ZŁOŻONE PROCESY POZNAWCZE, Psychologia, psychologia stosowana I, psychologia ogólna - procesy poznawcze, złożone procesy poznawcze, z II roku

Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.

ZŁOŻONE PROCESY POZNAWCZE- ĆWICZENIA

temat 1:

notatki

„być świadomym”- zdawać sobie sprawę z procesów myślowych, wewnętrznych, emocjonalnych, percepcyjnych oraz zdarzeń zewnętrznych.

świadomość- proces, aktywność psychiczna, zmieniająca się w pewnych granicach

zależność od sygnałów wejściowych (stymulacja zbyt wysoka lub zbyt niska)

drogi do zmiany świadomości zmieniają zwykłe środowisko komórek mózgowych

renesans- dusza to zmysły, rozum i zrozumienie

zmiany świadomości- wywołane środkami farmakologicznymi

                                          oddziaływaniami fizjologicznymi

                                          manipulacjami psychologicznymi

Charles Tart:

zmieniony stan świadomości- jednostka odczuwa jakościową zmianę struktury swojego funkcjonowania psychicznego ( nie tylko ilościową)

cechy zmienionych stanów świadomości:

-zniekształcenie procesów percepcyjnych, poczucia czasu i obrazu własnego ciała

-poczucie obiektywności i wykroczenia poza granicę własnego Ja

-odrzucenie ziemskich trosk (przy ekstazie religijnej)

-poczucie prawdy niewymagające zewnętrznego potwierdzenia

-pozytywna jakość emocjonalna

-paradoksalność

-niewyrażalność

-zjednoczenie i zespolenie (tożsamość zbiorowa)

-uczucie odmłodzenia

-przeżycie nagłej, intensywnej emocji

-skrajna podatność na sugestie

Peter Tripp- 200 h maratonu czuwania (wakathon)

-po 2 dniach halucynacji wzrokowe

skutki bezsenności:

-zmęczenie, ból głowy, drżenie, zniekształcenia percepcyjne, trudności w koncentracji uwagi, zaburzenia orientacji, utrata pamięci krótkotrwałej, anomalie EEG, myśli paranoidalne, żywe halucynacje, głód na słodkie, chłód

problem eksternalizacji wewnętrznych zachowań

stany snu:

-REM - całkowite zahamowanie dowolnej aktywności mięśniowej

              - mózg wzbudzony lub czuwający (sen paradoksalny)

              -aktywność okresowa

              -znaczne zmiany fizjologiczne w autonomicznym układzie nerwowym

-NREM - podzielony na cztery stadia

              - dezaktywacja kory mózgowej

              -percepcyjne odizolowanie od środowiska

              -stadium 4 NREM (najgłębszy sen) - pierwsze godziny snu

              -ostatnie godziny snu- 2 NREM, przechodząca cyklicznie w REM, co 90 min

amplituda + częstotliwość= wzorzec fal mózgowych, „iglice”

sny: NREM- koszmarne, niespójne, statyczne obrazy z życia codziennego

starsi ludzie śpią mniej, sen płytszy

sen       - okres regeneracji?

              - sposób zachowania energii w czasie, gdy nie ma potrzeby działania

rytm dobowy

hipotezy dotyczące funkcji fazy REM:

-konsolidacja śladów pamięciowych

-oczyszczanie mózgu z substancji neurochemicznych

-u noworodków i małych dzieci- pobudzenie rozwoju mózgu

-reorganizowanie czynności bioelektrycznych mózgu zdezorganizowanych w NREM

-marzenia senne, rozładowanie silnych napięć (nie ma czystego związku)

-regulacja pierwotnych popędów

-niejasny związek ze schizofrenią (serotonina, chloropromazyna)

Freud: 

treść snów- poziom jawny i utajony

Jung:

tematy powtarzające się w snach- zbiorowa nieświadomość, archetyp egzystencji

skala ocen Halla i de Castle’a: różnice między płciami

halucynacje- zjawisko indywidualne

-psychoza

-stres emocjonalny

-deprywacja sensoryczna

-hipnoza

-środki halucynogenne

-brak snu

testy na halucynację:

1. kontrola wolicjonalna +

2. zablokowanie wejścia sensorycznego +

3. walidacja interpersonalna -

4. sprawdzian intermodalny -

5. sprawdzian cech fizycznych -

6. koordynacja reakcji z bodźcem -

7. naga zjawa - =>udaj się do poradni

środki:

-psychotropowe (wpływają na procesy psychiczne)

-halucynogenne

-psychomimetyczne (niezwykłe formy myślenia i pobudzenia)

psychodeliczny- przejawiający się w psychice

środek farmakologiczny- każdy czynnik chemiczny, który wpływa na żywą protoplazmę

1937r. –Loomis

ćwiczenia:

ŚWIADOMOŚĆ

 

I:              „NORMALNA”, NIEZMIENIONA

·         continuum świadomości (od braku – śpiączka, głęboka narkoza, omdlenie, senność, obniżenie wrażliwości, świadomość czujna, aktywność, stan normalny, podwyższona czujność, ekstremalna świadomość), nie jest to styl 0-1

·         3 piętra świadomości:

1. zdawanie sobie sprawy ze świata (podstawowa)

2. zdawanie sobie sprawy z tego, że doświadczam, refleksja nad tym, że myślę, procesy meta poznawcze, wiedza symboliczna

3. samoświadomość- zdaję sobie sprawę, że jestem świadomą, myślącą, refleksyjną jednostką (test lustra)

·         struktura świadomości:

-nieświadomość

-przed świadomość (to, co może wejść do świadomości)

-świadomość

 

/ częstość doświadczenia doświadczeń szczytowych, mistycznych, oceanicznych:

-nie są wywoływane

-zachwyt, uniesienie

-bardzo pozytywne /

 

II:               ZMIENIONA ŚWIADOMOŚĆ

·         codzienne zmiany świadomości

- sen/ marzenia senne:

-sny jasne, przytomne (lucid dreams)

-stany hipnagogii (jawa/sen)

-marzenia na jawie

-fantazjowanie (najrzadziej tuż po przebudzeniu, podczas jedzenia)

-wizualizacja

-złudzenia

·         niezwykłe stany świadomości („rozszerzona”)

-stany medytacyjne/ transowe

-przeżycia transcendentalne

-ekstaza

-halucynacje/ omamy (zjawisko odbierania nieistniejących bodźców)

-urojenia (bezpodstawne przekonania, myśli)

-stany hipnotyczne (zawężenie świadomości, podatność hipnotyczna- f, wyobraźni, jest stała)

·         czynniki:

Ø      środki psychoaktywne (farmakologiczne, alkohol, kofeina)

Ø      środki fizjologiczne (ograniczenie snu, deprywacja, hiperwentylacja, fotostymulacja, brak lub zbyt intensywna stymulacja (optymalny poziom pobudzenia), komory deprywacyjne, przeciążenie kinestetyczne, wysoka gorączka, głód, pragnienie, zatrucia, zaburzenia hormonalne)

Ø      środki psychologiczne (autosugestie, sugestie hipnotyczne)

 

temat 2:

notatki:

styczność- konieczna w większości wypadków uczenia się skojarzeń, ale nie wystarczy, aby je wyjaśnić

związki S-S:  natura środowiska

związki R-R: struktura zachowania

S-R: oddziaływanie środowiska na Ciebie

R-S: wpływ na środowisko społeczne i fizyczne

istota: powiązanie bodźca bezwarunkowego z warunkowym i przeniesienie reakcji bezwarunkowej na warunkową

zachowanie reaktywne:

-odpowiedź na bodziec bezwarunkowy

-organizm wykonując mimowolne reakcje zmienia coś w sobie samym, nie w otoczeniu

bodziec bezwarunkowy: taki, który normalnie wywołuje reakcję bezwarunkową

warunkowanie reakcji ślinienia:

-apetytywne (Sb jest pozytywne dla organizmu)

-awersyjne (negatywne)

warunkowanie reaktywne (klasyczne):

1. ogólna pobudliwość (warunek konieczny do warunkowania)

2. układ bodźców w czasie (odstęp między Sw a Sb- dla reakcji mięśniowych optymalne pół sekundy, dla trzewnych-do 15s),warunkowanie na czas- odstęp między Sb spełnia funkcję Sw

3. generalizacja bodźca- wiele bodźców podobnych do właściwego Sw wywołuje reakcję, bodźce o tej samej modalności zmysłowej

gradient (stopień nachylenia) generalizacji bodźca- uporządkowanie bodźców wg relacji do bodźca warunkowego, siłę reakcji na nie można przedstawić za pomocą krzywej, w miarę postępu warunkowania gradient zmienia się z krzywej płaskiej w stromą

4. różnicowanie i hamowanie- warunkowanie to proces, w którym różnicowanie bierze górę nad generalizacją, duża rozbieżność między bodźcami przyśpiesza różnicowanie

hamowanie reakcji- akt bierny w sensie behawioralnym, znaczna aktywność na poziomie nerwowym

koordynująca rola procesów hamowania w tłumieniu niewłaściwych reakcji na wszystkie wejścia sensoryczne z wyjątkiem krytycznego

5. warunkowanie wyższego rzędu (jak cytryna, różne modalności, symbole)- szereg bodźców warunkowych może kolejno służyć za substytut pierwotnego Sw i wywołać Rw, gdy Sw uzyskał zdolność wywoływania silnej Rw można go połączyć z każdym innym bodźcem, który organizm jest w stanie spostrzec i ten drugi bodziec będzie wywoływał Rw pod nieobecność zarówno Sb jak i pierwotnego Sw

6. wygaszanie- większość niefunkcjonalnych reakcji zanika, gdy po Sw wielokrotnie nie następuje Sb, Rw staje się coraz słabsza (dochodzi do 0)

próby wygaszające- doprowadzają do wygaszenia (Sw+ brak Sb)

spontaniczne odnowienie- rzekomo wygaszona Rw ożywia się w nieco słabszej formie za pierwszym ponownym pojawieniem się Sw

ubytek (dekrement) generalizacji- szerzenie się hamowania

przeciw- warunkowanie- człowiek przekonuje się, że po Sw nie następuje zło, tylko nawet przyjemne zdarzenie

7. siła warunkowania- miarą siły reakcji: amplituda, latencja, częstość, odporność na wygaszanie

8. pseudowarunkowanie- spowodowane stanem wzmożonej aktywności organizmu, zmiana siły reakcji w wyniku doświadczenia (artefakt- błędna interpretacja)

wypławki- przecinane na pół, Sw światło

nałóg jedzenia

nerwica eksperymentalna:

-wynik długotrwałego stresu, nieuniknionego konfliktu i niezdolności dokonania wyboru

-zachowanie świadczące o zgeneralizowanym stanie lękowym

-występowanie „symptomów” (reakcje niezwykłe, jedynie częściowe rozwiązanie konfliktu)

-bez wygaszenia przez całe życie, o ile nie będzie przeciwwarunkującej terapii

ćwiczenia:

WARUNKOWANIE KLASYCZNE, REAKTYWNE, PAWŁOWOWSKIE:

-uczenie się: -proste/ elementarne -> sygnałów

                                                                 -> konsekwencji (instrumentalne i sprawcze, R-S)

                       - złożone

kojarzenie, asocjacja, S-S, R-R, S-R

warunkowanie dla powiązania między bodźcami (sygnałem), bliskość w czasie, regularność

odruchy- reakcje uwarunkowane biologiczne, genetycznie, charakter ochronny, na ważne bodźce, automatyczne, niewyuczone, bezrefleksyjne przystosowanie się do środowiska

sygnał- wszystko, co może zostać dostrzeżone przez organizm vs szum (S ob)

schizokineza- Gantt, rozdwojenie, gdzie komponenty złożonej Rw rozdzielają się, a potem idą własnymi drogami (w reakcjach lękowych)

Watson- Mały Albert, warunkowanie reaktywne

temat 3:

notatki:

WARUNKOWANIE INSTRUMENTALNE

Thorndike:

- skrzynki problemowe z kotami,

-początek behawioralnego podejścia do uczenia się

-metoda prób i błędów

-zachowanie kotów- WYTWARZANE przez stany wewnętrzne (emitted), niewywołane (elicited) przez zewnętrzne bodźce warunkowe

-wewnętrzne popędy

-zmienne pośredniczące

-cel: nauczenie się reakcji, która jest środkiem (instrumentem) prowadzącym do nagrody

-prawo efektu: uczucie zadowolenia- stan wzmacniający, przypomina doktrynę hedonistyczną J. Benthama

Clark Hull:

-zintegrowana teoria uczenia się/ redukcji popędu

-przedmiotem uczenia się związek między S a R, asocjacja

-jednostką uczenia się jest siła nawyku

-wzmocnienie- niezbędny warunek, bezpośrednio po R- substancja (goal subst.)

-aby wzrosła siła nawyku- czynniki wzmacniające, redukujące popęd

-siła S-R wzrasta stopniowo, w sposób ciągły

E.C. Tolman:

-uczenie się- MOLARNE ZMIANY w elementach poznawczych, w wyniku interakcji z otoczeniem

-elementy poznawcze- spostrzeżenia, przekonania i wiadomości dotyczące otoczenia

-S nie tylko wywołują R, również dostarczają informacji (sygnały, znaki)

-uczenie się jest CELOWE i UKIERUNKOWANE RACJONALNIE

-nabywanie informacji

-potrzeby wytwarzają zapotrzebowania w odniesieniu do celów

-nagrody prowadzą do KATEKSJI przedmiotu (połączenie z obiektem popędu + czynności prowadzą do redukcji napięcia), poszukiwanie lub unikanie celów

-podejście poznawcze, przedmiotem uczenia się związki S-S- całościowy aspekt sytuacji

-tworzenie map poznawczych

F.B. Skinner:

-WARUNKOWANIE SPRAWCZE

-czynnik wzmacniający

-reakcja sprawcza- oddziałuje na otoczenie

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kachorra.htw.pl