Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Wydział Studiów Edukacyjnych
ul. Szamarzewskiego 89; tel. 061 829 22 97, 829 23 58, 829 21 11
SPECJALNOŚĆ – WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE I NAUCZANIE POCZĄTKOWE (STUDIA DRUGIEGO STOPNIA)
Dla absolwentów studiów pierwszego stopnia:
ü jako kontynuacja oraz po specjalnościach w zakresie: wychowania przedszkolnego, nauczania początkowego, edukacji elementarnej
ü na kierunku pedagogika w różnych specjalnościach
ü dla absolwentów kolegium językowego i absolwentów studiów pierwszego stopnia na specjalnościach nauczycielskich (z obowiązkiem uzupełnienia w toku studiów drugiego stopnia minimum programowego z pedagogiki obejmującego wybrane przedmioty kształcenia pedagogicznego, określone w standardach nauczania dla kierunku pedagogika)
Postępowanie rekrutacyjne:
1. Sprawdzian praktyczny z dykcji, uzdolnień muzycznych, plastycznych. Pozytywne zaliczenie sprawdzianu jest warunkiem dopuszczenia kandydata do dalszego etapu postępowania rekrutacyjnego. Nie dotyczy tych osób, które pozytywnie zaliczyły taki sprawdzian w ramach rekrutacji na studia pierwszego stopnia.
2. Rozmowa kwalifikacyjna z pedagogiki z zakresu programu studiów pierwszego stopnia i z tematyki zgodnej z wybraną przez kandydata specjalnością, oceniana w skali od 0-20 punktów. O przyjęciu decyduje miejsce kandydata na liście rankingowej, ustalonej według liczby uzyskanych za rozmowę punktów, aż do wyczerpania limitu miejsc, przy czym warunkiem koniecznym do przyjęcia jest uzyskanie co najmniej 6 punktów.
Zagadnienia do rozmowy kwalifikacyjnej:
1. Psychologiczne koncepcje osobowości i rozwoju człowieka jako podstawa rozumienia ucznia i realizacji procesu wychowawczo – dydaktycznego.
2. Charakterystyka rozwoju psychofizycznego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
3. Biologiczne i społeczne czynniki rozwoju dziecka jako przyczyny nieprawidłowości rozwojowych.
4. Rola rodziny w tworzeniu warunków prawidłowego rozwoju dziecka.
5. Rola nauczyciela w tworzeniu warunków prawidłowego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
6. Problemy i trudności w procesie wychowania i nauczania dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
7. Indywidualizacja w procesie wychowania i nauczania jako warunek wszechstronnego rozwoju dziecka.
8. Współpraca nauczyciela przedszkola i szkoły z rodzicami jako warunek wspomagania rozwoju dziecka.
9. Integracja w edukacji jako środek stwarzania warunków rozwojowych dla osób niepełnosprawnych i dla rozumienia ich potrzeb.
10. Dziecko z zaburzeniami rozwoju w grupie przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Zalecana literatura:
Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym (1985) Warszawa
Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji(2002) Gdańsk
Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju (2000) Warszawa
Debesse M., Etapy wychowania (1996) Warszawa
Jarosz E., Obszary diagnozowania pedagogicznego (2002) Katowice
Kaja B., Zarys terapii dziecka (2001) Bydgoszcz
Kendal P.,Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji (2004) Gdańsk
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie (2004) Kraków
Muszyńska E., Swoboda, przymus i przemoc w relacjach dziecko-dorosły (1997) Poznań
Schaffer H. R., Psychologia dziecka (2005) Warszawa
Schaffer H. R., Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość (2006) Kraków
Sowińska H., Michalak R. (red.) Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka (2004) Kraków
Śliwerski B., Kwieciński Z. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki T. II (2006) Gdańsk
Trempała J., Harwas – Napierała B., Psychologia rozwoju człowieka (2000) Warszawa
SPECJALNOŚĆ – PRACA SOCJALNA (STUDIA DRUGIEGO STOPNIA)
Dla absolwentów studiów pierwszego stopnia:
ü jako kontynuacja specjalności
ü dla absolwentów studiów pedagogicznych różnych specjalności
ü dla absolwentów kolegium językowego i absolwentów studiów pierwszego stopnia na specjalnościach nauczycielskich (z obowiązkiem uzupełnienia w toku studiów drugiego stopnia minimum programowego z pedagogiki obejmującego wybrane przedmioty kształcenia pedagogicznego, określone w standardach nauczania dla kierunku pedagogika)
ü dla absolwentów studiów pierwszego stopnia różnych kierunków (z obowiązkiem uzupełnienia w toku studiów drugiego stopnia minimum programowego z pedagogiki obejmującego wybrane przedmioty kształcenia pedagogicznego, określone w standardach nauczania dla kierunku pedagogika)
Postępowanie rekrutacyjne:
Rozmowa kwalifikacyjna z pedagogiki z zakresu programu studiów pierwszego stopnia i z tematyki zgodnej z wybraną przez kandydata specjalnością, oceniana w skali od 0-20 punktów. O przyjęciu decyduje miejsce kandydata na liście rankingowej, ustalonej według liczby uzyskanych za rozmowę punktów, aż do wyczerpania limitu miejsc, przy czym warunkiem koniecznym do przyjęcia jest uzyskanie co najmniej 6 punktów.
Zagadnienia:
1. Metody pracy socjalnej
2. Kwestie socjalne w pomocy społecznej
3. Instytucje pomocy społecznej
4. Organizacje pozarządowe wobec problemów społecznych
5. Pomoc społeczna a praca socjalna
6. Zjawiska marginalizacji społecznej (źródła i konsekwencje)
7. Problemy społeczne współczesnej Polski
8. Kompetencje zawodowe i etyka pracownika socjalnego
9. Przemiany współczesnej rodziny
Zalecana literatura:
E. Marynowicz-Hetka, Pedagogika społeczna, t. I, Warszawa 2006 i t. II, Warszawa 2007
J. Auleytner, K. Głąbicka, Polskie kwestie socjalne na przełomie wieków, Warszawa 2001
K. Marzec-Holka (red.), Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej, Bydgoszcz 2005
E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001
T. Kaźmierczak, M. Łuczyńska, Wprowadzenie do pomocy społecznej, Katowice 1998
ogólna znajomość Ustawy o pomocy społecznej z dn. 12 marca 2004r.
SPECJALNOŚĆ – RESOCJALIZACJA (STUDIA DRUGIEGO STOPNIA)
Dla absolwentów studiów pierwszego stopnia:
ü jako kontynuacja specjalności
ü dla absolwentów studiów pedagogicznych różnych specjalności
ü dla absolwentów kolegium językowego i absolwentów studiów pierwszego stopnia na specjalnościach nauczycielskich (z obowiązkiem uzupełnienia w toku studiów drugiego stopnia minimum programowego z pedagogiki obejmującego wybrane przedmioty kształcenia pedagogicznego, określone w standardach nauczania dla kierunku pedagogika)
ü dla absolwentów studiów pierwszego stopnia różnych kierunków (z obowiązkiem uzupełnienia w toku studiów drugiego stopnia minimum programowego z pedagogiki obejmującego wybrane przedmioty kształcenia pedagogicznego, określone w standardach nauczania dla kierunku pedagogika)
Postępowanie rekrutacyjne:
Rozmowa kwalifikacyjna z pedagogiki z zakresu programu studiów pierwszego stopnia i z tematyki zgodnej z wybraną przez kandydata specjalnością, oceniana w skali od 0-20 punktów. O przyjęciu decyduje miejsce kandydata na liście rankingowej, ustalonej według liczby uzyskanych za rozmowę punktów, aż do wyczerpania limitu miejsc, przy czym warunkiem koniecznym do przyjęcia jest uzyskanie co najmniej 6 punktów.
Zagadnienia
1. Zaburzenia w zachowaniu, niedostosowanie społeczne, przestępczość młodzieży – objawy, stadia, typologie, definicje.
2. Inspiracje, kierunki, metody i problemy współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej.
3. Zasady postępowania profilaktyczno - resocjalizacyjnego.
4. Resocjalizacja w placówkach zamkniętych – dominujące koncepcje i problemy.
5. Systemy profilaktyki społecznej i resocjalizacji w środowisku otwartym.
6. Zakład karny jako instytucja resocjalizacyjna.
7. Problemy readaptacji społecznej osób opuszczających zakłady karne.
8. Zjawisko marginalizacji społecznej.
9. Podmiotowość wychowanka w procesie resocjalizacji.
10. Źródła niedostosowania i wykolejenia społecznego.
11. Uwarunkowania i przebieg procesu diagnostycznego.
Zalecana literatura:
L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000.
M. Kalinowski, Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, Warszawa 2005.
W. Szczęsny, Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa 2003.
E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.
B. Hołyst, S. Redo, Problemy więziennictwa u progu XXI wieku, Warszawa – Wiedeń – Kalisz 1996.
B. Urban, Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość nieletnich, Kraków 2000.
K. Pospiszyl. Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.
H. Machel, Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003.
H. Machel, Sens i bezsens resocjalizacji, W-wa 2006
B. Stańdo-Kawecka, Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze 2000
red. B. Urban, J. Stanik, Resocjalizacja,m Warszawa 2007
SPECJALNOŚĆ – PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZA
(STUDIA DRUGIEGO STOPNIA)
Dla absolwentów studiów pierwszego stopnia:
ü jako kontynuacja specjalności
ü dla absolwentów studiów pedagogicznych różnych specjalności
ü dla absolwentów kolegium językowego i absolwentów studiów pierwszego stopnia na specjalnościach nauczycielskich (z obowiązkiem uzupełnienia w toku studiów drugiego stopnia minimum programowego z pedagogiki obejmującego wybrane przedmioty kształcenia pedagogicznego, określone w standardach nauczania dla kierunku pedagogika)
ü dla absolwentów studiów pierwszego stopnia różnych kierunków (z obowiązkiem uzupełnienia w toku studiów drugiego stopnia minimum programowego z pedagogiki obejmującego wybrane przedmioty kształcenia pedagogicznego, określone w standardach nauczania dla kierunku pedagogika)
Postępowanie rekrutacyjne:
Rozmowa kwalifikacyjna z pedagogiki z zakresu programu studiów pierwszego stopnia i z tematyki zgodnej z wybraną przez kandydata specjalnością, oceniana w skali od 0-20 punktów. O przyjęciu decyduje miejsce kandydata na liście rankingowej, ustalonej według liczby uzyskanych za rozmowę punktów, aż do wyczerpania limitu miejsc, przy czym warunkiem koniecznym do przyjęcia jest uzyskanie co najmniej 6 punktów.
Zagadnienia:
1. Wychowanie i jego znaczenie dla rozwoju jednostki
2. Opieka i jej formy
3. Główne koncepcje wychowania
4. Style wychowania
5. Metody wychowania i ich charakterystyka
6. Media i ich wpływ na dziecko
7. Trudności wychowawcze
8. Praca opiekuńczo - wychowawcza z dzieckiem z grupy ryzyka
9. Praca wychowawcza z jednostką: rozwijanie różnych kompetencji wychowanka
10. Praca wychowawcza z klasą i grupami dzieci i młodzieży
11. Praca opiekuńczo – wychowawcza z rodziną
12. Instytucje opieki i wych...