I. Wstęp
Przygotowany przez nas program dotyczy planowania własnej przyszłości, co wiąże się z wyborem zawodu. Jest to temat bardzo ważny, bowiem od tego jaki wybierzemy sobie zawód, będzie zależała nasza przyszłość.
Wybór zawodu jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. Często decyzja ta podejmowana jest w sposób przypadkowy i mało przemyślany. Wiąże się to z wyborem kierunku kształcenia. Aby dobrze wybrać zawód; szkołę należy poznać siebie i własne predyspozycje zawodowe. Następnie warto zastanowić się oraz zaakceptować problem pracy w określonym zawodzie, a dopiero później wybrać odpowiednią szkołę, która w pewien sposób wskaże nam „drogę” do pracy w wybranym przez siebie zawodzie.
Jednak samo zdobycie zawodu nie wystarczy. Po ukończeniu szkoły staje przed nami kolejne równie ważne, a nawet najważniejsze zadanie jakim jest znalezienie pracy. W tym też celu należy zapoznać się z zasadami konstruowania dokumentów aplikacyjnych oraz umieć zaprezentować siebie podczas rozmowy kwalifikacyjnej, bowiem kreowanie własnego wizerunku to połowa sukcesu.
W związku z tym program będzie realizowany w grupie uczniów z III klasy Gimnazjum, ponieważ ta właśnie młodzież staje wówczas w obliczu wyboru dalszej drogi kształcenia. Musi ona podjąć decyzję dotyczącą tego, kim chce zostać i jakie należy w tym celu podjąć odpowiednie kroki. Młodzieży tej często nie ma kto pomóc, jest ona zdana na siebie, jej wybór jest nieświadomy. Dlatego też przygotowałyśmy ten program, aby młodzież gimnazjalną skłonić do refleksji nad swoją przyszłością i podejmowania dobrze przemyślanych decyzji. Mamy nadzieję, że program będzie ciekawy i niejednej osobie pomoże w planowaniu własnej przyszłości.
1. Ogólne założenia programu
a) Nazwa programu – „Moja przyszłość w moich rękach”.
b) Adresaci – uczniowie III klasy Gimnazjum.
c) Miejsce realizacji – klasa szkolna (ławki ustawione w podkowę).
d) Czas realizacji – 2godz.30min.
e) Realizatorzy –
f) Główne zasady realizacji programu:
· Zasada poglądowości;
· Zasada przystępności w nauczaniu;
· Zasada świadomego i aktywnego udziału uczniów;
· Zasada trwałości wiedzy uczniów;
· Zasada operatywności wiedzy uczniów;
· Zasada wiązania teorii z praktyką.
g) Ogólne cele programu:
· Rozszerzenie podstaw wyboru szkoły (przyszłego zawodu) i zwiększenie jego świadomości;
· Zaakcentowanie problemu pracy w określonym zawodzie i dopiero z tej perspektywy wybór odpowiedniej szkoły;
· Pogłębienie i uporządkowanie wiedzy dotyczącej własnej osoby;
· Rozbudzenie motywacji do rozwoju własnych zainteresowań;
· Zapoznanie się z zawodami przyszłości, ze stronami www dotyczącymi kariery zawodowej i kierunku kształcenia;
· Zachęcanie do dokonywania przemyślanych decyzji dotyczących wyboru zawodu;
· Zapoznanie się z zasadami konstruowania dokumentów aplikacyjnych i prezentacją siebie (kreowaniem swojego wizerunku) podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
h) Formy – grupowa.
2. Rozkład bloków tematycznych
Nazwa bloku
Cele
Formy realizacji
Metody
Czas trwania
Termin realizacji
Realizatorzy
Uwagi
I. Poznajemy siebie.
1) Poznawcze:
- pogłębienie i uporządkowanie wiedzy dotyczącej własnej osoby;
- głębsze poznanie grupy ( koleżanek i kolegów);
- zaakcentowanie ważności wyboru przyszłego zawodu.
2) Wychowawcze:
- rozbudzenie motywacji do pogłębienia wiedzy na własny temat;
- rozbudzenie motywacji do pracy nad własną osobą;
- kształtowanie umiejętności współpracy
z grupą;
- ćwiczenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy.
grupowa
miniwykład; zajęcia praktyczne, warsztatowe
45 min
7. 02.2009
II. Predyspozycje zawodowe
1) Poznawcze:
- poznanie własnego typu osobowości;
- poznanie własnego typu zawodowego (predyspozycji zawodowych);
- zapoznanie się
z zawodami przyszłości;
- zapoznanie się ze stronami www dotyczącymi kariery zawodowej, kierunku kształcenia.
2) Wychowawcze:
- zachęcanie do dokonywania przemyślanych decyzji dotyczących wyboru zawodu, szkoły;
- rozbudzenie motywacji do rozwoju własnych zainteresowań.
grupowa
gra symulacyjna, dyskusja, prezentacja
45 min
13.02.2009
III. Prezentowanie własnej osoby w dokumentach aplikacyjnych oraz podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
1) Poznawcze:
- zapoznanie się
z szablonami dokumentów aplikacyjnych;
- uczenie się redagowania CV oraz Listu Motywacyjnego;
- zapoznanie się z zasadami dotyczącymi przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej oraz sposobem jej przeprowadzania.
2) Wychowawcze:
- rozbudzenie motywacji do pogłębienia wiedzy na własny temat;
- rozbudzenie motywacji do pracy nad własną osobą;
- kształtowanie umiejętności współpracy
z grupą;
- ćwiczenie umiejętności samoprezentacji.
grupowa
miniwykład; zajęcia praktyczne, warsztatowe, dyskusja,
60 min
20.02.2009
Prowadzący zajęcia może wyselekcjonować treści zawarte
w konspekcie
w zależności od grupy, jej zainteresowania zajęciami.
3. Konspekty
Konspekt I
Poznajemy siebie.
WPROWADZENIE:
1) Przywitanie się z grupą: (5 min)
Przedstawienie się. Krótkie przedstawienie tematu:
Wybór zawodu to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. Często decyzja ta podejmowana jest w sposób przypadkowy i mało przemyślany. Wiąże się to z wyborem kierunku kształcenia. Aby dobrze wybrać zawód; szkołę najpierw należy poznać siebie i własne predyspozycje zawodowe. Następnie warto zastanowić się oraz zaakceptować problem pracy w określonym zawodzie, a dopiero później wybrać odpowiednią szkołę, która w pewien sposób wskaże nam „drogę” do pracy w wybranym przez siebie zawodzie.
ROZWINIĘCIE:
1) Cechy określające mnie ...