INFORMATYZACJA REJESTRÓW PUBLICZNYCH.
Definicja pojęcia „rejestry publiczne”.
Rejestr publiczny - rejestr, ewidencja, wykaz, lista, spis albo inna forma ewidencji, służąca do realizacji zadań publicznych, prowadzona przez podmiot publiczny na podstawie odrębnych przepisów ustawowych
Minimalne wymagania dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w formie elektronicznej - zespół cech informacyjnych, w tym identyfikatorów oraz odpowiadających im charakterystyk elementów strukturalnych przekazu informacji, takich jak zawartości pola danych, służących do zapewnienia spójności prowadzenia rejestrów publicznych oraz wymiany informacji w formie elektronicznej z podmiotami publicznymi.
Rejestr publiczny – zbiór informacji o osobach, rzeczach lub prawach :
a)utworzony na podstawie przepisów prawa (przepisy przynajmniej przewidują
jego utworzenie)
b)prowadzony przez organ rejestrowy o charakterze publicznym
c)przyjęcie, utrwalenie, a następnie ujawnienie określonych w nim informacji co do zasady w drodze decyzji
d)prowadzenie rejestru i ujawnianie zawartych w nim danych rodzi skutki prawne zarówno dla osoby, której wpis dotyczy, jak i dla organu
e)jest jawny
Wymagania wobec „rejestrów publicznych”.
Ustawa o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne z 17 marca 2005 r. art. 13
Podmiot publiczny realizujący zadania publiczne przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego albo z użyciem środków komunikacji elektronicznej do przekazywania danych pomiędzy tym podmiotem a podmiotem niebędącym organem administracji rządowej:
1) zapewnia, aby system teleinformatyczny służący do wymiany danych pomiędzy tym podmiotem a podmiotami niebędącymi organami administracji rządowej, poza minimalnymi wymaganiami, o których mowa w ust. 1, spełniał wymóg równego traktowania rozwiązań informatycznych;
2) publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej lub udostępnia w inny sposób:
a) zestawienie stosowanych w oprogramowaniu interfejsowym systemu teleinformatycznego używanego przez ten podmiot do realizacji zadań publicznych struktur dokumentów elektronicznych, formatów danych oraz
protokołów komunikacyjnych i szyfrujących,
b) testy akceptacyjne, z zastrzeżeniem ust. 4.
Ustawa o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne
z 17 marca 2005 r.
Art. 15.
1. Podmiot prowadzący rejestr publiczny zapewnia podmiotowi publicznemu albo podmiotowi niebędącemu podmiotem publicznym, realizującym zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny ich realizacji, nieodpłatny dostęp do danych zgromadzonych w prowadzonym rejestrze, w zakresie niezbędnym do realizacji tych zadań.
2. Dane, o których mowa w ust. 1, powinny być udostępniane drogą elektroniczną i mogą być wykorzystane wyłącznie przez podmiot, któremu udostępniono dane do
realizacji zadań publicznych.
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób, zakres i tryb udostępniania danych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze potrzebę usprawnienia realizacji zadań publicznych, zapewnienia szybkiego i bezpiecznego dostępu do danych oraz zabezpieczenia wykorzystania danych do celów realizacji zadań publicznych
Krajowa Ewidencja Systemów Teleinformatycznych i Rejestrów Publicznych.
Ustawa o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne z 17 marca 2005 r.
Art. 19.
1. Tworzy się Krajową Ewidencję Systemów Teleinformatycznych i Rejestrów Publicznych, zwaną dalej „krajową ewidencją”.
2. Krajową ewidencję prowadzi minister właściwy do spraw informatyzacji.
3. W krajowej ewidencji gromadzi się i udostępnia za pomocą systemu teleinformatycznego:
1) zbiorczy wykaz systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych przez podmiot publiczny dokonujący zgłoszenia na podstawie art. 20 ust. 2;
2) wykaz rejestrów publicznych wraz z informacjami dotyczącymi tych
rejestrów w zakresie określonym w art. 20 ust. 1 pkt 1-5.
3. Dane zawarte w krajowej ewidencji są jawne, chyba że ich jawność jest wyłączona bądź ograniczona na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych lub o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.
Patrz również: Rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia oraz trybu dostarczania i udostępniania danych z Krajowej Ewidencji Systemów Teleinformatycznych i Rejestrów Publicznych z dnia 29 sierpnia 2005 r. (Dz.U. Nr 200, poz. 1655)
Wybrane systemy ewidencyjne prowadzone
w wersji elektronicznej .
- Krajowy Rejestr Sądowy - KRS - Ministerstwo Sprawiedliwości
- Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności - PESEL
- MSWiA
- Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej
- REGON – Główny Urząd Statystyczny
- Numer Identyfikacji Podatkowej - NIP - Ministerstwo Finansów
- Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców - CEPiK - MSWiA
- Centralny Rejestr Uprawnionych - CRU - MSWiA
Krajowy Rejestr Sądowy - KRS; Ministerstwo Sprawiedliwości.
Krajowy Rejestr Sądowy jest bazą danych składającą się z trzech osobnych rejestrów:
•· rejestru przedsiębiorców,
•· rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki społecznej,
•· rejestru dłużników niewypłacalnych
Krajowy Rejestr Sądowy utworzono w oparciu o ustawę z dnia 20 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze Sądowym (t.j. Dz.U. z 2001 Nr 17, poz. 209, Dz.U. z 2002 Nr 1, poz. 2 oraz Nr 113, poz. 984).
Rejestr funkcjonuje od 1 stycznia 2001 roku.
http://www.ms.gov.pl/krs/krs.shtml
Krajowy Rejestr Sądowy pełni dwie podstawowe funkcje:
1. Funkcja informacyjna KRS polega na udostępnianiu określonym podmiotom szybkiej i niezawodnej informacji o statusie prawnym partnera, najważniejszych elementach jego sytuacji finansowej, czy tez sposobie jego reprezentowania. Źródłem tych informacji jest Krajowy Rejestr Sądowy ukonstytuowany jako centralna baza danych wszystkich podmiotów podlegających rejestracji. Wprowadzenie skomputeryzowanej i scentralizowanej instytucji zajmującej się udzielaniem informacji o zarejestrowanych danych (Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sadowego, stanowiącej jednostkę organizacyjną Ministerstwa Sprawiedliwości) daje pełna gwarancje realizacji funkcji informacyjnej rejestru.
·
2 Funkcja legalizacyjna KRS polega na tym, ze dopiero wpis do rejestru pozwala na dokonywanie dalszych czynności prawnych (często dopiero z chwila wpisu do rejestru dany podmiot uzyskuje osobowość prawna).
Cele utworzenia (zalety):
1. Stworzenie szansy na pełne respektowanie zasady jawności i tym samym wyeliminowanie „szarej” strefy w gospodarce.
2. KRS prowadzony w systemie informaty...