Politechnika Wrocławska
Zakład Inżynierii Lotniczej
SPRAWOZDANIE Z LABORATORIUM
WYPOSAŻENIA STATKÓW POWIETRZNYCH
„Temat ćwiczenia:
Instalacja tlenowa”
Skład grupy zajęciowej: Imię i Nazwisko nr albumu
Piotr Wróblewski 196618
Karol Włosik 187220
Paweł Klimek 196538
Michał Krasuski 181589
Data wykonania ćwiczenia: 13.10.2014
Data złożenia sprawozdania: 20.10.2014
Prowadzący: mgr inż. Mateusz Wróbel
Elementy sprawozdania:
Strona tytułowa
Cel ćwiczenia
Parametry robocze
Schemat zabudowy
Opis zabudowy
Schemat ideowy
Budowa
i opis
Schemat funkcjonalny
Zasada działania
Podsumowanie
Ocena:
2. CEL ĆWICZENIA
Celem wykonywanego ćwiczenia było zapoznanie się zasadą działania i budową instalacji tlenowej w samolocie Su 22.
3. PARAMETRY ROBOCZE / FUNKCJONALNE / EKSPLOATACYJNE
Ciśnienie napełniania instalacji zasilania silnika tlenem 0-24 kG/cm2
Ciśnienie napełniania instalacji wyposażenia wysokościowego 0-24 kG/cm2
4. SCHEMAT ZABUDOWY NA STATKU POWIETRZNYM
5. OPIS ZABUDOWY NA STATKU POWIETRZNYM
Króćce do uzupełnienia instalacji znajdują się z lewej strony kadłuba we wręgach W12A i W13. Przewody instalacji tlenowej są koloru niebieskiego. Cała instalacja przewodami przebiega także do kabiny pilota oraz do silnika. Przewody biegną grzbietem, lewą stroną płatowca. Przebieg zaczyna się przy wrędze 15, na wysokości wręgi 31 przewody kierują się w dół. Natomiast około wręgo 34 przewody przechodzą na przewody giętkie. W kabinie pilota kontrolka ciśnienia tlenu to lewy wskaźnik a prawy zarezerwowany jest dla silnika. Ciśnienie w instalacji 150 atmosfer i jest za wysokie, więc do pilota dochodzi przez reduktor. Krócieć napełniania azotem znajduje się we wnęce lewej goleni skrzydła. Natomiast w instrukcji eksploatacji samolotu Su-22 nie ujęto gdzie powinna być umieszczona butla z azotem, prawdopodobnie w lewym skrzydle.
Przewody instalacji tlenowej są koloru niebieskiego. Cała instalacja przewodami przebiega także do kabiny pilota oraz do silnika. Przewody biegną grzbietem, lewą stroną płatowca. Przebieg zaczyna się przy wrędze 15, na wysokości wręgi 31 przewody kierują się w dół. Natomiast około wręgo 34 przewody przechodzą na przewody giętkie.
6. SCHEMAT IDEOWY FUNKCJONOWANIA INSTALACJI
1.Butla tlenu KBSz-4
2. Króciec napełniani Sz2 3.Zawór opróżniania KŁ-10 4. Zawór KW-15
5. Reduktor tlenu KR-31
6.Manometr wysokiego ciśnienia MNK-240
7. Manometr niskiego ciśnienia MNK-24
b. Tlenu medycznego
1.Butla tlenu UBC-8
2.Króciec napełniania
3.Króciec z zaworem
4.Zawór zwrotny
5.Reduktor KR-26-182
6. Reduktor podawania tlenu RPK-52; zaślepki
7.Blok wyposażenia tlenowego BKO-3W2
8.Sprzęd i ubiór pilota
9.Zespolone złącze fotela ORK-11U
10.Filtr
11.Zawór wentylacji
12.Przewód rurowy instalacji klimatyzacji
13.Wskaźnik tlenu
7. OPIS BUDOWY I ZASADY DZIAŁANIA INSTALACJI
Instalacja tlenowa dostarcza tlen do silnika po to aby zwiększyć wydajność spalania oraz do kabiny pilota. Mieszanka, którą oddycha pilot zmienia się wraz z wysokością lotu, dla lotów powyżej 10 000 m instalacja podaje już czysty tlen.
8. SCHEMAT FUNKCJONALNY (BLOKOWY)
kabina reduktor pilot
butle
tlenowe
silnik
9. OPIS PRACY INSTALACJI
Ciśnienie w instalacji 150 atmosfer dociera do pilota przez reduktory ciśnienia. Po przejściu przez pierwszy reduktor ciśnienie jest zredukowane do 3 atmosfer, następnie po przejściu przez kolejne reduktory przy masce tlenowej pilota zmniejszamy do ciśnienia jakim może w sposób bezpieczny oddychać pilot.
Wyposażenie tlenowe zapewnia pilotowi optymalne warunki działania.
Składa się z:
czterech dwulitrowych butli tlenowych,
manometru,
regulatora dopływu,
wskaźnika ilości tlenu,
przewodów
Instalacja tlenowa od wystartowania aż do wysokości około 10 000 m zapewnia pilotowi mieszaninę tlenu i powietrza, na większych wysokościach dostarczany jest czysty tlen.
Pilot wyposażony jest w hełm szczelny lub hełm ochronny z maską tlenową.
10. PODSUMOWANIE (wnioski / uwagi / spostrzeżenia x5)
Instalacja tlenowa jest bardzo ważnym elementem wyposażenia statku. Doprowadza niezbędny człowiekowi tlen, więc nie możemy sobie pozwolić na to, aby nie funkcjonowała poprawnie. Elementy pomalowane są na kolor niebieski, aby szybko i łatwo je odróżnić od pozostałych.
Tlen potrzebny jest w procesie spalania. Zapewnia szybki rozruch oraz późniejszą stałą pracę silnika.
Wadą instalacji tlenowej na samolocie Su-22 jest to, że jest ona „nabijana“ tlenem tylko na lotnisku. Nie istnieje system uzyskiwania tlenu prosto z powietrza w celu dostarczenia go pilotowi, dlatego przy starcie musimy zapewnić odpowiednią ilość tlenu.
Wrocław 2014