INSTRUKCJA HIGIENY OSOBISTEJ PRACOWNIKÓW
1. Instrukcja ta, określa wymagania higieny osobistej pracowników, biorących udział w procesie produkcji lub obrocie żywnością, w ramach zasad Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP).
2. Każda osoba pracująca na stanowisku wymagającym bezpośredniego kontaktu z żywnością musi wykazywać odpowiedni stan zdrowia określony na podstawie badań lekarskich i odpowiednich badań analitycznych. Zaświadczenie do celów sanitarno – epidemiologicznych, na podstawie którego pracownik jest dopuszczony do pracy, jest ważne przez rok..
3. Każdy pracownik pracujący na stanowisku wymagającym bezpośredniego kontaktu z żywnością powinien posiadać kwalifikacje z zakresu przestrzegania zasad higieny w procesie produkcji żywności i obrocie żywnością lub z zakresu przestrzegania zasad higieny w procesie żywności i obrocie żywnością pochodzenia zwierzęcego (w zależności od potrzeb), potwierdzone zaświadczeniem o zdaniu egzaminu przed komisją egzaminacyjną.
WYMAGANIA DOTYCZĄCE HIGIENY OSOBISTEJ PRACOWNIKÓW
1. Przed przystąpieniem do pracy pracownik powinien:
Ø Pozostawić odzież, biżuterię oraz rzeczy osobiste w szatni (zarówno odzież osobista jak i robocza powinny być przechowywane osobno)
Ø Umyć ręce zgodnie z instrukcją mycia i dezynfekcji (umieszczoną przy umywalce)
Ø Ubrać się w czystą odzież roboczą, czapeczkę zabezpieczającą włosy przed wydostaniem na zewnątrz oraz, w razie konieczności, obuwie robocze a także maseczki i rękawice
2. Szafki przeznaczone do przechowywania ubrań powinny być utrzymywane w czystości. W szafkach zakazane jest przechowywanie brudnej odzieży roboczej a także artykułów spożywczych.
3. Pracownicy powinni mieć czyste, krótko obcięte paznokcie (paznokcie nie mogą być polakierowane) a wszelkie skaleczenia i rany (jeżeli osoba jest dopuszczona warunkowo do pracy) powinny być zabezpieczone opatrunkiem.
4. Każdą niedyspozycję zdrowotną należy zgłaszać bezpośredniemu przełożonemu.
5. W przypadku choroby lub podejrzenia o chorobę zakaźną, należy zgłaszać się do lekarza (infekcja dróg oddechowych, kaszel, katar, dolegliwości żołądkowo-jelitowe, skaleczenia, nie gojące się oparzenia, zmiany ropne). W określonych przypadkach pracownik może przystąpić do pracy tylko za zgodą lekarza stosując się ściśle do jego zaleceń (np. noszenie maseczki przy kaszlu, rękawic przy schorzeniach skóry itp.).
6. Szczególną uwagę podczas pracy należy zwrócić na utrzymanie czystości rąk, które należy myć i dezynfekować zgodnie z instrukcją mycia i dezynfekcji rąk (która znajduje się przy umywalce). Pracownicy powinni myć ręce:
Ø Przed rozpoczęciem pracy,
Ø Po każdej czynność powodującej zabrudzenie
Ø Po spożytym posiłku
Ø Po każdorazowym wyjściu z toalety
Ø Po drobnych pracach porządkowych
Ø Po kontakcie z pieniędzmi.
7. Należy przestrzegać instrukcji higienicznego korzystania z WC dla pracowników.
8. Posiłki można spożywać tylko w wyznaczonych miejscach (np. w jadalni)
9. Na stanowiskach pracy obowiązuje zakaz palenia tytoniu.
Zatwierdził:................................................................
Podpis i pieczęć zakładu
INSTRUKCJA HIGIENY NA STANOWISKU PRACY
1. Przy podawaniu nieopakowanych artykułów spożywczych należy stosować opakowania co najmniej z woreczków foliowych.
2. Artykuły spożywcze które nie są opakowane nie należy kłaść bezpośrednio na ladzie . Trzeba zastosować bezpośrednie opakowanie lub podkładkę co najmniej foliową jednorazowego użytku.
3. Materiały przeznaczone na opakowania artykułów żywnościowych należy przechowywać w wydzielonych oznakowanych miejscach, które nie są narażone na zanieczyszczenie – zabrudzenie.
4. Do krojenia, serów, twarogu, wędlin należy używać wyłącznie sprzętu do tego przeznaczonego , czystego i zdezynfekowanego (noży, desek, podstawek)
5. Wszelkiego rodzaju zauważone niezgodności i czystości maszyn i urządzeń należy natychmiast zgłaszać bezpośredniemu przełożonemu lub pracodawcy.
6. Wszelkiego rodzaju odpadki należy przechowywać w specjalnym do tego celu pojemniku, musi się on znajdować poza ladą a opróżnienie musi następować nie później niż po zapełnieniu 2/3 objętości pojemnika.
7. Posiłki można spożywać tylko w wyznaczonych do tego pomieszczeniach (np. jadalnia)
8. Na terenie zakładu pracy obowiązuje zakaz palenia tytoniu.
Zatwierdził:................................................................ Podpis i pieczęć zakładu
INSTRUKCJA HIGIENICZNEGO KORZYSTANIA Z WC DLA PRACOWNIKÓW
1. Przed wejściem do toalety każdy pracownik powinien zdjąć odzież roboczą (jeżeli to możliwe) lub włożyć fartuch , który powinien znajdować się w przedsionku toalety.
2. Po wyjściu z toalety umyć ręce:
Czynności mycia i dezynfekcji rąk należy wykonywać zgodnie z techniką opracowaną przez G.A.J. Ayliff’a, zatwierdzona przez CEN.
INSTRUKCJA MYCIA RĄK
1. Ręce spłukać pod bieżącą wodą, z dozownika pobrać porcję mydła i zgodnie z podaną poniżej techniką myć przez około 30 sekund.
2. Spłukać ręce ciepłą wodą
3. Ręce osuszyć ręcznikiem jednorazowym papierowym lub suszarką. Zużyty ręcznik umieścić w pojemniku pod umywalką- NIE DOTYKAĆ RĘKOMA POJEMNIKA!
TECHNIKA MYCIA RĄK
1 Pocieranie wewnętrznych części dłoni
Pocieranie wewnętrzną częścią prawej dłoni o grzbietową część lewej dłoni, a następnie w zmienionej kolejności.
Pocieranie górnych części palców prawej dłoni o wewnętrzną część lewej dłoni z palcami złączonymi, a następnie odwrotnie
3 Pocieranie wewnętrznych części dłoni
z przeplecionymi palcami, aż do zagłębień między palcami
Obrotowe pocieranie wewnętrznej części prawej dłoni złączonymi palcami lewej dłoni, a następnie odwrotnie
Obrotowe pocieranie kciuka prawej dłoni o wewnętrzną część zaciśniętej na niej lewej dłoni, a następnie odwrotnie
Zatwierdził:................................................................
Podpis i pieczęć zakładu
INSTRUKCJA UTRZYMANIA PORZĄDKU, CZYSTOŚCI I HIGIENY W SKLEPIE I JEGO OTOCZENIU
1. Pomieszczenia zakładu pracy należy utrzymywać w porządku i czystości:
- sala sprzedaży
- magazyn
- pomieszczenia socjalne
- pomieszczenia biurowe
- WC
- ........................................
- ........................................
urządzenia:
- chłodziarki,
- zamrażarki,
- umywalki,
- zlew,
- regały,
- półki
- pojemniki na odpadki,
- .......................................
- .......................................
2. Zabiegi porządkowe takie jak mycie i dezynfekcja należy wykonywać zgodnie z „Harmonogramem rozmrażania, mycia, dezynfekcji urządzeń chłodniczych i zamrażarek”.
3. Harmonogram czynności:
- sprzątanie pomieszczeń – codziennie po zakończeniu pracy (podłoga, półki, regały)
- mycie i dezynfekcja sprzętu podręcznego (noże, deski, urządzenia krajalnicze itp.) – na bieżąco w zależności od potrzeb
- rozmrażanie chłodziarek – jeden raz w tygodniu, mycie i dezynfekcja (na przemian) według instrukcji określającej poszczególne czynności znajdującą się przy ladzie chłodniczej,
- rozmrażanie, mycie i dezynfekcja zamrażarek - jeden raz w miesiącu, mycie i dezynfekcja (na przemian) według instrukcji określającej poszczególne czynności znajdującą się przy zamrażarkach,
Niezbędnym jest potwierdzanie w formie pisemnej wykonanych czynności w karcie „Harmonogram rozmrażania, mycia, dezynfekcji urządzeń chłodniczych i zamrażarek”.
4. Sprzęt wykorzystywany do mycia i dezynfekcji jak i środki myjące i dezynfekujące (opakowania) winny być utrzymywane w czystości i przechowywane w miejscach do tego przeznaczonych (szafka na środki i urządzenia znajduje się ..................................................).
Wykaz środków zapewniających utrzymanie czystości w firmie:
1. - proszek do szorowania
2. - środki dezynfekujące
3. - środki myjące
- wszelkie uwagi dotyczące jakichkolwiek nieprawidłowości związanych z prawidłowym funkcjonowaniem urządzeń chłodniczych należy natychmiast zgłaszać właścicielowi firmy.
- konserwacja urządzeń chłodniczych, zamrażarek oraz termometrów elektronicznych znajdujących się w urządzeniach przewidziana jest raz w roku, w miesiącu ............................
- kontrola sprawdzająca skuteczność zabiegów mycia i dezynfekcji urządzeń chłodniczych przewidziana jest jeden raz w roku w miesiącu - ..............................
- wszelkiego rodzaju pojemniki przezn...