Załącznik-0 Szkol Stan-Marynarz, BHP, Bhp Żegluga śródlądowa, Materiały do instruktażu stanowiskowego, Materiały do instruktażu stanowiskowego

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

9

 

Zatwierdzam                                                                  Szczecin 09.04.2013r

 

Dyrektor RZGW

 

 

 

PROGRAM INSTRUKTAŻU STANOWISKOWEGO

DLA PRACOWNIKÓW OBEJMUJĄCYCH STANOWISKA

MARYNARZ, STERMOTORZYSTA, KIEROWNIK STATKU

 

 

Celem szkolenia jest uzyskanie przez pracownika:

1.        Informacji o czynnikach środowiska pracy występujących na statku i w jego bezpośrednim otoczeniu oraz o ryzyku zawodowym związanym z wykonywaną pracą.

2.        Wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów ochrony przed zagrożeniami wypadkowymi i zagrożeniami dla zdrowia w warunkach normalnej pracy i w warunkach awaryjnych.

3.        Wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu bezpiecznego wykonywania powierzonej pracy.

 

 

Uczestnicy szkolenia:

Szkolenie jest przeznaczone dla pracowników nowo zatrudnianych na stanowiskach

1.    Marynarz

2.    Stermotorzysta

3.    Kierownik statku

Szkolenie da pracowników przenoszonych na te stanowiska.

W przypadku zmiany warunków techniczno-organizacyjnych na tych stanowiskach pracy.

Szkolenie to jest przeznaczone również dla studentów odbywających praktyki studenckie oraz stażystów.

 

 

Sposób organizacji szkolenia:

Szkolenie prowadzone w formie instruktażu – na statku, na którym będzie zatrudniony instruowany pracownik, na podstawie szczegółowego programu opracowanego przez organizatora szkolenia.

Szkolenie powinno uwzględniać następujące etapy:

1.        Rozmowę wstępną instruktora (Kierownika Nadzoru Wodnego) z instruowanym pracownikiem.

2.        Pokaz i objaśnienie przez Kierownika NW całego procesu pracy i czynności, które mają być realizowany przez pracownika.

3.        Próbne wykonanie procesu pracy przez pracownika przy korygowaniu przez Kierownika NW sposobów wykonywania pracy.

4.        Samodzielną pracę instruowanego pracownika pod nadzorem Kierownika.

5.        Sprawdzenie i ocenę przez Kierownika NW sposobu wykonywania pracy przez pracownika.

Szkolenie powinno uwzględniać wszystkie rodzaje prac, które będą należały do zakresu obowiązków pracownika. Sposób realizacji szkolenia i czas trwania poszczególnych jego części powinny być dostosowane do przygotowania zawodowego i dotychczasowego stażu pracy pracownika oraz zagrożeń występujących przy przewidzianej do wykonywania przez niego pracy.

 

 

Ramowy program szkolenia

Lp.

Temat szkolenia

Liczba godzin

 

 

1.

 

Przygotowanie pracownika do wykonywania określonej pracy, w tym w szczególności:

Omówienie warunków pracy z uwzględnieniem elementów stanowiska roboczego mających wpływ na bezpieczeństwo i higienę pracy (Ogólne wiadomości o statku, Łączność

wewnętrzna na statku, Wyposażenie pokładowe, Pozycja przy pracy w maszynowni, Oświetlenie miejscowe, Wentylacja miejscowa, Zasady konserwacji statku, Ochrona środowiska, Zagrożenia i urządzenia zabezpieczające, 1pomoc, Ochrona ppoż.)

 

Przygotowanie stanowiska roboczego do wykonywania określonego zadania.

 

 

 

 

 

 

 

2

 

2.

Pokaz przez instruktora sposobu wykonywania pracy na stanowisku pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem metod bezpiecznego wykonywania poszczególnych czynności i ze szczególnym zwróceniem uwagi na czynności trudne i niebezpieczne.

 

0,5

3.

Próbne wykonanie zadania przez pracownika pod kontrolą instruktora.

0,5

4.

Samodzielna praca pracownika pod nadzorem instruktora.

4

5.

Omówienie i ocena przebiegu wykonywania pracy przez pracownika.

1

 

Razem

Min. 8

W godzinach lekcyjnych trwających 45 min.

 

Wymiary główne i podstawowe dane eksploatacyjne statku          

 

Długość całkowita

17,24m

Szerokość całkowita

4,50m

Wysokość do pokładu głównego

1,30 m 

Wysokość do górnego pokładu sterówki

4,10m

Zanurzenie max.

0,85m

Masa statku pustego                                                    

36.600kg

Nośność

5.200kg

Zbiornik paliwa                                                             

1530l = 1275kg

Zbiornik wody słodkiej                                                  

200kg

Zbiornik ścieków sanitarnych

300kg

Zbiornik wody zęzowej

500kg

Zbiornik obiegowy CO

165kg

Prędkość eksploatacyjna

16km/h

Prędkość maksymalna

20km/h

 

BUDOWA  OGÓLNA STATKU

Elementy konstrukcyjne kadłuba i podział wnętrza statku, materiały użyte do budowy kadłuba, podział wnętrza statku, grodzie wodoszczelne, przedział maszynowy, pomieszczenia sterowo nawigacyjne, pomieszczenie socjalne, zbiorniki, drogi komunikacyjne i wyjścia awaryjne, właz do zbiorników, właz do maszynowni i agregatu prądowego, trap wejściowy na statek.
Podstawowe pojęcia określające statek, główne wymiary konstrukcyjne i całkowite, znaki zanurzenia, wyporność, nośność.

 

 

SPRZĘT POKŁADOWY

1.             Liny na statku: żywotność, przechowywanie, oznaki zużycia, zastosowanie lin na statku, konserwacja lin, wymiana lin i dobór ze względu na przeznaczenie.

2.             Łańcuchy, klamry (szakle), ściągacze, haki, zawiesia: budowa, przeznaczenie i podział w zależności od zastosowania, dopuszczalne obciążenie robocze, przechowywanie, konserwacja, oznaki zużycia, wymiana.

3.             Osprzęt stały i ruchomy statku, żuraw załadunkowy, dopuszczalne obciążenie, przeglądy, książka urządzenia.

4.             Kotwice główne, łańcuch kotwiczny, budowa, konserwacja, zasady obsługi windy kotwicznej, zabezpieczanie kotwic.

5.             Osprzęt cumowniczy i holowniczy, wyposażenie statku w urządzenia do mocowania lin, przewłoki, stopery, liny cumownicze i holownicze, ich dobór, wady, zalety, zabezpieczenie przed zniszczeniem, przechowywanie i konserwacja, sposoby mocowania lin cumowniczych i holów, postój statku w porcie w trudnych warunkach hydrometeorologicznych, bezpieczeństwo prac cumowniczych.

 

ŁĄCZNOŚĆ WEWNĘTRZNA NA STATKU

Środki łączności wewnętrznej statku, tuba głosowa, głośniki, znaki migowe.

 

 

PRACA NA STATKU

1.             Sterowanie, utrzymywanie statku na zadanym kursie, zasady manewrowania sterem okrętowym podczas manewrów statku.

2.             Charakterystyki manewrowe statku, prędkość, inercja, sterowność, stateczność kursowa, zwrotność.

3.             Śruby napędowe.

4.             Manewry podchodzenia i odchodzenia od nabrzeża, manewry w różnych warunkach hydrometeorologicznych (wiatr, prąd), kolejność podawania i rzucania lin cumowniczych w różnych warunkach i sytuacjach.

5.             Holowanie, czynności przygotowawcze do podania i przyjęcia holu, podchodzenie do podania holu, podanie holu, mocowanie holu, holowanie, holowanie w trudnych warunkach hydrometeorologicznych, holowanie portowe, rodzaje holowania, wzajemne obowiązki holującego i holowanego.

6.             Żegluga i manewrowanie w trudnych warunkach hydrometeorologicznych.

7.             Żegluga w lodach, oblodzenie statku i czynniki je powodujące, praktyczne środki i metody zapobiegania oblodzeniu, wpływ oblodzenia na bezpieczeństwo statku, zabezpieczenie statku przed mrozami, żegluga i manewry statkiem w warunkach zalodzenia.

 

 

KONSERWACJA STATKU

1.             Materiały konserwacyjne: narzędzia malarskie, farby, lakiery, emalie, szpachlówki, rozcieńczalniki, smary, pędzle, wałki, szpachle, pistolety pneumatyczne do malowania, narzędzia ręczne, pneumatyczne i elektryczne, przechowywanie materiałów konserwacyjnych i narzędzi malarskich, warunki bezpieczeństwa przy pracach konserwatorskich.

2.             Prace malarskie, sposoby przygotowania do malowania: powierzchni stalowych, z metali nieżelaznych, drewnianych i z tworzyw sztucznych, konserwacja zewnętrznej części statku i podwodnej części kadłuba, konserwacja pomieszczeń mieszkalnych, konserwacja zbiorników wody pitnej i balastowych, zęz i studzienek zęzowych, zasady BHP przy pracach konserwatorskich.

 

 

MASZYNOWNIA STATKU

Dwa Silniki Volvo po 118kW  2300obr/min

Agregat prądotwórczy 40kW 1500obr/min 3x230V

1.             Podstawowe rodzaje instalacji w maszynowni i ich obsługa, instalacje:
zęzowa, balastowa, transportu i oczyszczania paliwa, wody sanitarnej i pitnej, wody zaburtowej,  wody do mycia pokładu i ppoż.

2.             Budowa i obsługa instalacji obsługujących silniki: smarowanie, chłodzenie i zasilanie.

3.             Czynności obsługowe silnika napędu głównego i agregatu prądowego: przygotowanie do ruchu, obsługa w czasie pracy i w czasie manewrów, zatrzymanie silnika.

4.             Aparatura kontrolno-pomiarowa silników statku.

 

 

OCHRONA SRODOWISKA

1.             Zapobieganie zanieczyszczeniom olejowym ze statku, źródła zanieczyszczeń, techniczne sposoby zapobiegania zanieczyszczeniom olejowym, zbiorniki osadowe na statku, instalacja do przepompowywania wód zaolejonych, zasady zdawania wód zaolejonych.

2.             Zapobieganie zanieczyszczeniom ściekami ze statku, zbiornik na ścieki, przepompowywanie ścieków, zasady zdawania ścieków.
 

 

ZAGROZENIA NA STATKU

1.             Rodzaje zagrożeń na statku: kolizja, pożar, mielizna, uszkodzenie kadłuba, ładunek niebezpieczny, pasażerowie „na gapę", inne.

2.             Znajomość statkowych planów alarmowych.

3.             Prawidłowe posługiwanie się osobistym sprzętem ratunkowym.

4.             Warunki pracy na statku, potencjalne zagrożenia.

5.             Wzajemne zależności pomiędzy członkami załogi.

6.             Procedury ładunkowe (pobieranie paliwa).

7.             Procedury przed wejściem do przestrzeni zamkniętych.

 

 

1-POMOC NA STATKU

 

Wyposażenie ratunkowe statku

 

Tratwa ratunkowa 8-osobowa

1 szt na dachu sterówki

Kamizelki ratunkowe pneumatyczne

12 szt (kanapa w sterówce)

Koła ratunkowe             

2 szt (stojaki obok sterówki)

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl