wypadki 4 1, BHP
Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.
//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}OPINIERozdział 4/1.4/1. Protokó³ ustalenia okolicznoœci i przyczynwypadku przy pracyStanis³aw2009 ustalenia okolicznoœci i przyczyn wypadku...listopad 4/1.4. Wypadki4/1. Protokó³Rozdzia³WójcikSpis treœci1. Komentarz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12. Wyjaœnienia do wzoru. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3Wzór protoko³u ustalenia okolicznoœci i przyczynwypadku przy pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171. KomentarzPo uzyskaniu informacji o wypadku,pracodawca ma obowi¹zek m.in. ustaliæokolicznoœci i przyczyny tego zdarzenia.Sposób postêpowania pracodawcyw tym zakresie okreœlono w rozporz¹dzeniu RM z 1.7.2009 r. w sprawie ustalaniaokolicznoœci i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. Nr 105, poz. 870). Podstaw¹wydania tego rozporz¹dzenia jest artyku³ 237 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy (tj. Dz.U.z 1998 r. Nr 21, poz. 94, ze zm.).Przypominamy, ¿e nie ma uregulowanego przepisami sposobu (trybu i terminu)zg³aszania wypadku – mo¿e to byæ wiêc:informacja przekazana ustnie kierownikowi przez samego poszkodowanegolub œwiadka wypadku, jak te¿ izawiadomienie z³o¿one na piœmie.Zdarza siê, ¿e do wypadku dochodzi „na oczach” kierownika lub kilku pracowni-ków, a nawet jeœli wypadek by³ powa¿ny – wiadomoœæ o nim rozchodzi siê tzw.„poczt¹ pantoflow¹” i w takich przypadkach nie ma koniecznoœci informowaniapracodawcy o zdarzeniu.llObowiązkipracodawcyOkolicznoœci i przyczyny wypadku ustala i dokumentuje powo³any przez pra-codawcê zespó³ powypadkowy.W sk³ad zespo³u wchodz¹ dwajrównorzêdnicz³onkowie (¿aden z cz³onków zespo³u nie jest jego przewodnicz¹cym). Proszête¿ spojrzeæ na zamieszczony na koñcu opinii protokó³ ustalenia okolicznoœcii przyczyn wypadku przy pracy, gdzie w punkcie 2 przewidziano miejsce na pod-pisy tylko dwóch cz³onków zespo³u, nie wyró¿niaj¹c ¿adnego jako przewod-nicz¹cego.Zdarza siê, ¿e pracodawca chc¹c wp³yn¹æ na treœæ ustaleñ powypadkowych próbuje do zespo³u powy-padkowego wprowadziæ dodatkowego, trzeciego cz³onka (np. kierownika wydzia³u, w którym dosz³odo wypadku). Warto w tym miejscu wyraŸnie powiedzieæ, ¿e w § 4 rozporz¹dzenia RM z 1.7.2009 r.w sprawie ustalania okolicznoœci i przyczyn wypadku okreœlono, ¿esk³ad zespo³u powypadkowe-go jest dwuosobowy:„Okolicznoœci i przyczyny wypadku ustala powo³ywany przez pracodawcêzespó³ powypadkowy, w sk³ad którego wchodzi pracownik s³u¿by bezpieczeñstwa i higieny pracy orazspo³eczny inspektor pracy”.PRZYKŁADlistopad 20091OPINIERozdział 4/1.4. WypadkiPo ustaleniu okolicznoœci i przyczyn wypadku, zespó³ powypadkowy sporz¹dzaw terminie 14 dniod dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku –protokó³ usta-lenia okolicznoœci i przyczyn wypadku przy pracy(tzw. „protokó³ powypad-kowy”).Je¿eli zajd¹ uzasadnione przeszkody lub trudnoœci w ustalaniu okolicznoœci i przy-czyn wypadku,termin 14-dniowy mo¿e ulec przed³u¿eniu.W treœci protoko³unale¿y wówczas podaæ przyczyny uzasadniaj¹ce tê zw³okê.Dopuszczalnywzór protokołuWzór protoko³uokreœlono w za³¹czniku do rozporz¹dzenia MGiP z 16.9.2004 r.w sprawie wzoru protoko³u ustalenia okolicznoœci i przyczyn wypadku przy pracy(Dz.U. Nr 227, poz. 2298), wydanego na podstawie art. 237 § 2 Kp.Protokó³ wed³ug tego wzoru wype³nia siê tylko wtedy, gdy wypadkowi uleg³pracownik zatrudniony na podstawie stosunku pracy zgodnie z Kodeksempracy.PRZYKŁADZatrudnionymi na podstawie stosunku pracy s¹ osoby œwiadcz¹ce pracê na podstawie, np.:umowy o pracê,powo³ania,wyboru,mianowania lubspó³dzielczej umowy o pracê.lllllProtokó³ powypadkowysporz¹dzony w innej formie(na innym formularzu, np.starym i ju¿ nieobowi¹zuj¹cym)stanowi uchybienie formalnei bêdzie powodemzakwestionowania go przez m.in. Zak³ad Ubezpieczeñ Spo³ecznych. Dopuszczalnajest tylko wersja czarno-bia³a formularza (wydruk z komputera na drukarce lubkopia ksero).Brak widocznego skutku zdarzenia(wypadku) w postaci urazu pracownika, czynawet jego z³ego samopoczucia, nie mo¿e stanowiæ usprawiedliwienia zaniechaniaczynnoœci wyjaœniaj¹cych to zdarzenie. Je¿eli zachodzi podejrzenie wyst¹pieniaurazu wewnêtrznego, nale¿y pracownika skierowaæ do lekarza celem dok³adnegozbadania.Późniejszepowiadomienieo wypadkuPracodawca jest zobowi¹zany sporz¹dziæ protokó³ powypadkowy tak¿e wówczas,gdy pracownik powiadomi o wypadku w póŸniejszym terminie,mimo ¿e prawozobowi¹zuje go do niezw³ocznego powiadomienia. Powiadomienie to powinnonast¹piæ jednak niezw³ocznie po ujawnieniu siê skutku wypadku (urazu).Zdarza siê, ¿e pracownik powiadamia o wypadku nawet w kilka lat po ca³ym zdarzeniu (czêsto jest ju¿nawet tylko by³ym pracownikiem). W takiej sytuacji oczywiœcie nale¿y równie¿ sporz¹dziæ protokó³powypadkowy. Z wymienionych powy¿ej powodów warto przeprowadzaæ postêpowanie powypadko-we zawsze wtedy, gdy dosz³o do wypadku, nawet jeœli brak jest widocznego skutku. Dane zebranew takich postêpowaniach u³atwi¹ ponadto:wykonanie oceny ryzyka zawodowego orazdokonanie okresowych analiz stanu bhp w zak³adzie.llPRZYKŁAD2listopad 20094/1. Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku...OPINIERozdział 4/1.Brak związkuz pracą i winapracownikaPostêpowanie powypadkowe nale¿y przeprowadziæ tak¿e wtedy, gdy ju¿ „napierwszy rzut oka” oczywistym jest:brak zwi¹zku wypadku z prac¹,przyczynienie siê pracownika do wypadku (czy wrêcz spowodowanie przezniego zdarzenia w wyniku ra¿¹cej niedba³oœci).llW przypadkuwypadku zbiorowego– protokó³ powypadkowy sporz¹dza siêodrêbnie dla ka¿dego poszkodowanegow tym wypadku.W druku protoko³u przewidziane s¹ obszary (pola) do wpisywania ustaleñ doko-nanych w postêpowaniu powypadkowym. W przypadkach, gdyw polach zabrak-nie miejsca na pe³ne opisanie ustaleñ– ci¹g dalszy opisu nale¿y zamieœciæ na od-rêbnej kartce podpisanej przez cz³onków zespo³u powypadkowego i do³¹czonej doprotoko³u. W wersji elektronicznej protoko³u pola te dostosowuj¹ siê automatycz-nie do objêtoœci tekstu.2. Wyjaœnienia do wzoruProtoko³owi nadaje siêkolejny numer wynikaj¹cy z rejestru wypadków przypracyw zak³adzie, w danym roku.Pkt 1.Jest to miejsce przeznaczone nawpisanie danych pracodawcy.Je¿elipracodawca jest osob¹ fizyczn¹ nie posiadaj¹c¹ numeru NIP i REGON,nale¿y wpisaæ:numer PESEL lubnumer dowodu osobistego pracodawcy, ewentualnienumer innego dokumentu potwierdzaj¹cego to¿samoœæ pracodawcy (mo¿e tobyæ choæby numer paszportu).lllDanepracodawcyW kolejne pola wpisujemy kod Polskiej Klasyfikacji Dzia³alnoœci (PKD). Kod tenpowinien udostêpniæ zespo³owi powypadkowemu pracodawca.Kody PKD okreœlone s¹ w za³¹czniku do rozporz¹dzenia RM z 24.12.2007 r. w spra-wie Polskiej Klasyfikacji Dzia³alnoœci (PKD) (Dz.U. Nr 251, poz. 1885).Pkt 2.W czêœci pierwszejnale¿y wpisaæ:imiona i nazwiska cz³onków zespo³u powypadkowego orazfunkcje, które sprawuj¹ w zak³adzie.llZespółpowypadkowyW czêœci drugiejtego punktu wpisujemy:daty rozpoczêcia i zakoñczenia prac nad ustaleniem okolicznoœci i przyczynwypadku przy pracy,datê i godzinê wydarzenia powoduj¹cego wypadek orazdane poszkodowanego.lllDaty i terminyJe¿eliposzkodowanemu nie nadano numeru PESELlubNIP,nale¿y podaæ numerdowodu osobistego, albo innego dokumentu potwierdzaj¹cego jego to¿samoœæ.listopad 20093OPINIERozdział 4/1.Kod zawodu4. WypadkiPo wpisaniu komórki organizacyjnej i nazwy stanowiska, na którym by³ zatrudnio-ny poszkodowany w momencie wydarzenia siê wypadku, nale¿y podaæ pe³ny(6-cyfrowy) kod jego zawodu (specjalnoœci) zgodny z obowi¹zuj¹c¹ klasyfikacj¹ za-wodów i specjalnoœci podan¹ w za³¹czniku do rozporz¹dzenia MGiP z 8.12.2004 r.w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalnoœci dla potrzeb rynku pracy oraz zakre-su jej stosowania (Dz.U. Nr 265, poz. 2644, ze zm.).Wpis nazwy komórki organizacyjnej mo¿e wygl¹daæ nastêpuj¹co – „Wydzia³ obróbki kó³ zêbatych”.PRZYKŁADPRZYKŁADW zale¿noœci od stanowiska zajmowanego przez poszkodowanego w momencie wypadku, kodemzawodu bêdzie, np.:721201 dla lutowacza,721202 dla spawacza rêcznego gazowego,721203 dla spawacza rêcznego ³ukiem elektrycznym,721204 dla zgrzewacza,722207 dla trasera,722301 dla frezera metali,722303 dla szlifierza metali,722304 dla tokarza metali.llllllllZwracamy uwagê, ¿estanowisko pracy powinno byæ okreœlone bardzo dok³adnie.PRZYKŁADW grupie œlusarzy wyodrêbniono nastêpuj¹ce zawody, przypisuj¹c im odpowiednie kody:722201 – eguterzysta,722202 – p³atnerz,722203 – rusznikarz,722204 – œlusarz,722205 – œlusarz galanterii metalowej,722206 – œlusarz narzêdziowy,722207 – traser,722290 – pozostali œlusarze i zawody pokrewne.llllllllPkt 3.DanezgłaszającegowypadekNale¿y tu wpisaædane osoby zg³aszaj¹cejwypadek idatê zg³oszenia.Oczywiœcie,w przypadku, jeœli poszkodowany sam zg³osi³ wypadek – powinny znaleŸæ siê tudane poszkodowanego.Pkt 4.OkolicznościwypadkuW tym punkcie nale¿y zamieœciæopis okolicznoœciwypadku. Jest to bardzo istotnarubryka, poniewa¿ opis okolicznoœci zdarzenia, udokumentowany za³¹czonymiszkicami, fotografiami, zebranymi informacjami od œwiadków i wyjaœnieniami po-szkodowanego stanowi podstawê do:dokonania prawnej kwalifikacji wypadku,ustalenia jego przyczyn,ll4listopad 20094/1. Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku...OPINIERozdział 4/1.llstwierdzenia przestrzegania b¹dŸ nieprzestrzegania przez pracodawcê czyposzkodowanego okreœlonych przepisów bezpieczeñstwa pracy, a tak¿ewyci¹gniêcia wniosków i sformu³owania zaleceñ profilaktycznych kierowa-nych do pracodawcy.Opis okolicznoœciwypadku to, przede wszystkim:chronologiczne przedstawienie przebiegu pracy poszkodowanego i jego za-chowania od pocz¹tku zmiany roboczej do chwili wypadku,okreœlenie miejsca wypadku oraz wydarzenia i czynników (zagro¿eñ), którespowodowa³y wypadek.llW opisie okolicznoœci wypadku nale¿yuwzglêdniæ m.in. odpowiedzi na ni¿ej po-stawione pytania.W przypadku pytañ, na które mo¿na udzieliæ odpowiedzitwierdz¹cej lub przecz¹cej – nale¿y zakreœliæ odpowiedŸ w³aœciw¹. Inne odpowie-dzi nale¿y rozwin¹æ.PytanieOdpowiedŸJakie czynnoœci wykonywa³ poszkodowany w chwili zaistnienia wy- 1.padku?2.3.Czy wykonywane czynnoœci nale¿a³y do obowi¹zków poszkodowa-nego?Czy wykonywana praca wymaga³a polecenia pisemnego, a je¿eli tak, toczy stosowne polecenie zosta³o wydane przez uprawnion¹ osobê?TAKTAKNIENIEJakie urz¹dzenia techniczne, czynniki, wzglêdnie substancje (nieko- 1.niecznie szkodliwe) z³o¿y³y siê na zaistnienie wypadku?2.3.Czy ewentualna wadliwoœæ maszyn, urz¹dzeñ lub narzêdzi mia³y wp³ywna wypadek?Czy by³ obowi¹zek i mo¿liwoœæ u¿ywania œrodków ochrony indywidu-alnej lub innych zabezpieczeñ na stanowisku, na którym wydarzy³ siêwypadek?Czy przeznaczone do stosowania œrodki ochrony by³y w³aœciwe?Czy œrodki ochrony indywidualnej by³y wykorzystywane podczas pra-cy i w chwili wypadku i czy zastosowanie by³o prawid³owe?Czy poszkodowany posiada³ wymagane do wykonywania pracy kwali-fikacje zawodowe i niezbêdne uprawnienia?Czy i kiedy poszkodowany by³ przeszkolony w zakresie bhp?Czy poszkodowanego poinformowano o zagro¿eniach i ryzyku zawo-dowym wystêpuj¹cych na jego stanowisku pracy?Czy poszkodowany mia³ aktualne orzeczenie lekarskie o braku przeciw-wskazañ do pracy na stanowisku, na którym wydarzy³ siê wypadek?Czy na stanowisku pracy by³y dostêpne instrukcje stanowiskowe w za-kresie bhp?TAKTAKNIENIETAKTAKTAKTAKTAKTAKTAKNIENIENIENIENIENIENIElistopad 20095zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl kachorra.htw.pl