WYTYCZNE PROJEKTOWANIA, PWR WBLiW, Podziemne - podstawy

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

3

 

PROJEKTOWANIE ULIC

 

 

Szerokość jezdni :

ulica klasy E ® n × 3,5 m + 2,5 m

ulica klasy GP  ® n × 3,5 m

ulica klasy GP  ® n × 3,25 m (przy modernizacji)

Min. szerokość jezdni 9,00 m. (wyjątkowo 8,0 m.)

ulica klasy G  ® n × 3,5 m

ulica klasy GP  ® n × 3,25 m (przy modernizacji na jezdniach 2-kierunkowych)

ulica klasy GP  ® n × 3,00 m (przy modernizacji na jezdniach 1-kierunkowych)

Min. szerokość jezdni 9,00 m (wyjątkowo 8,0 m.)

 

Chodniki  :

Powinny być odsunięte od jezdni o :

Dla ulicy klasy E  ®       10,0 m

Dla ulicy klasy GP   ®     5,0 m

Dla ulicy klasy G i Z  ®   3,5 m

 

Przy modernizacji dopuszcza się chodniki bezpośrednio przy jezdni pod warunkiem ich oddzielenia barierą

 

Minimalna szerokość chodnika przyległego do jezdni

2,0 m (1,25 m miejscowe zwężenie przy modernizacji)

 

Minimalna szerokość chodnika odsuniętego do jezdni

1,5 m (1,0 w terenie intensywnie zabudowanym)

 

Minimalna szerokość chodnika między jezdniami lub między jezdnią a torowiskiem b = 2,5 m.

 

Ścieżki rowerowe

Jednokierunkowe zalecane b = 2,0 (min. 1,50 m)

Dwukierunkowe zalecane b = 3,0 (min. 2,5m.  wyjątkowo 2,0 m)

 

Zwiększenie liczby pasów ruchu ® wytyczne str. 38

 

Długość pasa akumulacji

 

 

 

 

PRZEJŚCIA BEZKOLIZYJNE

 

 

Min. szerokość przejścia

3,0 m dla kładek

4,5 m dla tuneli przy  L £ 30 m

6,0 m dla tuneli przy  L > 30 m

 

Szerokość pochylni

Minimalna  2,0 m

Zalecana 2,5 do 4,5 m

 

Wysokość przejścia

h min =2,20 m

Zalecane :

h =2,50 m dla przejść tunelowych

h min = 3,0 m dla przejść halowych

Nachylenie pochylni

Zewn. imax = 6 %    (zalecane 5 %)

Wewn.  imax = 8 %

(wyjątkowo 10 % na dł. do 10,0 m)

Lmax = 9,0 m. (w rzucie)+ spoczniki 1,50m

 

 

Projektowanie schodów

Minimalna szerokość schodów

Prowadzących do przejścia 3,0 m (w świetle ścian)

Prowadzących do przystanków 2,0 m (w świetle ścian)

Wymiary schodów

2h + s = 63 cm

14 cm < h < 17 cm

29 cm < s < 35 cm

Spoczniki

Jeżeli w biegu jest więcej niż 15 stopni należy zaprojektować spocznik o dł. 1,5 m.

 

Torowiska  - rys. ® wytyczne str.  72

Minimalne szerokości torowisk dwutorowych wydzielonych dla taboru 2,40 m.

7,80 dla torowiska ze słupami trakcyjnymi na międzytorzu

7,40 dla torowiska bez słupów trakcyjnych, lecz z ogrodzeniem na międzytorzu

6,80 dla torowiska bez słupów trakcyjnych i bez ogrodzenia na międzytorzu

Szerokość zewnętrznego pasa bezpieczeństwa od wagonu do ogrodzenia lub pasa ruchu b = 0,75 m (min. 0,50 m).

 

 

Wysepki przystankowe  ® rys. wytyczne str. 73

Minimalna szerokość wysepki przystankowej wynosi :

3,50 m. przy dojściu w poziomie jezdni

3,50 m. przy dojściu przejściem nadziemnym

4,50 m. przy dojściu przejściem podziemnym

Dla ulic klasy E i GP podane wartości należy powiększyć o 0,2m.

 

Zatoki autobusowe  ® rys. wytyczne str. 75

Szerokość zatoki 3,00 m (3,50 m dla ulicy GP)

Skosy ®  wjazd 1: 7  (8)        wyjazd 1: 5 (6)    

GARAŻE

 

 

Lokalizacja garażu

(Dla garaży wolnostojących)

Minimalna odległość od budynków Lmin = 10 m.

Dla n > 60  ® Lmin = 20 m.

 

Lmin = 5,00 m.   jeżeli  Fc £ 100 m2

 

Wskaźnik wykorzystania powierzchni

 

m =   ®   m = 20-30 m2/ pojazd

Fc  - całkowita powierzchnia garażu

n   - liczba stanowisk w garażu

 

Wymiary stanowiska

szerokość : minimalna Bmin = 2,30 m  ;  zalecana B = 2,50 m

długość  Lmin = 5,00 m

Dla osób niepełnosprawnych 3,60 × 5,00 m

 

Wysokość garażu

W świetle konstrukcji Hmin = 2,20 m

Od posadzki do spodu instalacji Hmin = 2,00 m

 

Drogi manewrowe

Minimalna szerokość drogi manewrowej B w zależności od kąta a pomiędzy osią drogi manewrowej a osią stanowiska postojowego :

a = 90 o   ® B = 5,70 m   (6,50 m)  dla drogi dwukierunkowej

a = 60 o   ® B = 4,00 m

a = 45 o   ® B = 3,50 m

a = 0 o     ® B = 3,00 m ® wówczas Lmin = 6,00 m

 

 

Minimalne odległości pojazdu od :

innego pojazdu 0,60 m.

samochodu dla inwalidy 1,2 m.

elementu konstrukcyjnego 0,50 m.

 

 

Pochylnie dojazdowe

W garażu wielopoziomowym dla n > 25 pojazdów na kondygnacji należy stosować pochylnie o szerokości minimalnej

b ³ 5,50 m. (dla pochylni dwukierunkowych)

b ³ 2,70 m. (dla pochylni jednokierunkowych)

 

Dla garażu o n £ 25 na kondygnacji dopuszcza się stosowanie pochylni wyłącznie jednokierunkowych pod warunkiem zainstalowania sygnalizacji ruchu.

 

 

Geometria ramp

Promień łuku wewnętrznego r min ³ 5,00 m.

Nachylenie do środka łuku i ³ 3,00 %

 

Spadek podłużny rampy wjazdowej (+ ewent. ruch pieszych)

·     Spadek podłużny rampy imax = 15 % (dla garaży jedno- i dwupoziomowych)

·     Spadek podłużny rampy imax = 25 % (dla garaży przykrytych)

·     W praktyce   i = 10 - 12 %.

·     Spadek podłużny rampy imax = 10 % (dla podziemnych garaży    jednopoziomowych ; wówczas rampy mogą także służyć pieszym ® szerokość rampy należy powiększyć o 0,80 m. , a część dla pieszych podwyższyć)

Uwaga  :

Przy przejściu z odcinka pochyłego (12 %) do poziomego :

łuki lub odcinki proste przejściowe :

Rmin= 20 m

0% (min 5,0m) ® 6% (min 4,0m)  ® 12 % X m) ®6 % (min 4,0m) ® 0% (min 5,0m)

 

Rampy dla pieszych i inwalidów

Spadek podłużny rampy imax = 10 %

Spadek podłużny rampy dla inwalidów : imax = 6 % bez przykrycia

    imax = 8 %  z przykryciem

Max długość odcinka pochyłego Lmax = 9,00 m. (spocznik lmin = 1,50 m.)

Szerokość użytkowa bmin = 1,20 m. (w świetle balustrad)

 

Balustrady przy rampach

Najczęściej jest to ściana żelbetowa o grubości gmin = 0,10 m. lub krawężnik o wys. h £ 0,50 m. ze stalową balustradą

Hmin = 1,10 m. (całkowita wys. balustrady)

Prześwity między elementami wypełniającymi bmax = 0,20 m

Wyjazdy i wjazdy do garażu

Jeżeli n ³ 50 ® konieczne conajmniej dwa wyjazdy

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl