Zadanie 6, obiekty mostowe semestr I mgr
Poza tym na świecie jest niewiele istot groźniejszych od kobiety.
//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}sem. I mgr Obiekty mostowe – ćwiczenia kier. Budownictwo ZADANIE 6A 29.04.2015 Dana jest swobodnie podparta kładka dla pieszych z betonu sprężonego o pełnym prostokątnym przekroju poprzecznym. Rozpiętość teoretyczna kładki wynosi 15,0 m, zaś jej grubość – 60 cm. Kable sprężające prowadzone są równolegle do siebie, po identycznych trasach parabolicznych, w rozstawie 18 cm. Na skutek błędu projektanta kładka sprężona została zbyt dużą siłą. W efekcie na górnej powierzchni płyty, w środku rozpiętości, pojawiły się zarysowania prostopadłe do długości kładki, przebiegające przez całą jej szerokość. Zmniejszenie siły sprężającej na tym etapie budowy jest niemożliwe ze względów technologicznych. W zaistniałej sytuacji projektant zdecydował o zastosowaniu balastującego obciążenia z betonowych płyt drogowych układanych na całej powierzchni kładki. 1. Projektant podał, jaką minimalną grubość warstw płyt betonowych należy ułożyć na moście, aby rysy całkowicie się zamknęły. Ile wynosi ta grubość? 2. Obciążenie balastujące pozostanie na obiekcie przez określony przez projektanta czas, do momentu aż na skutek procesów reologicznych siła sprężająca w cięgnach zmniejszy się i przestanie stanowić zagrożenie dla konstrukcji. Wówczas po usunięciu balastu z płyty rysy na górnej powierzchni płyty nie otworzą się już ponownie. Ile wynosi podana przez projektanta wielkość pożądanej straty siły sprężającej? Uzupełniające dane do obliczeń Parametry kabli sprężających według katalogu1: nośność charakterystyczna pojedynczego kabla: Pvk = 1116,0 kN siła sprężająca przyłożona do każdego kabla na etapie sprężania wyniosła 66% Pvk a więc 736,6 kN Odległość osi cięgna wypadkowego od dolnych włókien przekroju w środku rozpiętości kładki: a = 0,08 m Założenia do obliczeń W celu obliczenia momentów zginających należy: przyjąć ciężar objętościowy betonu mostu oraz betonu płyt drogowych γ = 25,0 kN/m3, założyć brak jakiegokolwiek obciążenia wyposażeniem. Straty doraźne siły sprężającej należy pominąć. Do czasu zaistnienia awarii i obciążenia płytami drogowymi nie nastąpią żadne straty trwałe siły sprężającej. Wszystkie obliczenia należy prowadzić wyłącznie na wartościach charakterystycznych. W obliczeniach należy pominąć wpływ stali sprężającej i zbrojeniowej na sztywność dźwigara. W odniesieniu do górnych włókien betonu realizowane będzie sprężenie pełne według PN‐91/S‐100422, tj. niedopuszczalne jest jakiekolwiek rozciąganie betonu (projektant przyjął podwyższony standard bezpieczeństwa z uwagi na zaistniałą sytuację awaryjną). 12 Freyssinet Polska Sp. z o. o.: „Konstrukcje sprężone. System C” PN‐91/S‐10042: Obiekty mostowe. Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone. ProjektowanieProwadzący: Marcin Abramski PG, WILiŚ, KTSiM 2014/15 sem. I mgr Obiekty mostowe – ćwiczenia kier. Budownictwo ZADANIE 6B Niniejsze zadanie stanowi ciąg dalszy zadania 6. 13.05.2015 Kierownik budowy zakwestionował rozwiązanie podane przez projektanta. Swoje stanowisko uzasadnił zbyt wysokimi kosztami oczekiwania na spadek siły sprężającej i karami umownymi za niedotrzymanie terminu realizacji. Stwierdził, że spadek siły sprężającej nastąpi znacznie szybciej przy zwiększonym obciążeniu płytami, ponieważ zjawiska pełzania betonu i relaksacji stali sprężającej zachodzą szybciej przy wysokim wytężeniu tych materiałów. Kierownik budowy zalecił zwiększenie grubości warstw płyt betonowych. Podane przez siebie rozwiązanie poparł obliczeniami, w których wykazał, że zalecane przez niego obciążenie jest największym możliwym obciążeniem, przy którym spełnione są wszystkie cztery poniższe warunki wytrzymałościowe przekroju sprężonego: a) Naprężenia w splotach od ich sprężenia oraz od zginania płyty nie przekroczą wartości naprężeń dopuszczalnych w stali kabli. b) Nie zostanie osiągnięty moment rysujący przekrój sprężony (w dolnych włóknach) przy zastosowaniu współczynnika pewności s1 = 1,2. c) Nie zostanie osiągnięty moment niszczący przekrój sprężony ze względu na stal sprężającą przy zastosowaniu współczynnika pewności s2 = 2,0. d) Nie zostanie osiągnięty moment niszczący przekrój sprężony ze względu na beton ściskany przy zastosowaniu współczynnika pewności s3 = 2,4. W swoich obliczeniach, tam gdzie to było uzasadnione, kierownik budowy zastosował wartość siły sprężającej zmniejszoną o straty. Wielkość łącznych strat siły sprężającej oszacował na 20%. Ile wynosi grubość warstw płyt betonowych zalecona przez kierownika budowy? Założenia i dane do obliczeń – pozostają aktualne z części A zadania, a ponadto: Parametry materiałowe: Beton B45 według PN‐91/S‐100423: wytrzymałość na ściskanie Rbk = 33,7 MPa wytrzymałość na rozciąganie Rbtk 0,05 = 2,3 MPa moduł sprężystości: Eb = 37,8 GPa Stal sprężająca klasy 1860 MPa według katalogu4: kable 4L15,7 składające się z czterech lin φ15,7 mm, każda z lin o przekroju poprzecznym 150 mm2 naprężenia dopuszczalne w stali liny wg p. 9.3.1 PN‐91/S‐10042: dop = 80% Pvk /Av = 1488 MPa moduł sprężystości: Ev = 195 GPa Odległość dolnych włókien stali sprężającej od dolnych włókien betonu: av = 0,06 m Do obliczeń przyjmij następujące współczynniki normowe, zgodne z punktami 6.4 oraz 9.4.3 normy PN‐91/S‐10042: współczynnik uplastycznienia rozciąganego betonu λ = 2,0 graniczna wysokość strefy ściskanej betonu xlim = 0,40∙h1 (gdzie h1 ‐ wysokość użyteczna przekroju) Dla dolnych włókien betonu realizowane będzie sprężenie ograniczone według PN‐91/S‐10042, tj. dopuszczalne jest rozciąganie betonu do wartości Rbtk 0,05. Podwyższony standard bezpieczeństwa przyjęty uprzednio dotyczy jedynie górnych włókien betonu. 34PN‐91/S‐10042: Obiekty mostowe. Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone. ProjektowanieFreyssinet Polska Sp. z o. o.: „Konstrukcje sprężone. System C”Prowadzący: Marcin Abramski PG, WILiŚ, KTSiM 2014/15 zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl kachorra.htw.pl