ZACHOWANIA ORGANIZACYJNE WYKŁADY, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 1 rok - materiały

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

                            ZACHOWANIA ORGANIZACYJNE

 

 

WYKŁAD  I                                                                                                                              22.01.08

 

Organizacja - każde przedsiębiorstwo bez względu na wielkość, rodzaj, status prawny,

   - ludzie, którzy realizują określone cele, korzystają z odp. technologii i działają w

ramach odp. struktury.

 

















C

L





 

 









 





T

S

 

 

Ludzie

·         uczestnicy org. wraz z kierownictwem (nas interesują organizacje kierowane)

·         to także ich kwalifikacje, umiejętności, system wartości, motywacja do pracy, kultura   

                     organizacyjna

 

kultura org

·         umiejętność łączenia własnego rozwoju z rozwojem danej organizacji

·         po roku 1989 nabiera dopiero szczególnego znaczenia

 

Cele

·         wszystko do czego dąży dana organizacja

·         ogólne, szczegółowe itp.

Szczególne, bo na poziomie celów następuje ocena przyjętej strategii działania jej modyfikacja lub ewentualna zmiana.

 

Technologia

·         zespół metod i technik wytworzenia oraz dystrybucji, rozwiązywania problemów

                         i podejmowania decyzji w obszarze realizacji funkcji zarządzania i planowania,

organizowania, motywowania, kontroli.

 

Struktura

·         wzajemne relacje różnych części org., o org. jako całością i otoczeniem

·         rezultat rozmieszczenia władzy w organizacji.

 

Między elementami zachodzą wzajemne interakcje – zmiana w którymś elemencie ma wpływ na pozostałe.

Każdy element ma punkt odniesienia do otoczenia:

·         ludzie: społeczeństwo

·         dla celów: rynek, reguły gry obowiązujące na rynku od nich zależy, czy będą sprzyjać realizacji celów

·         dla technologii: nauka, technika, postęp, innowacje

·         dla struktury: metasystem

 

Metasystem – np.dla AE jest to Ministerstwo nauki i szkolnictwa wyższego (nadsystem)

Otoczenia – obecnie b.burzliwe i złożone.

Otoczenie – społeczeństwo, rynek pracy

Otoczenie dla celów – szeroko rozumiany rynek i reguły gry

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Warunki polityczne:                            Warunki ekonomiczne:                            Surowce i energia:             

- Regulacje prawne,                            - regulacje ekonomiczne,                            - dostęp do źródeł,

- Działania rządu,                                          - sytuacja gospodarcza,                            - nowe zasoby i źródło,

- Orzecznictwo,                                          - system podatkowy,                            - nowe zachowania,

- Traktaty handlowe,                            - system celny,                                          - ruchy cen i kosztów

- Członkostwo w org.                            - zjawiska ekonomiczne                           

  międzynarodowych,                              (inflacja, stopa wzrostu)                            

 

ORGANIZACJA SŁUŻĄCA

OTOCZENIU             

Rynek:                                                                                                                Aktywa społeczne:

- natężenie konkurencji,                                                                                    - poziom edukacji,

- odbiorcy produktów,                                                                                    - etyka i etos pracy,

- sprzedaż,                                                                                                  - postawy,

- pozycja na rynku,                                                                                    - kwalifikacje zawodowe,

-ceny, tendencje,                                                                                                  - umiejętności pracy,

- użytkownicy produktów                                                                                     - rynek pracy (podaż siły roboczej)

  i usług,

 

Technika:                                          Kapitał:                                                        Kultura:

- odkrycia, wynalazki,                            - źródła akumulacji,                            - system wartości,

- innowacje, wiedza,                            - rynek kapitałowy,                            - ogólny poziom wykształcenia,

- skomercjalizowane                             - inwestycje,                                          - wzorce zachorowań,

  innowacje,                                          - giełda,                                                        - etyka zawodowa,

- nowe technologie,                            - papiery wartościowe,                            - kultura organizacyjna

- inżynieria materiałowa,                            - gospodarka funduszami,             

- produkcja                                                                                                                

 

 

ZARZĄDZANIE – to ciągły proces rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w obszarze realizacji funkcji zarządzania, zn. w obszarze planowania, organizowania, motywowania i kontroli, by racjonalnie gospodarować zasobami kapitałowymi, rzeczowymi i ludzkimi.

 

Aby zarządzać trzeba posiadać władzę, autorytet (formalny – związany ze stanowiskiem i rzeczywisty – wiedza i doświadczenie).

Insygnie władzy zewn.: sekretarka, ładne biuro itp.

 

Czynności w procesie zarządzania

Planowania – definiowanie celów, strategii, opracowywanie planów cząstkowych do koordynacji czynności

 

Organizowanie – ustalenie co należy zrobić, jak należy to zrobić i kto ma to zrobić

 

 

Realizowanie określonych dążeń organizacji

 

 

 

 

Przewodzenie – kierowanie wszystkimi zainteresowanymi, motywowanie ich i rozstrzyganie konfliktu

 

Kontrolowanie – monitorowanie czynności by zapewnić, że są one wykonywane zgodnie z planem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teoria X – ludzie są leniwi i nie lubią pracy, nie chcą brać odpowiedzialności,

samolubni, nie obchodzą ich losy organizacji, więc żeby organizacja mogła działać sprawnie trzeba ludzi do pracy zmuszać i kontrolować

 

D. Mc Gregor – opracował teorię X i Y

 

Teoria Y – Ludzie chcą pracować, sprawnie rozwiązują problemy

 

 

 

 

 



 

Kierownicy – AUTOKRACI podejmują decyzje bez porozumienia z zespołem, tak by nie zadawać pytań
 



 

Kierownicy – DEMOKRACI organizacje powinny być tak zbudowane by wykorzystać potencjalne umiejętności pracowników, zespołowo - zadaniowe

 

 

Styl autokrytyczny – zakazy, nakazy, kontrola

 

 

 

 

 

 

Styl demokratyczny – partycypowanie pracowników

 

 

 

„Ludzie wcale nie są tacy, jak ich opisałem w teorii X,

ale mogą się tacy stać na skutek traktowania, jakie się, spotyka w org.

Przeciętny pracownik może się uczyć i przyczyniać do rozw. problemów, pod warunkiem, że:

·         mogą się rozwijać (mają do tego warunki)

·         zarządzający powinien być dyrygentem

 

Styl kierowania a udział pracowników w procesach decyzyjnych

 



                                                                                                  Personel podporządkowany kierowaniu



Menedżer podporządkowany kierowaniu

 



Używanie uprawnień przez menedżera

                                                                                                  Obszar wolności dla pracownika

 

 

 















 

Menedżer zezwala podwładnym na samodzielne decyzje w określonych ramach

Menedżer określa limity w ramach których grupa podejmuje decyzje

Menedżer prezentuje problem, otrzymuje propozycje i podejmuje decyzje

Menedżer prezentuje wersje roboczą decyzji, która może ulec zmianie

Menedżer prezentuje idee i oczekuje na pytania

Menedżer podpowiada decyzje sprzedaje je

Menedżer osobiście podejmuje decyzje i przekazuje je do wykonania

 

 

 

 

 

 

 

 

Ludzie są najcenniejszym zasobem każdej organizacji

 

Ponieważ:

1.       efektywność działania każdej organizacji zaczyna się od produktywności jej pracowników, która zależy od ich zdolności, wykształcenia, umiejętności praktycznych, doświadczenia, celów i wartości, postaw i zachowań, cech osobowości oraz motywacji

2.       ludzie są ważni w org. ponieważ większość problemów powstaje z ich przyczyny, a z drugiej strony to właśnie oni rozwiązują je i inne problemy

3.       ludzie są zasobem strategicznym, posiadają możliwości doskonalenia swoje potencjału, potrafią myśleć koncepcyjnie i są kreatywni, a są to cechy dzięki którym można identyfikować pojawiające się szanse i zagrożenia.

 

Kredo zarządzania - nigdy nie rób tego, co może zrobić twój podwładny

-              - jeśli twój podwładny jest mądrzejszy od ciebie, to się ciesz.

WYKŁAD  II                                                                                                                                            29.02.08

 

WYKŁAD NR 2

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl