ZDP 1 nowe - dlug, UEP lata 2014-2019
Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.
//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}2015-03-04Zarządzanie długiem publicznymczęść 1dr hab. Kamilla Marchewka-Bartkowiak, prof. nadzw. UEPSkarbowośćZarządzaniebieżącąpłynnościąorganizacji(zarządzanie skarbem)Wybórźródła/instrumentufinansowaniainwestycjiZarządzenieaktywami finansowymii pasywami(długiem)Skarbowośćkomercyjna(korporacyjna, bankowa)SkarbowośćpublicznaSkarbowość odrywa kluczową rolęw określaniu strategii finansowej organizacji,utrzymaniu bieżącej jej płynności, finansowania inwestycjioraz zarządzaniu ryzykiem związanym z tym finansowaniemSkarbowość, w odróżnieniu od innych obszarów finansów,dotyczy działań na styku z ryzykiem i rynkiem finansowym12015-03-04Skarbowość publicznaSłowa kluczowe:Skarb Państwa, skarbnik, podatki, bon skarbowy, obligacjaskarbowa, majątek Skarbu Państwa, urząd skarbowyPorównanieskarbowości publicznejze skarbowością korporacyjną:• zarządzanie finansami zgodne z obowiązującym prawem finansówpublicznych• decyzje oparte na sformalizowanych procedurach i zasadach kontroli• zarządzanie finansami połączone ze specyfiką realizacji zadańpublicznych• występowanie ryzyk charakterystycznych dla sektora publicznego (np.ryzyko polityczne)• zdecydowanie najważniejszym obecnie obszarem skarbowościpublicznej jestzarządzanie długiem (publicznym)Zagadnienia wykładu• Ekonomiczna i operacyjna istota długupublicznego• Instrumenty zaciągania długu publicznego• Prawne ograniczenia zaciągania długupublicznego• Istota i cele zarządzania długiempublicznym• Ryzyko finansowe i pozafinansowe wzarządzaniu długiem publicznym• Strategie zarządzania długiem publicznym22015-03-04Literatura••••K. Marchewka-Bartkowiak,Zarządzanie długiem publicznym. Teoria ipraktyka państw Unii Europejskiej,PWN, Warszawa 2008K. Marchewka-Bartkowiak,Zarządzanie długiem Skarbu Państwa.Implikacje dla strefy euro,Wyd. Difin, Warszawa 2011M. Jastrzębska,Zarządzanie długiem jednostek samorząduterytorialnego,Wyd. a Wolters Kluwer business, Warszawa 2009M. Poniatowicz, i in.,Efektywne zarządzanie długiem w jednostcesamorządu terytorialnego,Wyd. a Wolters Kluwer business, Warszawa2010Strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych,Ministerstwo Finansów,www.mf.gov.plRaporty Dług publiczny, Ministerstwo Finansów,www.mf.gov.plUstawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz.U. nr157, poz. 1240 z późn. zm.), Dział II, Dział V (wybrane zagadnienia)•••Etapy analizyCzym zarządzamy i jakie mamy instrumenty?Istota ekonomiczna i operacyjna (ujęcie praktyczne)Jakie mamy ograniczenia w zarządzaniu?(limity ilościowe i jakościowe)Jaki mamy cel i ryzyko?Jaką możemy zastosować strategię?32015-03-04Czym zarządzamy?• Definicja ekonomiczna:przyjęta formułaokreślająca istotę ekonomiczną danego pojęcia(np. długu publicznego).• Definicja operacyjna– wyznaczona zgodnie zprzyjętymi międzynarodowymi i krajowymistandardami rachunkowymi, statystycznymioraz w zakresie przyjętej indywidualniemetodologii określonej w regulacjachprawnych.Istota ekonomicznadługu publicznego– tzw. konwencjonalnegoFinansowe zobowiązanie władz publicznych(jednostek sektora finansów publicznych)z tytułu zaciągniętych pożyczek publicznych(kredytów, pożyczek, emisję papierówwartościowych lub innych instrumentówfinansowych)Dług konwencjonalny nie jest jedyną formą zobowiązań publicznych42015-03-04Rodzaje długu publicznegoDług konwencjonalny (bilansowy, rzeczywisty)centralny - lokalnyskonsolidowany - nieskonsolidowanykrajowy – zagranicznykrótkoterminowy – długoterminowynominalny – realnybrutto – nettoDług niekonwencjonalny (pozabilansowy)- dług potencjalny (warunkowy)- dług ukrytyDług publiczny- co może oznaczać zwrot„publiczny”?5zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl kachorra.htw.pl