ZSTiO program kibic, studia, G Maciak MEW TPK

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

 

Program 

 

z zakresu działań kształtujących pozytywne zachowania dzieci                   i młodzieży jako uczestników imprez sportowych pod nazwą:

„Jestem Kibicem przez duże K”,

organizowany m.in. przez

Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

realizowany przy

 

Zespole Szkół

 

 

 

Myśl przewodnia programu:

 

"Myślę, czuję i działam – jestem człowiekiem - potrafię dokonywać dobrych wyborów...  "

 

 

„Pokój, to nie jest coś, czego pragniemy, lecz coś, co czynimy,                co stwarzamy, coś, czym jesteśmy, i coś co wokół rozdajemy…”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wprowadzenie

          W Głosie Nauczycielskim czytamy, że „blisko 1,5 mln. polskich dzieci żyje                   na granicy ubóstwa, rośnie liczba uczniów, którzy mają kontakt z alkoholem                              i narkotykami, przybywa agresywnych i bezwzględnych młodocianych przestępców.               W ciągu ostatnich 10 lat liczba uczniów podejrzanych o popełnienie przestępstw podwoiła się.”

           Mając na uwadze powyższe, warto zwrócić uwagę i zainteresowania dorosłych                   i młodzieży, na psychiczną potrzebę jednostki, urzeczywistniania w środowisku, własnych stanów emocjonalnych, doświadczeń i wiedzy. Stworzenie możliwości, zaspokajania tych potrzeb, poprzez organizowanie twórczej aktywności, zdecydowanie może przynieść zadawalające efekty w minimalizacji wszelkich patologii społecznych,              a przynajmniej może ustrzec wszystkich zagrożonych młodych ludzi przed jej skutkami.

            Wiele publikacji oraz rzeczywistość, najwięcej czasu i uwagi poświęca sprawom kształtowania wychowanka według zamierzonych wzorów. Również we wzajemnych stosunkach międzyludzkich panuje tendencja do wywierania wpływu według przyjętych schematów. Warto zaznaczyć, że w praktyce pedagogicznej trudno całkowicie pominąć działania kształtująco - formujące, jednak warto wprowadzić nowe elementy, które pozwolą zmieniać proces przedmiotowy, w pełni, w podmiotowy. Jest to możliwe poprzez wprowadzenie czynności ekspresyjnych. Twórcze kształtowanie osobowości, aktywne i odważne podejmowanie problemów, wzbudzanie postawy badawczej wśród młodzieży, może być zalążkiem do odkrywania i kształtowania pożądanych wartości duchowych  i materialnych.

           Współczesna cywilizacja może poszczycić się wieloma osiągnięciami w różnych dziedzinach życia indywidualnego i społecznego. Jednak to, że żyjemy w czasach licznych udogodnień, takich jak: rozwój środków masowego przekazu, komunikacji, osiągnięcia w medycynie, w dziedzinie opanowania kosmosu wraz z całym dorobkiem współczesnej techniki, nie obroniło ludzkości przez skutkami negatywnymi. Należą                do nich konflikty interpersonalne, napięcia emocjonalne, objawy nerwicowe u wielu ludzi. Jednym ze sposobów rozładowania tych problemów są: alkohol, leki, narkotyki, które w obecnej dobie stały się główną przyczyną zagrażającą współczesnej rzeczywistości.

             Skutecznym elementem działań wychowawczych, w kierunku minimalizacji problematyki wychowawczej i patologii społecznej, jest aktywizacja jednostki. Skierowanie działań człowieka na aktywne, twórcze realizowanie samego siebie, poprzez racjonalne wykorzystanie czasu wolnego, połączone z realizacją pasji osobistych. Duże znaczenie ma w tym obszarze realizacja zadań dydaktyczno-wychowawczych w szkole – jeśli będą one realizowane w sposób atrakcyjny dla młodego człowieka, zgodnie z jego potrzebami, możliwościami – przyniosą efekty i minimalizację problemów społecznych.

              Kształtowanie pozytywnych zachowań wśród dzieci i młodzieży, szczególnie jako uczestników imprez sportowych, może stać się istotnym elementem procesu wychowawczego, mając na uwadze współczesne potrzeby.

              Ukształtowanie postaw w zakresie zdrowych zasad współzawodnictwa sportowego, staje się początkiem, kształtowania zdrowych relacji interpersonalnych – minimalizuje problematykę agresji, używania siły, przejawów patologii społecznej.

              Aktywność ruchowa, sportowa, rekreacyjna, wpływa na zmianę stylu życia,               co w rezultacie staje się możliwością radzenia sobie ze stresem, napięciami psychicznymi.

           

 

 

Organizacja  Programu

 

          Zadaniami realizowanymi w ramach programu objęci zostaną uczniowie klas ponadgimnazjalnych – Zespołu Szkół ……………w Legnicy, rodzice i opiekunowie prawni dzieci oraz kadra pedagogiczna.

              Program będzie realizowany od września 2011 r. do września 2015 r.

              Koordynatorem bezpośrednim projektu jest ………………………..

 

 

Program przewiduje:

 

 

1. Realizację zadań w ramach strategii edukacyjnej – przekazywanie wartości prospołecznych, uczenie kluczowych umiejętności psychologiczno-społecznych.

 

2. Realizację strategii alternatyw – stworzenie młodzieży możliwości zaspokojenia potrzeb w kierunku wszechstronnego rozwoju własnego.

 

3. Realizację zadań w kierunku integracji środowisk wychowawczych i środowiska lokalnego.

 

2. Udzielanie indywidualnej pomocy uczniom, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji konfliktowych, trudnych.

 

3. Pomoc w aklimatyzacji w środowisku szkolnym.

 

4. Realizowanie zadań profilaktycznych w kierunku zdrowia fizycznego, psychicznego oraz emocjonalnego – socjalizacja młodzieży.

 

5. Wykonywanie innych zadań na rzecz programu rozwojowego szkoły i projektu.

 

                             

Uzasadnienie Planowanych Działań

 

          Planowane działania mają na uwadze dotychczasowe diagnozy problematyki uzależnień realizowane i na terenie szkoły, jak i w środowisku lokalnym, również ogólnopolskie. Przeciętny nastolatek nie ma większego problemu z zakupem alkoholu, papierosów, czy środków odurzających. rodzin. Jednocześnie wykazuje brak umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Często jest słaby psychicznie,                     co skutkuje w uzależnieniach. Jednocześnie na trudności potrafi reagować siłą i agresją.

          Nadużywanie środków psychoaktywnych jest elementem sprzyjającym podejmowaniu niekorzystnych decyzji, jak i niszczy zdrowie psychiczne i fizyczne rozwijającej się jednostki.

           Jednocześnie wzrasta liczba postaw dzieci i młodzieży w kierunku pasywnego spędzania czasu wolnego – najczęściej przed komputerem i Internetem. Nawyki złego trybu życia powodują osłabienie psychiczne lub są podłożem zachowań agresywnych.          

           W takiej sytuacji ważne są podejmowane próby w kierunku wykorzystania aktywności fizycznej jako alternatywy dla zachowań negatywnych. Wykorzystanie aktywności fizycznej jako środek wychowawczy może być czynnikiem stymulującym osobowość młodego człowieka, szczególnie tam, gdzie oddziaływanie wychowawcze związane jest z przynależnością do określonej grupy.      

           Program ma uczyć, bawić, oraz dać poczucie zadowolenia z własnej aktywności, kreatywności. Jednocześnie ma być elementem wypełniającym czas wolny młodzieży. Ma spełniać cele wychowawcze i dydaktyczne, ma motywować i rozwijać.                               Ma jednocześnie wskazać możliwości działań praktycznych w zakresie pracy z młodym człowiekiem, działań w kierunku aktywizacji młodzieży poprzez dobrze realizowaną zadaniowość szkoły. Program ma zwiększyć atrakcyjność szkoły, podwyższając wśród młodych ludzi poczucie bezpieczeństwa.

 

 

Cele Programu

 

Cele główne:

 

1.          Ukształtowanie wśród młodzieży umiejętności psychologiczno-społecznych umożliwiającym radzenia sobie z własnymi emocjami.

2.          Ukształtowanie wśród młodzieży zasad zdrowego współzawodnictwa.

 

Cele szczegółowe:

 

1.Udzielanie indywidualnej pomocy w rozwiązywaniu sytuacji trudnych                                  i konfliktowych;

2. Promocja zdrowego stylu życia, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego;

3. Kształtowanie i wzmacnianie zachowań twórczych i aktywnych;

4. Wskazanie możliwości aktywnego spędzania czasu wolnego;

5. Przeciwdziałanie agresji i przemocy;

6. Wskazanie możliwości osiągnięcia zadowolenia, radości i szczęścia poprzez własną aktywność - spełnienie samego siebie – dowartościowanie samego siebie poprzez aktywność i twórczość;

7. Integracja środowisk wychowawczych;

8. Kontynuacja wzmocnień pozytywnych;

9. Polubienie przez młodzież siebie i swoich działań;

10. Odnalezienie przez uczniów własnej drogi sukcesu;

11. Pomoc w adaptacji w środowisku szkolnym;

12. Ukształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem;

13.Ukształtowanie umiejętności realizacji celów poprzez podejmowanie dobrych decyzji;

14.Wskazanie możliwości zaspakajania potrzeby przynależności do grupy poprzez zintegrowanie wokół pozytywnych celów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metody I Formy Realizacji Programu

 

         Przy realizacji programu przyjmuje się następujące metody: wykłady, miniwykłady, prezentacje, warsztaty.

              Praca będzie skupiona na metodach aktywizujących, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej.

 

 

Miejsce Prowadzonych Działań

 

          Program będzie realizowany w Zespole ………………..w Legnicy z uczniami szkoły.

Zajęcia będą realizowane w roku szkolnym 2011/2012 – zakończenie we wrześniu 2015r.

 

 

 

 

Spodziewane Efekty

 

 

          Spodziewanym i zakładanym efektem jest zmniejszenie ryzyka uzależnienia                 się młodzieży Zespołu.  Młodzież podwyższy swoje umiejętności zachowań asertywnych w kierunku odmawiania, oraz zwiększy świadomość dotyczącą możliwości radzenia sobie z problemami, jak również uaktualni swoją wiedzę dotyczącą możliwości wsparcia rodziny poza szkołą.

          Istotnym aspektem programu będzie wskazanie na ważność wartości w życiu jednostki i rodziny, jak również kierowanie się nimi w życiu codziennym - praktyczne wykorzystanie ich w celu spełnienia siebie.

          Znaczące w realizacji programu jest uaktywnienie młodzieży w kierunku zdrowego trybu życia - ukształtowanie poczucia dbania o siebie i innych, pod względem psychicznym, fizycznym.

          Wskazania możliwości aktywnego i ciekawego spędzania czasu wolnego przez młodzież. Odnalezienia swoich możliwości intelektualnych, marzeń i celów – własnej drogi w przyszłość.

          Program ma być elementem integrującym środowiska wychowawcze oraz środowiska lokalnego. Jednocześnie program ma znaczenie motywujące młodzież                  do twórczego działania, własnego rozwoju, aktywności. Ma motywować do aktywizacji                                      w środowisku mając na uwadze wartości uniwersalne.

              Program ma przygotować młodzież do życia społecznego i świadomego odgrywania ról powierzonych im w społeczeństwie.

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl