XIV Sprawiedliwość i rządy prawa ćw, Politologia, Wstęp do nauki o państwie a prawie, Ćwiczenia

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

Sprawiedliwość i rządy prawa (praworządność)Idea sprawiedliwości i jej znaczenie w procesie stanowienia i stosowania prawa

·   Co to jest sprawiedliwość – filozofowie i etycy głowią się nad tym od starożytności – darujemy sobie szczegóły

·   Arystoteles – podział na:

o  Sprawiedliwość wyrównawcza – „odpłata” za dobro lub zło

o  Sprawiedliwość rozdzielcza (dystrybutywna) – podział ciężarów lub nagród między zobowiązanych lub zasłużonych

·   Stąd dwojaki rozumienie sprawiedliwości:

o  Dobro etyczne, cnota

o  Zasada regulująca wymianę dóbr lub przydzielanie dóbr i ciężarów – ta nas bardziej interesuje

·   Materialne koncepcje sprawiedliwości – czyli jak dzielić dobra:

o  Każdemu wg jego dzieł – liczy się efekt (wartość dzieła), nie bierzemy pod uwagę nakładu pracy

o  Każdemu wg jego zasług – nie tylko efekt końcowy, ale i poniesione nakłady i wyrzeczenia

o  Każdemu wg jego potrzeb – bliskie idei miłosierdzia (caritas); stąd opracowania dot. minimum socjalnego; utrudniona przez b. indywidualne odczuwanie potrzeb

o  Każdemu wg jego pozycji – formuła arystokratyczna; hierarchia społeczna; dziś np. inne traktowanie dorosłych i dzieci, zdrowych i chorych oraz stosowanie organizacjach o wyraźnej hierarchii („mundurowych”)

o  Każdemu to samo – skrajny egalitaryzm; nie bierze pod uwagę wyjątkowości każdego człowieka; stosowana np. w prawie wyborczym

o  Każdemu wg tego, co przyznaje mu prawo – odesłanie do merytorycznych kryteriów ustalanych przez prawo; prawo zaś przyjmuje którąś z powyższych reguł J

·   Formalna koncepcja sprawiedliwości („zasada zasad”: zasada równej miary, zasada konsekwencji, zasada sprawiedliwości statycznej) – równe traktowanie podmiotów znajdujących się w jednakowej sytuacji lub noszących jednakowe cechy (czyli: jak już przyjąłeś jedną z materialnych koncepcji sprawiedliwości, to bądź konsekwentny w jej stosowaniu J)

o  W praktyce to cholernie skomplikowane

o  Sprawiedliwość proceduralna – uczciwe i równe wobec wszystkich zainteresowanych posługiwanie się procedurami decyzyjnymi prowadzącymi do stosowania prawa

o  Zasada słuszności (aequitas) – ma łagodzić skutki rygorystycznie stosowanych reguł sprawiedliwości

 

Państwo prawne (rządy prawa)

·   Idea sprawiedliwości –rozbudowana, subiektywna, często stosowana ideologicznie nie jest wystarczająca – Oświecenie i XIX w. stworzyło nowy standard: ideę państwa prawnego (rządów prawa)

·   Państwo prawa to pewien ideał, postulowany stan faktyczny, zasada prawno-ustrojowa

·   Państwo prawa działa za pośrednictwem swoich organów, na podstawie norm prawnych i w ich granicach (proces sprawowania władzy opiera się przede wszystkim na prawie (a nie kaprysach rządzących))

·   Aspekty zasady rządów prawa:

o  Negatywny – służy to przede wszystkim obronie obywateli przed despotyzmem i dowolnością działania władz państwowych

o  Pozytywny – zobowiązuje organy władzy państwowej do ścisłego działania w myśl norm prawnych i do posługiwania się prawem w każdym przypadku wpływania na zachowania poszczególnych obywateli

·   Można mówić od odmianach – demokratyczne państwo prawne i socjalne państwo prawne; za komuny używano pojęć „praworządność” i „państwo praworządne”

·   Spór o zakres obowiązywania zasady państwa prawnego:

o  Liberałowie – zasada rządów prawa dot. tylko organów państwa, chociaż oczywiście zależny nam, by i obywatele przestrzegali prawa

o  Dawne kraje bloku wschodniego – zasada rządów prawa dot. i rządzących, i rządzonych (dziś odrzucone)

·   Zasada państwa prawnego:

o  Dotyczy działań państwa (instytucji władzy publicznej), nie zaś innych podmiotów

o  Państwem prawnym może być tylko takie państwo, w którym prawo określa granice władzy publicznej – luz decyzyjny pozostawiany przez prawo nie może być zbyt wielki

o  Nie każde naruszenie prawa przez państwo jest równoznaczne z brakiem praworządności – ideały nie występują w przyrodzie

·   Zakres przedmiotowy koncepcji państwa prawnego:

o  Koncepcja praworządności formalnej – akcentuje wartości formalne związane ze sposobem stanowienia i stosowania prawa; ważne jest przestrzeganie prawa, jego treść jest nieistotna (dura lex, sed lex); tradycyjny pozytywizm prawniczy

o  Koncepcja praworządności materialnej – zwrócenie uwagi na wartości materialne: nie tylko sposoby tworzenia i stosowania prawa, ale i jego treść; koncepcja powszechnie dziś przyjmowana, bliska szkole prawnonaturalnej

·   Koncepcja wewnętrznej moralności prawa (L. L. Fuller) – cechy dobrego prawa:

o  Jest dostatecznie ogólne (generalne), by być bezstronnym arbitrem

o  Jest należycie ogłaszane (jawne), a przez to znane adresatom

o  Nie działa z mocą wsteczną – szczególnie dot. ciężarów i obowiązków

o  Jest jasne

o  Unika sprzeczności norm

o  Nie domaga się od adresatów rzeczy niemożliwych (ad imposibilia nemo obligatur)

o  Jest względnie trwałe w czasie

o  Działania urzędowe pozostają w zgodności z prawem – spełnienie warunku praworządności formalnej

 Gwarancje państwa prawnego

·   Gwarancje materialne – taki sposób zorganizowania życia społecznego, ekonomicznego i politycznego w państwie, który uczyni naruszenie prawa przez państwo mało prawdopodobnym lub zminimalizuje jego zasięg; mówi się tu o demokracji, wysokim poziomie dobrobytu, wysoki poziom ogólnej, prawniczej i politycznej kultury

·   Gwarancje formalne – istnienie określonych mechanizmów kontroli nad przestrzeganiem prawa przez państwo (są de facto normami prawnymi wymagającymi przestrzegania J):

o  Gwarancje ustrojowe (związane z cechami ustrojowymi państwa):

v Trójpodział władz

v Swoboda działania legalnej opozycji

v Zasada, że prawa obywatelskie są niezbywalne i pierwotne

o  Gwarancje legislacyjne (związane z tworzeniem prawa):

v Respektowanie zasady prymatu konstytucji i hierarchii źródeł prawa

v Istnienie sądownictwa konstytucyjnego

v Rozgraniczenie kompetencji prawotwórczych między organami państwa

o  Gwarancje proceduralne (związane ze stosowaniem prawa):

v Wieloinstancyjne postępowanie sądowe

v Gwarancje procesowe w procesach karnych i cywilnych

v Istnienie sądownictwa administracyjnego

v Istnienie niezależnego ombudsmana

 Demokratyczne państwo prawne

·   Konstytucja RP (art. 2): „Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym…” – do tej zasady wielokrotnie odwołują się TK, SN i NSA

·   Zasadę państwa prawnego uznaje się za uogólnienie wielu szczegółowych zasad ustrojowych i instytucji prawa pozytywnego – np.:

o  Realizacji zasady trójpodziału władzy

o  Zapewnienia pełnej niezawisłości sądownictwa

o  Istnienie sądowej kontroli stosowania prawa przez administrację rządową i samorządową

o  Istnienie sądownictwa konstytucyjnego

o  Zagwarantowanie każdemu obywatelowi prawa do sądu oraz uczciwego i bezstronnego procesu (due process of law)

o  Przestrzeganie przez wszystkie organy władzy publicznej wyznaczonych im kompetencji oraz działanie zgodnie z wymogami odpowiednich procedur decyzyjnych (sprawiedliwość proceduralna)

o  Istnienie i respektowanie wolności i praw człowieka i obywatela zgodnie ze współczesnymi ich uniwersalnymi standardami

o  Przestrzeganie w procesie stanowienia i stosowania prawa fundamentalnych zasad prawa – np. indywidualizacja odpowiedzialności karnej, domniemanie niewinności, niedziałanie prawa wstecz itp.

o  Respektowanie zasad: pewności prawa, jawności i jasności prawa, zachowania odpowiedniej vacatio legis oraz zasady pacta sunt servanda (umów należy dotrzymywać)

·   Zasada demokratycznego państwa prawa jest związana z ustrojem demokratycznym J - w innych ustrojach nie próbowano jej realizować; dlatego demokracja jest koniecznym składnikiem, by ideę państwa prawnego realizować w praktyce

 

1

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl