ZPP-III wykład, Psychologia, psychologia stosowana I, psychologia ogólna - procesy poznawcze, złożone procesy poznawcze

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

Kinga Tucholska
JAK UCZY SIĘ MÓZG?
BHP uczenia się
IPS UJ 2011/2012
Jak uczy się mózg?
1. Uczy się
zmieniając swoją strukturę
– ulegając reorganizacji:
- neurogeneza
- synaptogeneza i przycinanie synaptyczne
- mielinizacja

plastyczność mózgu
(również kompensacyjna)
2
Jak uczy się mózg?
2. Uczy się w
okresach szczególnej wrażliwości
, ale nie tylko...
- badania Wiesela i Hubela nad kotami-piratami
- okres krytyczny czy okres szczególnej wrażliwości?
- jakie są najlepsze okresy dla nauczania?
- uczenie a wiek życia
- starzejemy się ponieważ potrafimy się uczyć!
3. Uczy się poprzez
aktywność
i
naśladowanie
- neurony lustrzane w korze przedruchowej
- co nas powstrzymuje od naśladowania wszystkiego co widzimy?
4. Uczy się
non stop
- w czasie czuwania i
snu
- badana P. Maqueta: praca off-line (kora-hipokamp) w czasie REM
- badania R. Stickgolda nad walorami drzemki
→ higiena snu w procesie uczenia się
3
Czego mózgowi potrzeba do szczęścia
i... do uczenia się ?
tlen – woda – glukoza – stymulacja - ruch
4
Program m i n i m u m
Zachować sprawność mózgu
chroniąc go przed:

urazami fizycznymi

urazami emocjonalnymi i przewlekłym stresem

toksynami (używki, „dopalacze”)

skutkami braku snu

odwodnieniem

niedożywieniem (fast food naprawdę ogłupia!)
5
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl