Wykład 2, Marketing WZ UŁ, Rok I, semestr II, Podstawy marketingu, Wykłady

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

Porównanie podstawowych typów orientacji przedsiębiorstw

Kryterium

Orientacja produkcyjna

Orientacja sprzedażowa

Orientacja marketingowa

Orientacja marketingowo- strategiczna

Umiejscowienie w historii działalności rynkowej

II poł. XIX wieku (USA, Europa Zachodnia)

Koniec lat 20 XX wieku (USA) u okres po II WŚ (Europa Zachodnia)

Okres po II WŚ (USA) i lata ’50 (Europa Zachodnia)

Lata ’70 XX wieku (USA, Europa Zachodnia)

Sytuacja rynkowa

popyt> podaż

popyt= podaż

popyt < podaż

Ogólna charakterystyka

Koncentracja na wzroście produkcji i obniżce kosztów jednostkowych

Koncentracja na zwiększeniu sprzedaży, obniżeniu cen, szkoleniach personelu i doskonaleniu systemu dystrybucji

Koncentracja na badaniach popytu i dostosowywaniu produkcji do potrzeb nabywców

Koncentracja na badaniach popytu i dostosowywaniu produktu do potrzeb nabywców, utrzymaniu dotychczasowych klientów oraz na obserwacji otoczenia
w celu opracowania długofalowej strategii działania

Punkt wyjścia

Produkt
Produkcja

Sytuacja, rynek
i konsument

Sytuacja, rynek, konsument i otoczenie

 

Podstawowe cechy różnych orientacji działania

Kryteria

Orientacja rynkowa

Orientacja dystrybucyjna

Orientacja produkcyjna

Podmiot jako punkt wyjścia działań

 

Konsument

 

Produkt

Proces jako punkt wyjścia działań

Rynek

Produkcja

Zakres badań

 

Szeroki

Wąski

Zakres instrumentów/ działań

 

Szeroki

 

Wąski

Sposób stosowania instrumentów i działań

 

Zintegrowany

 

Niezintegrowany

Podstawowy przedmiot uwagi

Rynek

Sprzedaż

Produkcja

 

 

 

 

 

Konsekwencje pojawienia się marketingu:
- pojawienie się nowych kosztów;
- poznawanie potrzeb konsumentów;

Rynek to ogół transakcji kupna/sprzedaż określonego produktu oraz zależności, jakie między owymi transakcjami występują.
Funkcje rynku:
- informacyjna- rynek przekazuje informacje o relacjach między popytem a podażą poprzez poziom i zmianę cen;
- alokacyjna- kapitały/ zasoby producentów są kierowane/ alokowane w różne branże/ dziedziny działania;
- efektywnościowa
(alokacja jest tam, gdzie pojawia się najwyższa efektywność wykorzystania)

 


 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl