ZADARM~2, teologia skrypty, NAUKI HUMANISTYCZNE, FONETYKA

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

  Andrzej Kaleta              14 listopada 2000

W.S.D. w Koszalinie

Rok II

   STRESZCZNIE ARTYKUŁU  „Formacja fonetyczna lektora”

ks. Zygmunt Hyra

 

 

 

Na formację fonetyczną lektora składają się: formacja ascetyczna, formacja biblijna  i formacja liturgiczna. Są to bardzo istotne działy. Te cztery dziedziny stanowią całość, czyli składają się na pełne wyszkolenie lektora.

              Wartość Słowa Bożego w Kościele ukazał Sobór Watykański II. W dokumentach soborowych możemy przeczytać, że wśród wielu funkcji kapłańskich, na pierwszym miejscu jest głoszenie Słowa Bożego. Nie jest to żadną nowością, gdyż podobnie postępowali apostołowie.

              Słowo Boże w Liturgii zajmuje szczególne miejsce. We Mszy Świętej wyróżnia się dwie części: Liturgię Słowa i Liturgie Eucharystyczną. Warto tutaj pamiętać, że istotne jest zrozumiałe i staranne wypowiadanie Słowa Bożego, tak aby było ono zrozumiałe dla słuchaczy. Dzieje się niestety tak, że wielu duszpasterzy potrzebuje dokształcenia pod względem fonetycznym, a także wciąż istnieje potrzeba odpowiednio wykształconych lektorów i komentatorów.

              Przy wygłaszaniu tekstu należy pamiętać o dwóch naczelnych zasadach. Chodzi o unikanie monotoni i stosowanie dźwiękowego urozmaicenia. Monotonia to mówienie na jednej wysokości. W szerszym znaczeniu - to mówienie bez urozmaicenia, to znaczy choć mówca podnosi ton, zmienia siłę i stosuje akcenty, ale czyni to zawsze jednakowo Wyróżniamy następujące rodzaje monotoni:

·         izotonia w kadencji zdań (polega na jednoczesnym obniżaniu tonu przy zakończeniu zdań)

·         używanie tonu o charakterze gromiącym przez dłuższy czas

·         utrzymanie przemówienia w tonie gorącym, uroczystym, patetycznym

·         rozstrojenie akcentowe występuje, gdy kaznodzieja akcentuje stale pewne wyrazy w zdaniu lub w pewnych odległościach np. co piąte słowo, choć słowa te na akcent nie zasługują

 

Błędy monotoni możemy zwalczyć w następujący sposób:

 

1)     Mówić tonem naturalnym, nie pozwolić porwał się tonom wysokim.

2)     Przygotować się do wygłoszenia robiąc tzw. Partyturę

3)     Przeżyć i przejąć się głęboko tym, co się mówi

4)     Obserwować innych ludzi w różnych sytuacjach, – w jaki sposób i w jakich tonacjach prowadzi się dialog

5)     Przyjmować uwagi kolegów i prosić o nie

 

Urozmaicenie dźwiękowe osiągamy uwzględniając:

 

1)     Wysokość tonu (modulacja polegająca na zmianie wysokości tonu). Kaznodzieja powinien panować nad wysokościom swojego głosu, ponieważ zmiana intonacji może zmienić znaczenie. Wyróżniamy następujące formy mowy, które wymagają zmian wysokości: dialogi, zdania wtrącone, gradacja myśli w zdaniu.

2)     Rodzaj i barwę głosu; wyróżniamy następujące rodzaje głosu stosowane w mówieniu: szept, półgłos, glos pełny, krzyk, falset. Barwa dźwiękowa zależy od rezonatorów, przy których udziale wydajemy głos. W zależności od uczuć barwa dźwiękowa może być: ciężka lub lekka, ciemna lub jasna, twarda lub miękka, ciepła lub zimna.

3)     Natężenie głosu; jest to ważny element w pracy kaznodziei, który powinien wypracować wyczucie akustyczne. Istotną sprawą jest też mówienie przez mikrofon. Podaje się tu następujące wskazówki: zachowanie odpowiedniej odległości, dobra artykulacja, równe mówienie.

4)     Akcent; akcentowanie w języku ma na celu wyodrębnienie jakiegoś członu naszej wypowiedzi.

 

Rodzaje akcentu:

·         Zdławiony (logiczny); nie może być ustalony w sposób dowolny

·         Retoryczny – związany z linią melodyczną danego tekstu.

 

Przerwy; okresy dłuższego lub krótszego milczenia w czasie mowy. Są one potrzebne do zaczerpnięcia oddechu i dla słuchaczy.

 

Rodzaje przerw:

 

·         Alinea

·         Pauzy gramatyczne (podyktowane są przez znaki interpunkcyjne),

·         Kropka)najdłuższa pauza,

·         Przecinek, wymaga raczej krótkiej pauzy,

·         Nawias, zawiera słowo lub zdanie,

·         Dwukropek, jego pauza nie jest określona,

·         Pytajnik i wykrzyknik, przerwa nie dłuższa niż przy kropce.

 

Tempo; rodzaje: wolne, umiarkowane, szybkie. Należy dbać o właściwe tempo.

 

Zabarwienie uczuciowe; zabarwienie uczuciowo – psychiczne odróżnia czytanie od wygłaszania. Kaznodzieja nie może, więc głosić kazania tak jakby odczytywał dowolny tekst. Zabarwienie to należy dostosować do:

·         Optymalnego przedmiotu,

·         Poszczególnych myśli,

·         Poszczególnych przeżyć.

 

Celem dobrego przygotowania tekstu do wygłoszenia należy przejść następujące etapy:

 

1)     Uważnie przeczytać tekst, w celu zrozumienia treści.

2)     Uświadomić sobie części mowy.

3)     Wyszukać cel mowy.

4)     Przeżywać i przejmować się wewnętrznie treścią mowy.

5)     Zaopatrzyć tekst odpowiednimi znakami mającymi wyrażać właściwe urozmaicenie głosowe.

 

Można posłużyć się następującymi znakami:

 

·         Akcent,

·         Przerwy,

·         Tempo,

·         Siła,

·         Wysokość

·         Zabarwienie uczuciowe

·         Odtwarzać tekst głosowo według powyższej interpretacji.

·         Dobrać do poszczególnych treści naturalne ruchy.

 

3

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl