ZESTAW CWICZEŃ GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ, GIMNASTYKA korekcyjna

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

 

 

 

 

 

 

 

 

                            ZESTAWY ĆWICZEŃ

 

 

                                             GIMNASTYKI  

 

 

KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNEJ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                  Opracowała:

                                                                                                                              Katarzyna Banaszak

 

 

 

 

 

                                                                                   WSTĘP

             

              Niniejsze materiały metodyczne opracowane zostały z myślą o ułatwieniu nauczycielom nauczania zintegrowanego, jak i nauczycielom wychowania fizycznego, zdobycia praktycznych umiejętności prowadzenia gimnastyki korekcyjnej w szkole.

 

                                                                                 I

 

      ROLA SZKOŁY W PRZECIWDZIAŁANIU WADOM POSTAWY CIAŁA

                                                          U DZIECI

             

              Wszelkie oddziaływania zapobiegawcze, wyrównujące i kompensujące są integralną częścią programów szkolnych i pozaszkolnych. Do działań w tym zakresie należy między innymi gimnastyka korekcyjna, której głównym celem jest przeciwdziałanie stwierdzonym wadom postawy i wyrównywanie odchyleń fizjologicznych.

              W systemie oświaty i wychowania rolę tę spełniają specjalne układy ćwiczeń wyrównawczo - kompensacyjnych, zajęcia z wychowania fizycznego oraz ćwiczenia śródlekcyjne o charakterze korekcji posturalnej.

              Dobór ćwiczeń dla dzieci zdrowych nie stanowi większej trudności, natomiast dla pozostałych grup dzieci znaczną. Ćwiczenia te muszą być prowadzone oddzielnie, a niekiedy indywidualnie. Mówimy o ćwiczeniach dla dzieci o słabej budowie, z początkowymi wadami postawy i statyki ciała.

 

                                                                                 II

 

      WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNE DOTYCZĄCE ZAJĘĆ KOREKCYJNYCH

 

              Istotnym elementem w zajęciach jest stosowanie odpowiednich pozycji wyjściowych, głównie w ćwiczeniach kształtujących. Powinna cechować je różnorodność i zmienność, charakter statyczny i dynamiczny. Duży akcent winno się kłaść na dokładność wykonywanych ćwiczeń i dążność do wyrobienia nawyku utrzymania prawidłowej postawy w czasie stania, chodzenia, biegu itp.

             

Elementy ćwiczeń korekcyjnych mogą występować:

1. W części wstępnej lekcji:

a) ćwiczenia w przyjmowaniu prawidłowej postawy

b) ćwiczenia oddechowe

c) ćwiczenia stóp

2. W części głównej:

a) ćwiczenia mięśni brzucha

b) ćwiczenia tułowia

c) ćwiczenia obręczy barkowej i mięśni grzbietu

d) zwis czynny

3. W części końcowej:

a) ćwiczenia oddechowe

b) ćwiczenia stóp

c) ćwiczenia w przyjmowaniu prawidłowej postawy.

 

              Jeżeli w klasie są dzieci z wadami ciała, należy stosować indywidualizację ćwiczeń. Pomocne są wówczas metody prowadzenia zajęć i działania organizacyjne takie jak: podział na zespoły, stosowanie zadań dodatkowych lub metody stacyjnej.

              Organizując zespoły korekcyjno - kompensacyjne łączy się uczniów wg. rodzaju zaburzeń w następujące zespoły (wg. M. Kutzner - Kozińskiej):

a) grupy korekcyjne (zespół K1) - uczniowie z zaburzeniami statyki ciała; liczba zespołu 5-10 osób,

b) grupy kompensacyjne (zespół K2) - uczniowie z obniżoną sprawnością fizyczną w przebiegu zaburzeń rozwoju somatycznego (np. otyłość) i motorycznego; liczebność 10-15 osób,

c) grupy korekcyjno - kompensacyjne (zespół K3) - uczniowie z obniżoną sprawnością fizyczną i zaburzeniami w zdrowiu; liczebność 5-10 osób.

 

              Do prowadzenia zajęć korekcyjnych pomocne a nawet niezbędne są odpowiednie przyrządy i przybory. Należą do nich: drabinki, ławeczki gimnastyczne, materace, skrzynia, lustro o wymiarach 60x140cm, kocyki, laski gimnastyczne, piłki lekarskie 1 i 2 kg, piłki gumowe lub inne, szarfy, woreczki, obręcze, a także inne nietypowe przybory.

 

 

                                                                             III

                                         

     ZESTAWY ĆWICZEŃ GIMNASTYKI KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNEJ 

 

              Poniżej przedstawione zostały przykładowe ćwiczenia z gimnastyki korekcyjnej stosowane w poszczególnych grupach wad postawy, ćwiczenia stosowane przy wadach statycznych kończyn dolnych oraz zabawy i gry ruchowe stosowane w gimnastyce korekcyjnej. Zestawy korekcyjne składają się z kilkunastu ćwiczeń, w których określona jest pozycja wyjściowa (PW), ruch, oddziaływanie, wskazania i ewentualne uwagi.

Ćwiczenia przewidziane są na jedną jednostkę lekcyjną, czas każdego ćwiczenia wynosi około 2-3 minut.

 

                                                ZESTAW KOREKCYJNY NR  1

 

              Zestaw zawiera ćwiczenia korekcyjne stosowane przy bocznych skrzywieniach kręgosłupa (skoliozach), plecach okrągłych, plecach wklęsłych, plecach płaskich, plecach okrągło-wklęsłych i wadach klatki piersiowej (klatka piersiowa szewsko-lejkowata i klatka piersiowa kurza).

 

1. PW. Postawa zasadnicza, RR wzdłuż T.

    Ruch – głęboki wdech nosem z równoczesnym uniesieniem RR w górę i wspięciem na

    palce. Powolny wydech przez usta z opuszczeniem RR w dół i opadem na stopy.

    *ćw. mm.oddechowych.

    *skoliozy * plecy okrągłe* plecy wklęsłe * plecy płaskie * plecy okrągło- wklęsłe. 

2. PW. Siad skrzyżny, RR oparte na kolanach, T w lekkim skłonie.

    Ruch – wdech z jednoczesnym wznosem RR przodem w górę i wyprostem T, wydech

    z opuszczeniem RR do pw.

    * ćw. mm.oddechowych.

    *wady kręgosłupa (j.w) * wady klatki piersiowej.

3. PW. Siad klęczny przy drabince, przodem do niej.

    Ruch – przejście do klęku z chwytem za szczebel i rytmiczne pogłębienie opadu T w przód.

    * ćw. bierne dla górnego odcinka kręgosłupa.

    * plecy okrągłe * plecy okrągło-wklęsłe * skoliozy.

 

 

 

4. PW. Leżenie tyłem na ławeczce, plecy oparte do wysokości dolnych kątów łopatek, głowa                          

    poza ławką oparta o piłkę lekarską, stopy ustalone.

    Ruch – wymachy RR przodem w tył z obciążeniem ( woreczki, lub ciężarki 1 kg)

    i powrót do pw.

    * ćw. górnego odcinka kręgosłupa * rozciąganie mm.klatki piersiowej.

    * plecy okrągłe* skoliozy * wady klatki piersiowej.

    * do ćwiczenia można dołączyć oddychanie tj. wdech – 1 faza ćw, wydech – 2 faza ćw.

    Przy klatce piersiowej szewsko – lejkowatej kładziony jest akcent na wdech piersiowym

    torem oddechowym, przy klatce piersiowej kurzej, akcent na fazę wydechu przeponowym

    torem oddechowym.

5. PW. Leżenie przodem, RR wzdłuż T, w dłoni woreczek.

    Ruch – przeniesienie RR do przodu w górę i przekładanie woreczka z dłoni do dłoni nie

    dotykając podłoża.

    * ćw. mm.grzbietu.

    * plecy okrągłe * plecy płaskie * wady klatki piersiowej.

6. PW. Leżenie przodem na skrzyni, NN ustalone, T od pasa zwisa poza skrzynię.

    Ruch – uniesienie T nieco niżej poziomu, wytrzymanie.

    * ćw. mm.grzbietu.

    * plecy okrągłe * plecy płaskie * plecy okrągło-wklęsłe * skoliozy.

7. PW. Klęk podparty.

    Ruch – wyprost PNN w tył – wytrzymanie i zmiana NN ( LNN).

    * wzmocnienie mm.pośladkowych i mm.brzucha.

    * plecy wklęsłe.

8. PW. Klęk podparty.

    Ruch – jw. z równoczesnym ugięciem RR  i zbliżeniem czoła do podłogi.

    * oddziaływanie jw.

9. PW. Stanie zwieszone tyłem ( lub zwis ).

    Ruch – naprzemienne unoszenie NN ugiętej w stawie kolanowym do klatki piersiowej z

    wyraźnym przyciągnięciem brody do mostka.

    * korekcja pleców wklęsłych.

10.PW. Stanie przodem do drabinki na pierwszym szczeblu ( opad zwieszony stojąc).

     Ruch – stopniowe przejście przez  przechwyt na coraz niższy szczebel aż do siadu

     zwieszonego.

     * korekcja pleców wklęsłych.

     * podczas ćwiczenia powinno utrzymać się proste plecy.

11.PW. Siad płaski, RR oparte na biodrach lub podłodze.

     Ruch – „wyciąganie” się w górę bez odrywania bioder od podłoża.

     * ćw. elongacyjne mające na celu czynne wydłużenie kręgosłupa w osi długiej.

