WYKŁAD NR 1
Organizacja- każde przedsiębiorstwo (bank- ma charakter finansowy), ludzie, którzy realizują określone cele, działają w ramach odpowiedniej struktury i korzystają z odpowiedniej technologii.
C
L
T
S
Ludzie- uczestnicy organizacji wraz z kierownictwem, to także ich kwalifikacje, umiejętności, system wartości, motywacja do pracy, kultura organizacyjna (umiejętności łączenia swojego rozwoju z rozwojem danej organizacji)
Cele- to wszystko do czego dąży organizacja, na poziome celów następuje ocena przyjętej strategii działania, jej modyfikacja lub zmiana
Technologia- zespół metod i technik wytwarzania, dystrybucji, rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w obszarze realizacji funkcji zarządzania
Struktura- rezultat rozmieszczenia władzy w organizacji
Między tymi elementami zachodzą interakcje (jedna zmiana ma wpływ na pozostałe). Każdy element ma punkt odniesienia do otoczenia ( czynnik ludzki do społeczeństwa- rynek pracy, cele -> rynek- reguły gry obowiązujące na rynku, technologia -> nauka, technika, postęp, innowacje, struktura -> metasystem.
Organizacja działa w określonym otoczeniu:
Warunki polityczne: Warunki ekonomiczne: Surowce i energia:
- Regulacje prawne, - regulacje ekonomiczne, - dostęp do źródeł,
- Działania rządu, - sytuacja gospodarcza, - nowe zasoby i źródło,
- Orzecznictwo, - system podatkowy, - nowe zachowania,
- Traktaty handlowe, - system celny, - ruchy cen i kosztów
- Członkostwo w org. - zjawiska ekonomiczne
międzynarodowych, (inflacja, stopa wzrostu)
ORGANIZACJA SŁUŻĄCA
OTOCZENIU
Rynek: Aktywa społeczne:
- natężenie konkurencji, - poziom edukacji,
- odbiorcy produktów, - etyka i etos pracy,
- sprzedaż, - postawy,
- pozycja na rynku, - kwalifikacje zawodowe,
-ceny, tendencje, - umiejętności pracy,
- użytkownicy produktów - rynek pracy (podaż siły roboczej)
i usług,
Technika: Kapitał: Kultura:
- odkrycia, wynalazki, - źródła akumulacji, - system wartości,
- innowacje, wiedza, - rynek kapitałowy, - ogólny poziom wykształcenia,
- skomercjalizowane - inwestycje, - wzorce zachorowań,
innowacje, - giełda, - etyka zawodowa,
- nowe technologie, - papiery wartościowe, - kultura organizacyjna
- inżynieria materiałowa, - gospodarka funduszami,
- produkcja
Zarządzanie- ciągły proces rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w obszarze realizacji funkcji zarządzania (p, o, m, k), by racjonalnie gospodarować zasobami kapitałowymi, rzeczowymi i ludzkimi.
Douglas McGreggor- twórca 2-óch teorii: X i Y
Są takie przedsiębiorstwa w których nie trzeba motywować ludzi:
„Ludzie wcale nie są tacy jak ich opisałem w teorii X, ale mogą się takimi stać, jeśli będzie źle traktowany w organizacji” (Ludzie muszą wykorzystywać swoje możliwości), kierownik autokrata i demokrata.
TEZA:
Ludzie są najcenniejszym zasobem każdej organizacji!
1. Efektywność działania każdej organizacji zaczyna się od produktywności jej pracowników, która zależy od ich zdolności, wykształcenia, umiejętności praktycznych, doświadczenia, celów i wartości, postaw i zachowań, cech osobowości oraz motywacji.
2. Ludzie są ważni w organizacji, ponieważ większość problemów powstaje z ich przyczyny. To właśnie ludzie rozwiązują te i inne problemy.
3. Ludzie są zasobem strategicznym, posiadają możliwości doskonalenia swojego potencjału potrafią myśleć koncepcyjnie i są kreatywni, a te cechy dzięki którym można identyfikować pojawiające się szanse i zagrożenia.
Kredo: nigdy nie rób tego co może zrobić twój podwładny.
WYKŁAD NR 2
1. Umiejętności konceptualne – myślenie abstrakcyjne, w kategoriach programowania i prognozowania działań strategicznych,
Związany z filozofią globalizacji managementu (myśl globalnie, działaj lokalnie).
Pożądany u kadry kierowniczej.
2. Umiejętności administracyjne – całokształt funkcjonowania formy, związane są ze sprawnym i efektywnym kierowaniem firmą lub wyznaczoną jednostką administracyjną.
Potrzebne kadrze kierowniczej na średnim i wyższym poziomie zarządzania.
Typowe działania: koordynacja planowania długookresowego, z przygotowaniem krótkoterminowych budżetów.
3. Umiejętności techniczne – wymagane na etapie realizacji określonego zadania; związane z posiadaniem fachowej i specjalistycznej wiedzy.
4. Umiejętności współpracy z personelem – umiejętność współpracy i nawiązywania stosunków z personelem.
Są niezbędne w trakcie bezpośrednich kontaktów pomiędzy kierującymi, a wykonawcami, ma charakter motywujący i twórczy.
Wymagane umiejętności w zależności od poziomu managementu:
koncepcyjne
U
M
I
E
J
Ę
T
N
O
Ś
C
I
administracyjne
koncepcyjne
administracyjne
koncepcyjne
techniczne
techniczne
administracyjne
techniczne
współpraca z pracownikami
współpraca z pracownikami
współpraca z pracownikami
M A N A G E M E N T
wyższy średni niższy
poziom poziom poziom
System informacji w organizacji – jest bardzo ważną kwestią, w procesie zarządzania:
nie może być za dużo informacji – menadżer może mieć kłopoty z wyodrębnieniem odpowiedniej informacji,
gdy informacji jest zbyt mało – problem może być nierozwiązany.
Zależność między szczeblami organizacji, a potrzebami informacyjnymi:
Potrzeby inf.
szczeble
org.
Hierarchiczna struktura informacji w procesie zarządzania informacją:
Inf. dla
planowania strategicznego i podejmowania decyzji
Informacje dla planowania taktycznego i podejmowania decyzji
Informacje dla planowania org.,
podejmowania decyzji i kontroli.
Informacje dla reakcji procesów wytwórczych
DECYZJE – dokonywanie wyboru z wielu możliwych wariantów.
· Programowany (problemy często pojawiające się, typowe, procesy rozwiązywania problemów),
· Nieprogramowany (problemy nietypowe, problem już nie powróci),
Decyzje według hierarchii managementu:
· strategiczne – podejmowane w długim przedziale czasowym; dotyczą rozwoju firmy i jej misji (restrukturyzacja firmy, produkcja, zatrudnienie, filozofia działania, etyka, działania na rzecz akcjonariuszy), działanie na rzecz środowiska lokalnego kooperacja krajowa i zagraniczna.
· taktyczne – z całokształtem funkcjonowania firmy od strony technicznej, finansowej, organizacyjnej i pracowniczej w średnich i krótkich przedziałach czasowych; bardzo często podstawą horyzontu czasowego jest budżet firmy; decyzje taktyczne stanowią przełożenie ogólnych celów ustalonych na wyższym poziomie zarządzania, na technikę i metodę wykonywania zadania,
Wykorzystanie maszyn i urządzeń, programowanie rozwiązań organizacji, zakup i oprzyrządzenia, zatrudnienie pracowników, reprezentowanie autorytetu i władzy, planowanie zmian średnio i krótkookresowych.
· operatywno – bieżące – wykonanie zleconego zadania lub polecenia wydanego przez przełożonego i na tym szczeblu managementu istnieje bezpośrednia zależność pomiędzy wydającym decyzje, a wykonawcą.
Bezpośrednia współpraca z grupą pracowniczą, doraźne interwencje w wykonaniu zadań: narzędzia, surowce, bieżące korygowanie działań pracowniczych, utrzymywanie łączności i komunikacji, działania motywacyjne, propozycje zadań bieżących i krótkoterminowych w zakresie organizacji, finansów, produkcji zatrudnienia.
WIEM WIEM
Sytuacja pewności – dysponuje pełną, wymierną informacją na temat problemu, menadżer wie jakie będą skutki decyzji.
WIEM WIEM
WIEM WIEM
NIE WIEM
WIEM
Menadżer podejmuje decyzje w momencie RYZYKA. Nie dysponuje pełną wymierną informacją na ...