Wyspa Robinsona, Testy czytania ze zrozumieniem SP, Klasa VI SP

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

Czytanie ze zrozumieniem klasa szósta

Imię i nazwisko ucznia:                                                                                     data:…………………

………………………………………

 

Tekst I



Autor: Arkady Fiedler

Tytuł: Wyspa Robinsona

Wydawca: Zielona Sowa

Rok wydania: 2002

Ilustracje: Stanisław Dzięcioł

Projekt okładki: Sewer Salamon

Seria: Na Szlaku Wielkiej Przygody

Format: 145 mm x 205 mm

Cena: 9 zł

 

Ulubioną książką Johna Bobera był Robinson Crusoe. Czytał ją wiele razy, ucząc

się całych ustępów na pamięć. Któregoś dnia los sprawia, że sam ma okazję zakosztować

życia na bezludnej wyspie. Rychło okazuje się, że nie jest on na niej jedynym

rozbitkiem, a pobliska wyspa jest zamieszkana.

O przygodach Johna Bobera – postaci literackiej – dowiecie się, czytając Wyspę

Robinsona. Z dalszymi jego losami możecie zapoznać się, sięgając po kolejne tomy

trylogii* wybitnego polskiego pisarza Arkadego Fiedlera: Orinoko i Białego Jaguara.

*trylogia – cykl trzech połączonych tematycznie utworów literackich, muzycznych

lub filmowych, z których każdy stanowi zamkniętą całość

Na podstawie: http://czytelnia.onet.pl/0,2448,1,3840,nowosci.html

Zadania od 1. do 7. i 11. odnoszą się do tekstu I.

1. Tekst I jest

A. opowieścią o przygodach Robinsona Crusoe.

B. informacją na temat książki Arkadego Fiedlera.

C. relacją z wyprawy Szlakiem Wielkiej Przygody.

D. sprawozdaniem Johna Bobera z pobytu na bezludnej wyspie.

2. Która książka nie wchodzi w skład trylogii Arkadego Fiedlera?

A. Robinson Crusoe.

B. Wyspa Robinsona.

C. Biały Jaguar.

D. Orinoko.

3. Ilustracje do książki wykonał

A. John Bober.

B. Arkady Fiedler.

C. Sewer Salamon.

D. Stanisław Dzięcioł.

4. W którym dziale biblioteki szkolnej znajdziesz książkę Wyspa Robinsona?

A. Literatura popularnonaukowa.

B. Literatura obcojęzyczna.

C. Literatura młodzieżowa.

D. Literatura faktu, reportaż.

Tekst II

[John opowiada]

Przed blisko trzydziestu laty ojciec mój, pionier* w poszukiwaniu nowej ziemi,

wywędrował z rodziną na zachodnie rubieże Wirginii i tam, pośród głuchej

puszczy u stóp Gór Alleghańskich, postawił sobie chatę. Karczując las, stale

pod groźbą napaści Indian, zmagając się z dzikim zwierzem i wrogą przyrodą,

przeżywał mozolne lata, aż na koniec przezwyciężył trudy i zaczął zbierać zasłużone

swej pracy owoce. Z biegiem czasu insi przybywali jego śladem

i zakładali w pobliżu swe sadyby*. Szczęśliwa dolina rosła w dostatek

i zaczynała tętnić życiem gromadnym. Wtedy – a było to akurat przed rokiem –

grom uderzył z całkiem nieoczekiwanej strony. Zjawili się agenci lorda Dunbury,

ażeby odebrać nam ziemię. [...] Kiedy siepacze chciwego lorda najechali dolinę,

by wyrzucać osadników, zebrało się nas kilkudziesięciu kresowców i stawiło

zbrojny opór. Byłem jednym z przywódców. Panowie [...] natychmiast rzucili

przeciw nam przeważające siły. Szybko nas rozgromili [...]. Na moją głowę wyznaczono

nagrodę. Ścigany zajadle, miałem drogę otwartą tylko w kierunku stolicy,

Jamestown. Tam zbiegłem i ukryłem się w karczmie nad brzegiem rzeki.

Uczynni ludzie mi pomogli, sprowadzili marynarza Williama z okrętu kaperskiego,

stojącego u ujścia James River. Okręt zawsze potrzebował marynarzy,

a William mnie polubił i chętnie zgodził się przemycić na pokład. Tak oto dżdżystej

nocy styczniowej znaleźliśmy się na łódce, dążąc cichaczem w dół rzeki.

Arkady Fiedler, Wyspa Robinsona (fragment), Kraków 2002

*pionier – ten, kto toruje nowe drogi w jakiejś dziedzinie

*sadyba – osiedle, miejsce zamieszkania

*siepacz – bandyta działający na czyjeś polecenie

Zadania od 5. do 8. odnoszą się do tekstu II.

5. Co przerwało szczęśliwe życie w dolinie?

A. Atak ludzi Dunburego.

B. Atak dzikich zwierząt.

C. Huraganowy wicher.

D. Napad Indian.

 

6. John Bober po ucieczce przed siepaczami lorda Dunbury

A. zamieszkał na stałe w stolicy Jamestown.

B. wiódł w Wirginii szczęśliwe życie osadnika.

C. wrócił do puszczy w Górach Alleghańskich.

D. dostał się na pokład okrętu marynarza Williama.

 

7. W którym szeregu wydarzenia wymieniono chronologicznie?

A. Spływ łodzią w dół rzeki. Przybycie Williama. Schronienie się w karczmie.

B. Schronienie się w karczmie. Przybycie Williama. Spływ łodzią w dół rzeki.

C. Przybycie Williama. Schronienie się w karczmie. Spływ łodzią w dół rzeki.

D. Przybycie Williama. Spływ łodzią w dół rzeki. Schronienie się w karczmie.

                 8. Na podstawie tekstu I i II można przypuszczać, że Wyspa Robinsona jest

                     książką:

A. naukową.

B. autobiograficzną.

C. przygodową.

D. fantastyczną.

 

9. Określenie dążyć w dół rzeki oznacza wędrówkę w stronę

A. źródła rzeki.

B. ujścia rzeki.

C. najpłytszego miejsca rzeki.

D. najgłębszego miejsca rzeki.

 

10. Karczowanie lasu to

A. ścinanie suchych gałęzi drzew i krzewów.

B. sadzenie nowych drzew i krzewów.

C. usuwanie z korzeniami drzew i krzewów.

D. zbieranie owoców z drzew i krzewów.

    

 

 

  Informacja do zadań 11. i 12.

Po raz pierwszy Wyspę Robinsona wydano w 1954 roku.

 

11. Ile lat minęło od pierwszego wydania Wyspy Robinsona do roku 2002?

A. 46

B. 48

C. 56

D. 58

 

12. Po raz pierwszy Wyspę Robinsona wydano

A. w pierwszej połowie XIX wieku.

B. w pierwszej połowie XX wieku.

C. w drugiej połowie XIX wieku.

D. w drugiej połowie XX wieku.

 

13. W którym szeregu tytuły książek uporządkowano alfabetycznie?

A. Biały Jaguar, Orinoko, Robinson Crusoe, Wyspa Robinsona

B. Robinson Crusoe, Wyspa Robinsona, Orinoko, Biały Jaguar

C. Biały Jaguar, Robinson Crusoe, Wyspa Robinsona, Orinoko

D. Robinson Crusoe, Orinoko, Wyspa Robinsona, Biały Jaguar

 

14. Uczniowie przygotowują przedstawienie na podstawie fragmentów Wyspy

Robinsona. Tomek kieruje pracą zespołu, Wojtek gra główną rolę, a Ela projektuje

dekoracje. W którym szeregu zapisano, kim są te osoby podczas prac nad

spektaklem?

A. reżyser, aktor, dekorator

B. reżyser, aktor, montażysta

C. kamerzysta, aktor, dekorator

D. montażysta, aktor, dekorator

 

Odpowiedzi:                             Punktacja i oceny:

1.      B

2.      A                                   14p.- celujący

3.      D                                    13- 12p. – bardzo dobry

4.      C                                     11-10 p. dobry

5.      A                                      9-  8p.- dostateczny

6.      D                                      7-6p. - dopuszczający                                  

7.      B

8.      C

9.      B

10.  C

11.  B

12.  D

13.  A

14.  A

1

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl