Procesy logistyczne
Wykład 2 ma za zadanie przybliżyć państwu terminologię zarządzania procesami logistycznymi.
Wykład zawierać będzie
Ogólne pojęcie procesów logistycznych
Schemat procesów logistycznych
Procesy zaopatrzenia
Proces produkcji
Proces dystrybucji
Logistyczna obsługa klienta
Logistyka wtórna
Strategie wspomagające procesy logistyczne
Ogólne pojęcie procesów logistycznych
Proces to sekwencja lub częściowo uporządkowany zbiór powiązanych ze sobą działań zintegrowanych przez czas, koszty i łączną ocenę wykonania, realizowanych aby osiągnąć określony cel organizacji.
Proces nazywamy logistycznym, gdy rozmieszczenie, stan i przepływ jego części składowych, czyli, dóbr materialnych, informacji i środków finansowych, wymagają koordynacji z innymi procesami ze względu na kryteria lokalizacji, czasu i efektywności spełniania pożądanych celów organizacji. Należy przy tym podkreślić, że proces staje się procesem logistycznym wtedy, gdy pojawia się potrzeba skoordynowania go z innymi procesami. Podobnie jak indywidualne, cząstkowe optymalizowanie poszczególnych procesów logistycznych - zaopatrywania, produkcji, dystrybucji - nie gwarantuje optymalizacji działalności gospodarczej całego przedsiębiorstwa.
Schemat procesów logistycznych
Rynek dostawców
POŚREDNICY
Magazyny surowców
POŚREDNICY- rynki zbytu
Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie produkcyjnym
PROCES ZAOPATRZENIA
Procesy zaopatrzenia obejmują
· dostarczenie materiałów niezbędnych do produkcji przedsiębiorstwa,
· składowanie,
· przemieszczanie do pierwszego stanowiska linii produkcyjnej w momencie określającym ich wykorzystanie.
Proces zakupów jest niezwykle istotnym elementem całego systemu logistycznego, wspiera pozostałe procesy, zwłaszcza produkcji i dystrybucji a jego prawidłowe funkcjonowanie ma wpływ na jakość produktu, poziom logistycznej obsługi klienta oraz na koszty całego systemu.
Cztery podstawowe pytania na jakie musimy sobie odpowiedzieć podczas planowania procesu zapatrzenia to
co kupić- zapewnienie wszystkich niezbędnych materiałów potrzebnych do produkcji
Analiza "Make or Buy" (produkować czy kupić)
Na jej podstawie podejmowane są decyzje o wykonaniu elementów, części, podzespołów wewnątrz przedsiębiorstwa, czy zakupieniu ich od zewnętrznych dostawców. Pod uwagę brane są zarówno technologiczne możliwości wytworzenia podzespołu wewnątrz przedsiębiorstwa jak również ekonomiczna opłacalność takich działań. Z drugiej strony rozważane są aspekty bezpieczeństwa dostaw i zapewnienia odpowiedniej jakości elementu
ile kupić- od planowania potrzeb zakupu surowców zależy skuteczność i efektywność procesów zaopatrzeniowych naszego przedsiębiorstwa .
Planowanie potrzeb zakupu w firmie ustalane jest na podstawie-
harmonogramu produkcji, pory roku, analizy poprzednich lat, zależności od popytu
Plan potrzeb surowcowo-materiałowych
Polega na określaniu tzw. potrzeb brutto i netto. Potrzeby brutto to ilość surowców i materiałów niezbędnych do produkcji w danym czasie ze ścisłym wskazaniem terminów ich wprowadzenia do produkcji. Potrzeby netto = Potrzeby brutto po uwzględnieniu stanu zapasów materiałowych
P. NettoX = P. BruttoX - ZapasX Potrzeby te określa się ilościowo w jednostkach naturalnych.
Plan zakupów
Określa jakie ilości surowców i materiałów mają być zakupione w danym czasie aby zapewnić ciągłość produkcji. Te plany opracowuje się w ujęciu wartościowym i ilościowym. Ujęcie wartościowe uwzględnia ceny rynkowe surowca i materiałów oferowane przez dostawców.
Plan zapasów
Określa jakie ilości surowców i materiałów mają być przechowywane w przedsiębiorstwie w danym czasie aby zapewnić ciągłość produkcji (ilościowo i wartościowo). Ujęcie wartościowe pozwala szacować koszty utrzymania zapasów.
Gdzie kupić?
Jednym z najważniejszych problemów procesu zaopatrzenia jest wybór źródła zakupu (dostawcy). Najważniejszym kryterium przy wyborze dostawcy jest oczywiście cena towaru pod warunkiem spełnienia wymogów dotyczących jego jakości, ale nie tylko ona decyduje o wyborze źródła. Na tę decyzje składa się szereg innych kryteriów, takich jak
Firma przy wyborze dostawy nacisk kładzie na :
- cene oraz jakość towaru
- lokalizacje potencjalnego dostawcy i jego niezawodność
- możliwość negocjowania cen, terminów i wielkość zamówień,
- sposób dostarczania materiałów do odbiorcy
-kondycja finansowa oraz wizerunek dostawcy
Ponieważ większość z tych elementów jest trudno mierzalna, utrudnia to porównywanie ofert, dlatego też wybór dostawców, zwłaszcza stałych, opiera się często na złożonych metodach oceny. Stosowane są specjalnie skonstruowane metody porównawcze oparte na skali ocen i ustalonej hierarchii poszczególnych kryteriów oceny
Na przykład kryterium lokalizacji dostawcy zaleca wybór najbliższych źródeł zaopatrzenia, z czym wiążą się następujące kategorie efektów:
· minimalizacja kosztów transportu i realizacji dostawy;
· minimalizacja czasu dostawy;
· zwiększenie bezpieczeństwa ładunku na krótszej trasie;
· możliwości realizacji elastycznych zamówień.
Na jakościową ocenę dostawcy składają się:
· ocena technicznych możliwości dostawcy w zakresie realizacji zamówień;
· ocena organizacyjnych powiązań dostawcy z bankami i innymi podmiotami;
· ocena jakościowa dostawcy przez innych odbiorców
Kiedy kupić?
Jedną z zasadniczych funkcji realizowanych w fazie logistyki procesów zakupu jest organizacja dostaw. Wiąże się ona z odpowiednim skorelowaniem potrzeb zasileniowych przedsiębiorstwa z możliwością racjonalnego ich pozyskiwania na rynku magazynowania (u producenta, hurtownika, pośrednika). Nieodzowna w tym jest pełna i wiarygodna informacja. Jest ona podstawą do złożenia trafnego zamówienia na dostawę dóbr ekonomicznych
Przy wyznaczaniu terminów dostaw firma dzieli swoje produkty na :
materiały o dużym znaczeniu
materiały o mniejszym znaczeniu
W firmie do podstawowych czynności związanych z organizacją dostaw zaliczamy:
· ewidencja złożonych zamówień i śledzenie ich realizacji ;
· opracowanie zamówienia i złożenie go u dostawcy;
· monitorowanie nadchodzących dostaw;
· zapłata za dostawę .
Przy planowaniu terminów dostaw materiałów do produkcji, asortyment można podzielić ze względu na wartość materiałów i regularność zapotrzebowania
PRROCES PRODUKCJI
Procesy produkcji obejmują:
· zarządzanie przepływem strumieni materiałowych w procesie produkcyjnym,
· projektowania kanałów przepływu w procesie wytwórczym,
· transport wewnętrzny,
· zapasy produkcji w toku.
Logistyka produkcji zajmuje się planowaniem, organizowaniem i kontrolowaniem przepływu surowców, materiałów, części i elementów kooperacyjnych podczas procesu produkcyjnego, począwszy od składów zaopatrzeniowych, poprzez pośrednie magazyny wydziałowe, gniazdowe, stanowiskowe, aż do końcowych magazynów wyrobów gotowych i zbytu. Logistyka produkcji nie zajmuje się technologią procesów produkcyjnych, a jedynie sprawną organizacją całego systemu produkcyjnego wraz z jego najbliższym otoczeniem magazynowo – transportowym
PROCES DYSTRYBUCJI
Procesy dystrybucji obejmują:
· przemieszczanie wytworzonych w procesie produkcyjnym materiałów, półproduktów czy wyrobów gotowych do odbiorców lub miejsc finalnej konsumpcji.
Logistyka dystrybucji to zintegrowany proces planowania, organizowania i kontroli przepływów produktów oraz związanych z nimi informacjami. Logistyczne podejście do dystrybucji umożliwia wyeliminowanie błędów wynikających z odrębnego traktowania poszczególnych funkcji związanych z przemieszczaniem towarów w czasie i przestrzeni.
Logistyka obsługi klienta
Umiejętność lub zdolność zaspokajania wymagań i oczekiwań klientów, głównie co do czasu i miejsca zamawianych dostaw, przy wykorzystywaniu wszystkich dostępnych form aktywności logistycznej, w tym transportu, magazynowania, zarządzania zapasami, informacją i opakowaniami
Procesy wtórne obejmują:
· zarządzanie przepływem zwrotów niewłaściwych dostaw,
· przepływ opakowań zwrotnych, surowców wtórnych i odpadów we wszystkich procesach logistycznych.