x2 [+plus] Wstep, fizyka edu liceum, 00 Intro[I]

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

Elementy historii nauki
i
rozwoju fizyki
dawniej
Andrzej Kajetan Wróblewski, Wydział Fizyki UW, 2008
Jaka historia ?
Jaka fizyka ?
Historia nie mo
ż
ż
e by
e by
ć
ć
tylko
tylko
listą
nazwisk i dat
nazwisk i dat
list
Dawne odkrycia i poglą
dy nie
dy nie
cznie
z obecnej perspektywy
by
ć
ć
oceniane wy
oceniane wy
łą
łą
cznie
mog
z obecnej perspektywy
i na podstawie obecnej wiedzy
i na podstawie obecnej wiedzy
Historia nie mo
Dawne odkrycia i pogl
mogą
by
Opisy przeszłych wydarzeń w historii nauki są
często zniekształcone. Niektórzy autorzy mają
skłonność do oceniania przeszłości wyłącznie
z obecnej perspektywy i mając na uwadze
współczesną wiedzę. Daje to fałszywy obraz
przeszłości, ponieważ zacierane są wszystkie
błędy, zakręty i ślepe zaułki, które stanowiły
ważną część historii. Pozostaje zaś sfałszowany
obraz rozwoju fizyki jako uporządkowany,
logiczny postęp wiodący w prostej linii do stanu
obecnego.
Fizyka nigdy tak się nie rozwijała !
Historyk nauki straci niezmiernie wiele, je
ż
ż
eli przy ocenie
eli przy ocenie
odkry
ć
ć
i teorii przesz
i teorii przesz
ł
ło
ś
ś
ci nie skorzysta z wy
ci nie skorzysta z wy
ż
ż
szo
szo
ś
ś
ci wiedzy
ci wiedzy
wspó
ł
ł
czesnej. Ale je
czesnej. Ale je
ś
ś
li skorzysta, to grozi mu wielkie
li skorzysta, to grozi mu wielkie
niebezpieczeń
stwo. Wobec tego,
stwo. Wobec tego,
ż
ż
e prawdziwy post
e prawdziwy postę
p nauki
p nauki
polega na dokonywaniu odkry
ć
ć
i ujawnianiu b
i ujawnianiu b
łę
łędó
w, istnieje
w, istnieje
prawie nieprzezwyci
ęż
ęż
ona pokusa, aby odkrycia przesz
ona pokusa, aby odkrycia przesz
ł
ło
ś
ś
ci
ci
po prostu za antycypacje i przyczynki do nauki
dzisiejszej i aby pomija
dzisiejszej i aby pomija
ć
ć b
łę
łę
dy jako do niczego nie prowadz
dy jako do niczego nie prowadzą
ce.
ce.
W
ł
ła
ś
ś
nie ta pokusa, tak zwi
nie ta pokusa, tak zwią
zana z istot
zana z istotą
nauki, mo
nauki, mo
ż
ż
e niekiedy
e niekiedy
sprawi
ć
ć
,
,
ż
ż
e bardzo trudno nam b
e bardzo trudno nam bę
dzie zrozumie
dzie zrozumie
ć
ć
, w jaki spos
, w jaki sposó
b
b
ci odkrycia i teorie i jak na nie
patrzyli ich autorzy w owym czasie. Mo
y w rzeczywisto
ś
ś
ci odkrycia i teorie i jak na nie
patrzyli ich autorzy w owym czasie. Mo
ż
ż
e to doprowadzi
e to doprowadzi
ć
ć
do
do
najbardziej zdradliwej formy fa
ł
ł
szowania historii.
szowania historii.”
A. C. Crombie,
Nauka średniowieczna i początki nauki nowożytnej
, s. 18

Historyk nauki straci niezmiernie wiele, je
odkry
wsp
niebezpiecze
polega na dokonywaniu odkry
prawie nieprzezwyci
uwa
ż
ża
ć
ć
po prostu za antycypacje i przyczynki do nauki
uwa
sprawi
powstawa
ł
ł
y w rzeczywisto
powstawa
najbardziej zdradliwej formy fa
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl