ZARZĄDZANIE
WŁADZA
Cechy władzy:
· Zależność – sprawowanie kontroli nad czymś czego inni nie mają, ale potrzebują (rzadkość, ważność)
· Możliwość – władza, z której się nie korzysta, nie narzuca innym, nie jest realizowana (władza potencjalna)
· Możliwość decydowania – jednostka poddana władzy musi mieć minimalną swobodę wyboru
Decydowanie (def.) – dokonywanie świadomego, nielosowego wyboru minimum dwóch wariantów, mające na celu redukcję i zmianę stanu niepożądanego w ramach przedmiotu wyborów.
Kultura organizacyjna to:
* zachowania członków organizacji względem siebie i w stos. do osób i firm poza nią.
* system znaczeń przyjmowanych przez członków organizacji i wartości w ramach org.
* Tradycje i wartości w ramach organizacji zasilane przez system rytuałów i obrzędów, mających na celu podtrzymywanie motywacji do pracy
* „osobowość” konkretnej organizacji
Władza wymuszenia: stosowanie, ewentualnie groźba stosowania sankcji fizycznych lub posiadanie przewagi (kontroli) nad zaspokajaniem kontroli fizjologicznych lub/i bezpieczeństwa.
Władza nagradzania : przyznawanie świadczeń, nagród uważanych przez innych za cenne. Władza nagradzania i wymuszenia są przeciwstawne, ale także są odpowiednikami (np. cofnąć komuś sympatię, przestać chwalić)
Władza ekspercka – wywieranie wpływu na innych dzięki posiadanej władzy, umiejętności w jakiejś dziedzinie
Władza odniesienia: wywierania wpływu na innych dzieki posiadaniu niezwykłych cech osobistych, powodowanie identyfikowania się z os. mającą pożądane zasoby i cechy (charyzmat)
Zachowania polityczne w organizacji: wykorzystywanie podstaw władzy do działań znajdujących się poza zakresem obowiązków.
Przywódca – posiada umiejętności, jest akceptowany w tej roli, podążają za nim inni.
Przywództwo – ujęcie dynamiczne – jako proces wpływania na innych ludzi, ujęcie statyczne – jako zestaw cech przypisywanych jednostkom.
TEORIE ZASOBÓW LUDZKICH
Teoria X Mcgregora:
Ludzie z natury:
· Unikają pracy, nie lubią się wysilać
· Unikają odpowiedzialności, uchylają się od obowiązków
· Są obojętni na potrzeby firmy
· Wolą być stale kierowani, kontrolowani, nie mają ambicji
· Nie zmieniają się z wiekiem, są niegodni zaufania
Teoria Y
· Ludzie lubią pracę, jest ona dla nich naturalną potrzebą
· Chętnie przyjmują odpowiedzialność, chcą być samodzielni
· Chcą aby ich firma odniosła sukces,
· Chcą kierować własnymi decyzjami, w pracy nie są bierni
· Są w stanie zmieniać się i są godni zaufania
Teoria Z Ouchiego
· Ludzie są zmienni, dynamiczni adekwatnie do otoczenia
· Mogą inaczej reagować na te same bodźce w zmienionej sytuacji
· Oprócz satysfakcji, pracują także dla korzyści materialnych
· Chcą być kierownikami, ale potrafią też być lojalnymi pracownikami
GŁÓWNI AKTORZY PROCESU ZARZĄDZANIA:
Menedżer – os. koncentrująca się na realizacji procesu zarządzania w sferze operacyjnej i taktycznej w określonym organizacyjnie obrzędzie, dobrze gospodaruje
lTworzy plany: działa od szczegółu do ogółu, cele krótko terminowellKoncentruje się na zadaniachllKontroluje i stabilizuje, wiąże energię ludzillPodporządkowuje, decyduje samodzielnie, używa struktur formalnychllPorządkuje organizację, organizuje, planuje, rozwiązuje problemylLider:
lProdukuje wizje, działa od ogółu do szczegółu, cele długoterminowellKoncentruje się na ludziachllProdukuje i „zaraża ” energią, motywujellBuduje, tworzy zespół, używa struktur nieformalnychllProponuje zmiany, wprowadza innowacje, ustala wartości i normy etycznelWarunki skutecznego przewodzenia:
Ø Postawa – przedsiębiorczość, asertywność
Ø Władza – wiele źródeł władzy
Ø Chęci – ochota do działania
Ø Umiejętności
Ø Styl kierowania
Przewodzenie zespołem – jest mniej hierarchicznym sposobem wydawania poleceń a bardziej pomaganiem członkom zespołu we wzięciu odpowiedzialności za własną pracę
Istota przywództwa : zaufanie- pozytywne oczekiwanie i wiara, że ktoś inny jest uczciwy
Kiedy przywództwo jest niepotrzebne?
· Wysokie kompetencje podwładnych, brak reakcji na nagrody
· Wysoki stopień strukturalizowania
· Gdy wszystko jest jasne
KOMPETENCJE
Kompetencje przywódcy : umiejętność tworzenia autorytetu rzeczywistego, umiej. Perspektywicznego myślenia, wyobraźnia
Kompetencje menedżerskie: techniczne, interpersonalne, koncepcyjno – polityczne
Feedback 360o – ustalenie poziomu naszych umiejętności poprzez pytanie o zdanie tych, którzy bezpośrednio odczuwają skutki danych kompetencji.
Opinia o poziomie kompetencji uzyskana od: przełożonego, podwładnych, współpracowników, samoocena
KIEROWANIE
FAZY KIEROWANIA to:
o Wybór, określenie celów i zadań
o Przekazanie wykonawcom zadań, planów, instrukcji
o Stworzenie wykonawcom sytuacji motywacyjnych
o Stwarzanie wykonawcom warunków sprzyjających realizacji
o Dopilnowanie wykonania zadań, kontrola
Obowiązki, odpowiedzialność kierownika (menedżera) – zarządza zespołem ludzie jako całością i wewnątrz zespołu
§ Formułowanie, rozdział i sposób przekazywania zadań
§ Egzekwowanie realizacji zadań od wykonawców
§ Przydzielanie zasobów do wykonywania zadać i pomoc w ich wykonaniu
§ Szkolenie wykonawców stosownie do realizacji
§ Przewodzenie, pobudzanie, motywowanie
§ Wywieranie nawyku dokładnego wykonania
§ Przyczynianie się do rozwoju zawodowego i osobistego wykonawców
§ Zorganizowanie systemu zastępstw, przygotowanie swojego zastępcy
Pułapki zarządzania: rezultat: ułatwianie „życia” konkurencji
lCentralizacja uprawnień: skupienie większości uprawnień w ręku jednej osoby np. dyrektora, właściciela -> skutek: brak czasu na myślenie strategiczne, zajmowanie się sprawami pilnymi a nie ważnymillNotablizm(?): odgrywanie roli lokalnej osobowości ->skutek: preferowanie celów osobistych a nie organizacji, pozamerytoryczna polityka personalna, uleganie naciskom władz lokalnychllPaterializm: uleganie emocjonalnym uzależnieni od ludzie, którzy uczestniczą w tworzeniu przedsiębiorstwa ->skutek: zatrudnianie „zasłużonych”, brak dopływu „świeżej krwi”lSTYLE KIEROWANIA
Składniki stylu zarządzania:
I. Zlecenia – rozkaz, zakaz, nakaz; polecenie; zalecenie; rada
II. Bodźce
III. Argumenty
II i III dzielą się na: podstawowe, wyższego rzędu, racjonalne, emocjonalne
Style kierowania ze wzg. na stopień widoczności jego składników: Z-zalecenie, B-bodźce, A-argumenty
3 pkt. – składnik pierwszorzędny
2 pkt. – składnik drugoplanowy
1 pkt. – skł. mało ważny
1) STYL DYREKTYWNY: Z3 B2 A1
2) STYL PERSWAZYJNY(argumentujący): Z3, B1, A2
3) STYL INTEGRATYWNY(demokratyczny)
lIntegratywny motywujący: Z1 B3 A2; Z2 B3 A1llIntegratywny perswazyjny: Z1 B1 A3; Z2 B1 A3lUWARUNKOWANIA SKUTECZNOŚCI STYLU KIEROWANIA:
* Podwładni – ich osobowość, kwalifikacje, kompetencje, wykształcenie
* Zadania – ich pilność i ważność
* Typ organizacji – stopień sformalizowania
* Osobowość kierownika – najsilniejszy czynnik determinujący. Jego skuteczność zależy od stopnia dopasowania do sytuacji.
PLANOWANIE
Planowanie to określenie celów i sposobów ich realizacji
Sekwencje procesu planowania:
§ Prognoza – przewidywanie przyszłych zjawisk i procesów w otoczeniu organizacji
§ Program – wyszczególnienie i opis zespołu czynności oraz środków ich realizacji
§ Plan – zbiór decyzji obowiązujących
Etapy planowania:
1) Określenie celu
2) Określenie istniejącej sytuacji – jak odległe są cele
3) Ustalenie co sprzyja a co przeszkadza w realizacji celów
4) Opracowanie działań prowadzących do realizacji celów
5) Wdrażanie planu
6) Kontrola realizacji
Cechy planowania:
Ø Celowość – każdy plan musi mieć cele
Ø Prymat planowania
Ø Kompletność
Ø Skuteczność
Typy planów:
v Strategiczny – długookresowy – kierunkowy – jednorazowy
v Taktyczny – krótkookresowy – szczegółowy – trwale obowiązujący
Plany określają:
· Zasoby – pomieszczenia, materiały, finanse, personel
· Metody – procesy, procedury, które będą stosowane
· Zadania do wykonania
KONTROLA
Def. Ocenianie (sprawdzanie, porównywanie, stanów faktycznych rzeczy i czynności z ustanowionymi dla nich wzorcami)
Kontrola to przyglądanie się rozbieżnościom między stanem rzeczywistym a stanem założonym. To proces, w wyniku którego czy działamy poprawnie.
Etapy procesu kontrolnego:
ü Ustalenie norm (wzorców, standardów, celów) oraz metod pomiarów efektywności
ü Ustalenie stanu faktycznego(pomiar efektywności) ocena wyników, wykorzystanie środków i warunków
ü Porównanie stanu rzeczywistego ze stanem pożądanym i analiza odchyleń
ü Podjęcie działań korygujących
Rodzaje kontroli (ze wzg. Na okres kontroli): wstępna, bieżąca, końcowa
Rodzaje kontroli ze wzg. Na cechy organizacyjne: funkcjonalna, instytucjonalna
Dysfunkcje kontroli:
ü Niepełne mierniki – nie da się wszystkiego monitorować i stąd kontrola ustala tylko to co zawiera miernik np. ilość a nie jakość. -> rezultat: manipulowanie danymi kontrolnymi
ü Audyt – ocena danej osoby, organizacji, systemu, procesu, projektu lub produktu. Audyt jest przeprowadzany w celu upewnienia się co do prawdziwości i rzetelności informacji, a także oceny systemu kontroli wewnętrznej. Celem audytu jest wyrażenie opinii na temat osoby / organizacji / systemu itd. w ramach oceny w oparciu o przeprowadzone testy.
ü Kontroling
Fazy organizacji imprezy(turystycznej):
· Powstanie pomysłu – spekulowanie, rozważanie zaradności, sensu organizacji imprezy
· Szukanie organizatorów – zakład budżetowy, samorząd, stowarzyszenie, firma prywatna
· Wstępne uzgodnienia – z właściwymi decydentami na temat warunków sportowych i finansowych
· Badania marketingowe – jakie jest zainteresowanie, stosunek władz, innych firm
· Ostateczna decyzja
· Powołanie komitetu organizacyjnego – może istnieć konieczność powołania komitetu honorowego
· Plan i harmonogram działań, budżet finansowy – ukierunkowują pracę komisji
· Rezerwacje – obiekty, urządzenia, sprzęt, noclegi, wyżywienie, transport
· Promocja i realizacja zadań
Likwidacja imprezy:
o...