„Kiedy i gdzie zaczęła się nauka? Zaczęła się ona
tam i wtedy, gdy ludzie starali się rozwiązać
niezliczone problemy życia. Pierwsze rozwiązania
to były raczej sposoby, ale to musiało wystarczyć
na początek. Stopniowo te sposoby porównywano,
uogólniano, ulepszano, upraszczano, wiązano z
sobą i scalano; powoli tak powstawała struktura
nauki. Pierwsze rozwiązania były niezgrabne, ale co
z tego? Sekwoja o wysokości 2 cali nie rzuca się
bardzo w oczy, ale mimo wszystko jest sekwoją.
Można się spotkać z twierdzeniem, że w ogóle nie
podobna mówić o nauce dopóki nie został
osiągnięty pewien poziom abstrakcji. Któż jednak
zmierzy ten poziom?
Kiedy pierwszy matematyk spostrzegł, że jest coś
wspólnego między trzema palmami i trzema osłami,
to jak abstrakcyjna była jego myśl?..."
George Sarton, Historyofscience, vol.1
GÓRNY
PALEOLIT
Tysiąclecie
p.n.e.
Musterski
XL
Szatelperoński
XXXV
Oryniacki
XXX
Perigordzki
XXV
Solutrejski
XVIII
Magdaleński
XV
MEZOLIT
~VIII
NEOLIT
VII Bliski Wschód
IV Europa zachodnia
III Ameryka
II Chiny
Kość z Blanchard
(XXX tysiąclecie p.n.e.)
„Wenus” z Laussel
(XXV tysiąclecie
p.n.e.)
Kość z Lartet
(XXX tysiąclecie p.n.e.)
Kość z Le Placard
XV tysiąclecie p.n.e.
Kość z Ishango
ok. 6500 p.n.e.