Wycinanie trudnych elementów – np. włosów.
Na początek musimy mieć oczywiście zdjęcie jakie chcemy obrobić. Do przykładu najlepsze
będzie zdjęcie włosów.
Na początek musimy mieć oczywiście zdjęcie jakie chcemy obrobić. Do przykładu najlepsze
Na początek musimy mieć oczywiście zdjęcie jakie chcemy obrobić. Do przykładu najlepsze
Następnie otwieramy program GIMP ( ja używam wersji 2.8 ). Wstawiamy zdjęcie, które chcemy
wyciąć i dodajemy kanał alfa. Aby to zrobić klikamy na warstwę prawym przyciskiem myszy i z menu
kontekstowego wybieramy:
„dodaj kanał alfa”
Następnie otwieramy program GIMP ( ja używam wersji 2.8 ). Wstawiamy zdjęcie, które chcemy
i dodajemy kanał alfa. Aby to zrobić klikamy na warstwę prawym przyciskiem myszy i z menu
„dodaj kanał alfa”.
Następnie otwieramy program GIMP ( ja używam wersji 2.8 ). Wstawiamy zdjęcie, które chcemy
i dodajemy kanał alfa. Aby to zrobić klikamy na warstwę prawym przyciskiem myszy i z menu
Następnie warstwę duplikujemy za pomocą ikonki lub naciskamy PPM i z menu kontekstowego
wybieramy „
duplikuj warstwę”.
Następnie warstwę duplikujemy za pomocą ikonki lub naciskamy PPM i z menu kontekstowego
Następnie warstwę duplikujemy za pomocą ikonki lub naciskamy PPM i z menu kontekstowego
Dalsze działania wykonujemy na kopii
warstwa).
Następnie z zakładek wybieramy
Dalsze działania wykonujemy na kopii warstwy (pamiętajmy aby była zaznaczona odpowiednia
warstwy (pamiętajmy aby była zaznaczona odpowiednia
amy
Kolory
i
Desaturacja
(obraz jest w odcieniach szarości).
(obraz jest w odcieniach szarości).
Kolejny krok, to z zakładki
Kolory
sobie dopasować tak, aby obraz wycinany był jak najciemniejszy (n
najjaśniejsze (najlepiej białe).
Kolory
wybieramy
Krzywe
i otworzy się okno dialogowe w którym musimy
sobie dopasować tak, aby obraz wycinany był jak najciemniejszy (najlepiej czarny), a tło jak
i otworzy się okno dialogowe w którym musimy
czarny), a tło jak
Następnym krokiem będzie odwrócenie kolorów poprzez inwersje (
Następnym krokiem będzie odwrócenie kolorów poprzez inwersje (
Kolory => Inwersja
Kolory => Inwersja
)
Po inwersji doprowadzamy do tego aby zostały nam dwa kolory
raz z modyfikacji krzywych.
Po inwersji doprowadzamy do tego aby zostały nam dwa kolory
BIAŁY i CZARNY
. Korzystamy
. Korzystamy jeszcze
Pozostałe odcienie szarości likwidujemy używając pędzla, pamiętając o tym, aby precyzyjnie
malować, bo możemy sobie popsuć cały projekt.
Pozostałe odcienie szarości likwidujemy używając pędzla, pamiętając o tym, aby precyzyjnie
malować, bo możemy sobie popsuć cały projekt.
Pozostałe odcienie szarości likwidujemy używając pędzla, pamiętając o tym, aby precyzyjnie
Następnie przechodzimy do pracy na podstawowej
warstwy ( czarno-biała na której pracowaliśmy do tej pory).
Następnie przechodzimy do pracy na podstawowej warstwie, czyli wyłączamy widoczność kopii
biała na której pracowaliśmy do tej pory).
warstwie, czyli wyłączamy widoczność kopii
Teraz musimy włączyć
klonowanie
zaznaczamy miejsce, które chcemy klonować ( najeżdżamy kursorem i trzymając
wtedy malujemy to miejsce co chcemy.
klonowanie
i pomalować te najcieńsze włosy na zdjęciu. Aby to zrobić
zaznaczamy miejsce, które chcemy klonować ( najeżdżamy kursorem i trzymając
wtedy malujemy to miejsce co chcemy.
i pomalować te najcieńsze włosy na zdjęciu. Aby to zrobić
zaznaczamy miejsce, które chcemy klonować ( najeżdżamy kursorem i trzymając
Ctrl
klikamy
LPP
)
W czasie klonowania krycie ustawiamy na 65% .
Teraz zaznaczamy warstwę na której zrobiliśmy wcześniej maskę i wciskamy
warstwie „kolorowej” wciskamy
W czasie klonowania krycie ustawiamy na 65% .
Teraz zaznaczamy warstwę na której zrobiliśmy wcześniej maskę i wciskamy
Ctrl
+
warstwie „kolorowej” wciskamy
PPM
i z menu kontekstowego wybieramy Dodaj maskę warstwy
+
C.
Następnie na
Dodaj maskę warstwy
Następnie pojawi się okno dialogowe w którym klikamy
Następnie pojawi się okno dialogowe w którym klikamy
Dodaj
.
Teraz przy zaznaczonej masce na pierwszej warstwie wciskamy klawisze
na pierwszej warstwie wciskamy klawisze
Ctrl
+
V
.
Do sprawdzenia wycięcia możemy dodać warstwę tło o kontrastującym kolorze np. czerwonym.
Do sprawdzenia wycięcia możemy dodać warstwę tło o kontrastującym kolorze np. czerwonym.
Do sprawdzenia wycięcia możemy dodać warstwę tło o kontrastującym kolorze np. czerwonym.
Jeżeli jesteśmy zadowoleni z naszej pracy to można teraz usunąć warstwę z maską. Zaznaczamy
następnie
PPM
na warstwę obrazy z maską i wybieramy
Jeżeli jesteśmy zadowoleni z naszej pracy to można teraz usunąć warstwę z maską. Zaznaczamy
na warstwę obrazy z maską i wybieramy „Zastosuj maskę warstwy
Jeżeli jesteśmy zadowoleni z naszej pracy to można teraz usunąć warstwę z maską. Zaznaczamy
„Zastosuj maskę warstwy”