Z pytania egzaminacyjne, Akademia Pedagogiki Specjalnej, rok I, Semestr II, kierunki pedagogiki

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

Informacje dotyczące egzaminu z wykładu „Współczesne kierunki pedagogiczne”

 

Egzamin obejmuje treści programowe, określone w sylabusie wykładu, który został podany do wiadomości podczas pierwszych zajęć.

 

Egzamin ma formę pisemną i składa się z 5 pytań. Cztery pytania mają charakter szczegółowy, piąte natomiast problemowy. Pytania szczegółowe są oceniane od 0 do 4 punktów, pytanie problemowe od 0 do 8 punktów. Łącznie można więc uzyskać 24 punkty (cztery pytania szczegółowe x 4 punkty = 12 i pytanie problemowe = 8). Egzamin uznaje się za zdany po uzyskaniu co najmniej połowy punktów.

 

Dwa pierwsze pytania szczegółowe:

Podstawowe wyznaczniki pedagogiki X

Definicja wychowania/edukacji w pedagogice x

Powyższe oznacza, że w każdym zestawie egzaminacyjnym pierwsze pytanie szczegółowe będzie dotyczyło podstawowych wyznaczników jednego z omówionych kierunków pedagogicznych, drugie natomiast definicji wychowania/edukacji w określonym kierunku pedagogicznym.

Dwa pozostałe pytania szczegółowe:

Pedagogika a pedagogia. Co wyróżnia twierdzenia naukowe o wychowaniu spośród pozostałych sądów pedagogicznych?

Teoria a praktyka

Sposoby uprawiania pedagogiki (pedagogika teoretyczna, stosowana, normatywna)

Paradygmaty w pedagogice

Podstawowe kategorie metodologiczne pedagogiki

Rodzaje warunkowania i ich znaczenie pedagogiczne

Teoria curricularna

Kształcenie programowane

Szkoła jako miejsce inżynierii społecznej (technologia kształcenia)

Rola nauczyciela w pedagogice o orientacji pozytywistycznej

Pedagogika kultury jako nauka humanistyczna

Rozumienie jako kategoria metodologiczna

Rozumienie jako kategoria teorii kształcenia

Pośredni charakter rozumienia

Charakterystyka dobra kulturalnego

Krytyka pedagogiki kultury

Rola nauczyciela w pedagogice kultury

Filozofia egzystencjalna jako przesłanka pedagogiki egzystencjalnej

Filozofia dialogu jako przesłanka pedagogiki dialogu

Rola nauczyciela w pedagogice egzystencjalno-dialogicznej

Pojęcie osoby w pedagogice personalistycznej

Pojęcie pajdocentryzmu

Charakterystyka wybranej koncepcji pedagogiki nowego wychowania

Techniki pracy szkolnej C. Freineta

Edukacja jako rekonstrukcja doświadczenia (w perspektywie pedagogiki pragmatyzmu)

Krytyka stopni formalnych w nauczaniu (w perspektywie pedagogiki pragmatyzmu)

Rozwój jako cel wychowania (w perspektywie pedagogiki pragmatyzmu)

Charakterystyka teorii krytycznej

Pojęcie upodmiotowienia w pedagogice krytycznej

Ideologiczny wymiar praktyki i teorii edukacyjnej

Rola nauczyciela w pedagogice krytycznej

Cele edukacji międzykulturowej

 

Przykładowe pytania problemowe

Wychowanie jako urzeczywistnianie człowieczeństwa

Dialogiczne podstawy edukacji

Emancypacyjne tendencje w pedagogice współczesnej

Antyautorytarne tendencje w pedagogice współczesnej

Wspieranie i kierowanie w wychowaniu w perspektywie kierunków pedagogiki współczesnej

Zadania nauczyciela/wychowawcy w perspektywie kierunków pedagogiki współczesnej

 

W odpowiedzi na pytanie problemowe oceniana jest jakość wywodu. Brane jest również pod uwagę kryterium formalne: za odpowiedź opartą na wiadomościach wyłącznie z jednego kierunku uzyskuje się maksymalnie 6 punktów.

 

2

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl