Grzegorz Michalik – Analiza finansowa spółki Żywiec SA
ŻYWIEC S.A.
ANALIZA FINANSOWA SPÓŁKI
SPORZĄDZONA ZA LATA 1994 - 1997
1. Podstawowe informacje o spółce
Firma: Zakłady piwowarskie w Żywcu S.A.
Prezes: Jean Francois von Boxmeer
Rejestracja: 31.12.1990 r. - Sąd rejonowy w Bielsku - Białej , RHB - 1373
EKD: 15.96 - produkcja piwa.
Adres: ul. Browarna 88 34 - 300 Żywiec
Tel. 48-61/ 24-51 fax. 48-61/ 40-61
Kapitał akcyjny: 7 500 000 PLN - 3 000 000 akcji zwykłych na okaziciela I i II emisji
o wartości nominalnej 2.50 zł. każda.
Wszystkie akcje są wprowadzone do obrotu giełdowego.
Audytor: Arthur Andersen sp. z o.o
Historia i przedmiot działalności
Browar w Żywcu został założony w 1856 r. przez arcyksięcia Olbrachta Habsburga. Po drugiej wojnie na mocy dekretu o reformie rolnej został przejęty na własność Skarbu Państwa. 13.09.1955 r. dokonano połączenia browaru żywieckiego z Bielskimi Zakładami Piwowarsko - Słodowniczymi ( browary w Bielsku i w Cieszynie ). W 1990 r. przekształcono przedsiębiorstwo państwowe w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. Rok później nastąpiła pierwsza publiczna sprzedaż akcji Zakładów Piwowarskich w Żywcu S.A.
Kapitał akcyjny , inwestor strategiczny
Do 1994 r. kapitał akcyjny wynosił 5 mln. zł i dzielił się na 2 mln. akcji o wartości nominalnej 2.50 zł. W marcu 1994 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy zadecydowało o podniesieniu kapitalu akcyjnego do 7.5 mln. zł w drodze emisji miliona akcji , z czego 200 tyś. zaoferowano dotychczasowym akcjonariuszom , 747 tyś. firmie Heineken i 53 tyś. pracownikom. W wyniku drugiej emisji akcji inwestorem strategicznym spółki został jeden z największych światowych producentów piwa - Heineken , który posiada obecnie ponad 70% akcji.
Tabela 1. Akcjonariusze spółki.
Akcjonariusze (Shareholders)
Akcjonariusz
Data
Akcje
Głosy
Company shareholders
date
shares
votes
ŻYWIEC
3 000 000
3 000 000
Heineken Int. Beheer BV
95-12-27
953 947
31.80%
953 947
31.80%
The East Europe DT Invesco House (Jersey)
96-06-16
165 106
5.50%
165 106
5.50%
Creditanstalt Bankverein AG
96-03-06
150 531
5.02%
150 531
5.02%
Emerging Markets Growth Fund (LA)
96-09-23
155 312
5.18%
155 312
5.18%
BPH S.A.
141 755
4.73%
141 755
4.73%
Pioneer S.A.
95-08-25
142 179
4.74%
142 179
4.74%
Produkcja , produkty , spożycie
Głównym produktem żywieckiego browaru jest piwo ( 93% całkowitej produkcji spółki ). Pozostałe 7% stanowi produkcja napojów bezalkoholowych ( wody gazowane o różnych smakach oraz licencyjna produkcja Pepsi-Coli ). Spółka produkuje sześć gatunków piwa: piwo jasne pełne - ok. 3/4 całkowitej produkcji (Żywiec Full , Krakus , Pilsko Pils , Brackie), piwo jasne mocne ( Eurospecjal ) , piwo ciemne ( Porter ). Dwa ostatnie gatunki mają niewielki udział w produkcji. Wynika to z niewielkiej ich popularności wśród konsumentów. Najbardziej znaną marką browaru z Żywca jest piwo "Żywiec Full" , którego udział w całkowitej produkcji spółki wynosi 66%. W 1993 roku piwo tej marki zostało laureatem konkursu "Teraz Polska" , co świadczy o jego wysokiej jakości , uzyskiwanej poprzez odpowiedni dobór surowców jak i dzięki korzystaniu z najnowocześniejszych lini technologicznej w Europie. W 1995 r. Zakłady piwowarskie w Żywcu S.A. wyprodukowały 1 501 821 hl. piwa , co uplasowało je na trzecim miejscu wśród krajowych producentów piwa , po Elbrewery i Tychach i zapewniło 9.9% udziału w produkcji piwa ogółem. Porównując Żywiec z pozostałymi największymi producentami można zaobserwować "konserwatyzm" w zakresie oferowanych wyrobów. Browar nie posiada w swoim asortymencie piw z gatunków jasnych lekkich, których konsumentami jest głównie młodzież, co w parze z wyższymi cenami, niż u konkurentów świadczy o tym , że wyroby spółki adresowane są do ludzi starszych i posiadających wyższy status majątkowy.
Wykres 1. Produkcja piwa w Żywcu ( w mln. hl. ).
Marketing i promocja
Nowością , która w sposób pozytywny wyróżnia spółkę na tle pozostałych producentów piwa jest wprowadzenie naklejek na butelkach z napisem pojawiającym się tylko przy optymalnej dla sporzycia temperaturze. Pozwala to w pełni docenić walory smakowe produktu. Spółka wraz ze wzrostem produkcyjności podejmuje szereg działań mających prowadzić do zwiększenia sprzedaży. Sprzedaż i dystrybucja odbywają się za pośrednictwem sieci spółek zależnych - Trade , z siedzibami w większych miastach Polski , dzięki którym browar ma pełny obraz zapotrzebowania rynku na produkty.
Oprócz sprzedaży krajowej , spółka exportuje również swoje produkty do wielu krajów m.in. do USA , Kanady , Litwy , WNP. Export stanowi jednak tylko 0.8% całej produkcji.
Ze względu na sezonowość sprzedaży piwa , wzrost exportu pozwoliłby na utrzymanie na wysokim poziomie posiadanych zdolności produkcyjnych oraz obniżenie kosztów jednostkowych w miesiącach zimowych.
2.Analiza Bilansu
W związku ze zmianami w ustawie o rachunkowości , aby uzyskać porównywalność danych w bilansie za lata 1994-1995 dokonano pewnych korekt ( wyłączenie gruntów użytkowanych wieczyście oraz zobowiązań wobec Skarbu Państwa wynikających z tego tytułu ). Patrząc na sumy bilansowe sporządzone za lata 1994 - 1997 nietrudno oprzeć się wrażeniu jak ważna dla spółki była druga emisja akcji , którą prawie w całości objął znany holenderski producent piwa Heineken. Ponad trzykrotny wzrost sumy bilansowej w 1994 r. najlepiej świadczy o stopniu dokapitalizowania firmy. Środki uzyskane z emisji przeznaczono prawie w całości na inwestycje w majątek trwały ( m.in. rozbudowa sieci produkcyjnej , nowa technologia produkcji , remont hali produkcyjnej ) , który w roku 1995 stanowił prawie 73% aktywów spółki. Realizacja programu rozbudowy i modernizacji spowodowała , iż rzeczowy majątek trwały wzrósł w latach 1994 - 1996 prawie pięciokrotnie. Pozytywnie należy także interpretować wzrost aktywów finansowych , szczególnie w roku 1994 , co miało bezpośredni związek z rozwojem sieci spółek zależnych ( trade ) zajmujących sie dystrybucją. O ile jednak struktura majątku trwałego prezentuje się wręcz wzorcowo , to nasilająca się tendencja spadkowa majątku obrotowego może budzić pewne obawy. Dynamika w roku 1995 wyniosła aż -46% co powoduje , że majątek obrotowy stanowi już tylko 18% aktywów. I tylko częściowym wytłumaczeniem może być tu fakt , iż spółka jest przedsiębiorstwem produkcyjnym , a nie handlowo - usługowym , co niejako wymusza podnoszenia nakładów inwestycyjnych w rzeczowy majątek trwały. Prawie połowę majątku obrotowego w 1994 roku stanowiły papiery wartościowe przeznaczone do obrotu. W 1995 roku ich wielkość wyniosła zero. Cała ta huśtawka była poniekąd "zaplanowana" i wynikała z faktu , że zgodnie z celami określonymi w prospekcie emisyjnym , część pozyskanych środków została przeznaczona na zakup obligacji. Ich sprzedaż w roku 1995 podniosła znacznie przychody finansowe spółki , zmniejszając jednocześnie wartość majątku obrotowego.
Tabela 2. Struktura należności i zapasów ( wartość w tyś. zł. )
Wyszczególnienie
31-12-1994
31-12-1995
31-12-1996
31-12-1997
Wartość
Struktura
Wartość
Struktura
Wartość
Struktura
Wartość
Struktura
1. Zapasy
14 541.7
100.0%
23 633.7
100.0%
26 516.6
100.0%
32 704.8
100.0%
2. Należności
24 480.4
100.0%
27 629.6
100.0%
38 267.6
...