     * skoliozy * wady klatki piersiowej * plecy okrągłe * plecy okrągło-wklęsłe.

     * można dołączyć oddychanie ( wdech-podczas „wyciągania się”).

12.PW. Siad klęczny tyłem do drabinki, podchwyt RR za 1-szy szczebel.

     Ruch – przejście do opadu z przysunięciem RR do bioder i wyciągnięciem szyi.

     * ćw. elongacyjne.

     * skoliozy * plecy okrągłe * plecy okrągło-wklęsłe.

13.PW. Siad skrzyżny, na dłoni piórko lub inny lekki przybór.

     Ruch – wdech i długi wydech w kierunku piórka. 

     * ćw. oddechowe.

     * wady klatki piersiowej * skoliozy * plecy wklęsłe * plecy okrągłe * plecy okrągło-

        wklęsłe.

 

 

 

                                                            ZESTAW  KOREKCYJNY  NR 2             

 

          Zestaw zawiera przykładowe ćwiczenia z gimnastyki korekcyjnej stosowane przy bocznych skrzywieniach kręgosłupa ( skoliozach ).

 

1.PW. Stanie lub siad klęczny.

         Ruch – wyprost T, RR w górę wskos – wdech,

        skłon T w przód, RR w dół – wydech.

  * ćw. oddechowe mające na celu zwiększenie ruchomości klatki piersiowej.

  * wdech – uwypuklenie klatki piersiowej, wydech – zwężenie klatki piersiowej.      

      2. PW. Siad okroczny na ławeczce, RR za głową, łokcie w płaszczyźnie czołowej.

         Ruch – wdech w pozycji wyjściowej, skrętoskłon z jednoczesnym zbliżeniem łokcia

         do rożnoimiennego kolana – wydech.

         * ćw. oddechowe.

         * podczas ćw. łopatki powinne być ściągnięte, a łokcie w płaszczyźnie czołowej.

3. PW. Stanie swobodne, woreczek na głowie.

     Ruch – marsz z wypychaniem woreczka w górę i zachowaniem prawidłowej

     postawy ciała.

     * ćw. elongacyjne.

     * czynne wydłużenie osi długiej kręgosłupa, zachowanie prawidłowej

        (wyprostowanej) postawy ciała.

      4. PW. Leżenie tyłem przy drabince, chwyt za pierwszy szczebel.

    Ruch – wyciągnięcie głowy w kierunku drabinki z równoczesnym wypychaniem

     pięt w kierunku od drabinki.

   * ćw. antygrawitacyjne i elongacyjne.

   * działanie jw, stopy powinny być w zgięciu podeszwowym.

     5. PW. Leżenie przodem, RR wyprostowane z przodu, szeroki chwyt laski gimnastycznej.

   Ruch – unoszenie RR w górę z jednoczesnym wznosem T i głowy – wytrzymanie.

   Odmiana:

   * RR skurcz, laska pod brodą.

   * RR skurcz, laska na łopatki.

   * ćw. mm.obręczy barkowej, skrócenie i wzmocnienie mm.ustalających łopatki, czyli

      mm. zbliżających je do kręgosłupa * rozciąganie i wydłużenie mm.klatki piersiowej,

   * ćw. mm.grzbietu.

      6. PW. Leżenie tyłem na ławeczce, kolana ugięte, RR w bok, w rękach woreczki.

    Ruch – opuszczanie wyprostowanych RR w dół, aż do próby położenia woreczków

    na podłodze.

    * ćw. mm.obręczy barkowej * rozciągnięcie mm.klatki piersiowej.

7. PW. Siad na ławeczce, stopy ustalone ( np.pod szczebelkiem), RR wzdłuż T oparte na 

    ławeczce.

    Ruch – przejście do leżenia tyłem na ławeczce w poprzek – wytrzymanie.

    * ćw. mm.brzucha.

8. PW. Leżenie tyłem przy drabince, NN ugięte w stawach biodrowych i kolanowych,

    RR w skurczu na karku lub swobodnie wyprostowane wzdłuż T, łopatki mocno     

    złączone.

    Ruch – przejście do siadu i powolny powrót do pw.

    * ćw. mm.brzucha.

9. PW. Leżenie przodem na ławeczce w poprzek, RR oparte na podłożu, głowa spoczywa

    na rękach, stopy ustabilizowane na szczebelku.

    Ruch – oderwanie RR od podłoża, uniesienie T do linii przedłużenia NN.

    * ćw. mm.grzbietu * ćw. mm.pośladkowych.

 

10.PW. Leżenie przodem na ławeczce lub skrzyni, RR trzymają krawędź, NN zwisają

     poza ławeczkę ( skrzynię ). Pod brzuchem położony jest kocyk.

    Ruch – unoszenie NN do poziomu ( w górę ).   

    * ćw. mm.grzbietu * ćw. mm.pośladkowych.

    * można włożyć piłkę lub woreczek między stopy.

     11.PW. Leżenie tyłem.

     Ruch – zmiana pozycji ciała na umówiony sygnał – przechodzenie z leżenia tyłem

     do leżenia przodem, siadu klęcznego, skrzyżnego i pozycji stojącej w różnej                        

     kolejności.

    * ćw. rozluźniające mięśnie, zniesienie tonusu mięśniowego.

12.PW. Siad skrzyżny.

     Ruch – w siadzie skrzyżnym, oczy zamknięte ( rozluźnienie mięśni ).

          * ćw. rozluźniające.

 

 

 

                                             ZESTAW KOREKCYJNY NR 3    

 

                  W zestawie przedstawione są przykładowe ćwiczenia z gimnastyki korekcyjnej

stosowane przy wadach kończyn dolnych ( stopy płaskie, stopy płasko-koślawe oraz szpotawość kolan ).

 

1. PW. Siad na krześle, na podłodze porozrzucane woreczki ( lub inne drobne przedmioty,

    jak: kulki, klocki, szmatki itp.)

    Ruch – chwytanie palcami stóp leżące woreczki i wrzucanie do stojącego obok  

    pojemnika.

   * wzmocnienie osłabionych mm.kończyn dolnych.

   * stopy płaskie * stopy płasko-koślawe.

   * ćwiczyć należy boso, ćw. wykonywać ok.10 razy, ćw. wykonujemy P i LNN.

2. PW. Siad na krześle, na podłodze woreczek.

    Ruch – chwycić palcami stóp woreczek i położyć go na kolanie nogi przeciwnej.

   * oddziaływanie j.w.

   * stopy płaskie i płasko-koślawe.

3. PW. Siad płaski podparty.

    Ruch – wykonać stopami wszystkie możliwe ruchy w stawie skokowym z 

   uwzględnieniem ruchów palców ( rozstawienie i ściąganie palców ).

   * oddziaływanie jw.

   * stopy płaskie i płasko-koślawe.

4. PW. Stanie przy drabince z chwytem ramion za szczebelek drabinki.

    Ruch – wspięcie na palce i powrót do pw.

   * ćw. kończyn dolnych.

   * stopa płasko-koślawa.

   * ćw. wykonać ok. 15 – 20 razy, zachowując poprawną, skorygowaną postawę ciała.

5. PW. Siad prosty, NN proste, kostki złączone.

    Ruch – unoszenie NN w górę z maksymalnym wyprostem w stawie kolanowym-

    wytrzymać.

   *  ćw. mm.kończyn dolnych.

         *  szpotawość kolan.

      6. PW. Siad prosty rozkroczny.

          Ruch – naprzemienne ruchy zginania i prostowania w stawie skokowym.

* ćw. mm.kończyn dolnych przy szpotawości kolan.

* podczas ćw.musi być maksymalny wyprost kończyn dolnych w stawach kolanowych.

7. PW. Siad prosty, PNN ugięta w stawie kolanowym i przyciągnięta do klatki

          piersiowej, LNN wyprostowana w kolanie leży na podłożu.

         Ruch – zmiana NN leżącej na podłożu przez szybki wyprost NN ugiętej w kolanie

         ( „wyrzucenie”  NN do przodu )

        * ćw. mm.NN przy szpotawości kolan.

        * uwagi jw.

     8. PW. Siad na krześle, RR trzymają krawędź krzesła, plecy proste.

         Ruch – unieść jak najwyżej pięty w górę i wolnymi kroczkami „ spacerować’’ do

         przodu do momentu, aż stopy prawie płasko dotkną podłogi. Następnie powrót

         stóp do pw.

        * ćw. mm.NN przy szpotawości kolan.

        * stopy płaskie i płasko-koślawe różnego stopnia.

     9. PW. Leżenie tyłem.

         Ruch – unoszenie NN do góry i odwracanie stopy w taki sposób, żeby można było

         zobaczyć jej podeszwową część ( „lusterko”).

        * ćw. mm. w przypadku stóp płaskich i płasko-koślawych.

    10.PW. Leżenie tyłem, RR w bok.

         Ruch – uniesienie NN w górę, rozchylenie kolan na boki, zbliżenie stóp do siebie i

         „ bicie brawa stopami”.

        * oddziaływania  i wskazania jw.

    11. PW. Siad podparty, NN wyprostowane, między stopami piłka.

          Ruch – uginanie NN w stawach biodrowych i kolanowych.

         * oddziaływanie i wskazania jw

         * podczas ćw, piłkę obejmują wszystkie palce stóp.

    12.PW. Siad podparty, stopy oparte o laskę.

         Ruch – obracanie stopami laski.

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl