Z praktyki edukacji dzieci niesłyszących, Pedagogika specjalna

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

METODY  WSPIERAJĄCE  ROZWÓJ  MOWY    DZIECKA   NIESŁYSZĄCEGO.                  

Z  praktyki  edukacji  dzieci  niesłyszących

          Na  przestrzeni  wielu lat  poszukiwaniom surdologów  najskuteczniejszej metody  kształcenia dzieci  niesłyszących  podporządkowanej głównemu celowi jakim jest  opanowanie  języka i  wszechstronny  rozwój  osoby niesłyszącej, towarzyszyły  praktyczne działania nauczycieli i wychowawców  w  placówkach dla dzieci z wadami słuchu. Nasza placówka w swojej historii też podążała różnymi „torami” w zakresie stosowania metod.  Od  rozpoczęcia  pracy edukacyjnej  niesłyszących / 1958/  hołdowano tutaj  różnym  metodom  oralnym, zakładając, że tylko w ten sposób  dziecko niesłyszące będzie mogło osiągnąć  wszechstronny rozwój , a w przyszłości  szybko zintegruje  się  ze  środowiskiem ludzi słyszących. I tak przez  wiele lat stosowano metodę ustną  całościową, wychodzącą od słowa pisanego/ etykietki/ , przechodzącą przez etap odczytywania mowy z ust, następnie  przez  uczenie się głosek / m.in. mówienie „ do ręki”/  do  nauki  mowy. Nie stosowano w tym okresie   na zajęciach języka migowego , uważając ,że :  system znaków migowych jest zbyt ubogi, zniekształca struktury językowe, „rozleniwia” uczniów w opanowaniu mowy dźwiękowej  i dodatkowo  jest nieprzydatny w kontaktach ze środowiskiem  ludzi  słyszących.  Język ten był stosowany przez dzieci poza zajęciami  wyłącznie w  kontaktach ze swoimi rówieśnikami.                                                         

      Przyszedł  w  końcu  czas , że w naszej  placówce zaczęto przyglądać  się pilnie różnym  metodom  i  w  końcu  przyjęto  do pracy metodę  totalnej komunikacji tj.  w nauce języka  i rozumienia  komunikatów słownych  stosuje się  równolegle słowo pisane, mowę dźwiękową , znaki języka migowego, daktylografię , gesty i elementy pantomimy. Metoda ta stosowana jest  do  dnia dzisiejszego. Równolegle uczymy  języka i rozumienia treści  z wyrazistością  mowy.

     Głównym celem i zadaniem rewalidacji niesłyszących jest kształtowanie mowy ustnej. Niezbędnym warunkiem opanowania mowy czynnej jest opanowanie mowy biernej . Zanim dziecko zacznie wymawiać musi zrozumieć mowę  innych. Stąd  stosujemy takie metody, które  ułatwiałyby  dziecku rozumienie   m.in.

1.gromadzenie  słownictwa  związanego  z opracowywanym  tematem :

- odbywanie wycieczek  do miejsc związanych z realizowaną  tematyką,

- dobieranie  ilustracji  do  pojęć  czy  zwrotów  ogólnych,

- etykietowanie konkretów , ilustracji, czynności

  

Na  zdjęciach  przedstawiamy  ćwiczenia  polegające na doborze  ilustracji , pojęć i  zwrotów w obrębie realizowanego  ośrodka  tematycznego -                     „ W przychodni  lekarskiej”.

Dzieci  poznają  słowa  pisane, następnie  mówią  je , a na końcu  stosują  poznane pojęcia  w ćwiczeniach językowych.

Dodatkowo  dla lepszego rozumienia stosuje się znaki języka migowego, gesty  i  odpowiednią   mimikę/ głównie gdy chce się pokazać określone emocje/

               L.  pokazuje  znak pojęcia „ katar”,                



L.  prezentuje znak wyrazu „kaszel” za pomocą  jęz. migowego – palce dłoni są złączone i lekko  zgięte, dotykają  klatki piersiowej, bez odrywania dłoni wykonujemy  ręką   lekki  ruch  ku  dołowi  .   

2 .praca  nad  rozumieniem treści  zawartych w poleceniach, pytaniach,  zdaniach, krótkich i dłuższych tekstach, historyjkach itp.:

- ilustrowanie  treści  zdań  czy  fragmentów  tekstu

- wykonywanie poleceń ustnych i pisemnych, poprzez ilustrowanie, uzupełnianie obrazków czy  działanie praktyczne

- układanie historyjek obrazkowych w oparciu o teksty

- inscenizowanie  treści opracowywanych  tekstów  z  wykorzystaniem opracowanego wcześniej słownictwa

                    Praca  nad bajką  „Chory kotek” 

                Pan Kotek         Doktor                           

 

  Zdjęcia  przedstawiają  inscenizację  bajki S. Jachowicza „ Chory kotek”. Dzieci  wybrały role dla siebie, dobrały właściwe dla siebie  kostiumy i rekwizyty, przygotowały  miejsce akcji  i przystąpiły do „ ilustrowania” treści poznanego tekstu   z  zastosowaniem właściwego słownictwa.

      Kolejnym zadaniem w pracy z niesłyszącymi jest pomoc w opanowaniu mowy. Dziecko z  ubytkiem słuchu / nawet gdy posiada resztki słuchu/ opanowuje mowę za pomocą percepcji  wzrokowej , dzięki  tzw. zdolności odczytywania mowy z ust i korzystania  z możliwości odbioru wrażeń  dotykowych  i kinestetycznych.

          Pracując  nad  wyrazistością  mowy  u najmłodszych dzieci ćwiczenia zaczynamy od  usprawniania aparatu oddechowego i  narządów  artykulacyjnych  przechodząc do wywoływania głosek   wraz  z  poznawaniem poszczególnych liter. Podstawową  zasadą  jest  kolejność  poznawania  liter i głosek . Zaczynamy  od tych  najprostszych  głosek                / samogłoski a, o, u  oraz  spółgłoski m, t/ . Po pierwsze dlatego by nie zniechęcić  dzieci, a po wtóre dlatego, że niektóre głoski  są  podstawą  wywoływania innych tych trudniejszych. W  pracy swojej  stosujemy metody  oparte na dotyku  i ruchu. Do  tej kategorii zalicza się  Manualny System Transmisji  Fonemów  ( PMS),  system  zaproponował Schulte w  / 1972 r./ w Heidelbergu - chodzi tu o serie gestów  wykonywanych ręką na twarzy i szyi , które dostarczają niesłyszącemu  informacji  o miejscu artykulacji , pozycji narządów  artykulacyjnych  i sposobu artykulacji. Podstawowym zadaniem systemu PMS jest nauczenie dzieci nie tylko  rozumienia języka mówionego, lecz  przede wszystkim pozwala  przyswoić  zasady językowe  i poprawić  poziom  posługiwania się  mową.

             

  

N.  prezentuje wyraz „GORĄCZKA” w Systemie PSM

G                     O                      R                     Ą

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                                                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                            CZ                     K                           A

System  sprawdza się  i wcale  nie  jest  trudny  do  opanowania, dzieci świetnie sobie  z tym  radzą. Po  opanowaniu w  miarę  wyrazistej mowy  można  powoli odchodzić  od stosowania  znaków wspomagających.

         W  pracy  nad wywoływaniem głosek i  wyrazistością  mowy  wykorzystujemy  różnego typu środki  surdodydaktyczne m.in. :

- wzrokowe :

·        lustro artykulacyjne, w którym  dziecko może kontrolować za pomocą wzroku obraz własnych narządów  artykulacyjnych,

- czuciowo – dotykowe

·        drewniane szpatułki  i  patyczki , służące do mechanicznego korygowania wadliwie ułożonego  języka

·        dłoń  ucznia/ choć  trudno uznać dłoń  za przedmiot/, która  umożliwia  dziecku postrzeganie wibracji krtani, policzka , nosa oraz drgań  wydychanego powietrza

Wywoływanie głoski „ k”

 

Głoska  jest trudna do wywołania. Podstawą  do jej wywołania jest właściwa artykulacja głoski „t”.  Pomagamy dziecku  szpatułką cofnąć  język  ku tyłowi, lekko przytrzymujemy język w tej pozycji  i  nakazujemy  jednocześnie wymawiać  głoskę „t” .                                                                                           Początkowo  dziecko może mieć  opory  do  tego ćwiczenia. Dlatego nie należy zmuszać dziecka. O ile nie chce, trzeba z tym ćwiczeniem poczekać na właściwy moment. Wywołujemy głoskę w izolacji, a potem ćwiczymy artykulację w sylabach  z  samogłoskami.

              

                             

   L.   ma  problem  z  właściwym  ułożeniem  języka  przy artykulacji  samogłoski  e, pomagam  jej szpatułką  .

        W pracy  nad  wyrazistością  mowy  i  poprawnością  wypowiedzi  ustnej często  też   wykorzystujemy   znaki  daktylograficzne / wcześniej  omawiane/.

 

     głoska  e                                    głoska  l                            głoska   sz        

                                                      

       głoska  t                głoska  a                       

     Są  dzieci  z  dodatkowymi dysfunkcjami, którym  te znaki pozwalają mówić wyraźniej, a jednocześnie ułatwiają  zapamiętywanie poznanych  pojęć.

- słuchowo – elektroniczne:

·        indywidualne cyfrowe  aparaty słuchowe,

·        implanty ślimakowe / proteza zmysłu słuchu/ , przynoszą efekty po wieloletniej  pracy  nad   rehabilitacją  słuchu

                      

 

·        komputery  i  programy   logopedyczno- rewalidacyjne oparte na zabawie , bardzo lubiane obecnie przez dzieci 

     Parafrazując  powiedzenie  „ wszystkie drogi prowadzą do Rzymu”, stoimy  na stanowisku , że nie można wykluczyć  żadnej z metod / mimo polemik teoretyków/ , o ile jest skuteczna . Wszystko zależy od nauczyciela i jego  znajomości możliwości i potrzeb dziecka , którą z  metod i  jakie  środki wybierze, by osiągnąć  podstawowe cele. A naszym  najważniejszym  zadaniem jest zapewnienie  dziecku optymalnych warunków  do:  wszechstronnego rozwoju, możliwości  poznawania i rozumienia  otaczającego świata, rozwijania swoich zainteresowań, myślenia i  odczuwania emocji oraz  poznania wszystkich sposobów komunikowania się , na  miarę  posiadanych  możliwości  indywidualnych. Aby osoba niesłysząca nie czuła się obco ani w „świecie dźwięków”, ani w „ świecie ciszy”.

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

  

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl