Złącza ISO
Większość nowych odbiorników wyposażona jest w złącze ISO. Podstawowe połączenia są ogólnie znane ale w przypadku tych dodatkowych producent zazwyczaj milczy. Na tej stronie są opisane sygnały występujące w złączach a pełn iące funkcje specjalne. Dzięki temu możemy sami wykonać sobie potrzebny interface (np. w przypadku gdy nie ma go w ofercie lub kosztuje kolosalną cenę). Jest koncepcja aby ten dział podzielić na dwie części, odbiorniki sklepowe oraz fabryczne. Byłoby chyba lepiej. Czekam na głosy w tej sprawie.
Złącze ISO C3 Standard – specyfikacja ogólna.
A: Zasilanie
B: Głośniki
C: Zmieniacz / Wyjścia liniowe
1.
1. RR
1. wyjście liniowe LR
2.
2. RR -
2. wyjście liniowe RR
3.
3. RF
3. masa wyjść liniowych
4. Podtrzymanie
4. RF -
4. wyjście liniowe LF
5. Sterowanie anteną automatyczną
5. LF
5. wyjście liniowe RF
6. Podświetlenie (+12 V)
6. LF -
6. przewód sterujący
7. Zasilanie (+12 V)
7. LR
7.
8. Masa (-)
8. LR -
8.
Złącza 1,2 i 3 wykorzystane są różnie w zależności od producenta radia (np. 1 może służyć do regulacji głośności w zależności od prędkości pojazdu, 3- tel. mute).
Złącze zasilania (7) można połączyć ze złączem podtrzymania w przypadku gdy producent samochodu wyprowadził tylko jeden zacisk +12V przewidziany do podłączenia radia. (Zaleca się podłączenie podtrzymania do złącza gdzie występuje +12V nawet po wyłączeniu stacyjki – ze względu na podtrzymanie pamięci płyt w zmieniaczu).
W wykazie podano angielskie skróty oznaczeń:
pierwsza litera oznacza kanał
· R – prawy (right)
· L – lewy (left) druga litera oznacza położenie
· R – tył (rear)
· F – przód (front) - oznacza ujemny zacisk głośnika
Uwaga: nie łączyć (–) z masą pojazdu grozi to uszkodzeniem wzmacniacza mocy.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
7 – 20 zmieniacz lub tuner DAB.
Wyżej podane sygnały są standardem i występują praktycznie w każdym złączu. UWAGA: VW po roku 1998 (Golf i Passat) mają połączone konektor 5 z kostki A z zasilaniem. Może to powodować dziwne reakcje radia (nie chce się wyłączyć, podświetla się wyłączone lub nawet ulega uszkodzeniu itp.) Aby to usunąć należy odłączyć te złącze od kostki w przypadku instalacji radia innego niż fabryczne.
Alfa Romeo
model auta: 147, 156
model radia: Alfa Romeo High CD Blaupunkt
A: Zasilanie
B: Głośniki
C: Zmieniacz / specjalne
1. CAN B
1. RR
1. -
2. BOSTER IN (CD)
2. RR -
2. -
3. CAN A
3. RF
3. -
4. -
4. RF -
4. -
5. sterowanie anteny
5. LF
5. -
6. -
6. LF -
6. sterowanie BOSTER
7. +12 V BATT
7. LR
7. Tel AF+
8. Masa (-)
8. LR -
8. Tel AF-
Radio ma podłączany tylko jeden plus, więc nie wyłącza się stacyjką.
W wykazie podano angielskie skróty oznaczeń:
pierwsza litera oznacza kanał
· R – prawy (right)
· L – lewy (left) druga litera oznacza położenie
· R – tył (rear)
· F – przód (front) - oznacza ujemny zacisk głośnika
Uwaga: nie łączyć (–) z masą pojazdu grozi to uszkodzeniem wzmacniacza mocy.
9. Tel MUTE
10. RC-A
11. RC-B
12. masa
13. DATA IN
14. DATA OUT
15. +12V niewyłączane
16. +12V wyłączane
17. masa
18. CD audio GND
19. CD audio L
20. CD audio R
13-20 CD Changer Interface
Opis na podstawie radia. Złącze zmieniacza wygląda na standardowego Blaupunkta. Wyjaśnienia może dotyczyć złącze magistrali CAN. Dostarcza ona informacji o sygnale prędkości oraz służy do identyfikacji samochodu, jeżeli nie jest podłączony to radio się nie włączy tylko pokaże CANCHECK. Mam rozpracowanego pilota do tego radia (niedługo będzie na stronie o pilotach), które podłącza się do styków RC-A i RC-B. Złącze Boster IN występuje tylko w wersji z CD.
Audi - Złącze ISO C10
model: Gamma Blaupunkt, Gamma CC Panasonic CQ-LA1020L, Gamma II Blaupunkt M327(patrz uwaga)
A: zasilanie
B: głośniki
C: zmieniacz / wyjścia liniowe
1. GALA
1. RR (nie zawsze)
1. DATA
...