ZESTAW ZABAW I GIER RUCHOWYCH DO ZAJĘĆ NR 6
Temat zajęć: Zabawy i gry ruchowe ze sprzętem nietypowym – przygotowanie i przeprowadzenie zestawów
Zespół prowadzących: Anna Zielińska, Karolina Zarzycka gr. 9 dzienne
Data: 21.03.2007r.
Miejsce: Sala nr XII
Ilość ćwiczących: 36
Sprzęt: 8 pachołków
44 szarfy (36 z podziałem na 4 kolory)
10 plastikowych kubeczków
10 balonów
różne rodzaje małych przyborów (ok. 10 z każdego rodzaju)
2 rolki papieru toaletowego
4 krzesła
4 łyżeczki
4 piłeczki ping-pongowe
1 lina
4 kartony
8 reklamówek
15 woreczków
gazety
30 wiaderek
Rodzaj zabawy
Nazwa zabawy lub gry, treść
Dozowanie
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
1. Zabawa szybkościowo - zwinnościowa
GAZETOWY SZAŁNa podłodze ułożone są gazety, o cztery mniej od ilości uczestników zabawy. Na sygnał wszyscy biegają po boisku. Na drugi sygnał uczestnicy próbują zająć miejsce na gazetach (na jednej gazecie jedna osoba). Osoby, które nie staną na gazetach odpadają. Zabierane są kolejne cztery gazety. Sytuacja powtarza się do czasu, gdy zostanie jedna gazeta na boisku.
5’
· Uczestnicy ustawiają się w rozsypce po całej sali.
● Wyznaczone przez prowadzące-
- go 2 osoby rozkładają sprzęt.
· PUNKTY
Wygrywa osoba, która pozostanie na ostatniej gazecie.
· Po zakończonej zabawie uczestnicy wracają na zbiórkę na czworakach i ustawiają się drużynami w 2 rzędach obok
siebie.
● Wyznaczone przez prowadzące-
go osoby porządkują sprzęt
2. Gra zwinnościowo - rzutna
LATAJĄCE KULEZabawa odbywa się na boisku do siatkówki. Zespoły staja po obu stronach środkowej linii w rozsypce. Każdy uczestnik zabawy posiada 2 gazetowe kule mocno zbite. Nad linią środkową zawieszona jest lina. Na sygnał zespoły przerzucają na stronę przeciwnika znajdujące się na własnym boisku kule. Wygrywa zespół, który po drugim sygnale przerzucił więcej kul na boisko rywali. Podczas trwania zabawy uczestnicy przyjmują pozycje na czworakach w podporze tyłem
3’
· Uczestnicy są podzieleni na 2 drużyny. Jeśli liczba jest nieparzysta musi zgadzać się ilość kul w każdym zespole.
· Drużyny ustawiają się po obu stronach środkowej linii boiska w rozsypce.
· Wyznaczone przez prowadzących osoby rozdają sprzęt (kule) oraz rozwieszają linę na wys. 150 cm od ziemi.
· PUNKTY
Wygrywa drużyna, która po zakończeniu zabawy posiada na swojej części boiska mniejszą liczbę papierowych kul.
· Po zakończonej zabawie uczest-nicy wracają na zbiórkę poruszając się na skokami na jednej nodze.
· Wyznaczone przez prowadzących osoby zbierają sprzęt i odkładają go na miejsce składowania.
3 Zabawa porządkowo-orientacyjna
SZUKAJ, A ZNAJDZIESZGrupa podzielona jest na cztery zespoły. W każdym rogu boiska ustawiony jest 1 pachołek i 1 karton. Na sygnał drużyny biegną w kierunku rozstawionych w rozsypce wiaderek. Zadaniem drużyn jest odnalezienie pod wiaderkami żądanego przedmiotu (np. piłeczek, woreczków itd.), które wywołuje prowadzący. Wygrywa ta drużyna, która po zakończeniu zabawy zdobędzie więcej pożądanych przedmiotów.
7’
● Podział grupy na 4 zespoły.
· Uczestnicy ustawiają się zespołami w 4 rogach boiska.
· Wyznaczone przez prowadzących osoby ustawiają sprzęt przy pomocy instrukcji prowadzącego.
· Prowadzący pilnuje sposobu wykonania zadania.
● PUNKTY
Drużyna otrzymuje 1 punkt za każdy znaleziony przedmiot. Na koniec zabawy prowadzący sumuje punkty drużyny. Wygrywa ta, która otrzyma najwięcej punktów.
· Po zakończonej zabawie uczest-nicy wracają na zbiórkę podsko-kami obunóż.
· Wyznaczone przez prowadzących osoby zbierają sprzęt i odkładają go na miejsce składowania.
4. Zabawa zwinnościowa
BALONIK DO TYŁU
Każda z drużyn znajduje się w siadzie prostym w rzędach. Przed pierwszą i ostatnią osobą z każdej drużyny leży balon. Na sygnał pierwszy w drużynie układa balon między stopami i przez wykonanie leżenia przewrotnego przekazuje balon ćwiczącemu za nim. Ostatnia osoba podnosi leżący obok balon i dmucha go, aż pęknie. Wygrywa drużyna, której balon pęknie najszybciej.
4’
● Podział grupy na 4 zespoły.
● Uczestnicy znajdują się w
siadzie prostym tyłem do siebie
w rzędach obok siebie.
● Prowadzący wyznacza osobę,
która przyniesie sprzęt.
● Odległość między ćwiczącymi
taka, aby swobodnie mogli
wykonać leżenie przewrotne.
· PUNKTY
Wygrywa drużyna, której balon
pęknie najszybciej,
· Po zakończonej zabawy uczest-nicy wracają na zbiórkę trzymając się za kostki.
●Wybrane przez prowadzącego
osoby zbierają balony i odkłada-
ją je na miejsce składowania
sprzętu.
5. Zabawa sprawnościowa
BALONOWE RACZKIKażdy z zespołu staje naprzeciw drugiego przy pachołkach. Pierwszy zawodnik z pierwszej drużyny przyjmuje pozycję na czworakach w podporze tyłem, kładzie balon na brzuchu i poruszając się w takiej pozycji dochodzi do przeciwległego krzesła, przepycha pod nim balon, dochodzi do pachołka i przekazuje balon ręką pierwszej osobie z drugiego rzędu. Każdy zawodnik musi pokonać raz swoja trasę. Punkty przydzielane są wg szybkości wykonania.
4’
· Podział grupy na 4 drużyny, z których każda dzieli się na 2 zespoły.
● Prowadzący wyznacza osobę,
która przyniesie sprzęt.
● Zespoły stają naprzeciwko siebie w odległości kilku metrów przy przygotowanych pachołkach. Przed każdym z pachołków krzesło.
● Jeżeli balon spadnie zawodnik
kładzie do na brzuch i idzie dalej
● Nie można przytrzymywać
balonu rękoma
· PUNKTY
I miejsce = 4 punkty
II miejsce = 3 punkty
III miejsce = 2 punkty
IV miejsce = 1 punkt
●Po zakończonej zabawie uczest-nicy wracają na zbiórkę biegiem
· Wybrane przez prowadzącego osoby zbierają sprzęt i odkładają na miejsce składowania.
6. Zabawa szybkościowo - sprawnościowa
PIŁECZKA NA ŁYŻECZCE
Zespoły staja w rzędach przy pachołkach naprzeciwko siebie. Pierwszy zawodnik z pierwszej drużyny trzyma w ręku łyżkę, na której znajduje się piłeczka ping – pongowa. Stara się on jak najszybciej dobiec do przeciwległego pachołka i przekazać łyżeczkę z piłeczką kolejnej osobie. I tak analogicznie, aż każda z drużyny pokona trasę z łyżeczką. Wygrywa zespół najszybszy. Punkty przydzielane są wg szybkości wykonania
5’
· Podział grupy jak w powyższej zabawie.
● Zespoły stają w rzędach przy
pachołkach naprzeciwko siebie.
● Jeżeli zawodnik opuści piłeczkę
lub przetrzyma ją ręką wraca do
swojego startowego pachołka i
rozpoczyna od nowa.
· PUNKTY- jw.
· Po zakończonej grze uczestnicy powracają na zbiórkę „raczkiem”.
· Wybrane przez prowadzącego osoby zbierają sprzęt i odkładają na miejsce składowania.
...