ZARZĄDZANIE W PRZEDSIĘBIORSTWIE, Studia, ZiIP, SEMESTR IV, semestr IV zaoczny, Podstawy zarządzania

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

ZARZĄDZANIE W PRZEDSIĘBIORSTWIE   ---  " PYTANIA"

 

1.         1.        Co to jest strategia hierarchizacji.

Jest formą strategii defensywnej firmy. Strategia hierarchizacji poprzez hierarchię i wielopoziomową budowę organizacji redukuje własną różnorodność i dokonuje pewnej segmentacji otoczenia, gdyż każdy z jej podsystemów oddziałuje na swoje segmenty otoczenia, absorbując płynące z ich strony zakłócenia. Tak więc proces pochłaniania zakłóceń i adaptacji firmy odbywa się poprzez działania poszczególnych jej podsystemów, dzięki czemu tylko  niewielka część zakłóceń przenosi się na całość działania firmy.

2.         2.        Typologia stylów i kultur wg K. S. Camero.

Typologia (tabela 1) ta analizuje 4 parametry przedsiębiorstwa:

-     -          formę przedsiębiorstwa (F): ma to znaczenie podstawowe;

-     -          styl kierowania szefa przedsiębiorstwa (S): zachowanie kierownika, motywy jego działania;

-     -          "cement" - spoiwo przedsiębiorstwa: istotne wyznawane wartości;

-     -          ukierunkowanie strategiczne (U): to, ku czemu zmierza przedsiębiorstwo.

 

3.        Fazy rozwoju konfliktów.

Stadia rozwojowe konfliktów:

-     -          stadium utajenia

-     -          stadium dostrzeżenia

-     -          stadium odczuwania

-     -          stadium demonstracji

stadium "po bitwie"

3.         4.        Model Parkinsona.

Robotnik wykonuje dane zadanie w czasie, który ma do dyspozycji; powinniśmy wyznaczać możliwie najkrótszy czas pracy wykonania danego zadania (ale realny), by motywować pracownika do zmobilizowania się.

4.         5.        Typy strategii ochrony środowiska.

1)         1)       strategia ofensywna

2)         2)       strategia innowacyjna

3)         3)       strategia defensywna

4)         4)       strategia pasywna (bierna, obojętna)

ad 1) polega na wykorzystaniu wszelkich środków, w tym również kredytów bankowych do poprawy procesów produkcyjnych pod kątem ochrony środowiska, doskonaleniu struktur organizacyjnych w taki sposób, aby łączyły one ochronę środowiska ze wszystkimi zadaniami przedsiębiorstwa, a także na tworzeniu kultury ekologicznej utrwalającej przeświadczenie, że odpowiedzialność za środowisko spoczywa na każdym pracowniku stosownie do jego możliwości i kompetencji,

ad 2) polega na poszukiwaniu nowych technologii, konstrukcji i wyrobów dostosowanych do wymagań ochrony środowiska, czyli na wytwarzaniu "czystych" ekologicznie produktów, budowie obiektów zamkniętych i przekształcaniu odpadów  w zasoby naturalne, a więc na działaniach poprawiających radykalnie stosunki przedsiębiorstwa ze środowiskiem,

ad 3) polega na wycofywaniu z rynku wyrobów i częściowej rezygnacji z technologii nie spełniających kryteriów ekologicznych, a także na podnoszeniu stopnia ich "ekologiczności": dzięki usprawnieniu i modyfikowaniu stosowanych procesów produkcyjnych i ich organizacji (częściowy recycling, częściowa likwidacja szkód środowiskowych),

ad 4) polega na przestrzeganiu tylko koniecznych przepisów o ochronie środowiska, aby nie narazić przedsiębiorstwa na opłaty karne (np. za szkodliwą emisję) i straty związane z utratą dobrego wizerunku (image) w otoczeniu.

5.         6.        Funkcje planu komercjalizacji.

-           -          kompletowanie dostaw;

-           -          kontrolowanie produktów dostarczanych przez dostawców;

-           -          kompletowanie zestawów asortymentowych zgodnie z potrzebami klientów;

-           -          prognozowanie popytu;

-           -          promocję sprzedaży;

-           -          uczestnictwo w regulowaniu należności z tytułu sprzedaży.

6.         7.        Co to jest MRP?

MRP (Manufacturing Resouces Planning - fabryczny system planowania zasobów); produkcję uruchamia się na podstawie prognoz handlowców, lecz prognozy te muszą być niepodważalne; można "daleko lub blisko", a zdolność reagowania bywa niewielka.

7.         8.        Co to jest OPT?

OPT (Optimised Production Technology = optymalna technologia produkcji); w procesie produkcyjnym wykrywa się "wąskie gardła", a na podstawie ich analizy opracowuje się programy zaopatrzenia i produkcji, które mają ograniczać negatywne skutki.

8.         9.        Rodzaje innowacji wg kryterium technologii i kapitału.

W zależności od kształtowania się kategorii postępu technicznego i kapitałochłonności wyróżnia się 4 rodzaje innowacji (wg koncepcji firmy konsultingowej A. D. Little):

1.         1.        innowacje "lekkie" o zaawansowanej technologii

2.         2.        innowacje "ciężkie" o zaawansowanej technologii

3.         3.        innowacje "lekkie" o prostej technologii

4.         4.        innowacje "ciężkie" o prostej technologii

Koncentracja działania na ciężkich innowacjach gdzie wymagane są wysokie nakłady inwestycyjne, a cykl ich realizacji jest długi może prowadzić do przełomowych rozwiązań w technice i zapewnić duże zyski ale w razie niepowodzenia może narazić firmę na poważne trudności, a nawet prowadzić do klęski

9.         10.     Elementy otoczenia makro- i mikroekonomiczne.

Mikrootoczenie - otoczenie, z którym przedsiębiorstwo wchodzi w bezpośrednie kontakty i ma na nie wpływ. Elementy: dostawcy, konsumenci, konkurenci, dystrybutorzy, zewnętrzny marketing usługowy (agencja reklamy).

Makrootoczenie - szerokie otoczenie przedsiębiorstwa na które w zasadzie nie ma ono wpływu. Elementy: otoczenie technologiczne, otoczenie polityczno - prawne, fizyczne, ekonomiczne, demograficzne, socjokulturowe.

Otoczenie dalsze (makroekonomiczne):

  - polityka, gospodarka                               - społeczeństwo

   - nauka, oświata                                         - stosunki międzynarodowe

  - prawo i wymiar sprawiedliwości            - związki gospodarcze

  - opieka społeczna                                     - system monetarny

   - ochrona środowiska                                 - polityka celna

  - radio i telewizja                                        - prasa gospodarcza

 

Otoczenie bliższe (mikroekonomiczne):

- nowe firmy na rynku                   - nowe technologie

- dostawcy, substytuty                    - informacja i łączność

- transport, usługi                            - przepisy rządowe

- giełda i akcjonariusze                   - inwestycje zagraniczne

- handel                                           - kooperanci

- konkurenci                                    - rynek pracy

- kursy walutowe                            - banki

 

 

sprzężenie

zwrotne

 

Proces zarządzania

Zarządzanie stosunkami

Z otoczeniem (instrumenty integracji)

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl