z forum, Polityka społeczna

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

Polityka społeczna (wykład)

dr Ewa Maciaszczyk

 

I. Podstawowe pojęcia polityki społecznej oraz jej geneza i rozwój

1. Wprowadzenie do problematyki polityki społecznej

1.1. Zakres polityki społecznej

1.2. Podmioty polityki społecznej

1.3. Polityka społeczna jako nauka i działalność praktyczna

2. Geneza i przekształcenia polityki społecznych w rozwoju społeczeństw

3. Doktryny polityki społecznej

4. Modele polityki społecznej

II. Zabezpieczenie społeczne cz. 1

1. Pojecie zabezpieczenia społecznego

2. Regulacje międzynarodowe

3. Technika ubezpieczeniowa

4. Ubezpieczenia społeczne

5. Ubezpieczania emerytalne w Polsce

III. Zabezpieczenie społeczne cz. 2 (technika zaopatrzeniowa, technika opiekuńcza, rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych)

1. Technika zaopatrzeniowa

2. Technika opiekuńcza

2.1. Przedmiotowy zakres pomocy społecznej

2.2. Wybrane świadczenia pomocy społecznej

2.3. Zabezpieczenie społeczne a integracja europejska

3. System rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych w Polsce

3.1. Pojecie osoby niepełnosprawnej

3.2. Systemy orzecznicze w Polsce

3.3. Renta z tytułu niezdolności do pracy

3.4. Renta socjalna

3.5. Zakres problemu niepełnosprawności w Polsce

3.6. Modele systemów wspierania zatrudnienia osób niepełnosprawnych

3.7. System wspierania zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Polsce

IV. Ochrona zdrowia, polityka ludnościowa i rodzinna

1. Ochrona zdrowia w polityce społecznej

1.1. Podstawowe mierniki stanu zdrowia ludności

1.2. Czynniki warunkujące zdrowie

1.3. Podstawowe mierniki stanu zdrowia ludności

1.4. Finansowanie świadczeń medycznych

2. Polityka ludnościowa

2.1. Źródła informacji o ludności

2.2. Falowanie demograficzne

2.3. Struktury ludności

2.4. Rodzaje polityk ludnościowych

2.5. Współczesne trendy demograficzne i ich skutki społeczno-ekonomiczne

3. Polityka rodzinna

3.1. Pojecie i funkcje rodziny

3.2. Regulacje prawne dotyczące rodziny

3.3. Podejście ekonomiczne do polityki rodzinnej

3.4. Teorie ekonomiczne związane z rodziną

3.5. Główne instrumenty polityki rodzinnej

Żyjemy w czasach, które charakteryzują się wysokim tempem przemian społeczno-gospodarczych. W związku z tym istnieje potrzeba poszukiwania odpowiedzi na wiele pytań związanych ze sposobami radzenia sobie z pojawiającymi się problemami oraz godzeniem oczekiwań z możliwościami. Na naszych oczach (i przy naszym udziale) na nowo definiuje się najważniejsze kwestie i poszukuje skutecznych metod działania.

Studenci ekonomii powinni charakteryzować się zdolnością do samodzielnego wnioskowania i formułowania ocen odnoszących się do zmian struktury oraz sposobów zaspokajania potrzeb ludzkich, a także, co oczywiste, funkcjonowania gospodarki. Według, jednej z wielu definicji polityki społecznej (A. Kurzynowskiego) jest ona „działalnością państwa, samorządów i organizacji pozarządowych zmierzającą do kształtowania ogólnych warunków pracy i bytu ludności, prorozwojowych struktur społecznych oraz stosunków opartych na równości i sprawiedliwości społecznej, sprzyjających zaspokajaniu potrzeb społecznych na dostępnym poziomie”. Celem zajęć jest zatem dostarczenie głównych informacji potrzebnych do zrozumienia podstawowych zagadnień polityki społecznej i występujących między nimi relacji oraz ich uwarunkowań.

Kurs podzielony został na cztery moduły. Pierwszy wprowadza podstawowe pojęcia polityki społecznej oraz jej genezę i rozwój. Dwa kolejne dotyczą problematyki systemu zabezpieczenia społecznego (ubezpieczeń, zaopatrzenia społecznego, pomocy społecznej oraz rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych). Jest to część szczególnie ważna, bowiem wielu ludzi ocenia funkcjonowanie polityki społecznej poprzez pryzmat poczucia bezpieczeństwa oraz zakresu i form pomocy, na którą może liczyć, gdy nie jest w stanie sam sobie poradzić. W pierwszej części modułu czwartego omówiono najważniejsze zagadnienia dotyczące systemu ochrony zdrowia — problem ten jest szczególnie „społecznie drażliwy”, bowiem zdrowie jest wartością cenioną na całym świecie, a nigdzie nie udało się stworzyć systemu, który łączyłby ekonomiczną efektywność z rosnącymi potrzebami obywateli w tym zakresie. W dalszych częściach modułu czwartego omówiono politykę ludnościową oraz rodzinną. W tym zakresie na plan pierwszy wysuwa się malejąca liczba urodzeń oraz starzenie się społeczeństw krajów rozwiniętych (w tym polskiego) i związane z tym konsekwencje.
 

W zakresie wiedzy student powinien:

•       znać główne definicje, genezę, doktryny i modele polityki społecznej;

•       wymieniać i charakteryzować etapy rozwoju i uwarunkowania polityki społecznej, techniki zabezpieczenia społecznego, ryzyka socjalne, składowe systemu ubezpieczeń społecznych w Polsce, cele i zasady systemu pomocy społecznej, skutki społeczne zmian demograficznych w Polsce, modele ochrony zdrowia oraz wskaźniki charakteryzujące stan zdrowia ludności, system rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych w Polsce teorie i miary ubóstwa;

•       znać różnice między pasywną i aktywną polityką społeczną;

•       charakteryzować główne wartości i cechy europejskiego modelu społecznego;

•       objaśniać uwarunkowania dokonywania wyborów społecznych.


W zakresie umiejętności:
Student powinien:

•       wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych;

•       umieć korzystać z systemu zabezpieczenia społecznego;

•       interpretować skutki społeczne zmian w sytuacji gospodarczej kraju;

•       analizować proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia.


W zakresie postaw/kompetencji ćwiczenia rozwijają i ugruntowują następujące postawy:

•       świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie;

•       wrażliwość na problemy społeczne;

•       świadomość konieczności uwzględniania interesów wielu grup społecznych i uwarunkowań gospodarczo-finansowych w realizacji zadań polityki społecznej;

•       wyrażanie racjonalnych ocen funkcjonujących rozwiązań z zakresu polityki społecznej.

Zgłębienie problematyki omawianych zajęć umożliwi Ci nie tylko przeczytanie przygotowanych przez nas materiałów, ale także lektura literatury obowiązkowej i uzupełniającej.

Literatura obowiązkowa

•       Wymiary polityki społecznej (2009), O. Kowalczyk (red.), S. Kamiński (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.

•       Polityka społeczna (2003), A. Kurzynowski (red.), Szkoła Główna Handlowa.


Literatura uzupełniająca

•       Polityka społeczna (2008), G. Firlit-Fensak (red.), M. Szylko-Skoczny (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

•       S. Golinowska (2002), Polityka społeczna państwa w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

•       J. Orczyk (2005), Polityka społeczna. Uwarunkowania i cele, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.

Opracowanie materiałów zajęć

Zajęcia z polityki społecznej zostały opracowane w Wyższej Szkole Finansów i Informatyki im. Prof. J. Chcechlinskiego w Łodzi w ramach projektu E-learning: nowoczesna i innowacyjna uczelnia współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.


Autor materiałów dydaktycznych: dr Witold Ratajczyk

Koordynator ds. metodyki kształcenia na odległość: dr Agnieszka Wierzbicka
Opracowanie metodyczne: Mirosław Marchlewski
Redakcja i skład tekstu: Bartosz Ludkiewicz
Opracowanie graficzne: Marcin Skomielski
Implementacja materiałów: Mariusz Osiński

 

Moduł 1

 

Zadanie 1

 

Każdy z nas funkcjonuje w pewnym środowisku lokalnym. Jakiego rodzaju kwestie (ewentualnie problemy) społeczne dostrzegasz w swoim otoczeniu? Kto powinien inicjować działania mające na celu ograniczenie negatywnych konsekwencji tych kwestii?

 

Zadania 2

 

Który z modeli polityki społecznej wydaje się najbardziej odpowiedni dla społeczeństwa polskiego?

 

Moduł II

 

Zadanie 1

 

Czy w Polsce jest możliwe wprowadzenie dobrowolnego ubezpieczania się w ZUS i uwolnienie od tego obowiązku pracodawców?

 

Zadanie 2

 

Czy przymus państwowy w ubezpieczeniach społecznych jest uzasadniony?

 

Zadanie 3 – przeslac pdf

 

Minister Pracy i Polityki Społecznej zwrócił się do Ciebie o przedstawienie propozycji zmian w funkcjonującym w Polsce systemie ubezpieczeń społecznych. Przygotuj zwięzłą propozycję (najlepiej ujętą w punkty) i krótkie jej uzasadnienie. Przygotuj argumenty na obronę swych propozycji, gdyby miały się spotkać z krytyką.

 

Moduł III

 

Zadanie 1

 

Czy różnego typy zasiłki zawsze trafiają do osób najbardziej potrzebujących?

 

Zadanie 2

 

Wyszukaj informacje na temat emerytur obywatelskich. Czy takie rozwiązanie mogłoby mieć zastosowanie w Polsce?

 

Moduł IV

 

 

Zadanie 1

 

Czy rodzina jest nośnikiem istotnych wartości, które wymagają ochrony i wsparcia ze strony polityki społecznej?

 

Zadanie 2

 

Wskaż pozytywne i negatywne skutki prywatyzacji ochrony zdrowia w Polsce.

 

Zadanie 3 – wysłać w pdf

 

Na stronach GUS wyszukaj informacje na temat zmian liczby i struktury ludności Polski oraz dowolnej aglomeracji miejskiej (powyżej 100 000 tys. mieszkańców) w ostatnich latach. Spróbuj wskazać przyczyny zmian oraz ich następstwa. Opisz, czy potrzebne i możliwe jest podjęcie działań mających na celu poprawę sytuacji demograficznej? Wskaż, jakiego rodzaju działania są najbardziej pilne?

 

 

 

 

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl