wykład2,

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

OSOBOWOŚĆ KOBIET? OSOBOWOŚĆ MĘŻCZYZN?

CZY OSOBOWOŚĆ CZŁOWIEKA?

(Różnice Indywidualne – wykład 2)

Plan wykładu:

·         fenomenologia kobiecości i męskości M. Schelera i F. Buytendijka

·         naturalistyczna koncepcja S. Freuda

·         androgynizm psychiki ludzkiej u C.G.Junga - koncepcja Animy iAnimusa

·         społeczno-kulturowa koncepcja H. Deutsch

·         antagonizm płci i „lęk przed kobietą” - koncepcja  K. Horney

·         „uniwersalna zazdrość o płeć” - koncepcja B. Bettelheima

·         człowiek transcendujący płeć S. de Beuvoir

·         „interesowny gen” – socjobiologiczne ujęcie płci E. Wilsona

·         apoteoza kobiecości C. Gilligan

 

1) fenomenologia kobiecości i męskości M. Schelera i F. Buytendijka

„Ciało każdego człowieka stanowi jego początkową i ostateczną sytuację, jaką spotyka jego „Ja” i jakiej nadaje ono sens”

(F. Buytendijk: „Die Frau”)

 

2)     naturalistyczna koncepcja Freuda

„ Choć chętnie przyznajemy, że większość  mężczyzn pozostaje daleko w tyle za ideałem męskości i że każda jednostka ludzka w rezultacie biseksualnych dyspozycji i krzyżowego dziedziczenia łączy w sobie zarówno cechy męskie, jak i żeńskie, tak że czysta męskość lub kobiecość pozostają teoretyczną konstrukcją o niepewnej treści” (S. Freud za M.Uliński, 2001)

 

3) androgynizm psychiki ludzkiej u Junga - koncepcja Animy i Animusa

„Każdy mężczyzna nosi w sobie odwieczny obraz kobiety, nie chodzi o wyobrażenie jakiejś konkretnej osoby, lecz o określony obraz żeńskości. Wyobrażenie to jest zasadniczo nieświadome (...) jest „arcetypem” wszelkiego odziedziczonegodoświadczenia kobiety, jest skarbnicą wszelkich wrażeń, jakie kiedykolwiek zostawiła kobieta.(...)Anima jest archetypem pojawiającym się w psychice mężczyzny, zaś Animus archetypem pojawiającym się w psychice kobiety”

(C.Jung: O naturze kobiety”)

 

4)społeczno-kulturowa koncepcja Helen Deutsch

„W zakątku serca każda kobieta ma masochistyczną potrzebę pragnień i cierpień głębokiej miłości” (H. Deutsch: Psychologia kobiet)

 

5)     antagonizm płci i „lęk przed kobietą” - koncepcja  K. Horney

Horney kwestionuje  że „ kobieta przygotowana pod względem fizycznym do pełnienia specyficznie kobiecych funkcji psychicznie  kieruje się pragnieniem posiadania atrybutów płci odmiennej” (K. Horney : „Nowe drogi w psychoanalizie”)

 

6)     „uniwersalna zazdrość o płeć” - koncepcja B. Bettelheima

nie należy „...wyprowadzać wniosków wysnutych z ogólnej biologii seksualnej lub też z biologii poszczególnych gatunków zwierzęcych” a „ „pewne uczucia, pragnienia i lęki wspólne są wszystkim ludziom "(bez względu na płeć)

(B. Bettelheim: „Rany symboliczne, rytuały inicjacji i zazdrość męska”)

 

7)     człowiek transcendujący płeć S. de Beuvoir

„Człowiek nie jest istotą, która jest dana, lecz istotą, która czyni z siebie taką, jaka jest” (...)”Egzystujący, tj. człowiek, nie jest niczym innym niż tym, co czyni” (...) „Ludzkość nie jest zwyczajnym gatunkiem biologicznym, nie dąży ona jedynie do gatunkowego trwania; jej projektem nie jest stagnacja, pragnie sama siebie przekroczyć” (S. de Beuvoir: „Druga płeć”)

 

8)     interesowny gen” – socjobiologiczne ujęcie płci E. Wilsona

„Istnieją rozmaite, liczące się dowody, świadczące o genetycznym zróżnicowaniu zachowania się u obu płci” (E. Wilson: „O naturze ludzkiej”)

 

9)     kobieca etyka troski i męska etyka sprawiedliwości - apoteoza kobiecej moralności C. Gilligan

„Podejmując decyzje moralne kobiety są bardziej skłonne kierować się troską o relacje z ludźmi niż abstrakcyjnymi zasadami sprawiedliwości”

(C. Gilligan: „In e Different Voice”)

 

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl