Porównanie podstawowych typów orientacji przedsiębiorstw
Kryterium
Orientacja produkcyjna
Orientacja sprzedażowa
Orientacja marketingowa
Orientacja marketingowo- strategiczna
Umiejscowienie w historii działalności rynkowej
II poł. XIX wieku (USA, Europa Zachodnia)
Koniec lat 20 XX wieku (USA) u okres po II WŚ (Europa Zachodnia)
Okres po II WŚ (USA) i lata ’50 (Europa Zachodnia)
Lata ’70 XX wieku (USA, Europa Zachodnia)
Sytuacja rynkowa
popyt> podaż
popyt= podaż
popyt < podaż
Ogólna charakterystyka
Koncentracja na wzroście produkcji i obniżce kosztów jednostkowych
Koncentracja na zwiększeniu sprzedaży, obniżeniu cen, szkoleniach personelu i doskonaleniu systemu dystrybucji
Koncentracja na badaniach popytu i dostosowywaniu produkcji do potrzeb nabywców
Koncentracja na badaniach popytu i dostosowywaniu produktu do potrzeb nabywców, utrzymaniu dotychczasowych klientów oraz na obserwacji otoczenia
w celu opracowania długofalowej strategii działania
Punkt wyjścia
Produkt
Produkcja
Sytuacja, rynek
i konsument
Sytuacja, rynek, konsument i otoczenie
Podstawowe cechy różnych orientacji działania
Kryteria
Orientacja rynkowa
Orientacja dystrybucyjna
Orientacja produkcyjna
Podmiot jako punkt wyjścia działań
Konsument
Produkt
Proces jako punkt wyjścia działań
Rynek
Produkcja
Zakres badań
Szeroki
Wąski
Zakres instrumentów/ działań
Szeroki
Wąski
Sposób stosowania instrumentów i działań
Zintegrowany
Niezintegrowany
Podstawowy przedmiot uwagi
Rynek
Sprzedaż
Produkcja
Konsekwencje pojawienia się marketingu:
- pojawienie się nowych kosztów;
- poznawanie potrzeb konsumentów;
Rynek to ogół transakcji kupna/sprzedaż określonego produktu oraz zależności, jakie między owymi transakcjami występują.
Funkcje rynku:
- informacyjna- rynek przekazuje informacje o relacjach między popytem a podażą poprzez poziom i zmianę cen;
- alokacyjna- kapitały/ zasoby producentów są kierowane/ alokowane w różne branże/ dziedziny działania;
- efektywnościowa
(alokacja jest tam, gdzie pojawia się najwyższa efektywność wykorzystania)