TEMAT : „ Z dziejów Polski”- zabawy twórcze zainspirowane teatrzykiem kukiełkowym
CEL OGÓLNY :
Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności
narodowej poprzez stosowanie wiedzy o kraju
rodzinnym .
Rozwijanie twórczej aktywności dziecka
CELE OPERACYJNE :
Dziecko :
- udziela prawidłowej odpowiedzi na pytania dotyczące symboli narodowych i ważniejszych regionów Polski podczas rozwiązywania zagadek słownych , obrazkowych , dźwiękowych
- maluje farbami na dużym formacie papieru ilustrację do wybranej legendy
- pokazuje za pomocą ruchu ciała i słowa scenę z wybranej legendy polskiej
FORMY ORGANIZACYJNE :
- praca z całą grupą
- praca indywidualna
- w małych zespołach
TECHNIKI TWÓRCZE :
- ekspresja ruchowa
- burza mózgów
METODY :
wg M Kwiatowskiej
czynne : -zadań stawianych do wykonania
- kierowanie własną działalnością dziecka
- zadań inspirujących
percepcyjne ;
- uprzystępnienie sztuki
- pokaz i obserwacja
słowne :
- żywe słowo nauczycielki
- rozmowa
- instruktaż
- zagadki
pedagogika zabawy
elementy Gimnastyki Mózgu Dennisona
ŚRODKI DYDAKTYCZNE :
Rekwizyty do legend, teatrzyk kukiełkowy, nagrania P. Czajkowskiego, ilustracje, kartony, farby, szary papier, nagrania tańców polskich, stroje
PRZEBIEG ZAJĘCIA :
1. Powitanie „Iskierka..”
2. Zabawa integracyjna „Powitanka„
3. „O Smoku Wawelskim”- teatrzyk kukiełkowy
4.Ćw. energetyzujące – picie wody
5. Zabawy dramowe- przedstawienie scenek do znanej legendy
6. Składanki obrazkowe – pr. indywidualna ( herby Łodzi i W-wy flaga Polski , godło Polski)
- recytacja zbiorowa wierszy „ Znak „ , „ Barwy ojczyste „ ( ze zbioru H. Krukowej – „ Wybór literatury dla dzieci przedszkolnych „
7.Ćw. na przekraczanie linii środka ( Kinezjologia edukacyjna )
- rysowanie łódki , syreny , smoka , konturów Polski , Wisły , gór , nosem , językiem , obiema rekami i nogami , w powietrzu , na dywanie , na plecach kolegi
8. burza mózgów : „co by był , gdyby np. Skuba nie zabił smoka, Jasiek nie wyruszył w podróż?..”
9. Zabawy rytmiczno-ruchowe- reakcja na muzykę ( krakowiak, kujawiak, polonez, Hymn Polski)
10.Quiz- „O jakiej legendzie mówię?”
11. Ekspresja ruchowa – „W królestwie Bałtyku”
12. „Ilustracja do legendy”- działalność plastyczna przy muzyce
13.Omówienie zajęcia
12. Ewaluacja – „Buźki „
13. Pożegnanie - zabawa integracyjna „Kasztanki„
Autor: Elżbieta Dubowicz
...