ZŁOŻONE PROCESY POZNAWCZE- wykład, Psychologia, psychologia stosowana I, psychologia ogólna - procesy poznawcze, złożone procesy poznawcze, z II roku

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

ZŁOŻONE PROCESY POZNAWCZE- wykład

 

wykład 1:

WARUNKOWANIE KLASYCZNE:

a) procedura przerabiania bodźców obojętnych na warunkowanie („znaczące”, czasowo ważne)

b) proces uczenia się związków między bodźcami biologicznie ważnymi a innymi, wcześniej obojętnymi bodźcami (proces „czasowego” wiązania bodźców)

c) paradygmat badawczy, w którym psy (i nie tylko) odpowiadają na pytania eksperymentatora (i pomagają weryfikować różne inne hipotezy badawcze)

Iwan P. Pawłow (1849-1936) fizjolog zajmujący się m.in. procesami wydzielania związanymi z trawieniem „wyższych czynności nerwowych”

1904 – Nobel (fizjologia)

badania równoległe z nurtem behawiorystycznym w USA

„Dla przyrodnika wszystko zawiera się w metodzie”

„Pies Pawłowa”- techniczne aspekty badań nad reakcją ślinienia, czyli tzw. wydzielaniem psychicznym

wygaszanie:

-przeciwieństwo nabywania (warunkowania) reakcji warunkowych

-anulowanie wytworzonych związków, oduczanie

odporność na wygaszanie:

-wskaźnik siły wcześniej wytworzonego związku

warunkowanie klasyczne = reaktywne, typu S-S (stimulus)

Bb -> Rb ( Bw -> Rw ) Bb nie = Bw, Rb nie = Rw

bodziec- każda zmiana w otoczeniu, dostrzegalna przez organizm

reakcja- każda zmiana, która może być dostrzegana przez obserwatora lub rejestrowana przez urządzenie pomiarowe

rodzaje odruchów bezwarunkowych (wg Szewczuka):

-orientacyjne ( „co to takiego?”, związane z postawą ciała)

-lokacyjne

-pokarmowo-trawienne

-obronne

-płciowe

rodzaje procedur warunkowania w warunkowaniu klasycznym:

-równoczesne (nie jest najbardziej efektywna)

-opóźnione (następcze) – Bw trochę przed Bb

-śladowe (Bb wykorzystuje ślad Bw)

-czasowe (funkcję Bw pełnią odstępy między Bb- optymalna przerwa- 0,5 s)

-wyższego rzędu (dobry model tworzenia/ poszerzania się zainteresowań w ontogenezie)

 

wykład 2:

ZJAWISKA (EFEKTY) TOWARZYSZĄCE WARUNKOWANIU

spontaniczne odnowienie reakcji warunkowej (spontaneous recovery)

-wewnętrzny proces uczenia się/ oduczania a wykonanie reakcji (zachowanie, performance)

-nauczenie się vs „przeuczenie się” czegoś

-wieloznaczność „komunikatu” jakim jest „powtarzający się brak”

Sb (wzmocnienia) w danej sytuacji:

-„tu nie działa”

-„dzisiaj nie działa”

-„już (nigdy) nie będzie działać („teraz i zawsze”)

spontaniczne odnowienie reakcji a PRAWA JOSTA (1897) i krzywa zapominania

I: Jeżeli w danej chwili dwa skojarzenia mają jednakową siłę, lecz różny wiek, to w miarę dalszego upływu czasu skojarzenie starsze będzie słabło wolniej.

II: Jeżeli dwa skojarzenia mają jednakową siłę, lecz różny wiek, to dalsze uczenie się przyniesie większą korzyść skojarzeniu starszemu.

kształt krzywej zapominania i niektóre konsekwencje:

generalizacja i różnicowanie jako dwa aspekty warunkowania

·         gradient generalizacji może być bardziej :

o       stromy (gołąb reaguje na dźwięki od 850-1150 Hz)

o       płaski (niemal każdy ton wywołuje dziobanie – lub ten... ;))

*gołębie Skinnera uwarunkowane na 1000 Hz

od czego zależy gradient generalizacji?

·         fazy procesu warunkowania

·         procedury warunkowania

·         siły i rodzaju motywacji

3 rodzaje sytuacji warunkowania:

-uczenie się ucieczki

-uczenie się unikania (negatywne)

-uczenie się dążenia

co może być bodźcem (i reakcją) ?

·         każda dostrzegalna zmiana w otoczeniu ( i zachowaniu, także w fizjologii)

·         zmiany bywają bardziej lub mniej specyficzne (np. odruch orientacyjny badawczy- mniej specyficzny)

·         pytanie: czy zwierzęta reagują na bezwzględne cechy bodźców, czy raczej na cechy relacyjne? (mniejszy-większy, cichszy-głośniejszy etc.)

o       eksperyment W. Kohlera na kurach

procedura „bezbłędnego różnicowania” Terrace

·         Bw może być złożona sytuacja bodźcowa, nie tylko prosty, elementarny bodziec

·         czy można nauczyć gołębie odróżniania stylów w malarstwie? owszem.

o       należy zaczynać od bodźców maksymalnie odmiennych i wiązać je z odmiennymi reakcjami, a następnie przechodzić stopniowo do bodźców coraz mniej różnych

 

 

wykład 2:

KWESTIE TERMINOLOGICZNE

generalizacja (różnicowanie):

·         reakcji

·         bodźca

o       sensoryczna (np. z prawej na lewą rękę)

o       semantyczna (np. przeniesienie na podobne słowa, z obrazu na słowo)

generalizacja reakcji- ten sam bodziec wywołuje różne reakcje

generalizacja bodźca- różne (podobne) bodźce wywołują analogiczną (taką samą) reakcję

generalizacja semantyczna:

·         język jako drugi układ sygnałowy, słowa jako „sygnały sygnałów” (Pawłow)

·         eksperyment Krasnogorskiego (1954) „wrona” i „rumianek” jako Bw, zgeneralizowana Rw na bodziec „ptak”

·         „krowa” (szok elektryczny) i „papier” (nie ma szoku) jako oryginalny Bw oraz tzw. słowa wiejskie (traktor, pług, kukurydza itp.) Lacey & Smith, 1954

·         Eleonora Rosh „który z ptaków jest najbardziej ptakowaty?”

·         eksperyment Reissa (1946) „right” jako Bw

o       dzieci 7-9 lat „wright”

o       dzieci 10-12 lat „wrong”

o       młodzież 14-20 lat „correct”

o       – zależnie od wieku różne formy generalizacji (różne reakcje między pojęciami) okazały się dominujące

·         Rw można wytworzyć nie tylko na złożone bodźce sensoryczne lub bodźce werbalne (semantyczne), lecz również na tzw. BODŹCE RELACYJNE

WZMOCNIENIE

·         wzmocnieniowa i bezwzmocnieniowa koncepcja uczenia

·         bezwzmocnieniowe koncepcje: J. Watson, J. Guthrie, Tolman (?), zakładały, że odwołując się jedynie do efektu styczności w czasie, częstości, współwystępowania S-R lub efektu świeżości można wyjaśnić uczenie się

·         koncepcje wzmocnieniowe: E.L. Thorndike, J.P. Pawłow, B.F. Skinner, C.L. Hull, K.W. Spencer, N. E. Miller, O. H. Mowrer i inni

·         empiryczny sens wzmocnienia:

o       każdy czynnik, który zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia danej reakcji w podobnej sytuacji w przyszłości

o       niekoniecznie jest to tautologia, ateoretyczność

o       transsytuacyjny charakter wzmocnienia (w różnych sytuacjach)

·         Burrhus Frederic Skinner (1904-1990)

·         Rodzaje wzmocnień:

o       pierwotne i wtórne (czynniki wzmacniające)

o       pozytywne

§         nagrody

o       i negatywne

§         pozbycie się kary (kiedy ona już działa)

§         uniknięcie kary (trening ucieczki- avoidance trening/behaviour)

o       konsekwencje odraczania wzmocnień w czasie (uczymy się tego w trakcie socjalizacji)

o       konsekwencje rozkładu wzmocnień (patrz: Skinner), a szybkość uczenia się vs trwałość reakcji

§         wzmacnianie ciągłe (z każdym razem) vs sporadyczne

·         4 typy rozkładów wzmocnień:

o       stałych odstępów czasowych

o       zmiennych odstępów czasowych

o       stałych proporcji

o       zmiennych proporcji

·         niektóre koncepcje wzmocnienia:

o       „redukcji popędu” C. Hulla (1952) – eksperyment na szczurach- samce rozpoczynają seks z samicami w czasie rui, nie pozwolono im dokończyć kopulacji, było mu bardzo awersyjnie, pomimo tego nie zauważono osłabienia motywacji

o       „relatywnej wartości zachowań” D. Premack’a (1959,65)

o       „teorii równowagi” lub (relatywnej)”deprywacji zachowań” J. Allison i W. Timberlake (1974, 80)

 

wykład 4:

·         koncepcja „redukcji popędu” C. Hulla

o       „wzmocnieniem jest to, co przyczynia się do redukcji popędu”

o       scjentystyczno-sformalizowany charakter koncepcji

o       niektóre zalety:

§         precyzyjność pojęć

§         weryfikowalność hipotez (tzw. teoremów, 17 postulatów- 133 teoremów)

o       niektóre ograniczenia:

§         najlepiej pasuje do podstawowych potrzeb (popędów) biologicznych (głód, ból, pragnienie)

§         eksperyment dotyczący zachowań seksualnych  szczurów nie potwierdził przewidywań

§         nie tłumaczy podejmowania aktywności, które podnoszą poziom pobudzenia, zamiast go obniżać (np. sporty ekstremalne)

·         koncepcji „teorii równowagi” (deprywacji zachowań) Allison i Timberlake

o       wszystkie zachowania mają dla organizmu pozytywną wartość, która zmienia się sytuacyjnie, zależnie od środowiskowych ograniczeń (względnej deprywacji)

o       w konkretnej sytuacji organizmy wybierają te zachowania, które najbardziej zbliżają je do punktu maksymalnego zadowolenia...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl