Z A K R E S obowiązków doradcy - plan działania, Testy i kwestionariusze z doradztwa, Doradztwo zawodowe i personalne UAM

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

Z A K R E S   O B O W I A Z K Ó W

 

Doradca zawodowy podlega bezpośrednio Dyrektorowi Szkoły.

 

 

       I.      Obowiązki ogólne

 

1.      Przestrzeganie obowiązków zawartych w kodeksie pracy, statucie szkoły oraz regulaminie pracy.

2.      Przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej.

3.      Sumienne i terminowe wykonywanie zadań.

4.      Przestrzeganie dyscypliny pracy.

5.      Przestrzeganie zasad współżycia społecznego.

6.      Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

    II.      Zadania ogólnowychowawcze

 

1.      Zaplanowanie kariery zawodowej i przygotowanie do przyszłej pracy całej młodzieży na wszystkich etapach kształcenia w ZS Nr 4.

2.      Złagodzenie problemu startu zawodowego młodzieży.

3.      Zmniejszenie dystansu między podażą siły roboczej a wymaganiami rynku pracy.

4.      Wpływanie na przebudowę świadomości społecznej polegającej na przyjęciu założenia, że kwalifikacje zawodowe są towarem na rynku pracy.

 

III.   Cele działania szkolnego doradcy zawodowego

 

1.     Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej.

2.     Przygotowanie ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak :

- bezrobocie,

- adaptacja do nowych warunków i mobilności zawodowej.

1.      Przygotowanie ucznia do roli pracownika.

2.      Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu przez nie decyzji edukacyjnych i zawodowych.

3.      Pomoc nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem zawodu w ramach lekcji przedmiotowych.

4.      Wspieranie działań szkoły mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy uczniów.

 

IV.   Zadania szkolnego doradcy zawodowego

 

1.    Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.

2.    Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu i kierunku kształcenia.

3.    Wskazywanie osobom zainteresowanym (młodzieży, rodzicom, nauczycielom) źródeł dodatkowej, rzetelnej informacji na poziomie regionalnym, europejskim i  światowym na temat :

- rynku pracy,

- trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia,

- wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów w różnych obszarach świata pracy,

- instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym,

- alternatywnych możliwości kształcenia dla młodzieży z problemami emocjonalnymi i niedostosowaniem społecznym,

- programów edukacyjnych Unii Europejskiej,

- porównywalności dyplomów i certyfikatów.

4.      Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom.

5.      Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia pracy zawodowej.

6.      Kierowanie, w sprawach trudnych, do specjalistów : doradców zawodowych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i urzędach pracy, lekarzy itp.

7.      Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej szkoły.

8.      Wspieranie rodziców i nauczy cieli w działaniach doradczych poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych, udostępnianie im informacji i materiałów do pracy z uczniami itp.

9.     Współpraca z Radą Pedagogiczną w zakresie :

- tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa, zgodnie ze statutem szkoły,

- realizacji zadań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, zgodnie z programem wychowawczym szkoły.

10.  Systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji.

11.  Wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji (Internet, CD, wideo).

12.  Współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa :

- kuratorium oświaty,

- centrami informacji i planowania kariery zawodowej,

- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,

- powiatowymi urzędami pracy, przedstawicielami organizacji zrzeszającymi pracodawców itp.

 

V.      Organizacja pracy doradcy zawodowego 

W celu realizacji zadań zawartych w niniejszym zakresie obowiązków – doradca zawodowy powinien:

 

1.              Opracować roczny plan pracy wynikający z niniejszych wytycznych uwzględniających konkretne potrzeby młodzieży w zakresie doradztwa zawodowego.

2.              Zapewnić w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwość kontaktowania się zarówno z uczniami, jaki też ich rodzicami.

3.              Współpracować na bieżąco z władzami szkoły, wychowawcami klas, nauczycielami, pielęgniarką szkolną, z radami rodziców poszczególnych klas oraz Radą Rodziców Szkoły w rozwiązywaniu problemów.

4.              Składać okresową informację na zespole kierowniczym i radzie pedagogicznej ze swoich działań.

5.              Prowadzić następującą dokumentację :

- roczny plan pracy,

- ewidencję instytucji wspomagających pracę doradcy,

- inną dokumentację niezbędną w pracy szkolnego doradcy zawodowego.

 Program pracy Szkolnego Doradcy
Zawodowego w Zespole Szkół Nr 4 we Wrocławiu rok szkolny 2006/07:

Zadania ogólne

Zadania szczegółowe

Termin realizacji

Dowody realizacji

Systematyczne  diagnozowanie zapotrzebowania uczniów  na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.

opracowanie arkusza diagnozy;

wrzesień

Wyniki ankiety opublikowane na stronie Internetowej szkoły i do wglądu w gabinecie Doradcy Zawodowego.

   przeprowadzenie ankiety;

październik

opracowanie wyników

listopad

Gromadzenie aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu i kierunku kształcenia.

złożenie zapotrzebowania na nowe materiały edukacyjne;

wrzesień

Zgromadzone materiały będą dostępne dla uczniów, nauczycieli i rodziców  w Gabinecie Szkolnego Doradcy Zawodowego.

przygotowanie informatorów, teczki zawodów, ulotki o zawodach;

cały rok

gromadzenie literatury na temat rynku pracy i doradztwa zawodowego;

cały rok

Wskazywanie osobom zainteresowanym (młodzieży, rodzicom, nauczycielom) źródeł dodatkowej informacji na poziomie europejskim i światowym.

nawiązanie współpracy z instytucjami i organizacjami wspierającymi funkcjonowanie osób niepełnosprawnychw życiu codziennym i zawodowym;

cały rok

Sprawozdanie z przeprowadzonych szkoleń wśród uczniów klas 1 – 2 wszystkich oddziałów.

zapoznanie z alternatywnymi możliwościami kształcenia dla młodzieży z problemami emocjonal­nymi i niedostosowaniem społecznym;

cały rok 

przedstawienie programów edukacyjnych Unii Europejskiej;

cały rok

Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzi­com (prawnym opiekunom).

prowadzenie zajęć na podstawie zgromadzonych materiałów i własnych doświadczeń;

cały rok

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl