ZESTAW ĆWICZEŃ ORTOGRAFICZNYCH, wczesne wspomaganie rozwoju, Terapia dziecka

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

 

 

RZ, Ż

 

1. Dopisz do podanych wyrazów, takie ich formy, by zachodziła wymiana

"rz" na "r".

 

tworzyć - .............................

lekarz - ................................

morze - ...............................

marzec - ..............................

powtórzyć - .........................

2. Uzupełnij wyrazy cząstką arz lub erz

                            mur..............              koryt..........

                            maryn..........              żołni..........

                            kołni............              zmi............ch

                            tal................              licht...........

                            tw................              nietop........

4. Ułóż podane wyrazy w kolejności alfabetycznej i podkreśl "rz"

 

zarzut, rześki, Murzyn, narzeczona, zwierzę, spojrzenie, burza, jarzyna, kurz, Rzym, egzemplarz, tchórz, orzeczenie, chrzan, porządek, urząd, wierzba.

 

 

 

  1. Utwórz wyrazy pokrewne  od podanych tak, aby zachodziła wymiana ,,ż” na:g, dz, h, z, ź,s>

drużyna - ..........................

książka - ..........................

potężny - ..........................

mrożenie - .......................

można - ...........................

2. Połącz w pary wyrazy tak, aby zachodziła wymiana "ż" na "g, h, dz, z, s".

 

                                     odważny

mrożonka                                              uważać

                   gwiżdże                                                        droga

                                         kazać

        mrozić                                                 każę

                     dróżka                                                 gwizd

                                          uwaga

             odwaga

3. Znajdź w ciągu wyrazowym słowa z "ż"

żółwróżkabażuróż              

                          abażuróża            

 

 

 

 

4. Utwórz wyrazy z podanych sylab. Na początku musi znajdować się cząstka "ża".

 

III. PISOWNIA

 

Ó, U

 

1. Dopisz takie wyrazy do podanych poniżej, aby zaszła wymiana "ó" na "o, a, e"

 

brzózka - ................................

twój - .....................................

wieczór - ................................

mróz - ....................................

szóstka - .................................

skrócić - .................................

pszczółka - .............................

 

2. Z wyrazu "różnokolorowy" utwórz jak najwięcej nowych wyrazów, lecz takich które istnieją w języku polskim. Możesz przestawiać kolejność liter.

 

3. Uzupełnij zdania wyrazami z nawiasów. Pamiętaj o poprawnej formie i pisowni zakończeń -ów, -ówna, -ówka. Podkreśl je.

 

Nie mam (ołówek) ....................

Moja babcia hoduje dużo (królik) ....................

Paluszek i (głowa) .................... to szkolna (wymowa) ....................

W tej okolicy jest dużo (park) .................... i (ogród) .....................

Córka pana .................... to ....................ówna.

 

1. Pogrupuj podane wyrazy w/g części mowy

 

przymiotnik

rzeczownik

czasownik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

maluje, hamulec, wujek, ulga, paluszek, budujesz, ulica, wizerunek, but, paluch, smaruje

3. Dopisz właściwą literę

              .....rząd              mal.....sieńki

              pak.....nek              brz.....szek

              pal.....szek              .....lica

              prac.....je              .....lubiona

 

CH, H

 

1. Dopisz do podanych wyrazów ich formy zdrobniałe. Podkreśl wymieniające się spółgłoski

 

                            blacha              -              ....................

                            mucha              -              ....................

                            brzuch              -              ....................

                            ucho              -              ....................

                            kielich              -              ....................

                            uśmiech              -              ....................

 

 

3. Znajdź w słowniku ortograficznym 10 wyrazów, w których "ch" występuje po "s". Zapisz je w kolejności alfabetycznej

 

np. schody

      wschód

4. Uzupełnij wyrazami z ramki

 

Bardzo lubię ....................... na spacer.

Dorota uwielbia ....................

Mama Tomka ...................., a ojciec ....................

Mój ................... ma na imię Maciuś.

chałwa, chodzić, chirurg, chemia, chomik

 

1. Odmień przez przypadki wyraz "hymn" w l. poj i l. mn.

              M. hymn              ...............

              D. ...............              ...............

              C. ...............              ...............

              B. ...............              ...............

              N. ...............              ...............

              Mc. ............              ...............

              W. ...............              ...............  

2. Utwórz wyrazy z cząstką har-

 

 

 

 

 

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl