Program wykładu.
1. Zagadnienia wstępne:
i.
1.1. Informatyka jako dziedzina wiedzy i działalności praktycznej
1.2. Zastosowanie informatyki w działalności administracyjnej i prawniczej
1.3. Informatyka jako wsparcie zarządzania
1.4. Informatyka prawnicza
1.5. Usługi administracyjne w społeczeństwie informacyjnym
1.6. Prawo nowych technologii – zagadnienia wstępne
1.7. Wstęp do teorii informacji
1.8. Informacja prawna i jej kategorie
2. Systemy informacji o prawie:
2.1. Bazy danych
2.2. Relacje w prawie i w prawniczych bazach danych
2.3. Ogólna charakterystyka systemów informacji o prawie,typologia systemów i cechy wpływające na ocenę systemu
2.4. Pojęcie informacji o prawie, kategorie dokumentów i ich dalsza klasyfikacja
2.5. Systemy informacyjno-wyszukiwawcze
2.6. Typologia systemów udostępniania informacji prawnej
3. Organizacja procesu wyszukiwawczego:
3.1. Podział logiczny, typologia, partycja, stratyfikacja
3.2. System klasyfikacji hierarchicznej. Od Arystotelesa do Unii Europejskiej
3.3. System klasyfikacji dziesiętnej i systemy pochodne
3.4. System haseł przedmiotowych
3.5. System indeksowy (system słów kluczowych)
3.6. Metody wyszukiwania informacji: wyszukiwanie deskryptorowe i wyszukiwanie pełnotekstowe
3.7. Sieć semantyczna – wprowadzenie
4. Komputerowe wspomaganie decyzji menedżerskich w administracji:
4.1. Decyzje menedżerskie w administracji
4.2. Modelowanie procesów decyzyjnych
4.3. Algorytmizacja działań administracji
4.4. Business inteligence w administracji
4.5. Komputeryzacja decyzji
4.6. Informatyczne systemy zarzadzania
4.7. Zintegrowane systemy zarządzania
4.8. Hurtownie danych
4.9. Systemy wspomagania decyzji
4.10. Systemy informacyjne kierownictwa
4.11. Systemy eksperckie (ekspertowe)
4.12. Elektroniczna Wymiana Danych (EDI)
4.13. Systemy samouczące się
5a. Europejskie bazy informacji prawnej:
5.1. Portal Unii Europejskiej
5.2. Eur-Lex 5.3. Celex 5.4. Curia 5.5. Ted
5.6. Inne bazy UE 5.7. HUDOC
5b. E-government:
5.8. Strategia lizbońska
5.9. e-Europe 2005 i e-Europe 2010
5.10. eGovernment w ramach programu eEuropa 2005
5.11. Dostępność usług publicznych w wersji online w Europie
5.12. eGovernment - cele do zrealizowania dla Państw Członkowskich UE
5.13. Strategie rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce
5.14. Informatyzacja administracji publicznej w Polsce zagadnienia wstępne
6. Dostęp do informacji publicznej w Internecie:
6.1. Źródła prawa do informacji - prawo polskie
6.2. Źródła prawa do informacji - prawo europejskie
6.3. Zakres przedmiotowy - pojecie informacji publicznej
6.4. Zakres podmiotowy
6.5. Zakres przedmiotowy - dopuszczalne ograniczenia
6.6. Biuletyn Informacji publicznej
6.7. Informacja publiczna w sądach
6.8. Informacja publiczna Sejmu i Senatu
7a. Internet w administracji:
7.1. Krótka historia Internetu na świecie i w Polsce
7.2. Najważniejsze usługi sieciowe
7.3. Interent jako środowisko rozwoju administracji
7.4. Promocja działań administracji poprzez sieć
7.5. Usługi elektroniczne administracji
7.6. Zarządzanie wykorzystaniem sieci
7b. Informatyzacja administracji publicznej
8. Oznaczenia odróżniające i ich ochrona:
8.1. Pojęcie adresu elektronicznego
8.2. Znaki towarowe w Internecie
8.3. Ochrona domeny internetowej
8.4. Cybersquatting i typosquatting
8.5. Identyczność oznaczeń
8.6. Orzecznictwo arbitrażowe (zasady prowadzenia arbitrażu i mediacji w sprawie domen)
8.7. Czyny nieuczciwej konkurencji
8.8. Deeplinking i framing
9. Podpis elektroniczny:
9.1. Pojęcie podpisu elektronicznego, podpisu cyfrowego i bezpiecznego (kwalifikowanego) podpisu
elektronicznego
9.2. Historia podpisu elektronicznego (początki, ustawa modelowa UNCITRAL, dyrektywa UE)
9.3. Kryptografia symetryczna i asymetryczna
9.4. Szyfrowanie dokumentu a podpisywanie dokumentu
9.5. Czynności składające się na tworzenie zaszyfrowanego i podpisanego elektronicznie dokumentu
9.6. Podpis elektroniczny a inne formy podpisu w prawie polskim
9.7. Znakowanie czasem - usługa czy mit
9.8. Infrastruktura klucza publicznego
9.9. Certyfikacja i akredytacja
9.10. Błędy ustawy o podpisie elektronicznym i aktów wykonawczych do niej
9.11. Naruszenie zasady neutralności technologicznej prawa na przykładzie przepisów o podpisie elektronicznym
10. Ochrona danych osobowych w systemach informatycznych administracji:
10.1. Podstawowe źródła norm dotyczących ochrony danych osobowych
10.2. Czym są dane osobowe?
10.3. Administrator danych
10.4. Ogólne zasady dotyczące przetwarzania
10.5. Formy przetwarzania
10.6. Obowiązek informacyjny
10.7. Zabezpieczanie miejsc przetwarzania danych
10.8. Postępowanie w przypadkach naruszenia ochrony danych osobowych
10.9. Powierzanie danych
10.10. Udostępnianie danych
10.11. Poprawność, kompletność i legalność przetwarzania
10.12. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
11. Ewidencje i rejestry w systemach informatycznych:
11.1. Prawna regulacja systemów faktograficznych
11.2. PESEL
11.3. REGON
11.4. Ewidencja podatników
11.5. CEPiK
11.6. Krajowy Rejestr Sadowy
11.7. Elektroniczne księgi wieczyste
11.8. Kataster
12. Prawnokarna regulacja zachowań w sieci:
12.1. Pojęcie przestępstwa komputerowego
12.2. Rodzaje zagrożeń z sieci
12.3. Cyberprzestępstwa a przestępstwa pospolite w cyberprzestzeni
12.4. Fauna komputerowa (wirusy, robaki, króliki, konie trojańskie, muły trojańskie, itp.)
12.5. Ataki z sieci - modus operandi sprawców
12.6. Wybrane rodzaje przestępstw w sieci:
12.7. Aspekty procesowe
13. Administracja publiczna a usługi społeczeństwa informacyjnego:
13.1. e-Commerce a i-Commerce
13.2. e-Commerce a świadczenie usług drogą elektroniczną
13.3. Usługi B2A, A2B oraz A2C
13.4. Umowy elektroniczne
13.5. Spełnienie świadczenia przez Internet
13.6. Ramy prawne e-Commerce w Polsce i w UE
13.7. Cybernowelizacja Kodeksu cywilnego z 2003 r.
13.8. Wzorce umowne w handlu elektronicznym
13.9. Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną
13.10. Ochrona niektórych usług opartych lub polegających na dostępie warunkowym
13.11. Mere conduit, cashing i hosting
13.12. Informacja handlowa i spam - zakres regulacji prawnej
13.13. Prawne aspekty korzystania z platform peer-2-peer
14. "Procedura elektroniczna":
14.1-3. Zastosowanie dokumentów elektronicznych w postępowaniu administracyjnym, cywilnym i karnym
14.4. Zastosowanie technik informatycznych w przewodzie sądowym
14.5. Zastosowanie systemów eksperckich do tworzenia systemów automatycznego rozstrzygania
14.6. Elektroniczny sędzia
15. Na przełomie teraźniejszości i przyszłości:
15.1. Internet prawniczy
15.2. Marketing usług prawniczych w sieci
15.3. Sieci semantyczne jako kolejny krok w rozwoju Internetu na potrzeby administracji publicznej
15.4. Zastosowanie sztucznej inteligencji do gromadzenia informacji prawnej w sieciach rozproszonych
15.5. Prawne science fiction
ZAGADNIENIA WSTĘPNE.
1.1. Informatyka jako dziedzina wiedzy i działalności praktycznej:
•Informatyka sensu stricto
•Technologia informacyjna
•Zarządzanie informacją
1.2. Zastosowanie informatyki w działalności administracyjnej i prawniczej:
1. Informatyka w zarządzaniu „przedsiębiorstwem”
2. Informatyka prawnicza
3. Biurowa technologia informacyjna
4. Informacja publiczna
5. Usługi administracyjne
6. Public relations
7. Systemy faktograficzne
8. Zarządzanie finansami
9. E-Learinng
10. Zarządzanie zasobami ludzkimi
...
...
...
1.3. Informatyka jako wsparcie zarządzania:
Narzędzia informatyczne wykorzystywane są do:
a) modelowania procesów decyzyjnych
b) wspomagania decyzji menedżerskich
c) informatyzacji samego procesu zarządzania
d) zarządzania wirtualnego
Modelowanie procesów decyzyjnych (1)
Modelowanie procesów decyzyjnych stanowi pierwszy krok w przygotowaniu dowolnego oprogramowania menadżerskiego
Model : uproszczona rzeczywistość.
Model jest bezpośrednim przedstawieniem wyobrażenia o jakimś całościowym logicznie fragmencie rzeczywistości. W przypadku procesów decyzyjnych jest prezentacja odpowiednich aspektów sytuacji problemowej, która jest przedmiotem rozważań. Przedstawia on w sposób uporządkowany i sformalizowany obraz rzeczywistości na podstawie informacji, jakie o niej posiadamy, W tym rozumieniu modelem jest każda próba przedstawienia za pomocą opisu, rysunku czy wzoru jakiegoś problemu.
W.T.Bielecki „Informatyzacja zarządzania” s. 54
Modelowanie procesów decyzyjnych (2)
Model : Układ względnie odosobniony, działający analogicznie do oryginału.
S.Lewandowski, A.Malinowski, J.Petzel
„Logika dla prawników. Słownik encyklopedyczny ” s. 1261.3.1.
a) model opisowy (rekonstrukcyjny) - układ odzwierciedlający możliwie dokładnie, z punktu widzenia interesujących nas własności, rzeczywiste funkcjonowanie danego badanego układu empirycznego;
b) model normatywny (idealizacyjny) przedstawia własności, które powinno mieć dane zjawisko (układ), aby osiągnięty został jakiś wyznaczony cel o charakterze etycznym, moralnym, ekonomicznym lub innym
Modelowanie procesów decyzyjnych (3)
Symulacja procesów
Modelowanie niepewnych sytuacji decyzyjnych
Modelowanie niejednoznaczności
Modelowanie preferencji
Cybernetyka prawnicza
Komputerowe wspomaganie decyzji menadżerskich:
Business inteligence
Optymalizacja działania „przedsiębiorstwa”
Planowanie działań
Szacowanie skutków decyzji równoległych
...
Komputerowe systemy wspomagania zarządzania:
Obieg dokumentów
Zintegrowane systemy zarządzania
Hurtownie danych
Systemy wspomagania decyzji
Systemy informacyjne kierownictwa
Systemy eksperckie (ekspertowe)
1.4. Informatyka prawnicza:
Historia
- koniec lat 60-tych - pojawienie się terminu „informatyka prawnicza” w literaturze amerykańskiej
- 1971 r. - artykuł J.Wróblewskiego „Informatyka prawnicza – możliwości zastosowania cybernetyki” „Państwo i Prawo”,
nr 3-4 z roku 1971
Pierwotne zadania informatyki prawniczej:
Umożliwienie zastosowania maszyn cyfrowych w procesie:
- tworzenia prawa,
- systematyzacji przepisów prawnych,
- wykładni i stosowania prawa,
- wyszukiwania informacji o prawie.
Problemy:
- brak wyraźnego sprecyzowania granic
- na gruncie różnych systemów prawnych różnie przeprowadzany jest podział zagadnień informatyki prawniczej i prawa informatycznego,
W nauce polskiej:
- przeważa koncepcja rozdzielenia tak z punktu widzenia naukowego, jak i z dydaktycznego
informatyki prawniczej jako dyscypliny nauki pozostającej śc...