Informacje dotyczące egzaminu z wykładu „Współczesne kierunki pedagogiczne”
Egzamin obejmuje treści programowe, określone w sylabusie wykładu, który został podany do wiadomości podczas pierwszych zajęć.
Egzamin ma formę pisemną i składa się z 5 pytań. Cztery pytania mają charakter szczegółowy, piąte natomiast problemowy. Pytania szczegółowe są oceniane od 0 do 4 punktów, pytanie problemowe od 0 do 8 punktów. Łącznie można więc uzyskać 24 punkty (cztery pytania szczegółowe x 4 punkty = 12 i pytanie problemowe = 8). Egzamin uznaje się za zdany po uzyskaniu co najmniej połowy punktów.
Dwa pierwsze pytania szczegółowe:
Podstawowe wyznaczniki pedagogiki X
Definicja wychowania/edukacji w pedagogice x
Powyższe oznacza, że w każdym zestawie egzaminacyjnym pierwsze pytanie szczegółowe będzie dotyczyło podstawowych wyznaczników jednego z omówionych kierunków pedagogicznych, drugie natomiast definicji wychowania/edukacji w określonym kierunku pedagogicznym.
Dwa pozostałe pytania szczegółowe:
Pedagogika a pedagogia. Co wyróżnia twierdzenia naukowe o wychowaniu spośród pozostałych sądów pedagogicznych?
Teoria a praktyka
Sposoby uprawiania pedagogiki (pedagogika teoretyczna, stosowana, normatywna)
Paradygmaty w pedagogice
Podstawowe kategorie metodologiczne pedagogiki
Rodzaje warunkowania i ich znaczenie pedagogiczne
Teoria curricularna
Kształcenie programowane
Szkoła jako miejsce inżynierii społecznej (technologia kształcenia)
Rola nauczyciela w pedagogice o orientacji pozytywistycznej
Pedagogika kultury jako nauka humanistyczna
Rozumienie jako kategoria metodologiczna
Rozumienie jako kategoria teorii kształcenia
Pośredni charakter rozumienia
Charakterystyka dobra kulturalnego
Krytyka pedagogiki kultury
Rola nauczyciela w pedagogice kultury
Filozofia egzystencjalna jako przesłanka pedagogiki egzystencjalnej
Filozofia dialogu jako przesłanka pedagogiki dialogu
Rola nauczyciela w pedagogice egzystencjalno-dialogicznej
Pojęcie osoby w pedagogice personalistycznej
Pojęcie pajdocentryzmu
Charakterystyka wybranej koncepcji pedagogiki nowego wychowania
Techniki pracy szkolnej C. Freineta
Edukacja jako rekonstrukcja doświadczenia (w perspektywie pedagogiki pragmatyzmu)
Krytyka stopni formalnych w nauczaniu (w perspektywie pedagogiki pragmatyzmu)
Rozwój jako cel wychowania (w perspektywie pedagogiki pragmatyzmu)
Charakterystyka teorii krytycznej
Pojęcie upodmiotowienia w pedagogice krytycznej
Ideologiczny wymiar praktyki i teorii edukacyjnej
Rola nauczyciela w pedagogice krytycznej
Cele edukacji międzykulturowej
Przykładowe pytania problemowe
Wychowanie jako urzeczywistnianie człowieczeństwa
Dialogiczne podstawy edukacji
Emancypacyjne tendencje w pedagogice współczesnej
Antyautorytarne tendencje w pedagogice współczesnej
Wspieranie i kierowanie w wychowaniu w perspektywie kierunków pedagogiki współczesnej
Zadania nauczyciela/wychowawcy w perspektywie kierunków pedagogiki współczesnej
W odpowiedzi na pytanie problemowe oceniana jest jakość wywodu. Brane jest również pod uwagę kryterium formalne: za odpowiedź opartą na wiadomościach wyłącznie z jednego kierunku uzyskuje się maksymalnie 6 punktów.
2