ZACHOWANIE ORG. wyklady, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 1 rok - materiały

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

WYKŁAD NR 1

 

Organizacja- każde przedsiębiorstwo (bank- ma charakter finansowy), ludzie, którzy realizują określone cele, działają w ramach odpowiedniej struktury i korzystają z odpowiedniej technologii.

 

















C

L





 

 









 





T

S

 





 

 

Ludzie- uczestnicy organizacji wraz z kierownictwem, to także ich kwalifikacje, umiejętności, system wartości, motywacja do pracy, kultura organizacyjna (umiejętności łączenia swojego rozwoju z rozwojem danej organizacji)

 

Cele- to wszystko do czego dąży organizacja, na poziome celów następuje ocena przyjętej strategii działania, jej modyfikacja lub zmiana

 

Technologia- zespół metod i technik wytwarzania, dystrybucji, rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w obszarze realizacji funkcji zarządzania

 

Struktura- rezultat rozmieszczenia władzy w organizacji

 

Między tymi elementami zachodzą interakcje (jedna zmiana ma wpływ na pozostałe). Każdy element ma punkt odniesienia do otoczenia ( czynnik ludzki do społeczeństwa- rynek pracy, cele -> rynek- reguły gry obowiązujące na rynku, technologia -> nauka, technika, postęp, innowacje, struktura -> metasystem.

 

Organizacja działa w określonym otoczeniu:

 

Warunki polityczne:                            Warunki ekonomiczne:                            Surowce i energia:             

- Regulacje prawne,                            - regulacje ekonomiczne,              - dostęp do źródeł,

- Działania rządu,                            - sytuacja gospodarcza,                            - nowe zasoby i źródło,

- Orzecznictwo,                                          - system podatkowy,                            - nowe zachowania,

- Traktaty handlowe,                            - system celny,                                          - ruchy cen i kosztów

- Członkostwo w org.                            - zjawiska ekonomiczne                           

  międzynarodowych,                              (inflacja, stopa wzrostu)                            

 

ORGANIZACJA SŁUŻĄCA

OTOCZENIU

Rynek:                                                                                                                Aktywa społeczne:

- natężenie konkurencji,                                                                                    - poziom edukacji,

- odbiorcy produktów,                                                                                    - etyka i etos pracy,

- sprzedaż,                                                                                                  - postawy,

- pozycja na rynku,                                                                                    - kwalifikacje zawodowe,

-ceny, tendencje,                                                                                    - umiejętności pracy,

- użytkownicy produktów                                                                       - rynek pracy (podaż siły roboczej)

  i usług,

 

Technika:                                          Kapitał:                                                        Kultura:

- odkrycia, wynalazki,                            - źródła akumulacji,                            - system wartości,

- innowacje, wiedza,                            - rynek kapitałowy,                            - ogólny poziom wykształcenia,

- skomercjalizowane                             - inwestycje,                                          - wzorce zachorowań,

  innowacje,                                          - giełda,                                          - etyka zawodowa,

- nowe technologie,                            - papiery wartościowe,                            - kultura organizacyjna

- inżynieria materiałowa,              - gospodarka funduszami,             

- produkcja                                                                                                                

 

Zarządzanie- ciągły proces rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w obszarze realizacji funkcji zarządzania (p, o, m, k), by racjonalnie gospodarować zasobami kapitałowymi, rzeczowymi i ludzkimi.

 

Douglas McGreggor- twórca 2-óch teorii: X i Y

Są takie przedsiębiorstwa w których nie trzeba motywować ludzi:

„Ludzie wcale nie są tacy jak ich opisałem w teorii X, ale mogą się takimi stać, jeśli będzie źle traktowany w organizacji” (Ludzie muszą wykorzystywać swoje możliwości), kierownik autokrata i demokrata.

 

TEZA:

Ludzie są najcenniejszym zasobem każdej organizacji!

1.     Efektywność działania każdej organizacji zaczyna się od produktywności jej pracowników, która zależy od ich zdolności, wykształcenia, umiejętności praktycznych, doświadczenia, celów i wartości, postaw i zachowań, cech osobowości oraz motywacji.

2.     Ludzie są ważni w organizacji, ponieważ większość problemów powstaje z ich przyczyny. To właśnie ludzie rozwiązują te i inne problemy.

3.     Ludzie są zasobem strategicznym, posiadają możliwości doskonalenia swojego potencjału potrafią myśleć koncepcyjnie i są kreatywni, a te cechy dzięki którym można identyfikować pojawiające się szanse i zagrożenia.

 

Kredo: nigdy nie rób tego co może zrobić twój podwładny.

 

WYKŁAD NR 2

 

1.     Umiejętności konceptualne – myślenie abstrakcyjne, w kategoriach programowania i prognozowania działań strategicznych,

Związany z filozofią globalizacji managementu (myśl globalnie, działaj lokalnie).

Pożądany u kadry kierowniczej.

 

2.     Umiejętności administracyjne – całokształt funkcjonowania formy, związane są ze sprawnym i efektywnym kierowaniem firmą lub wyznaczoną jednostką administracyjną.

Potrzebne kadrze kierowniczej na średnim i wyższym poziomie zarządzania.

Typowe działania: koordynacja planowania długookresowego, z przygotowaniem krótkoterminowych budżetów.

 

3.     Umiejętności techniczne – wymagane na etapie realizacji określonego zadania; związane z posiadaniem fachowej i specjalistycznej wiedzy.

 

4.     Umiejętności współpracy z personelem – umiejętność współpracy i nawiązywania stosunków z personelem.

Są niezbędne w trakcie bezpośrednich kontaktów pomiędzy kierującymi, a wykonawcami, ma charakter motywujący i twórczy.

 

Wymagane umiejętności w zależności od poziomu managementu:

 

 

koncepcyjne



U

M

I

E

J

Ę

T

N

O

Ś

C

I

  administracyjne

koncepcyjne





















  administracyjne

koncepcyjne







techniczne



techniczne

  administracyjne

 



techniczne



współpraca z pracownikami



współpraca z pracownikami

 

współpraca z pracownikami



 

M A N A G E M E N T



 

wyższy                                          średni                                           niższy

poziom                                          poziom                                          poziom

 

System informacji w organizacji – jest bardzo ważną kwestią, w procesie zarządzania:

nie może być za dużo informacji – menadżer może mieć kłopoty z wyodrębnieniem odpowiedniej informacji,

gdy informacji jest zbyt mało – problem może być nierozwiązany.

 

Zależność między szczeblami organizacji, a potrzebami informacyjnymi:





Potrzeby inf.









 

  szczeble

  org.





 





 

 

 

 

Hierarchiczna struktura informacji w procesie zarządzania informacją:













 

Inf. dla

      planowania         strategicznego i podejmowania decyzji

 

 

 

 





Informacje dla planowania   taktycznego i podejmowania decyzji



 





 

       Informacje dla planowania org.,

      podejmowania decyzji i kontroli.



 

 



Informacje dla reakcji procesów wytwórczych



 

 

 

DECYZJE – dokonywanie wyboru z wielu możliwych wariantów.

·         Programowany (problemy często pojawiające się, typowe, procesy rozwiązywania problemów),

·         Nieprogramowany (problemy nietypowe, problem już nie powróci),

 

Decyzje według hierarchii managementu:

·         strategiczne – podejmowane w długim przedziale czasowym; dotyczą rozwoju firmy i jej misji (restrukturyzacja firmy, produkcja, zatrudnienie, filozofia działania, etyka, działania na rzecz akcjonariuszy), działanie na rzecz środowiska lokalnego kooperacja krajowa i zagraniczna.

 

·         taktyczne – z całokształtem funkcjonowania firmy od strony technicznej, finansowej, organizacyjnej i pracowniczej w średnich i krótkich przedziałach czasowych; bardzo często podstawą horyzontu czasowego jest budżet firmy; decyzje taktyczne stanowią przełożenie ogólnych celów ustalonych na wyższym poziomie zarządzania, na technikę i metodę wykonywania zadania,

Wykorzystanie maszyn i urządzeń, programowanie rozwiązań organizacji, zakup i oprzyrządzenia, zatrudnienie pracowników, reprezentowanie autorytetu i władzy, planowanie zmian średnio i krótkookresowych.

 

·         operatywno – bieżące – wykonanie zleconego zadania lub polecenia wydanego przez przełożonego i na tym szczeblu managementu istnieje bezpośrednia zależność pomiędzy wydającym decyzje, a wykonawcą.

Bezpośrednia współpraca z grupą pracowniczą, doraźne interwencje w wykonaniu zadań: narzędzia, surowce, bieżące korygowanie działań pracowniczych, utrzymywanie łączności i komunikacji, działania motywacyjne, propozycje zadań bieżących i krótkoterminowych w zakresie organizacji, finansów, produkcji zatrudnienia.

 

 





 

WIEM                  WIEM

 

Sytuacja pewności – dysponuje pełną, wymierną informacją na temat problemu, menadżer wie jakie będą skutki decyzji.



WIEM       WIEM

 

 

 

 

 

 





 

WIEM       WIEM

 

NIE WIEM

 

WIEM



Menadżer podejmuje decyzje w momencie RYZYKA. Nie dysponuje pełną wymierną informacją na ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl