Wzór planu metodycznego, studia - biologia, CEU

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

Plan metodyczny

Osoba prowadząca: lekcję Marta Tyborowska

Klasa I

Temat lekcji: Bakterie i wirusy, sprzymierzeńcy czy utrapienie

Program nauczania: Anna Zdiennicka Program nauczania biologii w gimnazjum „Puls życia”

Typ lekcji: Lekcja służąca opracowaniu nowego materiału

Cel ogólny lekcji: Poznanie budowy bakterii i wirusów oraz znaczenia ich w przyrodzie i gospodarce człowieka. Zapoznanie się z profilaktyką i chorobami bakteryjnymi, i wirusowymi.

Cele szczegółowe:

 

Wiadomości

do zapamiętania

- nazywa cechy charakterystyczne budowy bakterii i wirusów,

- wymienia co najmniej 3 choroby wywołane przez bakterie i wirusy,

- nazywa formy morfologiczne bakterii,

- definiuje pojęcia : „bakteria”, „wirus”

do zrozumienia

- wyjaśnia jakie jest znaczenie bakterii w przyrodzie i gospodarce,

- streszcza na czym polega patogenność bakterii i wirusów

Umiejętności

stosowania wiadomości w sytuacjach typowych

- potrafi narysować schemat budowy komórki bakterii,

- określa miejsca w których mogą występować bakterie i wirusy,

- potrafi narysować formy morfologiczne bakterii

stosowania wiadomości w sytuacjach problemowych

- potrafi zaproponować sposoby profilaktyki chorób wywołanych przez bakterie i wirusy,

Ocenia znaczenie bakterii i wirusów

Postawy

Szacunek dla wszystkich organizmów żywych, współpraca z innymi członkami grupy, jest świadomy że profilaktyka zapobiega chorobom wirusowym i bakteryjnym.

Metody i techniki nauczania: Praca z mikroskopem, praca w grupach, burza mózgów, pogadanka;

Środki dydaktyczne: Plansza porównująca budowę bakterii i wirusów, preparaty mikroskopowe utrwalonych bakterii, prezentacja multimedialna o chorobach wywołanych przez bakterie i wirusy.

Formy organizacyjne pracy: grupowa, samodzielna

 

Struktura materiału nauczania (w formie grafu):





Mikroorganizmy

                                                                     













                                                        bakterie                            wirusy

                                                                                   





kształty komórek bakteryjnych                                          budowa wirusa              choroby wirusowe

   budowa komórek                                                                     

           bakteryjnych





              choroby wywołane przez               znaczenie w przyrodzie               profilaktyka                                przykłady chorób                            bakterie                            i gospodarce człowieka

 

profilaktyka                            przykłady chorób                                         

 

 

 

Wymagania programowe

Podstawowe

     Ponadpodstawowe

- wymienia formy morfologiczne bakterii i je rysuje,

- podaje cechy charakterystyczne bakterii i wirusów,

- określa znaczenie bakterii w przyrodzie i gospodarce człowieka,

- wymienia 3 choroby bakteryjne i wirusowe.

-  ocenia znaczenie bakterii i wirusów,

- wyjaśnia na czym polega patogenność bakterii i wirusów,

- określa rolę bakterii jako symbiontów i destruentów,

                                                                     

Przebieg lekcji (w czasie)

Ogniwo

lekcji

Opis przebiegu

Czas w min.

Sprawy organizacyjne

Zajęcie miejsc przez uczniów, przedstawienie się, sprawdzenie obecności.

2 min.

Powtórzenie

Pogadanka: Jakie rozróżniamy komórki? Za pomocą jakich cech możemy odróżnić prokaryota od eukaryota? Jakie znacie organizmy prokaryotyczne?

2 min.

Zapoznanie uczniów z tematem; celami, zadaniami i wymaganiami lekcji.

Temat: Bakterie i wirusy, sprzymierzeńcy czy utrapienie.

Poznanie budowy i znaczenia mikroorganizmów dla środowiska i gospodarki człowieka, choroby wywołane przez wirusy i bakterie, profilaktyka.

2 min.

Nawiązanie do nowych treści zmotywowanie uczniów do pracy.

Opowiedzenie bajki: Dawno , dawno temu na Węgrzech w wiedeńskim szpitalu były dwie kliniki położnicze. Pierwsza klinika była przeznaczona dla kobiet z niższych klas społecznych, druga natomiast dla kobiet z wyższych klas. W tamtych czasach w szpitalach panowały przerażająco niehigieniczne warunki. Jednak w Kinice drugiej w porównaniu do pierwszej warunki były bardzo dobre mimo to właśnie w tej klinice odnotowano więcej zgonów kobiet na gorączkę połogową . W obu klinikach lekarze prowadzili zajęcia dla studentów medycyny. Przy czym w pierwszej klinice odbywały się tylko praktyki z położnictwa, a w drugiej również chirurgii, gdzie studenci brali udział w sekcjach zwłok. Pracujący w Klinice lekarz Ignacy Semmelweis bardzo i interesował się losem pacjentek i próbował znaleźć powód tak wielu zachorowań na gorączkę połogową w drugiej klinice. Do rozwiązania zagadki przyczyniła się śmierć przyjaciela Ignacego który zmarł po jednych z zajęć ze studentami w których to przez przypadek został zraniony skalpelem przez swojego studenta który przeprowadzał sekcję zwłok. Sammelweis doszedł do wniosku że duża śmiertelność w drugiej klinice może być spowodowana przeprowadzaniem sekcji przez studentów i lekarzy. Zaproponował on po wyjściu z kostnicy wszyscy (lekarze i studenci) przed zaczęciem innych badań myli ręce. Po wprowadzeniu tych zasad śmiertelność z powodu gorączki połogowej znacznie zmalała.

2 min.

Zasadnicza część lekcji.

1)       Zapoznanie się z pojęciem patogenności i chorobami wywołanymi przez mikroorganizmy -  dyskusja

2)       Poznanie Budowy bakterii i wirusów, poznanie form morfologicznych bakterii  – plansze biologiczne i prezentacja multimedialna, wykład

3)       Obserwacja mikroskopowa utrwalonych preparatów bakterii – praca w grupach 2-osobowych, opis słowny tego co widzimy, analiza z całą klasą

4)       Znaczenie wirusów i bakterii w przyrodzie i gospodarce człowieka- burza mózgów

Notatka dyktowana w trakcie omawiania każdego z podpunktów.

10 min

 

5 min

 

8 min

7 min

 

W sumie: 30min

Utrwalenie wiadomości.

Ćwiczenie ze zbioru zadań : 1

Podyktowanie pracy domowej

3 min

Integracja wiedzy.

Jaką profilaktykę należy stosować przy chorobach wirusowych i bakteryjnych?

4 min

 

 

Czynnościowa struktura lekcji

Ogniwo lekcji

Czynności ucznia

Czynności nauczyciela

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Kształtowane kompetencje

docelowe

pośrednie

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl