WYKŁAD I 22.01.08
Organizacja - każde przedsiębiorstwo bez względu na wielkość, rodzaj, status prawny,
- ludzie, którzy realizują określone cele, korzystają z odp. technologii i działają w
ramach odp. struktury.
C
L
T
S
Ludzie
· uczestnicy org. wraz z kierownictwem (nas interesują organizacje kierowane)
· to także ich kwalifikacje, umiejętności, system wartości, motywacja do pracy, kultura
organizacyjna
kultura org
· umiejętność łączenia własnego rozwoju z rozwojem danej organizacji
· po roku 1989 nabiera dopiero szczególnego znaczenia
Cele
· wszystko do czego dąży dana organizacja
· ogólne, szczegółowe itp.
Szczególne, bo na poziomie celów następuje ocena przyjętej strategii działania jej modyfikacja lub ewentualna zmiana.
Technologia
· zespół metod i technik wytworzenia oraz dystrybucji, rozwiązywania problemów
i podejmowania decyzji w obszarze realizacji funkcji zarządzania i planowania,
organizowania, motywowania, kontroli.
Struktura
· wzajemne relacje różnych części org., o org. jako całością i otoczeniem
· rezultat rozmieszczenia władzy w organizacji.
Między elementami zachodzą wzajemne interakcje – zmiana w którymś elemencie ma wpływ na pozostałe.
Każdy element ma punkt odniesienia do otoczenia:
· ludzie: społeczeństwo
· dla celów: rynek, reguły gry obowiązujące na rynku od nich zależy, czy będą sprzyjać realizacji celów
· dla technologii: nauka, technika, postęp, innowacje
· dla struktury: metasystem
Metasystem – np.dla AE jest to Ministerstwo nauki i szkolnictwa wyższego (nadsystem)
Otoczenia – obecnie b.burzliwe i złożone.
Otoczenie – społeczeństwo, rynek pracy
Otoczenie dla celów – szeroko rozumiany rynek i reguły gry
Warunki polityczne: Warunki ekonomiczne: Surowce i energia:
- Regulacje prawne, - regulacje ekonomiczne, - dostęp do źródeł,
- Działania rządu, - sytuacja gospodarcza, - nowe zasoby i źródło,
- Orzecznictwo, - system podatkowy, - nowe zachowania,
- Traktaty handlowe, - system celny, - ruchy cen i kosztów
- Członkostwo w org. - zjawiska ekonomiczne
międzynarodowych, (inflacja, stopa wzrostu)
ORGANIZACJA SŁUŻĄCA
OTOCZENIU
Rynek: Aktywa społeczne:
- natężenie konkurencji, - poziom edukacji,
- odbiorcy produktów, - etyka i etos pracy,
- sprzedaż, - postawy,
- pozycja na rynku, - kwalifikacje zawodowe,
-ceny, tendencje, - umiejętności pracy,
- użytkownicy produktów - rynek pracy (podaż siły roboczej)
i usług,
Technika: Kapitał: Kultura:
- odkrycia, wynalazki, - źródła akumulacji, - system wartości,
- innowacje, wiedza, - rynek kapitałowy, - ogólny poziom wykształcenia,
- skomercjalizowane - inwestycje, - wzorce zachorowań,
innowacje, - giełda, - etyka zawodowa,
- nowe technologie, - papiery wartościowe, - kultura organizacyjna
- inżynieria materiałowa, - gospodarka funduszami,
- produkcja
ZARZĄDZANIE – to ciągły proces rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w obszarze realizacji funkcji zarządzania, zn. w obszarze planowania, organizowania, motywowania i kontroli, by racjonalnie gospodarować zasobami kapitałowymi, rzeczowymi i ludzkimi.
Aby zarządzać trzeba posiadać władzę, autorytet (formalny – związany ze stanowiskiem i rzeczywisty – wiedza i doświadczenie).
Insygnie władzy zewn.: sekretarka, ładne biuro itp.
Czynności w procesie zarządzania
Planowania – definiowanie celów, strategii, opracowywanie planów cząstkowych do koordynacji czynności
Organizowanie – ustalenie co należy zrobić, jak należy to zrobić i kto ma to zrobić
Realizowanie określonych dążeń organizacji
Przewodzenie – kierowanie wszystkimi zainteresowanymi, motywowanie ich i rozstrzyganie konfliktu
Kontrolowanie – monitorowanie czynności by zapewnić, że są one wykonywane zgodnie z planem
Teoria X – ludzie są leniwi i nie lubią pracy, nie chcą brać odpowiedzialności,
samolubni, nie obchodzą ich losy organizacji, więc żeby organizacja mogła działać sprawnie trzeba ludzi do pracy zmuszać i kontrolować
D. Mc Gregor – opracował teorię X i Y
Teoria Y – Ludzie chcą pracować, sprawnie rozwiązują problemy
Kierownicy – AUTOKRACI podejmują decyzje bez porozumienia z zespołem, tak by nie zadawać pytań
Kierownicy – DEMOKRACI organizacje powinny być tak zbudowane by wykorzystać potencjalne umiejętności pracowników, zespołowo - zadaniowe
Styl autokrytyczny – zakazy, nakazy, kontrola
Styl demokratyczny – partycypowanie pracowników
„Ludzie wcale nie są tacy, jak ich opisałem w teorii X,
ale mogą się tacy stać na skutek traktowania, jakie się, spotyka w org.
Przeciętny pracownik może się uczyć i przyczyniać do rozw. problemów, pod warunkiem, że:
· mogą się rozwijać (mają do tego warunki)
· zarządzający powinien być dyrygentem
Styl kierowania a udział pracowników w procesach decyzyjnych
Personel podporządkowany kierowaniu
Menedżer podporządkowany kierowaniu
Używanie uprawnień przez menedżera
Obszar wolności dla pracownika
Menedżer zezwala podwładnym na samodzielne decyzje w określonych ramach
Menedżer określa limity w ramach których grupa podejmuje decyzje
Menedżer prezentuje problem, otrzymuje propozycje i podejmuje decyzje
Menedżer prezentuje wersje roboczą decyzji, która może ulec zmianie
Menedżer prezentuje idee i oczekuje na pytania
Menedżer podpowiada decyzje sprzedaje je
Menedżer osobiście podejmuje decyzje i przekazuje je do wykonania
Ludzie są najcenniejszym zasobem każdej organizacji
Ponieważ:
1. efektywność działania każdej organizacji zaczyna się od produktywności jej pracowników, która zależy od ich zdolności, wykształcenia, umiejętności praktycznych, doświadczenia, celów i wartości, postaw i zachowań, cech osobowości oraz motywacji
2. ludzie są ważni w org. ponieważ większość problemów powstaje z ich przyczyny, a z drugiej strony to właśnie oni rozwiązują je i inne problemy
3. ludzie są zasobem strategicznym, posiadają możliwości doskonalenia swoje potencjału, potrafią myśleć koncepcyjnie i są kreatywni, a są to cechy dzięki którym można identyfikować pojawiające się szanse i zagrożenia.
Kredo zarządzania - nigdy nie rób tego, co może zrobić twój podwładny
- - jeśli twój podwładny jest mądrzejszy od ciebie, to się ciesz.
WYKŁAD II 29.02.08
WYKŁAD NR 2
...