Program
z zakresu działań kształtujących pozytywne zachowania dzieci i młodzieży jako uczestników imprez sportowych pod nazwą:
„Jestem Kibicem przez duże K”,
organizowany m.in. przez
Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
realizowany przy
Zespole Szkół
Myśl przewodnia programu:
"Myślę, czuję i działam – jestem człowiekiem - potrafię dokonywać dobrych wyborów... "
„Pokój, to nie jest coś, czego pragniemy, lecz coś, co czynimy, co stwarzamy, coś, czym jesteśmy, i coś co wokół rozdajemy…”
Wprowadzenie
W Głosie Nauczycielskim czytamy, że „blisko 1,5 mln. polskich dzieci żyje na granicy ubóstwa, rośnie liczba uczniów, którzy mają kontakt z alkoholem i narkotykami, przybywa agresywnych i bezwzględnych młodocianych przestępców. W ciągu ostatnich 10 lat liczba uczniów podejrzanych o popełnienie przestępstw podwoiła się.”
Mając na uwadze powyższe, warto zwrócić uwagę i zainteresowania dorosłych i młodzieży, na psychiczną potrzebę jednostki, urzeczywistniania w środowisku, własnych stanów emocjonalnych, doświadczeń i wiedzy. Stworzenie możliwości, zaspokajania tych potrzeb, poprzez organizowanie twórczej aktywności, zdecydowanie może przynieść zadawalające efekty w minimalizacji wszelkich patologii społecznych, a przynajmniej może ustrzec wszystkich zagrożonych młodych ludzi przed jej skutkami.
Wiele publikacji oraz rzeczywistość, najwięcej czasu i uwagi poświęca sprawom kształtowania wychowanka według zamierzonych wzorów. Również we wzajemnych stosunkach międzyludzkich panuje tendencja do wywierania wpływu według przyjętych schematów. Warto zaznaczyć, że w praktyce pedagogicznej trudno całkowicie pominąć działania kształtująco - formujące, jednak warto wprowadzić nowe elementy, które pozwolą zmieniać proces przedmiotowy, w pełni, w podmiotowy. Jest to możliwe poprzez wprowadzenie czynności ekspresyjnych. Twórcze kształtowanie osobowości, aktywne i odważne podejmowanie problemów, wzbudzanie postawy badawczej wśród młodzieży, może być zalążkiem do odkrywania i kształtowania pożądanych wartości duchowych i materialnych.
Współczesna cywilizacja może poszczycić się wieloma osiągnięciami w różnych dziedzinach życia indywidualnego i społecznego. Jednak to, że żyjemy w czasach licznych udogodnień, takich jak: rozwój środków masowego przekazu, komunikacji, osiągnięcia w medycynie, w dziedzinie opanowania kosmosu wraz z całym dorobkiem współczesnej techniki, nie obroniło ludzkości przez skutkami negatywnymi. Należą do nich konflikty interpersonalne, napięcia emocjonalne, objawy nerwicowe u wielu ludzi. Jednym ze sposobów rozładowania tych problemów są: alkohol, leki, narkotyki, które w obecnej dobie stały się główną przyczyną zagrażającą współczesnej rzeczywistości.
Skutecznym elementem działań wychowawczych, w kierunku minimalizacji problematyki wychowawczej i patologii społecznej, jest aktywizacja jednostki. Skierowanie działań człowieka na aktywne, twórcze realizowanie samego siebie, poprzez racjonalne wykorzystanie czasu wolnego, połączone z realizacją pasji osobistych. Duże znaczenie ma w tym obszarze realizacja zadań dydaktyczno-wychowawczych w szkole – jeśli będą one realizowane w sposób atrakcyjny dla młodego człowieka, zgodnie z jego potrzebami, możliwościami – przyniosą efekty i minimalizację problemów społecznych.
Kształtowanie pozytywnych zachowań wśród dzieci i młodzieży, szczególnie jako uczestników imprez sportowych, może stać się istotnym elementem procesu wychowawczego, mając na uwadze współczesne potrzeby.
Ukształtowanie postaw w zakresie zdrowych zasad współzawodnictwa sportowego, staje się początkiem, kształtowania zdrowych relacji interpersonalnych – minimalizuje problematykę agresji, używania siły, przejawów patologii społecznej.
Aktywność ruchowa, sportowa, rekreacyjna, wpływa na zmianę stylu życia, co w rezultacie staje się możliwością radzenia sobie ze stresem, napięciami psychicznymi.
Organizacja Programu
Zadaniami realizowanymi w ramach programu objęci zostaną uczniowie klas ponadgimnazjalnych – Zespołu Szkół ……………w Legnicy, rodzice i opiekunowie prawni dzieci oraz kadra pedagogiczna.
Program będzie realizowany od września 2011 r. do września 2015 r.
Koordynatorem bezpośrednim projektu jest ………………………..
Program przewiduje:
1. Realizację zadań w ramach strategii edukacyjnej – przekazywanie wartości prospołecznych, uczenie kluczowych umiejętności psychologiczno-społecznych.
2. Realizację strategii alternatyw – stworzenie młodzieży możliwości zaspokojenia potrzeb w kierunku wszechstronnego rozwoju własnego.
3. Realizację zadań w kierunku integracji środowisk wychowawczych i środowiska lokalnego.
2. Udzielanie indywidualnej pomocy uczniom, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji konfliktowych, trudnych.
3. Pomoc w aklimatyzacji w środowisku szkolnym.
4. Realizowanie zadań profilaktycznych w kierunku zdrowia fizycznego, psychicznego oraz emocjonalnego – socjalizacja młodzieży.
5. Wykonywanie innych zadań na rzecz programu rozwojowego szkoły i projektu.
Uzasadnienie Planowanych Działań
Planowane działania mają na uwadze dotychczasowe diagnozy problematyki uzależnień realizowane i na terenie szkoły, jak i w środowisku lokalnym, również ogólnopolskie. Przeciętny nastolatek nie ma większego problemu z zakupem alkoholu, papierosów, czy środków odurzających. rodzin. Jednocześnie wykazuje brak umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Często jest słaby psychicznie, co skutkuje w uzależnieniach. Jednocześnie na trudności potrafi reagować siłą i agresją.
Nadużywanie środków psychoaktywnych jest elementem sprzyjającym podejmowaniu niekorzystnych decyzji, jak i niszczy zdrowie psychiczne i fizyczne rozwijającej się jednostki.
Jednocześnie wzrasta liczba postaw dzieci i młodzieży w kierunku pasywnego spędzania czasu wolnego – najczęściej przed komputerem i Internetem. Nawyki złego trybu życia powodują osłabienie psychiczne lub są podłożem zachowań agresywnych.
W takiej sytuacji ważne są podejmowane próby w kierunku wykorzystania aktywności fizycznej jako alternatywy dla zachowań negatywnych. Wykorzystanie aktywności fizycznej jako środek wychowawczy może być czynnikiem stymulującym osobowość młodego człowieka, szczególnie tam, gdzie oddziaływanie wychowawcze związane jest z przynależnością do określonej grupy.
Program ma uczyć, bawić, oraz dać poczucie zadowolenia z własnej aktywności, kreatywności. Jednocześnie ma być elementem wypełniającym czas wolny młodzieży. Ma spełniać cele wychowawcze i dydaktyczne, ma motywować i rozwijać. Ma jednocześnie wskazać możliwości działań praktycznych w zakresie pracy z młodym człowiekiem, działań w kierunku aktywizacji młodzieży poprzez dobrze realizowaną zadaniowość szkoły. Program ma zwiększyć atrakcyjność szkoły, podwyższając wśród młodych ludzi poczucie bezpieczeństwa.
Cele Programu
Cele główne:
1. Ukształtowanie wśród młodzieży umiejętności psychologiczno-społecznych umożliwiającym radzenia sobie z własnymi emocjami.
2. Ukształtowanie wśród młodzieży zasad zdrowego współzawodnictwa.
Cele szczegółowe:
1.Udzielanie indywidualnej pomocy w rozwiązywaniu sytuacji trudnych i konfliktowych;
2. Promocja zdrowego stylu życia, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego;
3. Kształtowanie i wzmacnianie zachowań twórczych i aktywnych;
4. Wskazanie możliwości aktywnego spędzania czasu wolnego;
5. Przeciwdziałanie agresji i przemocy;
6. Wskazanie możliwości osiągnięcia zadowolenia, radości i szczęścia poprzez własną aktywność - spełnienie samego siebie – dowartościowanie samego siebie poprzez aktywność i twórczość;
7. Integracja środowisk wychowawczych;
8. Kontynuacja wzmocnień pozytywnych;
9. Polubienie przez młodzież siebie i swoich działań;
10. Odnalezienie przez uczniów własnej drogi sukcesu;
11. Pomoc w adaptacji w środowisku szkolnym;
12. Ukształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem;
13.Ukształtowanie umiejętności realizacji celów poprzez podejmowanie dobrych decyzji;
14.Wskazanie możliwości zaspakajania potrzeby przynależności do grupy poprzez zintegrowanie wokół pozytywnych celów.
Metody I Formy Realizacji Programu
Przy realizacji programu przyjmuje się następujące metody: wykłady, miniwykłady, prezentacje, warsztaty.
Praca będzie skupiona na metodach aktywizujących, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej.
Miejsce Prowadzonych Działań
Program będzie realizowany w Zespole ………………..w Legnicy z uczniami szkoły.
Zajęcia będą realizowane w roku szkolnym 2011/2012 – zakończenie we wrześniu 2015r.
Spodziewane Efekty
Spodziewanym i zakładanym efektem jest zmniejszenie ryzyka uzależnienia się młodzieży Zespołu. Młodzież podwyższy swoje umiejętności zachowań asertywnych w kierunku odmawiania, oraz zwiększy świadomość dotyczącą możliwości radzenia sobie z problemami, jak również uaktualni swoją wiedzę dotyczącą możliwości wsparcia rodziny poza szkołą.
Istotnym aspektem programu będzie wskazanie na ważność wartości w życiu jednostki i rodziny, jak również kierowanie się nimi w życiu codziennym - praktyczne wykorzystanie ich w celu spełnienia siebie.
Znaczące w realizacji programu jest uaktywnienie młodzieży w kierunku zdrowego trybu życia - ukształtowanie poczucia dbania o siebie i innych, pod względem psychicznym, fizycznym.
Wskazania możliwości aktywnego i ciekawego spędzania czasu wolnego przez młodzież. Odnalezienia swoich możliwości intelektualnych, marzeń i celów – własnej drogi w przyszłość.
Program ma być elementem integrującym środowiska wychowawcze oraz środowiska lokalnego. Jednocześnie program ma znaczenie motywujące młodzież do twórczego działania, własnego rozwoju, aktywności. Ma motywować do aktywizacji w środowisku mając na uwadze wartości uniwersalne.
Program ma przygotować młodzież do życia społecznego i świadomego odgrywania ról powierzonych im w społeczeństwie.
6