ZACHODNIOPOMORSKI UNIWERSYTET TECHNOLOGICZNY, zywienie, Chemia

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

ZACHODNIOPOMORSKI UNIWERSYTET TECHNOLOGICZNY

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa

Zakład Opakowalnictwa i Biopolimerów

 

 

 

 

 

 

SPRAWOZDANIE Z

ĆWICZENIA 1

 

ANALIZA OBJĘTOŚCIOWA – ALKACYMETRIA

 

I. ALKALIMETRIA

Nastawienie miana wodorotlenku potasu za pomocą mianowanego roztworu kwasu solnego.

II. ACYDYMETRIA

Nastawienie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego roztworu wodorotlenku sodu.

 

 

 

 

 

 

Wykonała grupa 1:

 

Monika Kozioł

Adam Wolski

 

 

 

I. ALKALIMETRIA

 

1. ODCZYNNIKI

 

HCl – kwas solny

KOH – wodorotlenek potasu

Fenoloftaleina

 

2. CEL ĆWICZENIA

 

Celem ćwiczenia jest nastawienie miana wodorotlenku potasu za pomocą mianowanego roztworu kwasu chlorowodorowego.

 

3. WYKONANIE

 

3.1.

 

Wytarować naczyńko wagowe na wadze analitycznej

 

3.2.

 







                         250 cm3 wody destylowanej + 1g KOH

 

 

 

 

 

Do kolby miarowej wlewamy 250 cm3wody destylowanej. Na wadze analitycznej odważyliśmy 1g KOH. Wodorotlenek potasu rozpuszczamy w uprzednio przygotowanej wodzie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.3.    

        20 cm3 roztworu KOH                   20 cm3 roztworu KOH             20 cm3 roztworu KOH













                                                               



                                                                                  





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  I                                                    II                                                 III

          

Do każdej z koleb dodajemy po kolei po 20 cm3 roztworu KOH.

 

3.4.

Następnie dodajemy do każdej z próbek po 50 cm3 wody destylowanej. Kolejno wkraplamy 3 krople fenoloftaleiny. Każda z próbek zabarwi się na fioletowo.

 

3.5.

Napełniamy biuretę mianowanym kwasem solnym HCl. Kiedy miareczkujemy każdą z próbek to lewą ręką operujemy kranikiem biurety, a prawą delikatnie mieszamy kolbę stożkową z oznaczonym roztworem. Dodajemy po kropli roztworu HCl, aby lepiej zaobserwować zmianę zabarwienia każdej z próbek umieszczamy kolbę na białym tle np. kartce papieru.

 

3.6.

Miareczkujemy badane próbki roztworem HCl kolejno do zmiany zabarwienia.

Podczas miareczkowania zachodzie reakcja:

 

HCl + KOH = KCl +H2O

H+ + OH- = H2O

 

Każda z próbek całkowicie się odbarwi przy użyciu odpowiedniej ilości roztworu HCl.

 

3.7.

Odczytujemy objętość kwasu zużytą do miareczkowania HCl [cm3] dla każdej z kolb.

Dla pierwszej kolby V1 = 12 cm3.

Dla drugiej kolby V2 = 11 cm3.

Dla trzeciej kolby V3 = 12,8 cm3.

 

3.8.

Po odczytaniu wyników możemy uśrednić objętości z I i II kolby. Dla III kolby wynik miareczkowania jest za wysoki.

 

4. OPRACOWANIE WYNIKÓW

 

4.1.

Obliczanie stężenia molowego wodorotlenku potasu:

 

CKOH =

 

0,0115 dm3  . 1mol/dm3

0,02 dm3

 

 

                               CKOH =0,575 mola/dm3

4.2.

Wyniki miareczkowania:

             

Nr zadania

CHCl [mol/dm3]

VHCl[dm3]

CKOH [mol/dm3]

VKOH [dm3]

 

1 mol/dm3

0,0115 dm3

0,575 mol/dm3

0,02 dm3

 

 

II. ACYDYMETRIA

1. ODCZYNNIKI

 

HCl – kwas solny

1M KOH – wodorotlenek potasu

Metyloranż

 

2. CEL ĆWICZENIA

 

Celem ćwiczenia jest nastawienie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego roztworu wodorotlenku potasu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. WYKONANIE

 

3.2.

 







                         100 cm3 kwasu solnego HCl + woda destylowana

 

 

 

 

 

Otrzymaliśmy kolbę o poj. 100 cm3 roztworu kwasu solnego o nieznanym stężeniu. Uzupełniamy ją wodą destylowaną do kreski i mieszamy

 

3.3.    

             10 cm3 roztworu HCl                    10 cm3 roztworu HCl                10 cm3 roztworu HCl













                                                               



                                                                                  





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  I                                                    II                                                 III

          

Do każdej z koleb dodajemy po kolei po 10 cm3 roztworu HCl.

 

 

3.4.

Następnie dodajemy do każdej z próbek po 3 krople metyloranżu.

 

3.5.

Napełniamy biuretę roztworem KOH o znanym nam stężeniu do kreski zerowej i miareczkujemy. Kiedy miareczkujemy każdą z próbek to lewą ręką operujemy kranikiem biurety, a prawą delikatnie mieszamy kolbę stożkową z oznaczonym roztworem. Dodajemy po kropli roztworu KOH, aby lepiej zaobserwować zmianę zabarwienia każdej z próbek umieszczamy kolbę na białym tle np. kartce papieru.

 

3.6.

Miareczkujemy badane próbki roztworem zasady sodowej do zmiany zabarwienia z różowej na cebulkową

Podczas miareczkowania zachodzie reakcja:

 

HCl + KOH = KCl +H2O

 

Wszystkie próbki kolejno zabarwią się: I na pomarańczowy, II na kolor przypominający bardziej cebulkowy i III na cebulkowy.

 

3.7.

Odczytujemy objętość zasady sodowej zużytą do miareczkowania kwasu solnego [cm3] dla każdej z trzech kolb.

Dla pierwszej kolby V1 = 1,8 cm3.

Dla drugiej kolby V2 = 1,4 cm3.

Dla trzeciej kolby V3 =...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl