ZARZĄDZANIE, AWF Warszawa, Podstawy zarządzania

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

ZARZĄDZANIE

WŁADZA

Cechy władzy:

·         Zależność – sprawowanie kontroli nad czymś czego inni nie mają, ale potrzebują (rzadkość, ważność)

·         Możliwość – władza, z której się nie korzysta, nie narzuca innym, nie jest realizowana (władza potencjalna)

·         Możliwość decydowania – jednostka poddana władzy musi mieć minimalną swobodę wyboru

Decydowanie (def.) – dokonywanie świadomego, nielosowego wyboru minimum dwóch wariantów, mające na celu redukcję i zmianę stanu niepożądanego w ramach przedmiotu wyborów.

Kultura organizacyjna to:

*         zachowania członków organizacji względem siebie i w stos. do osób i firm poza nią.

*         system znaczeń przyjmowanych przez członków organizacji i wartości w ramach org.

*         Tradycje i wartości w ramach organizacji zasilane przez system rytuałów i obrzędów, mających na celu podtrzymywanie motywacji do pracy

*         „osobowość” konkretnej organizacji

Władza wymuszenia: stosowanie, ewentualnie groźba stosowania sankcji fizycznych lub posiadanie przewagi (kontroli) nad zaspokajaniem kontroli fizjologicznych lub/i bezpieczeństwa.

Władza nagradzania :  przyznawanie świadczeń, nagród uważanych przez innych za cenne. Władza nagradzania i wymuszenia są przeciwstawne, ale także są odpowiednikami (np. cofnąć komuś sympatię, przestać chwalić)

Władza ekspercka – wywieranie wpływu na innych dzięki posiadanej władzy, umiejętności w jakiejś dziedzinie

Władza odniesienia: wywierania wpływu na innych dzieki posiadaniu niezwykłych cech osobistych, powodowanie identyfikowania się z os. mającą pożądane zasoby i cechy (charyzmat)

Zachowania polityczne w organizacji: wykorzystywanie podstaw władzy do działań znajdujących się poza zakresem obowiązków.

Przywódca – posiada umiejętności, jest akceptowany w tej roli, podążają za nim inni.

Przywództwo – ujęcie dynamiczne – jako proces wpływania na innych ludzi, ujęcie statyczne – jako zestaw cech przypisywanych jednostkom.

TEORIE ZASOBÓW LUDZKICH

Teoria X Mcgregora:

Ludzie z natury:

·         Unikają pracy, nie lubią się wysilać

·         Unikają odpowiedzialności, uchylają się od obowiązków

·         Są obojętni na potrzeby firmy

·         Wolą być stale kierowani, kontrolowani, nie mają ambicji

·         Nie zmieniają się z wiekiem, są niegodni zaufania

Teoria Y

·         Ludzie lubią pracę, jest ona dla nich naturalną potrzebą

·         Chętnie przyjmują odpowiedzialność, chcą być samodzielni

·         Chcą aby ich firma odniosła sukces,

·         Chcą kierować własnymi decyzjami, w pracy nie są bierni

·         Są w stanie zmieniać się i są godni zaufania

Teoria Z Ouchiego

·         Ludzie są zmienni, dynamiczni adekwatnie do otoczenia

·         Mogą inaczej reagować na te same bodźce w zmienionej sytuacji

·         Oprócz satysfakcji, pracują także dla korzyści materialnych

·         Chcą być kierownikami, ale potrafią też być lojalnymi pracownikami

GŁÓWNI AKTORZY PROCESU ZARZĄDZANIA:

Menedżer – os. koncentrująca się na realizacji procesu zarządzania w sferze operacyjnej i taktycznej w określonym organizacyjnie obrzędzie, dobrze gospodaruje

lTworzy plany: działa od szczegółu do ogółu, cele krótko terminowellKoncentruje się na zadaniachllKontroluje i stabilizuje, wiąże energię ludzillPodporządkowuje, decyduje samodzielnie, używa struktur formalnychllPorządkuje organizację, organizuje, planuje, rozwiązuje problemyl

Lider:

lProdukuje wizje, działa od ogółu do szczegółu, cele długoterminowellKoncentruje się na ludziachllProdukuje i „zaraża ” energią, motywujellBuduje, tworzy zespół, używa struktur nieformalnychllProponuje zmiany, wprowadza innowacje, ustala wartości i normy etycznel

Warunki skutecznego przewodzenia:

Ø      Postawa – przedsiębiorczość, asertywność

Ø      Władza – wiele źródeł władzy

Ø      Chęci – ochota do działania

Ø      Umiejętności

Ø      Styl kierowania

Przewodzenie zespołem – jest mniej hierarchicznym sposobem wydawania poleceń a bardziej pomaganiem członkom zespołu we wzięciu odpowiedzialności za własną pracę

Istota przywództwa : zaufanie- pozytywne oczekiwanie i wiara, że ktoś inny jest uczciwy

Kiedy przywództwo jest niepotrzebne?

·         Wysokie kompetencje podwładnych, brak reakcji na nagrody

·         Wysoki stopień strukturalizowania

·         Gdy wszystko jest jasne

 

KOMPETENCJE

Kompetencje przywódcy : umiejętność tworzenia autorytetu rzeczywistego, umiej. Perspektywicznego myślenia, wyobraźnia

Kompetencje menedżerskie: techniczne, interpersonalne, koncepcyjno – polityczne

Feedback 360o – ustalenie poziomu naszych umiejętności poprzez pytanie o zdanie tych, którzy bezpośrednio odczuwają skutki danych kompetencji.

Opinia o poziomie kompetencji uzyskana od: przełożonego, podwładnych, współpracowników, samoocena

KIEROWANIE

FAZY KIEROWANIA to:

o        Wybór, określenie celów i zadań

o        Przekazanie wykonawcom zadań, planów, instrukcji

o        Stworzenie wykonawcom sytuacji motywacyjnych

o        Stwarzanie wykonawcom warunków sprzyjających realizacji

o        Dopilnowanie wykonania zadań, kontrola

Obowiązki, odpowiedzialność kierownika (menedżera) – zarządza zespołem ludzie jako całością i wewnątrz zespołu

§         Formułowanie, rozdział i sposób przekazywania zadań

§         Egzekwowanie realizacji zadań od wykonawców

§         Przydzielanie zasobów do wykonywania zadać i pomoc w ich wykonaniu

§         Szkolenie wykonawców stosownie do realizacji

§         Przewodzenie, pobudzanie, motywowanie

§         Wywieranie nawyku dokładnego wykonania

§         Przyczynianie się do rozwoju zawodowego i osobistego wykonawców

§         Zorganizowanie systemu zastępstw, przygotowanie swojego zastępcy

Pułapki zarządzania: rezultat: ułatwianie „życia” konkurencji

lCentralizacja uprawnień: skupienie większości uprawnień w ręku jednej osoby np. dyrektora, właściciela -> skutek: brak czasu na myślenie strategiczne, zajmowanie się sprawami pilnymi a nie ważnymillNotablizm(?): odgrywanie roli lokalnej osobowości ->skutek: preferowanie celów osobistych a nie organizacji, pozamerytoryczna polityka personalna, uleganie naciskom władz lokalnychllPaterializm: uleganie emocjonalnym uzależnieni od ludzie, którzy uczestniczą w tworzeniu przedsiębiorstwa ->skutek: zatrudnianie „zasłużonych”, brak dopływu „świeżej krwi”l

STYLE KIEROWANIA

Składniki stylu zarządzania:

I.         Zlecenia – rozkaz, zakaz, nakaz; polecenie; zalecenie; rada

II.       Bodźce

III.     Argumenty

II i III dzielą się na: podstawowe, wyższego rzędu, racjonalne, emocjonalne

 

 

Style kierowania ze wzg. na stopień widoczności jego składników: Z-zalecenie, B-bodźce, A-argumenty

3 pkt. – składnik pierwszorzędny

2 pkt. – składnik drugoplanowy

1 pkt. – skł. mało ważny

1)      STYL DYREKTYWNY: Z3 B2 A1

2)      STYL PERSWAZYJNY(argumentujący): Z3, B1, A2

3)      STYL INTEGRATYWNY(demokratyczny)

lIntegratywny motywujący: Z1 B3 A2; Z2 B3 A1llIntegratywny perswazyjny: Z1 B1 A3; Z2 B1 A3l

UWARUNKOWANIA SKUTECZNOŚCI STYLU KIEROWANIA:

*         Podwładni – ich osobowość, kwalifikacje, kompetencje, wykształcenie

*         Zadania – ich pilność i ważność

*         Typ organizacji – stopień sformalizowania

*         Osobowość kierownika – najsilniejszy czynnik determinujący. Jego skuteczność zależy od stopnia dopasowania do sytuacji.

PLANOWANIE

Planowanie to określenie celów i sposobów ich realizacji

Sekwencje procesu planowania:

§         Prognoza – przewidywanie przyszłych zjawisk i procesów w otoczeniu organizacji

§         Program – wyszczególnienie i opis zespołu czynności oraz środków ich realizacji

§         Plan – zbiór decyzji obowiązujących

Etapy planowania:

1)      Określenie celu

2)      Określenie istniejącej sytuacji – jak odległe są cele

3)      Ustalenie co sprzyja a co przeszkadza w realizacji celów

4)      Opracowanie działań prowadzących do realizacji celów

5)      Wdrażanie planu

6)      Kontrola realizacji

Cechy planowania:

Ø      Celowość – każdy plan musi mieć cele

Ø      Prymat planowania

Ø      Kompletność

Ø      Skuteczność

Typy planów:

v      Strategiczny – długookresowy – kierunkowy – jednorazowy

v      Taktyczny – krótkookresowy – szczegółowy – trwale obowiązujący

Plany określają:

 

·         Zasoby – pomieszczenia, materiały, finanse, personel

·         Metody – procesy, procedury, które będą stosowane

·         Zadania do wykonania

KONTROLA

Def. Ocenianie (sprawdzanie, porównywanie, stanów faktycznych rzeczy i czynności z ustanowionymi dla nich wzorcami)

Kontrola to przyglądanie się rozbieżnościom między stanem rzeczywistym a stanem założonym. To proces, w wyniku którego czy działamy poprawnie.

 

Etapy procesu kontrolnego:

ü      Ustalenie norm (wzorców, standardów, celów) oraz metod pomiarów efektywności

ü      Ustalenie stanu faktycznego(pomiar efektywności) ocena wyników, wykorzystanie środków i warunków

ü      Porównanie stanu rzeczywistego ze stanem pożądanym i analiza odchyleń

ü      Podjęcie działań korygujących

Rodzaje kontroli (ze wzg. Na okres kontroli): wstępna, bieżąca, końcowa

Rodzaje kontroli ze wzg. Na cechy organizacyjne: funkcjonalna, instytucjonalna

Dysfunkcje kontroli:

ü      Niepełne mierniki – nie da się wszystkiego monitorować i stąd kontrola ustala tylko to co zawiera miernik np. ilość a nie jakość. -> rezultat: manipulowanie danymi kontrolnymi

ü      Audyt – ocena danej osoby, organizacji, systemu, procesu, projektu lub produktu. Audyt jest przeprowadzany w celu upewnienia się co do prawdziwości i rzetelności informacji, a także oceny systemu kontroli wewnętrznej. Celem audytu jest wyrażenie opinii na temat osoby / organizacji / systemu itd. w ramach oceny w oparciu o przeprowadzone testy.

ü      Kontroling

Fazy organizacji imprezy(turystycznej):

·         Powstanie pomysłu – spekulowanie, rozważanie zaradności, sensu organizacji imprezy

·         Szukanie organizatorów – zakład budżetowy, samorząd, stowarzyszenie, firma prywatna

·         Wstępne uzgodnienia – z właściwymi decydentami na temat warunków sportowych i finansowych

·         Badania marketingowe – jakie jest zainteresowanie, stosunek władz, innych firm

·         Ostateczna decyzja

·         Powołanie komitetu organizacyjnego – może istnieć konieczność powołania komitetu honorowego

·         Plan i harmonogram działań, budżet finansowy – ukierunkowują pracę komisji

·         Rezerwacje – obiekty, urządzenia, sprzęt, noclegi, wyżywienie, transport

·         Promocja i realizacja zadań

Likwidacja imprezy:

o...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl