ZWP-WSZYSTKOOO-1, ZARZĄDZANIE - UG, SEMESTR 4, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

TEMAT I

 

Poszukiwanie wartości przedsiębiorstwa – interesariusze vs akcjonariusze

 

teorie komplementarne, a nie teorie konkurencyjne,

 

maksymalizując żądania właścicieli maksymalizujemy wymagania innych interesariuszy,

 

bez odpowiedniego traktowania interesariuszy nie można osiągnąć maksymalizacji wartości przedsiębiorstwa dla akcjonariuszy, maksymalizując wartość dla akcjonariuszy, a więc sumę korzyści, jakie otrzymują właściciele z tytułu posiadanych udziałów

 

w przedsiębiorstwie, maksymalizuje się korzyści wszystkich podmiotów związanych z przedsiębiorstwem,

 

los przedsiębiorstwa w długim okresie zależy od relacji finansowych ze wszystkim podmiotami związanymi z przedsiębiorstwem. Pracownicy chcą konkurencyjnych płac i świadczeń pozapłacowych. Odbiorcy domagają się produktów wysokiej jakości i usług świadczonych przy konkurencyjnych cenach. Dostawczy i posiadacze obligacji oczekują spłaty swoich wierzytelności z nadejściem terminu zapadalności ich roszczeń. W celu zaspokojenia tych roszczeń kierownictwo firmy musi generować gotówkę, utrzymując odpowiedni poziom efektywności działalności przedsiębiorstwa. Koncentrowanie się na przepływać gotówki w długim okresie stanowi treść modelu polityki zwiększania wartości dla akcjonariuszy.

 

Definicja SHV (Shareholder value)

 

Wartość dla akcjonariusza

=

 

Wartość spółki

-

Wartość długu

 

 

 

 

 

 



Przyszłe przepływy pieniężne

Średnioważony koszt kapitału (WACC)

 

wartość  dla akcjonariuszy –  wartość  spółki (wyznaczana w oparciu o wartość bieżącą przyszłych przepływów pieniężnych

 

przedsiębiorstwa zdyskontowaną według średnioważonego kosztu kapitału firmy) pomniejszona o dług,

 

można również powiedzieć, że spółka powiększa wartość dla akcjonariusza w sytuacji, w której osiągnięta przez przedsiębiorstwo stopa zwrotu z zainwestowanego kapitału przewyższa poziom kosztu kapitału, wyznaczonego w oparciu o średnioważony koszt kapitału,

 

ROIC > WACC przedsiębiorstwo tworzy wartość dla akcjonariuszy, ROIC < WACC przedsiębiorstwo niszczy wartość dla akcjonariuszy,

 

podejście biznesowe uzależniające sukces przedsiębiorstwa do zmian wartości spółki dla akcjonariuszy, maksymalizacja wartości w pierwszej kolejności uwzględnia interesy akcjonariuszy.

 

Istota VBM (Value Based Management) – kontrowersje wokół SHV

 

System zarządzania zawierający narzędzia i procedury podejmowania strategicznych i operacyjnych decyzji, mających na celu wzrost wartości przedsiębiorstwa i pomnażanie bogactwa jego właścicieli.

 

Koncepcja zarządzania polegają na maksymalizowaniu wartości przedsiębiorstwa dla akcjonariuszy, skoncentrowana na wzmacnianiu pozycji rynkowej przedsiębiorstwa na rynku pozyskiwania kapitału.

 

Koncepcja VBM:

 

wskazuje jeden cel nadrzędny,

 

pozwala zbudować system pomiaru efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa, buduje systemy motywacyjne zarówno dla zarządów, jak i pozostałych pracowników, integruje całą załogę wokół jednej idei.

 

Sprawia, że wszystkie funkcje zarządzania przedsiębiorstwa zostały skupione wokół procesu tworzenia wartości dla właścicieli przedsiębiorstwa.

 

Kontrowersje wokół SHV:

 

nie wiadomo czy inwestorzy kupujący nasze akcje są hazardzistami i spekulantami, czy ich spojrzenie jest długofalowe, jak maksymalizować zysk i optymalizować ciągłe koszty,

 

czy spojrzenie na maksymalizację zysku nie obciąży innych interesariuszy,

 

w jakich proporcjach emitować akcje dla zewnętrznych inwestorów, a nie zostawić ich dla zarządu pierwotnego,

 

czy pozostali interesariusze czyli dostawcy, klienci, społeczeństwo są tak samo ważni jak inwestorzy, czy powinniśmy liczyć się z ich zdaniem na takim samym poziomie.

 

Zasady VBM

 

1.        Stale dąż do maksymalizacji wartości dla akcjonariuszy.

 

2.        Wykorzystaj w jak najszerszym zakresie nowe mierniki odzwierciedlające, w jakim stopniu spółka publiczna dąży do powiększania wartości dla akcjonariuszy (np.: EVA, MVA, TSR).

 

3.        Uwzględniaj w podejmowanych decyzjach biznesowych, pomijany do tej pory, koszt kapitału.

 

4.        Skoncentruj się na działaniach, które łączą się z korzyściami osiąganymi w obszarze zarządzania przyszłymi przepływami pieniężnymi i z wykorzystaniem technik dyskontowania przepływów pieniężnych (DCF) we wszelkich decyzjach rozwojowych (jak najlepiej zarządzaj gotówką).

 

1

5.        Opracuj, wdrażaj, kontroluj i weryfikuj strategię spółki publicznej za pomocą mierników wartości dodanej dla akcjonariuszy.

 

6.         Zbuduj system komunikacji z inwestorami, w których informacje z rynku kapitałowego będą kluczowe dla obiektywizacji wyników zarządzania poprzez: system miesięcznego i kwartalnego raportowania, sporządzanie raportów rocznych, organizację spotkań

z inwestorami, udzielane wywiady czy uczestnictwo w rankingach.

 

7.              Skonstruuj system motywacji dla kadry menedżerskiej i pracowników spółki ściśle powiązany ze strategicznymi celami i miernikami, który stymuluje wzrost wartości zarządzanej spółki publicznej.

 

8.        Stwórz architekturę organizacyjną i informacyjną wspomagającą zarządzanie zorientowane na wzrost wartości dla akcjonariuszy.

 

9.        Zidentyfikuj i uruchom działanie dźwigni wartości dla akcjonariuszy zarządzanej spółki.

 

10.      Zidentyfikuj i urządzaj procesami biznesowymi, które są najważniejszymi nośnikami wzrostu wartości spółki.

 

Czynniki kształtujące wartość przedsiębiorstwa.

 

Mikronośniki:

 

wielkość rynku, udział rynku,

struktura sprzedaży, poziom cen,

poziom zatrudnienia,

 

płace,

 

ceny materiałów,

 

strategia podatkowa, cykle rotacji:

zapasów, należności,

 

zobowiązań bieżących,

 

okres przydatności aktywów trwałych,

 

wymiana i nakłady na utrzymanie bazy aktywów, skala działalności,

 

koszt kapitału własnego, koszt długu,

 

zadłużenie.

Makronośniki:

 

przychody ze sprzedaży,

 

rentowność operacyjna sprzedaży,

 

efektywna stopa podatkowa,

 

kapitał obrotowy netto,

 

nakłady inwestycyjne netto, koszt kapitału.

 

Mapa wartości i jej wykorzystanie

 

Mapa wartości – graficzny obraz jednostek biznesowych przedsiębiorstwa, przedstawiający tworzące i niszczące wartość.

 

Mapa wartości – polega na porównaniu wartości wygenerowanej przez każdą strategiczną jednostkę z poziomem inwestycji koniecznych do jej wygenerowania. Powstająca w ten sposób mapa wartości daje jasny obraz tego, które jednostki firmy tworzą wartość, a które ją pomniejszają.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZWP dla akcjonariuszy – perspektywa operacyjna i strategiczna

 

I.            Perspektywa strategiczna

 

Kryteria oceny strategicznego zarządzania wartością:

 

rentowność kapitału, produktywność,

strategiczna gotówka (zysk operacyjny + amortyzacja + zmiany w kapitale własnym i pracującym),

 

zarządzanie finansami i inwestycjami.

 

Strategiczne czynniki wartości:

 

okres wzrostu wartości,

 

strategiczna gotówka,

 

marża operacyjna,

 

gotówkowa stopa podatkowa, operacyjna gotówka,

marża operacyjna,

 

II.            Perspektywa operacyjna

 

Kryteria oceny operacyjnego zarządzania wartością zarządzanie marżą,

operacyjna gotówka,

 

 

 

Operacyjne czynniki wartości:

 

lojalność klientów,

 

inwestycje w kapitał pracujący, stopa wzrostu sprzedaży,

marża operacyjna,

 

stopa wzrostu sprzedaży,

 

dźwignia finansowa/koszt kapitału, dźwignia operacyjna,

 

inwestycje w kapitał obrotowy i trwały, dostępne zdolności,

 

wolna gotówka.

 

 

 

 

zarządzanie aktywami,

 

zarządzanie inwestycjami logistycznymi.

 

 

 

 

 

zarządzanie zdolnościami, operacyjna gotówka,

 

koprodukcja (wciąganie klientów i dostawców w proces tworzenia wartości).

 

Czynniki decydujące o wartości przedsiębiorstwa – siły napędowe wartości (value drivers – generatory wartości)

 

Finansowe

 

okr...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl