ZJAWISKO fizyczne przemiana chemiczna, konspekty lekcji chemii gimnazjum

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

Konspekt lekcji chemii

 

Temat  zajęć:              Zjawisko fizyczne a przemiana chemiczna.

 

Data:                                                        17 września 2010 r.

Klasa:                                                     I a

Godzina:                            10:05

 

1.    Cele:a)     Dydaktyczno-wychowawcze:

Zapoznanie uczniów z pojęciami:

·         przemiana fizyczna,

·         reakcja chemiczna.

2.    Cele operacyjne: a)     Uczeń wie:

·         jaka jest różnica między zjawiskiem fizycznym a przemianą chemiczną,

·         wie co to mieszanina i czym różni się od związku chemicznego,

 

a)     Uczeń umie:

·         Przeprowadzić proste doświadczenie demonstrujące przemianę fizyczną i reakcję chemiczną (np. rozdrobnienie papieru i spalenie papieru, topienie i spalenie parafiny, spalanie wstążki magnezowej, ogrzewanie mieszaniny siarki i opiłków żelaza), w podanych przykładach zinterpretować przemiany chemiczne i zjawisko fizyczne, podać różnice pomiędzy zjawiskiem fizycznym a przemianą chemiczną.

3.    Metody pracy:

·         obserwacja,

·         doświadczalne,

·         pogadanka,

·         słowna.

4.    Środki dydaktyczne:

·         Sprzęt laboratoryjny: łyżka do spalań, palnik

·         Odczynniki: wstążki magnezowe

·         Kartka papieru

5.    Plan lekcji z bilansem czasu.a)     Część nawiązująca lekcji. ( 15 minut)

·         Sprawdzenie obecności i powtórzenie zagadnień

a)     Część postępująca lekcji. ( 22 minuty)

·         Zdefiniowanie pojęć zjawisko fizyczne i przemiana chemiczna

·         Wykonanie doświadczenia

·         Zapisanie wniosków i obserwacji

b)     Rekapitulacja.( 6 minut)c)     Zadanie domowe.( 2 minuty)6.    Przebieg lekcji:a)     Część nawiązująca

·         Sprawy organizacyjne

·         powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji na podstawie notatek w zeszycie.

a)     Część postępująca:

·         Podanie definicji zjawiska fizycznego i przemiany chemicznej

·         Wykonanie dwóch doświadczeń:

 

Doświadczenie 1

Podarcie kartki papieru

 

Obserwacje: kartka została podarta na mniejsze kawałki, właściwości kartki nie uległy zmianie

 

Wnioski: podarcie kartki papieru to zjawisko fizyczne.

 

Doświadczenie 2

Spalanie magnezu

 

Obserwacje: Magnez przed spalaniem miał postać srebrzysto szarych wiórek o połysku metalicznym. Po spalaniu był białym matowym proszkiem.

 

Wnioski: Powstała nowa substancja substancją tą jest tlenek magnezu.

 

·         Jak myślicie co było zjawiskiem fizycznym a co przemianą chemiczną?

·         Jakie znacie inne przykłady zjawisk fizycznych?

·         Jakie znacie inne przykłady przemian chemicznych?

·         Praca w zeszycie ćwiczeń zad. 12, 13 str. 12-13

b)     Rekapitulacja:·         Co to jest reakcja chemiczna?·         Co to jest przemiana fizyczna?c)     Zadanie domowe:

·         Zeszyt ćwiczeń zad. 14,15  str. 14.

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl