Wykład TPD cz1, Logistyka I stopień, III ROK, 1, logistyka w zarządzaniu, wspomaganie decyzji mendżerskich, zzzzz, 23.11, Analiza Decyzyjna

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

ELEMENTY ANALIZY PROCESÓW DECYZYJNYCH

 

Gry z naturą

Własności problemów decyzyjnych, które można rozwiązać wykorzystując metody teorii gier

a.                    Istnieje skończona liczba uczestników gry (zarówno zainteresowanych jak i nie zainteresowanych jej wynikiem).

b.                   Każdy uczestnik dysponuje skończoną liczbą sposobów działania.

c.                    Uczestnicy, którzy chcą zastosować teorię gier, muszą znać wszystkie sposoby działania innych uczestników, nie wiedząc jednak, które z nich zostaną wybrane.

d.                   Każdej kombinacji sposobów działania wszystkich uczestników odpowiada określona korzyść płynąca z gry.

e.                    Korzyść uczestnika gry zależy zarówno od jego działania, jak i od działania pozostałych uczestników.

f.                     Wszystkie możliwe wyniki gry dadzą się wyliczyć.

Sytuacja odpowiadająca powyższym warunkom zwana jest grą.

"Gra z naturą" - decyzję podejmuje tylko jeden uczestnik gry, posiadając informację o możliwych stanach, w jakich znajdzie się otoczenie, wpływających na korzyści wynikające z podjęcia decyzji.

Przykład 1

              Firma specjalizująca się w zakresie przetwarzania informacji, analizy danych, itp. zamierza wydzierżawić system komputerowy wspomagający jej usługi. Wchodzą w grę trzy możliwości:

   d1 - dzierżawa dużego systemu komputerowego,

   d2 - dzierżawa średniego systemu komputerowego,

   d3 - dzierżawa małego systemu komputerowego.

Wybór jednej z trzech decyzji powinien prowadzić do uzyskania maksymalnego zysku przez firmę. Zysk ten zależy jednak od tego jak zachowa się rynek klientów w zakresie tego typu usług.

W grę wchodzą dwie możliwości:

   s1 - wysoka akceptacja oferowanych usług lub

   s2 - niska akceptacja oferowanych usług.

 

Każdej parze (di ,sj ) i=1,2,3, j=1,2 odpowiada pewna kwota zysku jaki osiągnie firma.

I tak, np.: przy decyzji o wydzierżawieniu małego systemu i dużej akceptacji dla oferowanych przez firmę usług (para: (d3 ,s1 )) zysk wynosi 100.000 zł. Dla decyzji (d1 ,s2 ) - duży system i mała akceptacja - zysk wyniesie -20.000 zł, czyli poniesiemy stratę. Zakładamy, że klienci nie działają świadomie na niekorzyść firmy. Również firma nie jest zainteresowana oferowaniem kiepskich usług za wygórowaną opłatą. Jaką decyzję powinna podjąć firma ?

 

   Każdej parze (di ,sj) odpowiada pewna wielkość nazywana wypłatą (korzyścią). Wypłaty zestawia się w, tzw. tablicę wypłat, w której wiersze są przyporządkowane graczowi I a kolumny odpowiadają stanom natury (tu: sytuacji rynkowej).

 

Tablica wypłat dla Przykładu 1

decyzja firmy

zachowanie rynku

 

 

s1

s2

d1

200 000

-20 000

d2

150 000

20 000

d3

100 000

60 000

 

W omawianym przykładzie macierz wypłat jest następująca:

       s1                       s2

A = [aij] =

Kryteria nieprobabilistyczne w grach z naturą

MaxiMin - postępowanie pesymisty (asekuranta)

              Pesymista (asekurant) określa dla każdej swojej decyzji najgorszy możliwy wynik (minimalną wypłatę) a następnie wybiera taką decyzję dk, dla której tak określona minimalna (gwarantowana) wypłata jest największa.

    

Firma podejmuje decyzję d3 o wydzierżawieniu małego systemu komputerowego.

MaxiMax  - postępowanie optymisty (ryzykanta)

   Optymista (ryzykant) określa dla każdej swojej decyzji najwyższy możliwy wynik (maksymalną wypłatę ) wio a następnie wybiera taką decyzję dk, dla której tak określona maksymalna (ale nie gwarantowana) wypłata jest największa.

dk : wko = { wio }  , gdzie:  wio = { aij }

   Dla rozważanego przykładu postępowanie wg zasady MaxiMax'u jest następujące:

    

     Firma podejmuje decyzję d1 o wydzierżawieniu dużego systemu komputerowego - nie bierze pod uwagę możliwej straty w przypadku małej akceptacji swoich usług przez klientów.

Kryterium Hurwicza - postępowanie pośrednie (mieszane)

   Jest to postępowanie pośrednie pomiędzy postępowaniem pesymisty (asekuranta) a postępowaniem optymisty (ryzykanta). Reguła Hurwicza przyporządkowuje każdej decyzji di indeks h(di), który jest ważoną średnią minimalnej i maksymalnej wypłaty związanej z decyzją. Wybierana jest decyzja, której odpowiada maksymalna wartość h(×).

   Oznaczmy:

ai - skłonność decydenta do ryzyka (optymizmu) przy wyborze decyzji di, aiÎ[0,1].

(Zatem 1-ai jest skłonnością do bycia pesymistą (asekurantem).

 

Dla każdej decyzji di wyznaczamy hipotetyczną wygraną h(di)

 

h(di ) =ai wio + (1-ai)wip .

 

Należy wybrać taką decyzję, dla której hipotetyczna wygrana h(di) jest największa.

 

dk:               h(dk ) = max { h(di) }.

   Rozważymy dwa przypadki rozwiązania problemu prezentowanego w przykładzie zgodnie z kryterium Hurwicza przy przyjęciu różnych założeń odnośnie wag ai :

 

   Przypadek (a)

   Przyjmijmy a1 = a2 = a3 = 0,5, tzn. że przy każdej z trzech decyzji jesteśmy w jednakowym stopniu pesymistą i optymistą. Jest to postępowanie właściwe w przypadkach, gdy nie jesteśmy w stanie określić prawdopodobieństw zajścia "stanów natury" sj .

                

 

   Właściwą decyzją jest w tym przypadku decyzja d1 (duży system).

 

   Przypadek (b).

Przyjmijmy a1=0.6, a2 =0.5 oraz a3 = 0.4. Oznacza to, że przy decyzji d1 mamy większą skłonność do bycia asekurantem, przy decyzji d2 jesteśmy pół na pół asekurantem i ryzykantem oraz przy decyzji d3 mamy skłonność być większym ryzykantem.

 

                                         

W tym przypadku właściwą decyzją jest decyzja d1 (system komputerowy o dużych rozmiarach).

   Wybór decyzji optymalnej zgodnie z kryterium Hurwicza może być bardzo wrażliwy na dobrane subiektywne wagi ai . Załóżmy, że "i ai =a.

Wówczas

   h(d1 ) = -20a + 200 - 200a = -220a + 200

   h(d2 ) = 20a + 150 - 150a = -130a + 150

   h(d3) = 60a + 100 - 100a  = -40a + 1...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl