ZMYSLY-WERSJA DLA INNYCH KIERUNKOW 2014 x1, fizjologia, semy+ćwiki fizjo
Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.
//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}Fizjologia narządów zmysłów-seminarium/ćwiczeniaI.Zakres wiedzy wymaganej od studenta przed przystąpieniem dozajęć:1.Receptory-definicja,klasyfikacja, receptory bólowe i ich charakterystyka, czucie, percepcja,jednostka fizjologiczna czucia2.Fizjologia narządu wzroku-budowaanatomiczna oka, refrakcja układu optycznego, zakres faliświetlnej widzianej przez oko ludzkie, akomodacja, jej mechanizm, elementy światłoczułe i ich rola ,zjawiska fotochemiczne zachodzące w procesie widzenia, adaptacja do światła i ciemności ,widzeniebarwne,3.Fizjologia narządu słuchu-budowa anatomiczna i funkcja ucha zewnętrznego, środkowego iwewnętrznego,rodzaje i lokalizacja płynów znajdujących się w uchu wewnętrznym, , przetwarzaniefal dźwiękowych4.Fizjologia narządu równowagi-rodzajei lokalizacja receptorów narządu przedsionkowego,mechanizm pobudzania receptorów narządu równowagi5.Zmysł smaku-lokalizacja receptorów i odbieranie wrażeń smakowych6. Zmysł węchu-lokalizacjareceptorów i odbieranie wrażeń węchowych7.Teoretyczne podstawy badania narządów zmysłówII. Zakres materiału omawianego na zajęciach1.Receptory-potencjałgenerujący receptorów, adaptacja potencjału generującego, rekrutacjareceptorów, bodźce adekwatne i nieadekwatne2.Fizjologia narządu wzroku-wady i niemiarowości układu refrakcyjnego narządu wzroku, wadyakomodacji, droga wzrokowa i efekty jej uszkodzenia, teoria widzenia barwnego Yanga-Helmholtza,zaburzenia widzenia barw3.Fizjologia narządu słuchu-odruch bębenkowy –jego mechanizm4.Fizjologia narządu równowagi-definicjai rodzaje oczopląsu5. Część praktyczna zajęć:1.Badanie ostrości wzroku-zasada wielkości znaków optometrycznych, zasada posługiwaniasię tablicami Snellena, prawidłowy zapis i interpretacja wyników2.Badanie czucia barw-metody badania czucia barw(lampa Wilczka, tablicepseudoizochromatyczne, anomaloskopia), rodzaje wad widzenia barwnego3.Badanie dna oka-topografiadna oka, zasada badania przy użyciu oftalmoskopu, znaczeniekliniczne badania dna oka4.Badanie pola widzenia-pojecie i zakres pola widzenia, zasada badania pola widzenia przyużyciu polomierza (perymetru), umiejętność interpretacji wyniku badania, znaczenie klinicznebadania pola widzenia5.Badanie narządu słuchu-metody badania narządu słuchu-badanie akumetryczne, próbystroikowe(Webera, Schwabacha, Rinnego)-uszkodzenie typu przewodzeniowegoi odbiorczego, audiometria-zakres i próg słyszalności ,umiejętność interpretacji wynikówbadań6.Badanie narządu równowagi-mechanizmpowstawania oczopląsu poobrotowego, rodzajeoczopląsu fizjologicznego i patologicznegoIII. Zakres wiadomości wymagany do zaliczenia tematuSeminarium1.Receptory-definicja,klasyfikacja, receptory bólowe i ich charakterystyka, czucie, percepcja,jednostka fizjologiczna czucia, potencjał generujący receptorów, adaptacja potencjału generującego,rekrutacja receptorów, bodźce adekwatne i nieadekwatne2. Fizjologia narządu wzroku-budowaanatomiczna oka, refrakcja układu optycznego i jego wady,zakres fali świetlnej widzianej przez oko ludzkie, akomodacja, jej mechanizm, wady akomodacji,zjawiska fotochemiczne zachodzące w procesie widzenia, adaptacja do światła i ciemności, elementyświatłoczułe i ich rola, droga wzrokowa i efekty jej uszkodzenia, teoria widzenia barwnego Yanga-Helmholtza, widzenie barwne i zaburzenia widzenia barw3.Fizjologia narządu słuchu-budowa anatomiczna i funkcja ucha zewnętrznego, środkowego iwewnętrznego, przetwarzanie fal dźwiękowych, rodzaje i lokalizacja płynów znajdujących się w uchuwewnętrznym, odruch bębenkowy4.Fizjologia narządu równowagi-rodzajei lokalizacja receptorów narządu przedsionkowego,mechanizm pobudzania receptorów narządu równowagi, definicja i rodzaje oczopląsu5.Zmysł smaku-lokalizacja receptorów i odbieranie wrażeń smakowych6. Zmysł węchu-lokalizacjareceptorów i odbieranie wrażeń węchowychĆwiczenia7.Badanie ostrości wzroku-zasada wielkości znaków optometrycznych, zasada posługiwaniasię tablicami Snellena, prawidłowy zapis i interpretacja wyników8.Badanie czucia barw-metody badania czucia barw(lampa Wilczka, tablicepseudoizochromatyczne, anomaloskopia), rodzaje wad widzenia barwnego9.Badanie dna oka-topografiadna oka, zasada badania przy użyciu oftalmoskopu, znaczeniekliniczne badania dna oka10.Badanie pola widzenia-pojecie i zakres pola widzenia, zasada badania pola widzenia przy11. użyciu polomierza (perymetru), umiejętność interpretacji wyniku badania, znaczenie klinicznebadania pola widzenia12.Badanie narządu słuchu-metody badania narządu słuchu-badanie akumetryczne, próbystroikowe(Webera, Schwabacha, Rinnego)-uszkodzenie typu przewodzeniowegoi odbiorczego, audiometria-zakres i próg słyszalności ,umiejętność interpretacji wynikówbadań13.Badanie narządu równowagi-mechanizmpowstawania oczopląsu poobrotowego, rodzajeoczopląsu fizjologicznego i patologicznegoIV. Literatura1.”Podstawy fizjologii człowieka”Skrypt dla licencjackich kierunków medycznych-H.Krauss, P.Sosnowski, Wydawnictwo UM w Poznaniu 20092.”Fizjologia człowieka”-W.Traczyk, PZWL,Warszawa 19803.”Fizjologia”- W. Ganong, Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl kachorra.htw.pl