Scenariusz zajęć muzycznych dla kl.I
Data prowadzonych zajęć:19.03.2010
Imię i nazwisko prowadzącego:Marzena Komendera
Temat dnia:” W marcu jak w garncu”
Cele ogólne:
· -rozwijanie aktywności twórczej
-wzbudzanie zainteresowania muzyką
-Śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego
-wyrażanie nastroju muzyki
-realizacja prostych schematów rytmicznych
–
Cele szczegółowe:dziecko:
- potrafi samodzielnie tworzy melodię wygrywając ją na konkretnych instrumentach
-chętnie uczestniczy w zajęciach
-zna marcowe przysłowia
-potrafi powiedzieć, co dzieje się z przyrodą w czasie marca
-potrafi ułożyć zdanie z rozsypanki wyrazowej
-potrafi zaśpiewać piosenkę „Marzec czarodziej „
-potrafi improwizować piosenkę ruchem
-potrafi wystukać rytm piosenki na plecach sąsiada lub odtworzyć rytm wystukany na jego plecach
-potrafi odpowiednio uzupełnić kalendarz pogody w oparciu o obserwację
Metody:słowna: rozmowa na temat marca
czynna:praca dzieci, układanie zdań, tworzenie melodii, wystukiwanie rytmu, śpiew
oglądowa :pokaz jak wykonywać ruchy do piosenki
Formy:
-śpiew
-gra na instrumentach
-tworzenie
-ruch z muzyką
Formy aktywności muzycznej:
-Śpiew
-ruch
-gra na instrumentach
-słuchanie
-tworzenie
Środki dydaktyczne:magnetofon, płyta CD z muzyką, tamburyna bębenki i cymbałki, rozsypanki wyrazowe , kalendarze pogodowe i symbole z wyklejanki,
Przebieg zajęć
Czynności nauczyciela
Czynności dzieci
Uwagi
1. Nauczyciel wita się z dziećmi piosenką.
„Wszyscy są, witam was
zaczynamy już czas,
jestem ja, jesteś ty
raz dwa trzy.”
1. 2.Zabawa „Marcowa muzyka” - próby samodzielnego tworzenia melodii za pomocą wygrywania na instrumentach różnych dźwięków wymyślonych przez dzieci Nauczycielka rozdaje dzieciom instrumenty. Objaśnia zasady zabawy.
3. Rozmawia z dziećmi na temat miesiąca marca . Zadawanie przez nauczycielkę pytań o marcowe przysłowia.
4. Nauczycielka rozdaje dzieciom rozsypankę wyrazów. Zadaniem dzieci jest ułożyć wyrazy w odpowiedniej kolejności by powstało zdanie.
2.
5.Nauczycielka odtwarza na magnetofonie poznany na ostatnich zajęciach utwór pt.„Marzec czarodziej”
„Marzec czarodziej”
Chodzi marzec - czarodziej,
po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus - pokus:
i już pączki na patyku
i już trawka na śnieżniku.
Och , ten marzec - czarodziej!
Chodzi marzec - czarodziej,
Po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus - pokus:
słońce rzuca swe błyskotki,
że aż mruczą bazie -kotki
Och, ten marzec -czarodziej!
6.Nauczycielka rozdaje dzieciom kalendarzyki pogody na bieżący tydzień oraz symbole z wyklejanki.
7.Zabawa na koncentrację –„Rytmiczny głuchy telefon”.
Nauczycielka prosi dzieci by usiadły w kole i objaśnia zasady zabawy.
8.Nauka nowej piosenki
Nauczycielka odtwarza podkład do piosenki pt. ”Wiosna tuż tuż” i uczy dzieci śpiewając .
Wiosna tuż, tużJuż ozimina szumieć zaczyna,
że nie powróci mróz.
I po tym można od razu poznać,
że wiosna jest tuż, tuż.
Śpiewa skowronek, dźwięczy jak dzwonek,
że gniazdo ma wśród zbóż.
I po tym można od razu poznać,
że wiosna jest tuż, tuż.
Krążą nad domem boćki znajome,
goście zza siedmiu mórz.
I po tym można od razu poznać,
że wiosna jest tuż,
9.Podsumowanie zajęć. Nauczycielka pyta dzieci : „Które zadanie podobało Ci się najbardziej?”, „Czego nauczyłeś się na dzisiejszych zajęciach?”.
1. Dzieci wspólnie z nauczycielką śpiewają piosenkę na powitanie i pokazują poszczególne elementy piosenki.
2. Dzieci otrzymują od nauczycielki bębenki tamburyna i cymbałki. Ich zadaniem jest z wykorzystaniem któregoś z tych instrumentów wymyślić wesołą melodię i zaprezentować ją klasie.
3. Dzieci odp. Na pytania nauczycielki. Opowiadają o marcu i wymieniają marcowe przysłowia.
4.Dzieci z rozsypanki wyrazów tworzą zdanie „Bałwanek w marcu boi się topnienia”
5.Dzieci śpiewają piosenkę i improwizują ją ruchem.
·
6. Dzieci obserwują jaka jest pogoda za oknem i przyklejają odpowiednią naklejkę w pole Pogoda
7.Grupa siedzi w kole, a jedno dziecko wybiera sobie w myśli jakąś piosenkę i wystukuje rytm tej piosenki na plecach sąsiada. Ten przekazuje rytm sąsiadowi i tak do końca kółka. Ostatnie dziecko głośno wystukuje rytm, który został mu przekazany. Jeżeli zgadza się on z pierwotnym, wówczas ktoś inny rozpoczyna zabawę, jak na początku.
8.Dzieci słuchają piosenki śpiewanej przez nauczycielkę i próbują śpiewać razem z nią
9.Dzieci wypowiadają swoją opinię na temat zajęć.
l l