3
PROJEKTOWANIE ULIC
Szerokość jezdni :
ulica klasy E ® n × 3,5 m + 2,5 m
ulica klasy GP ® n × 3,5 m
ulica klasy GP ® n × 3,25 m (przy modernizacji)
Min. szerokość jezdni 9,00 m. (wyjątkowo 8,0 m.)
ulica klasy G ® n × 3,5 m
ulica klasy GP ® n × 3,25 m (przy modernizacji na jezdniach 2-kierunkowych)
ulica klasy GP ® n × 3,00 m (przy modernizacji na jezdniach 1-kierunkowych)
Min. szerokość jezdni 9,00 m (wyjątkowo 8,0 m.)
Chodniki :
Powinny być odsunięte od jezdni o :
Dla ulicy klasy E ® 10,0 m
Dla ulicy klasy GP ® 5,0 m
Dla ulicy klasy G i Z ® 3,5 m
Przy modernizacji dopuszcza się chodniki bezpośrednio przy jezdni pod warunkiem ich oddzielenia barierą
Minimalna szerokość chodnika przyległego do jezdni
2,0 m (1,25 m miejscowe zwężenie przy modernizacji)
Minimalna szerokość chodnika odsuniętego do jezdni
1,5 m (1,0 w terenie intensywnie zabudowanym)
Minimalna szerokość chodnika między jezdniami lub między jezdnią a torowiskiem b = 2,5 m.
Ścieżki rowerowe
Jednokierunkowe zalecane b = 2,0 (min. 1,50 m)
Dwukierunkowe zalecane b = 3,0 (min. 2,5m. wyjątkowo 2,0 m)
Zwiększenie liczby pasów ruchu ® wytyczne str. 38
Długość pasa akumulacji
PRZEJŚCIA BEZKOLIZYJNE
Min. szerokość przejścia
3,0 m dla kładek
4,5 m dla tuneli przy L £ 30 m
6,0 m dla tuneli przy L > 30 m
Szerokość pochylni
Minimalna 2,0 m
Zalecana 2,5 do 4,5 m
Wysokość przejścia
h min =2,20 m
Zalecane :
h =2,50 m dla przejść tunelowych
h min = 3,0 m dla przejść halowych
Nachylenie pochylni
Zewn. imax = 6 % (zalecane 5 %)
Wewn. imax = 8 %
(wyjątkowo 10 % na dł. do 10,0 m)
Lmax = 9,0 m. (w rzucie)+ spoczniki 1,50m
Projektowanie schodów
Minimalna szerokość schodów
Prowadzących do przejścia 3,0 m (w świetle ścian)
Prowadzących do przystanków 2,0 m (w świetle ścian)
Wymiary schodów
2h + s = 63 cm
14 cm < h < 17 cm
29 cm < s < 35 cm
Spoczniki
Jeżeli w biegu jest więcej niż 15 stopni należy zaprojektować spocznik o dł. 1,5 m.
Torowiska - rys. ® wytyczne str. 72
Minimalne szerokości torowisk dwutorowych wydzielonych dla taboru 2,40 m.
7,80 dla torowiska ze słupami trakcyjnymi na międzytorzu
7,40 dla torowiska bez słupów trakcyjnych, lecz z ogrodzeniem na międzytorzu
6,80 dla torowiska bez słupów trakcyjnych i bez ogrodzenia na międzytorzu
Szerokość zewnętrznego pasa bezpieczeństwa od wagonu do ogrodzenia lub pasa ruchu b = 0,75 m (min. 0,50 m).
Wysepki przystankowe ® rys. wytyczne str. 73
Minimalna szerokość wysepki przystankowej wynosi :
3,50 m. przy dojściu w poziomie jezdni
3,50 m. przy dojściu przejściem nadziemnym
4,50 m. przy dojściu przejściem podziemnym
Dla ulic klasy E i GP podane wartości należy powiększyć o 0,2m.
Zatoki autobusowe ® rys. wytyczne str. 75
Szerokość zatoki 3,00 m (3,50 m dla ulicy GP)
Skosy ® wjazd 1: 7 (8) wyjazd 1: 5 (6)
GARAŻE
Lokalizacja garażu
(Dla garaży wolnostojących)
Minimalna odległość od budynków Lmin = 10 m.
Dla n > 60 ® Lmin = 20 m.
Lmin = 5,00 m. jeżeli Fc £ 100 m2
Wskaźnik wykorzystania powierzchni
m = ® m = 20-30 m2/ pojazd
Fc - całkowita powierzchnia garażu
n - liczba stanowisk w garażu
Wymiary stanowiska
szerokość : minimalna Bmin = 2,30 m ; zalecana B = 2,50 m
długość Lmin = 5,00 m
Dla osób niepełnosprawnych 3,60 × 5,00 m
Wysokość garażu
W świetle konstrukcji Hmin = 2,20 m
Od posadzki do spodu instalacji Hmin = 2,00 m
Drogi manewrowe
Minimalna szerokość drogi manewrowej B w zależności od kąta a pomiędzy osią drogi manewrowej a osią stanowiska postojowego :
a = 90 o ® B = 5,70 m (6,50 m) dla drogi dwukierunkowej
a = 60 o ® B = 4,00 m
a = 45 o ® B = 3,50 m
a = 0 o ® B = 3,00 m ® wówczas Lmin = 6,00 m
Minimalne odległości pojazdu od :
innego pojazdu 0,60 m.
samochodu dla inwalidy 1,2 m.
elementu konstrukcyjnego 0,50 m.
Pochylnie dojazdowe
W garażu wielopoziomowym dla n > 25 pojazdów na kondygnacji należy stosować pochylnie o szerokości minimalnej
b ³ 5,50 m. (dla pochylni dwukierunkowych)
b ³ 2,70 m. (dla pochylni jednokierunkowych)
Dla garażu o n £ 25 na kondygnacji dopuszcza się stosowanie pochylni wyłącznie jednokierunkowych pod warunkiem zainstalowania sygnalizacji ruchu.
Geometria ramp
Promień łuku wewnętrznego r min ³ 5,00 m.
Nachylenie do środka łuku i ³ 3,00 %
Spadek podłużny rampy wjazdowej (+ ewent. ruch pieszych)
· Spadek podłużny rampy imax = 15 % (dla garaży jedno- i dwupoziomowych)
· Spadek podłużny rampy imax = 25 % (dla garaży przykrytych)
· W praktyce i = 10 - 12 %.
· Spadek podłużny rampy imax = 10 % (dla podziemnych garaży jednopoziomowych ; wówczas rampy mogą także służyć pieszym ® szerokość rampy należy powiększyć o 0,80 m. , a część dla pieszych podwyższyć)
Uwaga :
Przy przejściu z odcinka pochyłego (12 %) do poziomego :
łuki lub odcinki proste przejściowe :
Rmin= 20 m
0% (min 5,0m) ® 6% (min 4,0m) ® 12 % X m) ®6 % (min 4,0m) ® 0% (min 5,0m)
Rampy dla pieszych i inwalidów
Spadek podłużny rampy imax = 10 %
Spadek podłużny rampy dla inwalidów : imax = 6 % bez przykrycia
imax = 8 % z przykryciem
Max długość odcinka pochyłego Lmax = 9,00 m. (spocznik lmin = 1,50 m.)
Szerokość użytkowa bmin = 1,20 m. (w świetle balustrad)
Balustrady przy rampach
Najczęściej jest to ściana żelbetowa o grubości gmin = 0,10 m. lub krawężnik o wys. h £ 0,50 m. ze stalową balustradą
Hmin = 1,10 m. (całkowita wys. balustrady)
Prześwity między elementami wypełniającymi bmax = 0,20 m
Wyjazdy i wjazdy do garażu
Jeżeli n ³ 50 ® konieczne conajmniej dwa wyjazdy
...