagogika ogólna

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE PEDAGOGIKA OGÓLNA

 

 

1.     Podstawowe pojęcia w pedagogice: edukacja, wychowanie, socjalizacja, kształcenie, nauczanie, uczenie się.

 

PEDAGOGIKA POSIADA WŁASNY SYSTEM POJĘCIOWY!!!!!

 

Ø     PODSTAWOWE POJĘCIA

 

 

    EDUKACJA





                                                       

                                         

WYCHOWANIE                          KSZTAŁCENIE







 

                                                                                   

NAUCZANIE                             UCZENIE SIĘ





 

 

SYSTEM OŚWIATOWO- WYCHOWAWCZY

 

 

 

              WYCHOWANIE – w obszarze pojęcia wyróżnia się:

-          środowisko wychowawcze

-          proces wychowania, sytuacja wychowawcza, akt wychowawczy

-          pojęcia związane z okresami rozwojowymi wychowanków

-          interakcja wychowawcza

-          cele, treści, metody, formy wychowania

-          pojęcia wychowania moralnego, estetycznego, intelektualnego, fizycznego, zdrowotnego itd.

 

              NAUCZANIE- w obszarze pojęć wyróżnia się:

-          cele nauczania

-          treści nauczania

-          zasady nauczania

-          metody nauczania

-          formy organizacyjne nauczania

-          ogniwa procesu nauczania

-          programy szkolne

-          jednostka metodyczna itd.

 

              UCZENIE SIĘ – w obszarze pojęć wyróżnia się:

-          czynności ucznia

-          zasady uczenia się

-          rodzaje uczenia się

-          wiedza szkolna

-          zainteresowania uczniów

-          przedmiot uczenia się

-          niepowodzenia szkolne

-          trudności dydaktyczne itd.

 

              EDUKACJA- ogół oddziaływań służących formowaniu się (zmienianiu, rozwijaniu) zdolności życiowych człowieka.

              WYCHOWANIE- to świadome i celowe działanie pedagogiczne zmierzające do osiągnięcia względnie stałych skutków (zmian rozwojowych) w osobowości wychowanka. Wychowanie permanentne przez cały okres życia człowieka.

              KSZTAŁCENIE – to system działań zmierzających do tego aby uczącej się jednostce umożliwić poznanie świata, przygotowanie się do zmieniania się świata i ukształtowanie własnej osobowości. Celem kształcenia jest wyposażenie w komputer aby mogli zmieniać, dokonywać zmian.

              NAUCZANIE – jest to proces kierowania uczeniem się uczniów w toku planowej pracy nauczyciela z uczniami.

              UCZENIE SIĘ – proces nabywania względnie trwałych zmian w szeroko rozumianym zachowaniu (w zakresie wiadomości, umiejętności, nawyków, postaw) w trakcie bezpośredniego i pośredniego poznawania rzeczywistości (doświadczenia i ćwiczenia)

 

! Arends „ Uczymy się nauczać”

 

              SOCJALIZACJA – inaczej USPOŁECZNIENIE PIERWOTNE. W niej mieści się oddziaływanie grup pierwotnych na jednostkę do których zaliczamy rodzinę, grupy rówieśnicze oraz społeczności lokalne. W tym obszarze odbywa się wrastanie w pewne istniejące normy społeczne. W zależności od tego, gdzie człowiek jest osadzony będzie zależny jego rozwój . [ Rodziny – warunkuje funkcjonowanie rozwój społeczny]

PEDAGOGIKA ULICY -  projekty, praca w pierwotnych środowiskach.

 

2.      Struktura pedagogiki jako nauki

 

PEDAGOGIKA JAKO NAUKA:

 

v     Przedmiot Pedagogiki i jej subdyscypliny:

 

PEDAGOGIKA wywodzi się z czasów kultury grecko-rzymskiej. Jej pojęcie wywodzi się z dwóch słów.

 

PEDAGOGIKA

 

v     Jest pojęciem wywodzącym się z kultury grecko-rzymskiej

v     Słowo pais określało dziecko, które wymaga prowadzenia ze strony dorosłego paidagogosa

v     W czasach starożytnych pedagog opiekował się dziećmi z bogatych domów, prowadził dziecko do dorosłości do momentu wprowadzenia w dorosłość.

v     Stała się nauką, ewaluowała.

PEDAGOGIKA istniała od zawsze ( od momentu istnienia ludzi), przez wieki następowała zmiana w spojrzeniu na rolę dorosłego i rolę dziecka.

 

!!!! OBECNIE PEDAGOGIKA STAŁA SIĘ:

 

Ø      FILOZOFIĄ ( nauka o człowieku, paideia)- pedagogika najczęściej połączona z filozofią, myśleniem o człowieku, kim jest człowiek, do czego zmierza. Pedagogika jest filozofią z punktu myślenia układ.

 

 

Ø      Samodzielną częścią nauk humanistycznych- współcześnie pedagogika jest nauka z zakresu humanistycznego, z dużą przyszłością , permanentna nauka, wychowanie, szybko się rozwija.

Ø      Pedagogika jest Przedmiotem kształcenia akademickiego i zawodowego- przez wieki doprowadzono, żeby pedagog był tym kto zdobędzie wykształcenie, zostanie przygotowany do roli zawodowej.

Ø      Jest subiektywną teorią wychowania- propagowanie treści związanych z oświatą, książki, wypowiedzi pedagogów nie będących do końca fachowcami wiedzę czerpią z poradników typu np. jak przetrwać szkołę.

Ø      Wspólnotową formacją intelektualną ( instruktorzy, pedagodzy, wychowawcy) – B Śliwierski 2006

 

!! PEDAGOGIKA JEST NAUKĄ, PONIEWAŻ POSIADA- IV kryteria:

 

I Pedagogika posiada własny przedmiot badań, którym jest praktyka edukacyjna w tym działanie instytucji oświatowych, stosunki międzyludzkie( np. stosunki między małżonkami  w stosunku do dziecka) zmiany zachodzące w jednostce.

 

II Pedagogika posiada własny system pojęciowy- powstaje on na bazie podstawowych założeń teoretycznych lub wyników badań praktyki edukacyjnej, im bardziej spójny jednoznacznie system pojęć tym lepiej świadczy o nauce.

 

III Pedagogika posiada własne metody badań- są charakterystyczne dla nauk humanistycznych ( np. psychologia, socjologia ) typowe badania pedagogiczne to metoda monograficzna, sondaże.

 

IV Pedagogika posiada własne teorie opisujące i wyjaśniające przedmiot badań, istnieją już i tworzone są teorie, które są punktem wyjścia do badań, reprezentacje złożone z twierdzeń pozwalających wyjaśniać praktykę edukacyjną.

 

!! PEDAGOGIKA jest nauką współdziałającą z wieloma innymi dyscyplinami a sama jest bardzo złożona.

 

 

 

 

 

 

3.Subdyscypliny pedagogiki i kryteria ich podziału

 

W PEDAGOGICE  WYRÓŻNIAMY SUBDYSCYPLINY NAUKOWE:

 

SUBDYSCYPLINA NAUKOWA – dział dyscypliny naukowej, którego przedmiot stanowi wybr4any obszar np. pedagogika społeczna jako subdyscyplina  pedagogiczna zajmuje się środowiskowymi uwarunkowaniami procesów edukacyjnych.

 

!! KRYTERIA

 

! Subdyscypliny pedagogiki wg. Kryteriów wskazanych przez STANISŁAWA KAWALĘ:

 

I Kryterium celów działalności edukacyjnej:

 

-          Na podstawie tego kryterium można wyodrębnić:

1.      DYDAKTYKĘ- cel kształtowania umiejętności logicznego myślenia, dydaktyka to obszar, który zajmuje się procesami nauczania, uczenia się.

2.      TEORIĘ WYCHOWANIA- cel kształtowania umiejętności podejmowania decyzji moralnych, etapy, cele, konteksty.

II Kryterium metodologiczne – uwarunkowanie metod pedagogiki naukowej na obszar analiz ogólnych: pedagogika ogólna, metodologia pedagogiki, historia wychowania, obszar analiz uszczegółowionych osadzony w czynnikach społecznych: pedagogika społeczna.

! Wskazuje na pewne obszary analiz w obrębie pedagogiki, analizy badania mogą być szerokozakresowe bądź analizy uszczególnione: pedagogika ogólna, metodologia pedagogiki, historia wychowania. Pedagogika społeczna jest osadzona na konkretnych czynnikach.



 

                   Wyodrębnia dyscypliny

III Kryterium rozwojowe- dzieli pedagogike na subdyscypliny:

 

Ø      Pedagogika wieku przedszkolnego

Ø      Pedagogika wieku wczesnoszkolnego

Ø      Andragogika

Ø      Gerontologia

PEDAGOGIKA WIEKU PRZEDSZKOLNEGO I WCZESNOSZKOLNEGO- dzieli się w zależnośći od tego na jakim etapie życia człowieka znajduje się nauka. Nowe etapy przedprzedszkolna 0-3

 

ANDRAGOGIKA- pedagogika zajmująca się człowiekiem dorosłym będącym w wieku produkcyjnym podczas aktywności zawodowej.

 

GERONTOLOGIA- zajmuje się człowiekiem w wieku poprodukcyjnym. Dział pedagogiki szybko rozwiajający się.

 

IV Kryterium dewiacji i defektów rozwojowych człowieka (pedagogika specjalna) – Na podstawie tego kryterium wyróżniona jest pedagogika specjalna w niej wyróżnaimy szczegółowe obszary:

Ø      OLIGOFRENOPEDAGOGIKA- to dział zajmujący się osobami upośledzonymi umysłowo.

Ø      SURRDOPEDAGOGIKA- to obszar zajmujący się osobami niesłyszącymi z zaburzeniami słuchu.

Ø      TYFLOPEDAGOGIKA-  jest to obszar zajmujący się osobami niewidomymi i z zaburzeniami wzroku.

Ø      PEDAGOGIKA KOREKCYJNA- zajmuje się osobami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, fragmenterycznie.

Ø      PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA

Ø      PEDAGOGIKA LECZNICZA- zajmuje się osobami przewlekle chorymi

Ø      PEDAGOGIKA OSÓB UZDOLNIONYCH

Ø      LOGOPEDIA

 

V Kryterium instytucjonalne- pedagogika szkolna, pedagogika szkoły wyższej

 

 

              JEDNO Z PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH JAKIE MOŻNA WYRÓŻNIĆ KRYTERIA!!

 

VI Kryterium problemowe – wyróżnia dwie subdyscypliny:

3.      Pedagogika porównawcza – porównuje system oświatowy w różnych krajach.

4.      PEDENTOLOGIA- obszar, który zajmuje się nauczaniem, predyspozycjami, uwarunkowaniami.

 

VII Kryterium dziedzin działalności ludzkiej- wyróżnia:

1.      Pedagogika pracy socjalnej

2.      Pedagogika czasu wolnego

3.      Pedagogika opiekuńcza

Pedagogika wychowawcza

 

4.     Podejścia badawcze w pedagogice.

 

 

METODOLOGIA BADAŃ PEDAGOGICZNYCH

 

W badaniach pedagogicznych wyróżnia się dwa nurty !![ badania ilościowe i jakościowe łączą się ze sobą], w metodologii opisywane są osobno bo dzieli ich język danych.

1.     JAKOŚCIOWE

2.     ILOŚCIOWE

 

 

 

 

 

 

  

 





JĘZYK DANYCH

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl