ZAKŁAD POPRAWCZY, PEDAGOGIKA, pedagogika resocjalizacyjna

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

ZAKŁAD POPRAWCZY

 

Jest to placówka specjalna o charakterze resocjalizującym. Nadzór nad funkcjonowaniem sprawuje Prezes Sądu Okręgowego, a nadzór nad wychowankiem sprawuje sędzia rodzinny, który to orzekł.

Typy zakładów poprawczych:

Zakład dla nieletnich zdemoralizowanych w niewielkim stopniu, które prowadzą działalność wychowawczą w oparciu o środowisko lokalne.

Zakłady poprawcze o wzmożonym nadzorze wychowawczym dla nieletnich zdemoralizowanych w wysokim stopniu.

Zakłady poprawcze dla nieletnich upośledzonych umysłowo, wobec których stosuje się specjalne oddziaływania rewalidacyjno – resocjalizacyjne.

Zakłady dla nieletnich z zaburzeniami neuropsychicznymi i innymi zaburzeniami osobowości, którym zapewnia się opiekę psychoterapeutyczną.

W zakładach poprawczych pierwszego typu proces kształcenia i wychowania odbywa się z wykorzystaniem lokalnej bazy szkolnej, kulturalnej i sportowej. W przypadku placówek drugiego typu działalność resocjalizacyjna odbywa się w oparciu o własne zaplecze szkolne i warsztatowe oraz wyodrębnione obiekty sportowe. Zakłady trzeciego i czwartego typu realizują program szkoły specjalnej zazwyczaj wykorzystując własną bazę współpracując z poradnią pedagogiczną, psychologiczną, diagnozują zajęcia wyrównawcze. W zakładach poprawczych pierwszego i drugiego typu stosuje się indywidualne metody nauczania. Realizuje się program szkoły podstawowej, gimnazjalnej i ponad gimnazjalnej. Istnieje możliwość promocji śródrocznej. Kształcenie zawodowe może obejmować tradycyjną naukę zawodu jak i kształcenie kursowe. Realizuje się je w dwóch wariantach: trwa dwa lata lub półtora roku. Bierze się pod uwagę wiek wychowanka jak i poziom intelektualny.

 

KARY POZBAWIENIA WOLNOŚCI .

 

              Jest to kara kryminalna, kara grożąca za popełnienie pewnego czynu zabronionego (przestępstwo). Przestępstwo jest naruszeniem normy prawnej. Zbiór norm prawnych zawarty jest w Kodeksie Karnym. Część norm prawnych pokrywa się z normami społecznymi (np. zabójstwo), część norm prawnych nie jest kodyfikowana (np. prostytucja).

 

Przestępstwo ma miejsce wtedy, gdy:

1.       Zachowanie jednostki lub grupy osób jest zabronione przez ustawę karną,

2.       Prawo nie działa wstecz, tzn. że przestępstwo musi nastąpić w momencie, gdy funkcjonują przepisy,

3.       Dany czyn, przestępstwo musi odznaczać się pewnym stopniem szkodliwości społecznej.

 

 

 

Przestępcą jest osoba dopiero w momencie, gdy:

-          musi zostać schwytana, wina musi być udowodniona,

-          musi odbyć się proces i osoba musi zostać skazana.

 

Każda kara kryminalna musi być pewna dolegliwością:

-          dolegliwość fizyczna (np. kara śmierci),

-          dolegliwość społeczna kary – wiąże się z ograniczeniem swobody w życiu publicznym (np. niemożność uczestnictwa w wyborach, odebrania prawa wykonywania zawodu),

-          dolegliwość psychiczna – wiąże się ze sferą psychiczną sprawcy.

 

Dolegliwość wiąże się z całkowitym brakiem realizacji potrzeb lub ze znacznym zmniejszeniem (podkultura więzienna).

 

Podział kar pozbawienia wolności:

-          kara dożywotniego pozbawienia wolności

-          kara 25 lat pozbawienia wolności,

-          kary długoterminowe (5-10-15 lat),

-          kary średnioterminowe (2-5 lat),

-          kary krótkoterminowe (do 2 lat).

 

Kary dzielić można na:

-          bezwzględne

-          z zawieszeniem (skazania warunkowe).

 

Inne kary:

-          kara ograniczenia wolności (niedostateczna ilość dowodów, obowiązek stawiania się 1 raz w miesiącu na Policji, odebranie paszportu, niemożność wyjazdu z kraju),

-          kara grzywny – samoistna (tylko kara grzywny), razem z innymi środkami.

 

-          warunkowe umorzenie postępowania – głównie z braku dowodów.

-          warunkowe przedterminowe zwolnienie dla osób pozbawionych wolności (trzeba odsiedzieć co najmniej połowę kary, nadzór kuratora, amnestia warunkowa).

 

Dodatkowe środki walki z przestępczością:

-          środki zabezpieczające typu leczniczego np. umieszczenie na oddziale odwykowym, psychiatrycznym, terapeutycznym),

-          środki zabezpieczające typu administracyjnego (zakaz wykonywania zawodu, zajmowania określonego stanowiska, zakaz prowadzenia pojazdów).

 

Funkcje kary pozbawienia wolności:

Funkcje są realizowane różnie, zależy to od kraju, warunków i systemów.

1.       Funkcja odwetowa – odpłata za przestępstwo, zemsta;

2.       Funkcja eliminacyjna – kara eliminuje na jakiś czas przestępcę ze społeczeństwa, fakt izolacji chroni społeczeństwo przed atakiem ze strony p-cy

3.       Funkcja odstraszająca – dotyczy zarówno osób skazanych jak i reszty społeczeństwa (coś w rodzaju straszaka)

4.       Funkcja poprawcza zwana reedukacyjną, resocjalizacyjną, wychowawczą – przekonanie, że każdego człowieka nawet najbardziej zdemoralizowanego można naprawić  (kary i nagrody w więzieniu, nauczanie itp.)

Realnie z zakładu karnego wychodzą osoby bardziej zdemoralizowane.

Funkcje te realizowane są w zależności od różnych czynników np. długości trwania kary.

 

Diagnozy dokonuje komisja penitencjarna, komisja diagnozuje biorąc pod uwagę płeć, wiek, charakter przestępstwa, podatność na resocjalizację, stan zdrowia, temperament.

 

Polski system – 4 rodzaje zakładów karnych:

-          dla młodocianych

-          dla karanych po raz pierwszy

-          dla recydywistów

-          dla wojskowych

Zakłady są zamknięte, półotwarte i otwarte. W polskim więziennictwie panuje zasada progresji (stopniowego łagodzenia kary).

 

Systemy pozbawiania wolności:

-          zwykły

-          terapeutyczny – odnosi się do osób uzależnionych

-          programowanego oddziaływania – opiera się na zasadzie indywidualności, często podpisuje się kontrakty z więźniami (umowa między skazanym a kimś z personelu, dotycząca warunków odbywania kary np. praca poza zakładem).

 

PRAWA I OBOWIĄZKI SKAZANEGO (art. 102 KKW)

 

Odnoszą się do potrzeb elementarnych, każdy skazany ma prawa:

-          prawo do wyżywienia (3 posiłki dziennie z odp. ilością kalorii), ubrania, godziwych warunków bytowania (co najmniej 3 m2), prawo do opieki lekarskiej i sanitarnej,

-          prawo do utrzymywania więzi z rodziną i kontaktów z bliskimi,

-          prawo do korzystania z wolności religijnej,

-          prawo do otrzymywania wynagrodzenia za pracę i ubezpieczenia,

-          prawo do kształcenia i samokształcenia oraz wykonywania twórczości własnej (prawo do nauki i własnych zainteresowań),

-          prawo do korzystania z urządzeń i zajęć kulturalno-oświatowych (sportowych, radia, TV, książek i prasy),

-          prawo do komunikowania się z obrońcą, pełnomocnikiem, reprezentantem skazanego (prawo nieograniczone),

-          prawo do wglądu do własnych akt, dokumentacji na swój temat,

-          prawo do składania różnych skarg i wniosków.

 

Obowiązki:

-          przestrzegania regulaminu wewnątrzzakładowego,

-          poprawnego zachowania się (co wyjaśnia regulamin),

-          poddania się badaniom lekarskim, zabiegom leczniczym, zabiegom operacyjnym,

-          przestrzegania higieny osobistej i czystości pomieszczeń,

-          wykonywania pracy, która wiąże się z czystością obiektu,

-          dbałości o mienie zakładu,

-          obowiązek poddania się rewizji osobistej,

-          obowiązek fotografowania w celu identyfikacji skazanego (np. tatuaż)

 

Kary i nagrody – manipulowanie przywilejami.

Zakładami karnymi kierują dyrektorzy, zakłady podlegają Ministerstwu Sprawiedliwości.

VII. PLACÓWKI RESOCJALIZACYJNE

Do placówek resocjalizacyjnych zaliczyć możemy młodzieżowe ośrodki wychowawcze oraz zakłady poprawcze. Umieszczani są w nich nieletni, którzy dopuścili się czynów karalnych lub wykazują wysoki stopień niedostosowania, bądź wykolejenia społecznego. Nieletni umieszczani są w placówkach na podstawie orzeczeń sądu rodzinnego.

Placówka resocjalizacyjna zapewnia dzieciom niedostosowanym społecznie:

 

1) opiekę i wychowanie,

 

2) resocjalizację i rewalidację,

 

3) możliwość leczenia uzależnień,

 

4) zdobycie kwalifikacji zawodowych. Pobrano 28.02.2005

4. Pytka Lesław: Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej 2000,

5. Szecówka Adam: Ewolucja wychowania resocjalizującego w polskich zakładach dla nieletnich. W: Kozaczuk F.: Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży. Rzeszów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej 2001

6. Internetowa Encyklopedia PWN, , Pobrano: 28.02.2005

7. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dn. 1 września 2000 w sprawie placówek opiekuńczo – wychowawczych, Dz. U. Nr 80 poz. 900, Warszawa 2000

8. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowych zadań oraz organizacji i szczegółowych zasad funkcjonowania Ochotniczych Hufców Pracy, Warszawa 2000

9. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Dz. U. Nr 98/2001 poz. 1071

10. Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 29 września 2001, Dz. U. Nr 120 poz. 1284

 

 

ZAKŁAD POPRAWCZY

 

Jest to placówka specjalna o charakterze resocjalizującym. Nadzór nad funkcjonowaniem sprawuje Prezes Sądu Okręgowego, a nadzór nad wychowankiem sprawuje sędzia rodzinny, który to orzekł.

Typy zakładów poprawczych:

1.        Zakład dla nieletnich zdemoralizowanych w niewielkim stopniu, które prowadzą działalność wychowawczą w oparciu o środowisko lokalne.

2.        Zakłady poprawcze o wzmożonym nadzorze wychowawczym dla nieletnich zdemoralizowanych w wysokim stopniu.

3.        Zakłady poprawcze dla nieletnich upośledzonych umysłowo, wobec których stosuje się specjalne oddziaływania rewalidacyjno – resocjalizacyjne.

4.        Zakłady dla nieletnich z zaburzeniami neuropsychicznymi i innymi zaburzeniami osobowości, którym zapewnia się opiekę psychoterapeutyczną.

W zakładach poprawczych pierwszego typu proces kształcenia i wychowania odbywa się z wykorzystaniem lokalnej bazy szkolnej, kulturalnej i sportowej. W przypadku placówek drugiego typu działalność resocjalizacyjna odbywa się w oparciu o własne zaplecze szkolne i warsztatowe oraz wyodrębnione obiekty sportowe. Zakłady trzeciego i czwartego typu realizują program szkoły specjalnej zazwyczaj wykorzystując własną bazę współpracując z poradnią pedagogiczną, psychologiczną, diagnozują zajęcia wyrównawcze. W zakładach poprawczych pierwszego i drugiego typu stosuje się indywidualne metody nauczania. Realizuje się program szkoły podstawowej, gimnazjalnej i ponad gimnazjalnej. Istnieje możliwość promocji śródrocznej. Kształcenie zawodowe może obejmować tradycyjną naukę zawodu jak i kształcenie kursowe. Realizuje się je w dwóch wariantach: trwa dwa lata lub półtora roku. Bierze się pod uwagę wiek wychowanka jak i poziom intelektualny.

 

 

§ 4 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 1.09.2000 r. Ibidem s. 3

Szecówka Adam: Ewolucja wychowania resocjalizującego w polskich zakładach dla nieletnich. W: Kozaczuk F.: Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży. Ibidem s. 156

Szecówka A.: Ewolucja wychowania resocjalizującego w polskich zakładach dla nieletnich. Ibidem s. 156 - 157

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl